یادداشت؛

صنعت خودرو فاقد برخی از الزامات مربوط به اقتصاد مقاومتی است

صنعت خودرو فاقد برخی از الزامات مربوط به اقتصاد مقاومتی است

به گزارش سراج24؛ جهانگیر نیکخواه ؛ فرایند توسعه در صنعت خودرو سازی کشور و رفع انحصار با استراتژی، تقویت و راه اندازی خط تولید قطعات خودرو با توانمندی جوانان و بهره گیری از پتانسیل مهندسین داخلی در زمینه خودروسازی میسر می شود و با هدف گذاری در بازه زمانی تعریف شده، صنعت خودروسازی کشور می تواند با برون رفت از پدیده وابستگی، به سمت تولیدرقابت پذیر و رفع دغدغه مشتریان و رضایتمندی مصرف کنندگان را به همراه داشته باشد.

اکنون صنعت خودرو فاقد برخی از الزامات مربوط به اقتصاد مقاومتی است، به عنوان مثال تکنولوژی تولید برخی خودروهای داخلی قدیمی است بنابراین خودروسازان باید با انتقال تکنولوژی نسبت به احیای این صنعت اقدام کنند و مقام معظم رهبری با نامگذاری سال با شعار تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، با بینش و هوشمندی ژرف جهت اتکا به سرمایه ها و نیروی انسانی جوان و بالقوه درکشور، با فراهم آوری تولیدات داخلی و حمایت از صنعتگران، به درستی شاخص‌هایی چون زنده کردن تولید داخل، احیای بخش‌های اقتصادی، دانش بنیان شدن و انتقال فن‌آوری را از رئوس اقتصاد مقاومتی اعلام کرده‌اند و در این خصوص مدیران صنعتی کشور مسئولیت بزرگی را برعهده دارند که غفلت از آن به ضرر اقتصادکشور خواهد بود.

مهندس امیرحسین علیزاده، یکی از مدیران برتر شرکت های خودروسازی کشور و تنها فرد معتمد دو خودرو ساز بزرگ دنیا (فولکس واگن و تویوتا) در ایران، برای پیشبرد اهداف داخلی سازی قطعات خودرو در کارخانه ها و شرکت های وابسته خودروسازی کشور در این خصوص بیان می کند که برای تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای تحقق بخشیدن به شعار سال با عنوان تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها در صنعت خودرو، قطعه‌سازان نیز باید به همراه خودروسازان خطوط، تولیدات خود را به‌روز کرده و نسبت به انتقال تکنولوژی برای تولید قطعات با کیفیت اقدام کنند و این به معنی ارتقاء کل زنجیره ی تامین به لحاظ تکنولوژی و در پی آن ارتقاء مسایل کیفی در قطعات تولید شده خواهد بود که آنهم قطعا افزایش کیفیت محصول نهایی و رضایت مصرف کننده را در پی خواهد داشت.

مهندس علیزاده با بیان اینکه به صرفه شدن داخلی سازی در خودروهای داخلی، نیازمند تولید قطعه در تیراژ بالاست و برای اینکه سرمایه‌گذاری بهینه و سودآور شود باید برای تحقق این مهم و بهره‌گیری از اقتصاد مقیاس، بایستی اقداماتی نظیر «متعادل شدن تراز تجاری بخش خودرو و قطعات آن»، «تعیین میزان مالیات خودروها بر اساس میزان داخلی سازی»، «تعیین نرخ استهلاک سرمایه‌گذاری قطعه‌ سازان بر اساس میزان داخلی سازی» و «تهیه مواد اولیه به صورت عمده توسط قطعه سازان» در دستور کار قرار گیرد و تولید پیچیده ترین قطعه مورد نیاز صنایع خودروسازی در داخل کشور و آن هم توسط وزارت دفاع، این نوید را می دهد که حرکت ارزشمندی برای مقابله فعالانه و نه منفعل، با تحریم ها شروع شده است و نگاهی که در مواجهه با تحریم به جای توقف در مسیر پیشرفت و یا تلاش برای کاهش تحریم ها به هر قیمت ممکن، با تکیه به توان داخلی از تحریم ها عبور می نماید و در نهایت تهدید بالقوه تحریم را به فرصت بالفعل برای رشد اقتصادی و صنعتی تبدیل می نماید و همه این ها مستلزم تعبیر خنثی سازی تحریم ها به استناد به سخنان مقام معظم رهبری در سال 1400 را رقم خواهد زد.

این اتفاقی است که سال ها پیش در مورد صنایع موشکی نیز رخ داده است، در ابتدای دفاع مقدس، ایران مجهز به نوعی از موشک بوده است اما با شروع جنگ، افسران لیبیایی ضمن برداشتن برخی قطعات حساس موشک ها، کشور را ترک نمودندو همراه شدن این اتفاق با تلاش دانشمندان و مهندسان توانمند ایرانی به سرپرستی پدر موشک ایران سردار شهید تهرانی مقدم، منجر به شلیک موشک های وارداتی برای اولین بار توسط متخصصان ایرانی شد و چند سال بعد نیز اولین خط تولید موشک های بومی در کشور به مدد همین متخصصان راه اندازی گردید و اکنون با استفاده از همین مدل پیشرفت در صنایع موشکی، می توان آینده ای روشن برای صنعت خودروسازی کشور نیز ترسیم نمود و صنعتی که هم اکنون از نظر میزان تولیدات، رتبه  شانزده ام را در میان همه خودروسازان جهان به خود اختصاص داده است توجه و اتکاء به نیروهای داخلی متخصص و متعهد و استفاده بهینه از آنها، تنها رمز پیروزی در این کارزار و جنگ اقتصادی به شمار می آید.

اخبار مرتبط

خودتان را به آن راه نزنید!

شهروندان کشورهای مختلف به کدام برندهای خودروسازی علاقه دارند

هشدار محرمانه اپل به کارمندانش

0 نظر

ارسال نظر

capcha