روز جهانی قدس روز سرنوشت‌ساز در تاریخ ملت فلسطین

روز جهانی قدس روز سرنوشت‌ساز در تاریخ ملت فلسطین

به گزارش سراج24؛ روز جهانی قدس یک روز کاملاً تعریف‌شده و سرنوشت‌ساز است و حضور میلیونی ملتهای اسلامی در عرصه‌های میدانی و در راهپیمایی روز قدس ثابت می‌کند که رژیم اشغالگر باید به قدس شریف به‌عنوان قبله اول مسلمانان جهان و پایتخت ملت فلسطین اعتراف کند.

وی با اشاره به عادی‌سازی روابط برخی از رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی گفت: علی‌رغم اینکه برخی رژیمهای مرتجع عرب طی ماههای اخیر به‌صورتی غیرحقیقی که مسئله فلسطین به حاشیه رانده شود به‌سمت عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی حرکت کرده‌اند، ولی به هر حال ملت فلسطین به این نتیجه رسیده‌اند که ایران و محور مقاومت در حقیقت همچنان برای آزادی قدس شریف تلاش می‌کنند و برقراری رابطه بین رژیم‌های مرتجع عرب و اسرائیل نمی‌تواند مسئله فلسطین را بار دیگر از اذهان ملتهای اسلامی دور کند.

وی تصریح کرد: روز جهانی قدس یک روز کاملاً تعریف‌شده و سرنوشت‌ساز است و حضور میلیونی ملتهای اسلامی در عرصه‌های میدانی و در راهپیمایی روز قدس ثابت می‌کند که رژیم اشغالگر باید به قدس شریف به‌عنوان قبله اول مسلمانان جهان و پایتخت ملت فلسطین اعتراف کند در غیر این صورت این رژیم آسیبهای جدی خواهد دید.

«احمدرضا روح‌الله‌زاد» کارشناس حوزه فلسطین هم درباره روز قدس و جایگاه فلسطین در  جهان اسلام گفت: فلسطین یک موضوع محوری در جهان اسلام محسوب می‌شود؛ فلسطین یک سرزمین اسلامی و در اصطلاح فقهی یک دارالاسلام است که توسط غیرمسلمانان یعنی دارالکفر اشغال شده است؛ بر این اساس آیات قرآن و دستورات دین تأکید دارد که آزادسازی این سرزمین یک تکلیف فراقومی، فرادینی و فرامذهبی و فرانسلی است؛ یعنی بر همه نسلهای گوناگون جهان اسلام واجب است که دارالاسلام را از اشغال دارالکفر آزاد کنند.

وی اضافه کرد: امام راحل با اعلام روز جهانی قدس در حقیقت این موضوع محوری جهان اسلام را به میان آورد تا جهان اسلام حول این موضوع استراتژیک یعنی مسئله فلسطین مجتمع بشوند و به تکلیف خود در ارتباط با موضوع فلسطین و آزادسازی این سرزمین عمل کنند و این فراتر از هرگونه اختلاف قومی و مذهبی و... است؛ بنابراین مسئله فلسطین درون خود این ظرفیت را دارد که جهان اسلام را برای یک تکلیف دینی ضروری گرد هم جمع و وحدت عملی را در جهان اسلام احیا کند؛ این مسئله فراتر از سنی بودن، شیعی بودن و یک تکلیف اسلامی به‌طور عام است.

این کارشناس فلسطین با تصریح به اینکه «انقلاب اسلامی ایران مسئله فلسطین را  به بستر جامعه فلسطین آورد» تأکید کرد: قبل از انقلاب اسلامی موضوع فلسطین از آن کیفیتی که جهان اسلام باید به آن توجه کند خارج بود، جریانهای فلسطینی که در عرصه مقاومت حضور داشتند با تفکرات چپ در عرصه میدان بودند و عمده مطالبات آنها در مورد مسئله فلسطین ضربه زدن به رژیم صهیونیستی و اخذ برخی امتیازات بود و بعضاً این گروهها با توجه به اینکه در عقبه‌های خودشان از برخی رژیمهای منطقه‌ای حمایت می‌گرفتند، به‌نوعی ابزار سیاستهای آنها در سطح منطقه بودند؛ به همین دلیل مشاهده می‌کنیم تا قبل از انقلاب اسلامی مسئله فلسطین به‌سمت قهقرا رفته بود؛ خود گروههای فلسطینی به این نتیجه رسیده بودند که دیگر نمی‌توانند اسرائیل را شکست دهند و در مسیر تسلیم رفته بودند؛ حتی برخی رژیمهای عربی هم وارد این عرصه شده بودند؛ انقلاب اسلامی ایران با تأکیدی که بر آزادسازی فلسطین داشت موجب شد مسئله فلسطین از انحصار گروههای خاص فلسطینی خارج شود و به کل بستر جامعه ارجاع داده شود و تمام جامعه فلسطین نسبت به آن احساس تکلیف کنند.

روح‌الله‌زاد  آزادسازی فلسطین را یک تکلیف دینی دانست و گفت:  همه باید در میدان باشند و فلسطین را که یک سرزمین اسلامی است آزاد کنند؛ به همین دلیل ما شاهد بودیم جامعه فلسطین دو انتفاضه بزرگ مردمی را مبتنی بر آموزه‌های اسلامی به‌راه انداخت که نتایج و دستاوردهای بسیار چشمگیری را به‌دنبال داشت، مهمترین نتیجه‌اش این بود که رژیم صهیونیستی پس از 38 سال که غزه را در اشغال داشت ناگزیر شدند از غزه بیرون بروند، غزه آزاد شد و هرچند در محاصره است اما رژیم صهیونیستی دیگر در آنجا هرکاری که دلش بخواهد نمی‌تواند انجام دهد، این نشان می‌دهد که امام راحل با رهبری نهضت و توجه دادن مردم به این که مسئله فلسطین یک مسئله دینی و انسانی است، عملاً موجب احیای مسئله فلسطین در جهان اسلام شد.

وی تأکید کرد: از زمان اشغال فلسطین و شکل‌گیری بحران فلسطین، راه‌حلهای گوناگونی را سازمان ملل، قدرتهای بزرگ و برخی از رژیمهای منطقه در ارتباط با پایان دادن به این بحران به‌زعم خود ارائه داده‌اند، اما از آنجا که این راه‌حلها همه مبتنی بر این بود که حداقل اشغال برخی از این سرزمین را رژیم صهیونیستی تأیید می‌کرد و بخش عمده‌ای از حقوق مردم فلسطین را نادیده می‌گرفت، راه به جایی نبرده بود و عمده این راهکارها از اساس محکوم به شکست بود؛ کما اینکه رژیم صهیونیستی با توجه به حمایتهایی که از قدرتهای جهانی به‌ویژه آمریکا دریافت می‌کرد عملاً در تحقق همین حقوق نیم‌بند و تعهدات و طرحهای نیم‌بند هم کارشکنی می‌کرد.

روح‌الله‌زاد راهکار آزادی فلسطین را مقاومت دانست و گفت: امام راحل راهکار بسیار دقیقی را مطرح کرد؛ با توجه به سابقه غربی‌ها و این‌که تکلیف جهان اسلام چیست، راهکار امام راهکار سازش و گفتگو با رژیم صهیونیستی نبود، چرا که امام این درک دقیق را داشت قدرتی که سرزمینی را اشغال کرده است، هرگز حاضر به مذاکره و پایان اشغال نیست، مگر اینکه از ظرفیتهای سخت‌افزاری بشود در این زمینه استفاده کرد،
به همین دلیل امام راحل تأکید داشت که راهکار آزادی فلسطین مقاومت است؛ آن‌هم مقاومتی که جوانان فلسطین در صف مقدم آن قرار دارند و مابقی جهان اسلام باید تمام ظرفیت خود را در کمک به این مبارزات فلسطینیان به‌کار بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه فلسطین جز با مسلسل‌های متکی بر ایمان جوانان فلسطین آزاد نخواهد شد و این تنها راهکار نهایی شدن مسئله فلسطین و آزادسازی این سرزمین است، گفت: هرچند راهکارهای دیگری هم از سوی جمهوری اسلامی ایران خصوصاً رهبر معظم انقلاب ارائه شده است که از آن به‌عنوان رفراندوم یا همه‌پرسی تعیین سرنوشت در فلسطین یاد می‌کنیم که یک راهکار حقوقی و سیاسی است و تأکید دارد که سرنوشت فلسطین باید توسط جامعه فلسطین، چه آنهایی که در داخل آن جغرافیای اشغال‌شده زندگی می‌کنند و چه آنهایی که خارج از این جغرافیا زندگی می‌کنند تعیین شود و آنها تعیین کنند که دولت آینده‌ای که می‌خواهد بر این جغرافیا حکومت کند چه ماهیتی داشته باشد و تکلیف اشغالگران را نیز آن حکومت مبتنی بر اراده مردم فلسطین مشخص کند.

اخبار مرتبط

سازش با اسرائیل غیر ممکن است/ تاکید بر بازگشت درگیری با صهیونیست‌ها در کرانه باختری

هشدار خطیب «مسجد الاقصی» درباره وخامت اوضاع بخش قدیمی قدس اشغالی

آمریکا به تل آویو برای ارتکاب اقدامات تروریستی چراغ سبز می‌دهد

0 نظر

ارسال نظر

capcha