سطحی‌نگری آفت آموزش‌های قرآنی است

سطحی‌نگری آفت آموزش‌های قرآنی است

به گزارش سراج24، سیدحسین میرتقی با اشاره به اشکالاتی که در حوزه آموزش قرائت قرآن وجود دارد، سطحی نگری و ساده اندیشی است، اظهار داشت: دراین حوزه به مباحثی که مرتبط با آموزش خواندن است چندان توجهی نشده و البته یکی دیگر از کمبودها دراین حوزه از آموزش قرآن این است که با توجه به مخاطبان گوناگون آن، سطوح دقیقی برای این آموزش در نظر گرفته نمی شود.

وی بیان کرد: بر همین اساس مشاهده می کنیم که از یک کتاب برای همه گروه های سنی استفاده می شود و این نوع آموزش اصولی نیست.

میرتقی عنوان کرد: برای رفع چنین کمبودهای اساسی در این حوزه از آموزش قرآن کریم، از سال ۱۳۷۴ به لطف و یاری خداوند متعال، بررسی و تالیف کتاب در این زمینه را آغاز کردم.

عضو کمیته ارزیابی فعالیت‌های مدارس قرآنی و مراکز دارالقرآن ادامه داد: در زمینه آموزش روخوانی قرآن با توجه به مخاطبان مختلف آن، معتقدم پنج سطح آموزشی باید در نظر گرفت که برای این پنج سطح، چهار جلد کتاب تالیف کردم.

وی افزود: این تالیفات شامل آموزش قرآن سطح یک دانش‌آموزی ویژه دانش آموزان پایه دوم ابتدایی، سطح دو دانش‌آموزی ویژه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی، سطح سه دانش آموزی ویژه دانش آموزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی و ‌کتابی با عنوان آشنایی با خط قران کریم سطح یک ویژه دانش آموزان دوره‌های اول و دوم متوسطه و دانشجویان، به جز دانشجویان رشته‌های زبان و ادبیات عرب و الهیات و معارف اسلامی است.

میرتقی ادامه داد: بزرگسالانی هم که تحصیلات آنان بالاتر از پایان دوره راهنمایی است نیز مخاطب کتاب سطح یک ویژه دانش آموزان دوره های اول و دوم متوسطه هستند که این مخاطبان نیز به دو گروه یک و دو تقسیم شده‌اند.

این مدرس علوم قرآنی یادآور شد: برخی مطالب کتاب مربوط به هر دو گروه و بعضی مطالب ویژه گروه دو است و سطح دو این کتاب هم ویژه معلمان، مربیان و تمام دست‌اندرکاران امر آموزش قرآن است و کتابی هم با عنوان تجوید و آواشناسی تالیف شده ضمن اینکه آموزش قرآنی هم ویژه کودکان نیز تالیف شده که در نوبت ۱۷ تجدید چاپ است.

میرتقی تاکید کرد: با توجه تجربیاتم در امر آموزش به معلمان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در رشته علوم تربیتی، معتقدم برای ارتقای کیفی امر آموزش قرآن و موفقیت هر چه بیشتر معلمان و نیز دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در این زمینه باید اتاق فکر و یا کارگروهی ویژه با حضور کارشناسان مربوط از اداره کل آموزش و پرورش استان، صاحب‌نظران، نمایندگانی از اساتید درس آموزش قرآن دانشگاه فرهنگیان و مدرسان دوره‌های ضمن خدمت و معلمان با تجربه تشکیل شود و با بررسی آسیب‌ها و مشکلات موجود، ضمن فراهم کردن فضایی که امکان ارائه و بررسی دقیق همه طرح‌ها و نظرات فراهم شود، برنامه ریزی مناسب کوتاه‌ مدت، میان مدت و بلند مدت برای ارتقای کیفی آموزش قرآن صورت گیرد و تصمیمات لازم برای اجرای هرجه بهتر برنامه ریزی انجام شده اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه تعداد واحد درسی و منبع آموزشی دانشگاه فرهنگیان کفایت نمی‌کند، تصریح کرد: برای کسب صلاحیت‌ها و توانمندی‌های لازم برای آموزش مطلوب‌تر درس آموزش  قرآن، لازم است در این زمینه اصلاحاتی انجام گیرد.

میرتقی ادامه داد: در استان یزد در دوره های قبل مدارس قرآنی راه اندازی شده و اکنون ۲۴ مدرسه قرآنی در یزد فعال است که با استقبال مردم نیز مواجه شده اند و امیدواریم با برنامه ریزی‌های کارگروه پژوهش و آموزش ویژه این مدارس، شاهد ارتقای فعالیت‌های قرآنی این مدارس باشیم.

اخبار مرتبط

برگزاری دوره آموزش تربیت مبلغ رسانه و فضاى مجازی

دوره آموزشی مبلغان پیشرفت ویژه بانوان برگزار می‌شود

آموزش «صفر تا صد» فضای مجازی در فرهنگسرای رسانه

0 نظر

ارسال نظر

capcha