سیره امام سجاد(ع) طلب علم و ترویج آن در جامعه بود

سیره امام سجاد(ع) طلب علم و ترویج آن در جامعه بود

به گزارش سراج24، آیت‌الله احمد عابدی صبح پنجشنبه در هفتمین همایش مجازی حضرت سیدالعابدین (ع)، با بیان اینکه سیره امام سجاد (ع) طلب علم و ترویج آن در جامعه بود، اظهار کرد: در این راستا حضرت صحیفه را به رشته تحریر در آورد، اثری با محور دعا که مفاهیم عمیقی دارد.

آیت الله عابدی در این همایش طی سخنانی با اشاره به روز مباهله گفت: در قرآن به مباهله اشاره شده است و نه تنها در یک آیه بلکه در آیات متعددی این مساله به نوعی بیان شده است.

داور علمی یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) ادامه داد: در طول تاریخ دو مورد مباهله صورت پذیرفت که تنها یکی از آنها در سال ۳۱۶ هجری قمری و در زمان غیبت صغری انجام گرفت و مباهله پیامبر اکرم (ص) تنها تهدید بود و انجام نشد و ماجرا از این قرار بود که ۶۰ تن از مسیحیان نجران خدمت رسول خدا رفته و قصد داشتند با حضرت بحث کنند چرا که آنان معتقد بودند که عیسی خداست و پیامبر (ص) می فرمود او پیغمبر بود و بنده خدا، بنابراین زمانی که رسیدند خطاب به پیامبر (ص) اظهار داشتند از آنجایی که در مسیر بودیم امکان به جای آوردن عبادات خود را نداشتیم و اول عبادت مان را انجام داده و سپس بحث می کنیم که پیامبر اکرم (ص) برای این مساله به آنان گوشه ای از مسجد را اختصاص دادند. این در حالی بود که عده ای از متعصبان این کار حضرت رسول را زیر سوال بردند. آن مسیحیان نانی را در شراب زدند، ناقوس زدند و عبادات خود را انجام دادند. پیامبر (ص) به افرادی که نسبت به این مساله خرده می‌گرفتند فرمود کاری به آنها نداشته باشید که حکایت از سعه صدر و آزاداندیشی در منش حضرت محمد (ص) داشت.

وی در ادامه به سیره امام سجاد (ع) و زمانه ای که حضرت در آن زندگی می‌کرد اشاره داشت و گفت: شراسط پیچیده ای در دوران حیات حضرت وجود داشت و تعداد دوستداران و همراهان ایشان در آن جامعه شاید به ۲۰ نفره هم نمی رسید اما آن حضرت از هر فرصتی برای نشر معارف دین بهره جست.

آیت الله عابدی ادامه داد: یکی از مهمترین مسایل در سیره امام سجاد (ع) رسیدگی به فقرا بود و در این مورد میان افراد فقیر تفاوتی قایل نشده و به همه فقرا اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی کمک می کردند. این نشان از آن دارد هر انسانی حق این را دارد که سیر باشد و زندگی اش را داشته باشد، بنابراین امام سجاد (ع) این گونه برخوردی با مردم داشت، از سوی دیگر حضرت به مسایل علمی توجه ویژه ای داشت و حتی در مجالس شاگردان خود که بعضاً مخالف آن حضرت بودند شرکت می فرمود که از جمله آنها می توان به «زید بن اسلم» اشاره داشت.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: بسیاری از افراد به امام سجاد (ع) خرده می گرفتند که چرا شما که فرزند پیامبر (ص) هستید در جلسات این شخص شرکت می کنید در حالی که نیازی به یادگیری ندارید، آن حضرت پاسخ می دادند علم احترام دارد ولو اینکه من بهتر از او می دانم. علم را باید طلب کرد. بنابراین آن حضرت با این رویکرد در پی احترام به علم بوده و در واقع می خواست این رویکرد را در جامعه و به دیگران بیاموزد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به صحیفه سجادیه و مفاهیم آن اظهار کرد: این اثر کتاب دعایی است که بخشی از آن عبادت است، عبادت منحصر در دعا نیست گرچه از شاهکارهای عبادت دعا است، صحیفه دعا و عبادت است اما کل عبادت نیست، عبادت عرضِ عریضی دارد. بعضی از ادعیه قصد قربت می خواهند و باید به قصد تقرب الی الله باشد اما عباداتی هم داریم که بدون قصد قربت انجام می شوند که از جمله آنها می توان به تفکر و مطالعه کردن اشاره داشت. کسی که مطالعه می کند تا چیزی را بفهمد عبادت کرده است.

آیت الله عابدی در ادامه افزود: این مساله به اندازه ای اهمیت دارد که از جمله رویکردهای مراجع تقلید در ادوار مختلف همواره ساخت مدرسه با هدف ترویج علم و دانش بوده است.

وی همچنین به سیره امام سجاد (ع) تصریح کرد: رسیدگی به فقرا، جست وجو و ترویج علم و دانش سیره امام چهارم است که امیدواریم به این مساله بیش از پیش در جامعه توجه شود.

اخبار مرتبط

همایش «امام سجاد(ع)، امام حماسه و جهاد» در قم برگزار می شود

روش و کلام امام سجاد(ع) در دعا برای کسب مکارم اخلاق چگونه بود؟

صحیفه سجادیه ظرفیت عظیمی برای پر کردن خلاء‌های معنوی جامعه امروز دارد

0 نظر

ارسال نظر

capcha