اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۱۴:۲۵

اسلام، پیروان خود را از ارتباط با کفار غیرحربی منع نکرده است

عضو شورای اندیشه‌ورز علوم و اندیشه اسلامی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نقد یک نظر در موضوع تکفیر گفت: اینکه بگوییم ریشه پدیده تکفیر، تقسیم انسان‌ها به مؤمن و کافر است، مخالفت با نص صریح قرآن کریم است.

اسلام، پیروان خود را از ارتباط با کفار غیرحربی منع نکرده است

به گزارش سراج24، آیت‌الله سیدمحمد قائم مقامی، عضو شورای اندیشه‌ورز علوم و اندیشه اسلامی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به ریشه پدیده تکفیر از منظر قرآن کریم گفت: اینکه بگوییم ریشه پدیده تکفیر، تقسیم انسان‌ها به مؤمن و کافر است و آن مطلقا مذموم است، مخالفت با نص صریح قرآن کریم است که در صدها آیه ازجمله آیه مبارکه «هو الذی خلقکم فمنکم کافر و منکم مومن» با صراحت انسان‌ها را به مؤمن و کافر تقسیم کرده است. 

وی اضافه کرد: حال اگر در مقام تفسیر و تطبیق، کسانی به‌غلط تطبیق دادند و به ناحق حکم تکفیر کسانی را که در واقع کافر نیستند، صادر کردند و همچون تکفیری‌های عصر ما مرتکب حرام و باطل و جنایت شدند، موجب نمی‌شود که برای خوشایند دگراندیشان و کسانی که به ضرورت اصلاح متن دین و امکان تطرق خطا در متن وحی الهی قائلند، اصل تقسیم بندی انسان‌ها به مومن و کافر، مورد انکار واقع شود. 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تقسیم انسان‌ها به دو عنوان مسالم و محارب و مبنا قرار دادن آن برای تعامل مومنان با دیگران که تقسیم‌بندی صحیح و سخن حقی است، نیز نمی‌تواند موجب تخطئه تقسیم انسانها به مومن و کافر باشد، زیرا هرچند رابطه میان کفر و محاربت به معنای محاربه با ولایت الهی و اولیاء خداوند و نه محاربه در اصطلاح فقهی، عموم و خصوص مطلق است و هر محارب قطعا کافر است لکن هر کافر الزاما محارب نیست و تقسیم کفار به حربی و غیر حربی، تقسیمی صحیح و معروف است و اسلام نیز پیروان خود را از مراعات و ارتباط و معاهده با کفار غیر حربی هرگز منع نکرده است. 

وی در پایان گفت: با این حال به هیچ وجه نمی‌توان منکر اصل تقسیم انسان‌ها به مومن و کافر که اصلی قرآنی، حدیثی، عقلی و فقهی است شد و صدها آیه و روایت و انبوه مباحث کلامی و فقهی در این مورد را نادیده گرفت و به‌واسطه زشتی تکفیر نابجا، اصل تکفیر را نابجا دانست. 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••