
به گزارش سراج24، حجت الاسلام مهدی جبرائیلی تبریزی در یادداشتی به موضوع «بهداشت کرونا از نگاه اسلام» پرداخته و با یادآوری برخی آموزههای بهداشتی اسلام و بیان عوامل سلامتی، آنها را به عنوان راههای پیشگیری از ابتلا و گسترش بیماری نوظهور کرونا موثر دانسته است.
رعایت پروتکل های بهداشتی
در اهمیت طبابت در اسلام همین بس که در روایات، علم و دانش به دوگونه دانش دین و دانش بدن تقسیمبندی شده است(بحارالأنوار؛ ج۱؛ ص۲۲۰).از این جهت پزشکی در اسلام جایگاه والایی دارد، بطوری که در برخی از مسائل شرعی هم نظر او دارای حجیت است.
در روایات هم مراجعه به متخصص و عمل به نسخه وی (دستورالعمل پزشکی) در زمان بیماری مورد تاکید قرار گرفته است: از امام صادق(ع)روایت شده است که فرمود: «پیامبری از پیامبران الهی بیمار شد، با خود گفت: مداوا نمیکنم تا همان کس که درد را داده شفایم دهد. خداوند به او وحی کرد؛ تا معالجه نکنی تو را شفا نمیدهم»(مکارم الأخلاق، ص ۳۶۲).
حتی برای درمان به پزشک غیر مسلمان میتوان مراجعه کرد. کسی از امام کاظم(ع)پرسید: «نیاز به طبیب مسیحی پیدا میکنم. برای معالجه نزد او رفته، بر او سلام کرده و برایش دعا میکنم چه حکمی دارد؟ فرمود: «اشکالی ندارد»(السرائر، ج ۳، ص ۵۶۹).
نیز از امام باقر(ع) پرسیدند: «آیا میتوان به دستورهای طبّی طبیب یهودی و مسیحی عمل کرد؟ فرمود: «اشکالی ندارد، شفا به دست خداست»(طبّ الأئمّه، ص ۶۳).
در مورد حجیت نظر پزشک در برخی تکالیف شرعی، رهبرانقلاب در پاسخ استفتایی فرمودهاند: «اگر از گفته پزشک متدیّن و امین اطمینان حاصل کنید که روزه برای چشم شما ضرر دارد و یا خوف ضرر داشته باشید، روزه گرفتن برای شما واجب نبوده و بلکه جایز هم نیست».
ایشان پیرامون عمل به دستورات بهداشتی و پزشکی فرمودند: «ما کاملاً رعایت مقرّراتی را که مسئولین برای ما مشخّص می کنند، برای خودمان فریضه بدانیم ولازم بدانیم و عمل کنیم».