اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۴۵:۲۵
اذان ظهر ۱۲:۱۱:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۳۳:۲۹
طلوع آفتاب ۰۶:۰۹:۰۶
غروب آفتاب ۱۸:۱۵:۲۵
نیمه شب ۲۳:۳۰:۲۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۰۹:۳۰

روایت درد و دل پرستاران در روزهای کرونایی

پرستاری شغلی جان‌فرساست، ساعت‌های طولانی شیفت و سرپا ایستادن، مراقبت از جان بیماران و رسیدگی به آن‌ها و شاهد همیشگی مرگ و زندگی، اما بحران ماه‌های اخیر، سختی‌های شغل پرستاری را هرچه که بود، چندین برابر کرد.

روایت درد و دل پرستاران در روزهای کرونایی

به گزارش سراج24، در اهمیت حرفه پرستاری همین بس که رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۹۹ به مناسبت روز پرستار فرمودند، بیماری که نیاز به پرستار دارد اگر بهترین پزشک بر بالین او حاضر بشود و دستور بدهد اما پرستاری نباشد که او را حمایت کند و در آغوش محبت خودش او را بگیرد، بهبودی بسیار دشوار خواهد شد. یعنی نقش پرستاری در بهبودی بیمار نقش مهم و بزرگی است. اگر پرستار نباشد ممکن است معالجه به نتیجه نرسد.

پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است، کار شیفتی در شب، مزایای کم، آلاینده‌های محیطی، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی، اضطراب و فشار ذاتی کار، صدمات و عوارض متعدد جسمی، حقوق و مزایای کم، حجم زیاد کار دلایلی است که کار پرستار را سخت و زیان‌آور کرده است.

در سال‌های اخیر پرستاران و سایر کادر درمانی بارها از طریق تجمع، اعتراض‌های صنفی و طرح مطالبات‌شان در نهادهای قدرت، مسائل خود را پیش کشیده و تلاش کرده‌اند صدای خود را به نهادهای تصمیم‌گیر برسانند، اما در این روزهای شیوع ویروس کرونا وضعیت کاری آن‌ها سخت‌تر و زیان‌آورتر شده‌ است.

در همین روزها که بسیاری از ما از گذراندن ساعات طولانی با اعضای خانواده‌مان خسته شده‌ایم، کسانی هستند که هفته‌ها است حسرت دیدن فرزندان و عزیزان‌شان به دلشان مانده و با دلتنگی و دلهره به انجام وظایف سنگین‌شان می‌پردازند تا بلکه تلاش‌هایشان، قطره‌ای باشد برای خاموش کردن آتشی که یک ویروس نوپدید برپا کرده است.کسانی که این روزها شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پر شده از تصاویرشان با لباس‌هایی نامأنوس و چهره‌هایی که پشت عینک و ماسک پنهان شده است.

افرادی که با علاقه و یا حتی برخی از آنان بدون علاقه، برای اشتغال در رشته پرستاری در دانشگاه تحصیل کرده‌اند و حالا با به کارگیری دانش و مهارت‌شان، در مراکز درمانی از بیماران کرونایی پرستاری می‌کنند و هفته‌ها است سلامت جسمی، روانی و زندگی شخصی‌شان را به چالش کشیده‌اند.

کادر پرستاری که تپیدن نبض زندگی در بیمارستان‌ها بدون وجود آنان غیرممکن است، حالا روزهای پر التهابی را در تقویم زندگی خود ثبت می‌کنند، روزهایی که گویی هویت آنان تنها در لباس فرم معنا می‌یابد و سایر ابعاد زندگی‌شان بیش از هر زمان دیگری تحت تأثیر شغل‌شان قرار گرفته است.

گرچه می‌توان به تعداد یک به یک پرستاران روایت‌های تکان دهنده از آنچه که این روزها یک ویروس ماجراجو برای انسان‌ها رقم زده شنید، اما به سراغ نایب رئیس و یکی از اعضای هیأت مدیره خانه پرستار اصفهان رفتیم تا از زبان خودشان از حال و هوای این روزهای آنان با خبر شویم.

در جوهره پرستار حس خدمت و کمک کردن به افراد دیگر وجود دارد

الهام داوری دولت آبادی، نایب رئیس خانه پرستار اصفهان و کارشناس ارشد پرستاری مراقت‌های ویژه و دانشجوی مقطع دکترا، از سال ۱۳۸۴ که فارغ‌التحصیل رشته پرستاری شده در این حرفه مشغول به کار است و از سال ۸۹ تاکنون هم در قسمت آموزش دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اصفهان واحد خوراسگان مشغول به آموزش در زمینه پرستاری است.

الهام داوری در پاسخ با این سؤال که شغل پرستاری را با چه انگیزه‌ای انتخاب کرده است، می‌گوید: مهم‌ترین نکته برای انتخاب یک رشته به عنوان شغل و حرفه برای هر کسی آینده آن رشته است، بنده هم مانند بسیاری از افراد با توجه به آینده این رشته تحصیلی و در ادامه تحصیل در مقاطع مختلف این رشته را انتخاب کردم و به نظر من هر کس رشته پرستاری را انتخاب می‌کند در جوهره وجودی آن حس خدمت و کمک کردن به افراد دیگر وجود دارد و این یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها برای انتخاب رشته پرستاری به عنوان رشته تخصصی و حرفه افراد است.

نایب رئیس خانه پرستار اصفهان به کسانی که تازه قدم به این عرصه گذاشتند و یا می‌خواهند پرستاری را به عنوان حرفه خود انتخاب کنند توصیه می‌کند که رشته و حرفه پرستاری توانسته در طول دوران شیوع کرونا توانست جایگاه خود را تثبیت کند و این بسیار ارزشمند است، این رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی امکان ادامه تحصیل وجود دارد و این یکی از حسن‌های این رشته است، این حرفه بیمارمحور است و تمرکزش بر روی بیمار است و در این مسیر سختی‌های بسیاری وجود دارد و افرادی که وارد این حرفه می‌شوند باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وی افزود: افرادی که وارد این رشته می‌شوند حتماً خلق و خوی کمک به دیگران و مددرسانی به افراد دیگر را داشته باشند تا بتوانند وارد این حرفه شوند و بدانند پرستاران به عنوان مراجع یک جامعه محسوب می‌شوند به این معنا که اگر یک نفر پرستار را در خانواده داشته باشید، افراد در زمینه‌های مختلف به این پرستار مراجعه می‌کنند و آن‌ها را به عنوان امین خود و افرادی که قابل اطمینان هستند می‌شناسند، و این بسیار ارزشمند است.

حرفه پرستاری به اندازه حرفه‌های پر خطر حقوق و مزایا دریافت نمی‌کند

نایب رئیس خانه پرستار با اشاره به حقوق و مزایا دریافتی گفت: یکی از مشکلات مهمی که در رشته پرستاری وجود دارد این است که پرستارانی که در بیمارستان‌های مختلف مشغول به کار هستند، دریافتی‌های متفاوتی دارند، مثلاً پرستاری که در بیمارستان علوم پزشکی با پرستاری که در یک بیمارستان تأمین اجتماعی و یا در بخش خصوصی مشغول به کار است، حقوق‌های متفاوتی را دریافت می‌‌کنند و این تفاوت حقوق گاهاً چشمگیر است؛ از طرف دیگر با توجه به اینکه حرفه پرستاری جزو مشاغل پر خطر محسوب می‌شود ولی به اندازه حرفه‌های پر خطر دیگر حقوق و مزایا دریافت نمی‌کند و این همیشه یکی از موضوعاتی است که پرستاران مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: برخلاف کشورهای دیگر که رشته پرستاری یکی از مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود در در کشور ما اینگونه نیست و یکی از درخواست‌های همیشگی پرستاران افزایش حقوق به تناسب رشته و فعالیتی که دارند انجام می‌دهند، بوده است.

نحسی که با جابه‌جایی شیفت از بین رفت

داوری از تجربیات و مشاهدات خود در دوران کرونا می‌گوید: یکی از دردناک‌ترین خاطرات کاری‌ام این است یک هفته کامل شیفت بودم و در هر شیفت بیمارانم به خاطر شرایط بحرانی که داشتند فوت می‌کردند، روزهای آخر خسته شده بودم و به مسؤول بخش مراجعه کردم و گفتم یکی از شیفت‌های من را جابه‌جا کنید شاید این نحسی شیفت‌های من تمام شود و ایشان هم همین کار را کرد و آن اتفاق افتاد و این نحسی ادامه پیدا نکرد.

نایب رئیس خانه پرستار اصفهان ادامه می‌دهد که در هر شیفت کاری پرستارها مواجه می‌شوند با بیماران کرونایی که فوت می‌کنند این باعث می‌شود روحیه خود را ببازند و تأثیر خیلی زیادی بر روی سیستم روان بچه‌های پرستاری داشته است، فوت حتی یک بیمار برای پرستاران دردناک است و من فکر می‌کنم تلخ‌ترین خاطره من از دوران کاری مربوط به همان زمان است و می‌بینم همکاران من در شیفت‌های خود این تجربه را داشته و دارند.

وی بهترین خاطره خود را از دوران پرستاری این چنین بیان می‌کند که لحظه به لحظه زمانی که در بخش به بیماران خدمت می‌کنیم جزو خاطرات شیرین ما پرستاران محسوب می‌شود و پرستاران با عشق و صبوری در کنار بیماران هستند.

داوری با اشاره به مشکلات جامعه پرستاری گفت: رشته پرستاری به معنای خدمت به جامعه و بیمار است و بیمار جزو مستحق‌ترین اقشار جامعه محسوب می‌شود، وقتی فردی روی تخت بیمارستان است و دسترسی به جایی ندارد این پرستار و پزشک هستند که به بیمار خدمت می‌کنند و در راستای حفظ جان و سلامتی فرد تلاش می‌کنند.

یکی از مهم‎ترین دغدغه‌های پرستاران امنیت شغلی‌شان است

نایب رئیس خانه پرستار اصفهان با بیان اینکه پرستاران در طول خدمت با مشکلات متعدی روبه رو هستند، ادامه داد: یکی از مهم‎ترین دغدغه‌های پرستاران امنیت شغلی‌شان است، در مورد استخدام پرستاران فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز پرستار بسیار دلگرم کننده بود و در طول دوران کرونا صحبت‌های ایشان برای پرستاران بسیار تأثیرگذار بود، اما صحبت‌های چند روز گذشته درباره تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و استخدام آن‌ها اتمام حجتی بود برای تمام مسؤولان و مسؤولان دیگر بهانه‌ای برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری ندارند.

وی تصریح کرد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سال‌ها در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود اما به مرحله اجرا نرسیده است، از مسؤولان درخواست می‌کنم پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه تلاش مجدانه خود را داشته باشند و در راستای استخدام پرستاران تلاش کنند.

داوری با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق پرستاران و افزایش دریافتی‌های پرستاران از دیگر مطالبات این قشر است، ادامه داد: نداشتن امنیت شغلی به خصوص پرستارانی که به صورت قراردادی کار می‌کنند آینده شغلی مبهمی را برای آنان رقم زده است.

 نایب رئیس خانه پرستار اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای صیانت از پرستاران گفت: خانه پرستار به عنوان یک تشکل حرفه‌ای از زمانی که در اصفهان تشکیل شده، تلاش بسیاری را در این زمینه داشته است، در مورد فوق‌العاده ویژه جلسات متعددی با مسؤولان استان اصفهان داشته‌اند که به دنبال پیگیری‌های اعضای هیأت مدیره خانه پرستار و سایر تشکل‌ها وزیر کشور دستور داد که از یک ماه آینده افزایش حقوق برای پرستاران انجام شود.

بهره‌مندی اعضای خانه پرستار اصفهان از امکانات رفاهی خانه کارگر

وی عنوان کرد: پرستاران کل استان اصفهان و ایران از خدمات رفاهی محروم بودند حرفه‌های دیگر از یکسری امکانات رفاهی برخوردار هستند ولی در رشته پرستاری چنین چیزی را نداشته‌ایم و به همت هیأت مدیره خانه پرستار یک تفاهم نامه‌ای بین خانه پرستار و خانه کارگر استان اصفهان منعقد شد و از امروز به بعد پرستاران با عضویت در خانه پرستار استان می‌توانند از کلیه امکانات رفاهی خانه کارگر در کل کشور استفاده کنند.

داوری از انتظارات پرستاران از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: از مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان این انتظار می‌رود که آن قول‌هایی که در طول دوران کرونا دادند و می‌دهند همچنان به آن پایبند باشند و استخدام و حقوق پرستاران را عملیاتی کنند، حمایت از پرستاران یکی از درخواست های مهم است که از مسؤولان دانشگاهی داریم، این حمایت اگر از پرستار انجام شود امنیت در ذهن پرستار ایجاد می‌شود و پرستاران در ارائه خدمت با مشکلات کمتری روبه رو می‌شوند.

تشکل‌های پرستاری به دنبال مطالبه حقوق پرستاران باشند

نایب رئیس خانه پرستار با تأکید بر اینکه این فرصت به پرستاران داده شود که انتقاد سازنده کنند و بتوانند با مسؤولان دانشگاه و وزارتخانه صحبت کنند، افزود: بیشتر تشکل‌هایی که باید به دنبال مطالبه‌گری باشند و مطالبات حرفه پرستاران را مطالبه کنند به سمت و سویی می‌روند که باید پاسخگو باشند، این اتفاق سبب می‌شود که مطالبات پرستاران به خوبی مطالبه نشود، از مسؤولان و از تشکل‌های مختلف در حرفه پرستاری درخواست داریم که به دنبال مطالبه حقوق پرستاران باشند.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا سبب شد که جایگاه رشته پرستاری و پرستاران در اذهان عمومی بیشتر از گذشته نمود پیدا کند تأکید کرد: امیدوارم پرستاران و مسؤولان ارزش و قدر این دوره و فرصتی که پیش آمده را بدانند.

داوری ادامه داد: به مردم توصیه می‌کنم که حتماً پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، اگر همکاری مردم و اهمیت این بیماری کم رنگ شود، آسیب آن را خود مردم می‌بینند، کادر درمان با وجود آن که ایثارگرانه تلاش می‌کنند دچار فرسودگی و خستگی شدند به ویژه از نظر روحی، از مردم درخواست دارم محدودیت ها را عایت کنند تا دست در دست هم این بیماری را کنترل کنیم.

امنیت شغلی باید برای پرستاران ایجاد شود

مصطفی جعفری هرندی، عضو هیأت مدیره خانه پرستار اصفهان با بیان اینکه پرستاری هنری است که هر هنرمندی نمی‌تواند آن را به تصویر بکشد، گفت: مشکلات پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی استخدام پرسنل است که با انواع قراردادها مشکلات پرسنل زیادتر شده است.

وی با بیان اینکه پرستاری حرفه‌ای است که نباید پرسنل دغدغه خود را داشته باشند افزود: امروز پرسنل پرستاری با قراردادهای مختلف شرکتی تبصره ۳ و تبصره ۴  قانون کار، قراردادهای ۸۹ روزه و گاهی تمدید طرح که هر کدام مشکلات خود را دارد و باید حذف شود، روبه‌ رو هستند.

جعفری هرندی با تأکید بر اینکه مجوز استخدام نیروها باید در یک سطح باشد و امنیت شغلی برای آن‌ها ایجاد شود، گفت: اگر بررسی کلی انجام شود، نشان می‌دهد که بیشتر پرسنل به خاطر امکانات رفاهی و حقوق و مزایای بهتر به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

عضو هیأت مدیره خانه پرستار اصفهان با انتقاد از اینکه چندین سال است که قانون مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب شده ولی اجرا نمی‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه دیوان عدالت اداری، رأی داده را اجرا می‌کند، پرسنل باید شکایت به دیوان عدالت اداری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته پرستاران برای طرح در مراکز دو سال زحمت کشیدند اما بیمه آن‌ها به سازمان تأمین اجتماعی واریز نشده و  بیمه پرسنل با رأی دیوان عدالت اداری قابل پیگیری و اجرا شده است، بیان کرد: استاندارد تعداد پرستار نسبت به جمعیت کشور و استاندارد تعداد پرستار به تعداد بیمار به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود.

ساعات کاری زیاد و فشرده سبب فرسودگی شغلی پرستاران شده است

جعفری هرندی با بیان اینکه تعدد بیمار، ساعات کاری زیاد و فشرده سبب فرسودگی شغلی پرستاران شده است، ادامه داد: پرداخت‌های ۳ الی ۴ ملیون تومانی، شعارهای مطبوعاتی مدیران رده میانی و پرداخت‌های چندین میلیون تومانی تلویزیونی و مطبوعاتی نمکی است بر زخم دل پرستارانی که فقط و فقط از باب حس انسان دوستی، دین و اخلاق حرفه‌ای به بیماران بیش از حد توان‌شان رسیدگی می‌کنند.

عضو هیأت مدیره خانه پرستار اصفهان با بیان اینکه برای کارانه پرستاری مشکلاتی وجود دارد که دانشگاه تاکنون جوابگو نبوده است، گفت: مشکل طرح قاصدک که طبق دستور وزیر بهداشت باید از اسفند ماه حذف می‌شد، هنوز این طرح غلط ادامه دارد و حقوق پرسنل ضایع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح اضافه‌کاری کارانه و بهره‌وری را باید یک جا پرداخت میکردند که هیچکدام از آن‌ها مشخص نیست و از دادستان استان اصفهان و دیوان محاسبات درخواست داریم به این مسأله ورود پیدا کنند و حق ضایع شده پرسنل را محاسبه کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••