از مسیر زمین تا آسمان در نمایش محشر

از مسیر زمین تا آسمان در نمایش محشر

به گزارش سراج24، شاید همه رسانه‌ای‌ها و همه ما مردم امسال به دلیل شرایط خاص کرونایی خیلی از خودمان و هنرمندان انتظار این را نداشتیم که بخواهیم شاهد تولید فیلم، سریال، تئاتر یا هر برنامه فرهنگی دیگری باشیم اما خوشبختانه می‌بینیم که هنرمندان مابا خلاقیتی که دارند برای این ایام نیز برنامه‌هایی خلاقانه تدارک دیدند از جمله در عرصه تئاتر خیلی از هنرمندان به کارهای آن لاین تا نمایش‌های خیابانی با رعایت پروتکل‌های خاص بهداشتی پرداختند.

هر ساله در ایام محرم و صفر نمایش‌های میدانی و خیابانی زیادی به مناسبت شهادت امام حسین(ع) و یارانش یا ایام اربعین برپا می‌شد که انتظار می‌رفت امسال کاری صورت نگیرد اما خوشبختانه هم عده‌ای از هنرمندان در این ایام در هر شرایطی که باشد دغدغه‌مند هستند و هم نهادهایی و سازمان‌هایی که در این عرصه‌های هنری فعالیت می کنند. نمونه آنها سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج است که سال گذشته با نمایش تنهاتر از مسیح در بوستان ولایت علاقه‌مندان زیادی را گرد آوری و نمایش خاطره انگیز‌ و به یاد ماندنی رقم زد و امسال هم این سازمان با نمایش دیگری در پارک ارم تهران و با رعایت همه پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری‌ها پیش قدم اربعین حسینی شده است.

 

نمایش بزرگ محشر چند شبی است که اجرایش را در پارکنیگ پارک ارم تهران آغاز کرده و قرار است که بیست شب نیز هر شب در دو سانس اجرا داشته باشد. این نمایش طرحی از موسسه محرم است که توسط موسسه مهنا که پیشتر نیز نمایش هایی چون «شب آفتابی»، «ستاره صبح» و «فصل شیدایی» را تدارک دیده بود، ترتیب داده شده است.

این نمایش به سفارش سازمان هنری رسانه ای اوج با مشارکت شرکت ارم سبز که وابسته به بنیاد مستضعفان است‌، تهیه کنندگی علیرضا کوهفر و کارگردانی صادق فتاحی اجرا می‌شود. امسال این چندمین فعالیتی است که سازمان اوج با همکاری دیگر نهادها برای فعالیت های هنری و فرهنگی  مردم انجام میدهد از جمله دیگر کارها می‌توان به سینما ماشین و اکران ماشینی فیلم سینمایی خروج ابراهیم حاتمی کیا و فعالیت های فرهنگی و مذهبی در ایام محرم و همینطور اعیاد شعبانیه اشاره کرد.

در ذهن من به عنوان یک خبرنگار انتظار از این نمایش این بود که قدری نزدیک به فضای تنهاتر از مسیح را شاهد آن باشیم، قدم که به پارکینگ ارم می گذاریم ابتدا تب از مخاطبان گرفته شده و سپس ماسک‌‌ها چک می شود و همه مردم به صف و البته با رعایت فاصله‌گذاری کسانی که بلیت رزرو کرده‌اند، روی صندلی‌ها و در فضای بدون سقف قرار می‌گیرند تا نمایش را تماشا کنند.

این نمایش بیش از 15 هنرور و بازیگر فعال دارد که هر شب این بازیگران در دو سانس پذیرای تماشاگران مردمی هستند.

با استقرار تماشاگران در محیط نمایش، نور گرفته و آیات 27 سوره فجر به همراه معنی آن پخش می‌شود. سپس نور دیگری در میانه سالن روشن می شود و مردی در حال قدم زدن به سمت جلوی صحنه در حال صحبت کردن با تلفن است. این شخصیت اصلی نمایش است که هم استاد دانشگاه و هم مدیر یک کارخانه نساجی است که در حال تعدیل نیروی کارخانه خود است و مشغول صحبت هم با تلفنش است اما از قضا با اتومبیلی برخورد می‌کند و از دنیا می‌رود. روند نمایش تازه شروع می‌شود و پرده‌های تشییع جنازه تا برزخ‌، سوال و جواب و مسائل بعد از آن مطرح می‌شود.

 

شخصیت اصلی نمایش از این پس وارد دور تازه ای می‌شود که هیچ کس در زندگی اش آن را تجربه نکرده همان‌ها که همه پس از مرگمان تجربه می‌کنیم و با مراحل مختلفی در عالم برزخ براساس اسناد و منابع دینی و قرآنی روبه رو می‌شویم. 

پرده تشیع‌: حال جماعت به قبر رسیده و پشت به تماشاگران ایستاده‌اند. در میان صداق گریه و شیوه جمعیت آرام آرام خود را به دو سمت می‌کشانند تا میانه صحنه خوب دیده شود. در میان زجه و ناله خانواده سعید چند نفر در بالای سر قبر در حال حمل جسد و گذاشتن آن در قبرند و مداحی همچنان وصف حال می‌خواند. حال سعید با لباسی خاص در بالای سر قبر دیده می‌شود. دیگر پیکر را در قبر گذاشته‌اند. موسیقی فضای دلهره آور ساخته و مداح شروع به خواندن تلقین می‌کند.

 

پرده حضور هادی: با فریاد سعید انفجار شدید در چند نقطه رخ می‌دهد و صحنه به خاموشی فرو می‌رود، با پایان انفجارها موسیقی آرام و روح بخشی آغاز و سعید افتاده بر روی زمین در همین حال در نقطه ای از صحنه در فضایی با نورهایی آرام بخش هادی (مردی سفید پوش و زیبا با موهایی بلند) با دسته گلی در دست دیده و به سمت سعید حرکت می‌کند. هادی به سعید رسیده و کنار وی می نشیند و دسته گل را به سعید می‌دهد و او با استشمام بوی گل ها به هوش می‌آید.

پرده حساب و کتاب ملک خیر نویس و شر نویس: با رفتن و محو شدن هادی موسیقی تغییر کردده و در فضایی خاص دو ملک ، یکی زیبا و روحانی و دیگری ترسناک وارد شده و دو سمت سعید در میانه صحنه قرار می گیرند. دو ملک در حالیکه قلم و طوماری در دست دارند به سعید نزدیک شده و شروع به برانداز کردن او می کنند اما این سعید است که با نگاهی مضطرب آنها را دنبال می کند.

طبق شنیده ها ابتدا قرار بوده نام نمایش «برزخ» باشد اما براساس مشورت با مشاوران مذهبی محشر گذاته شده است حتی یک آیتم نیز برای قیامت در این کار و در پایانش در نظر گرفته شده است. برای اجرای این نمایش یک پرده پرتابل در نظر گرفته شده که حکم پیش زمینه کار را دارد و زمانی که پرده می افتد، دکور بزرگی به نمایش گذاشته می شود که این پرده بیست متر طول دارد.دکورهای پرتابل کار در اطراف و چپ و راست به عمق بیست تا سی متر هستند و از سه جهت مخاطبان می توانند اتفاقات و قصه را ببیند همانگونه که سال گذشته نمایش تنهاتر از مسیح دارای یک دکور سه بعدی و سه جهته بود.

 

فتاحی کارگردان نمایش در گفت وگو با خبرنگار فارس درباره دشواری‌های اجرای تکنیکی این کار می‌گوید: ما از جلوه‌های ویژه میدانی استفاده می‌کنیم. تمام صحنه‌ها، دود و انفجار و آتش است و بعضاً در جاهایی که اتفاقات بهشتی می‌افتد، حباب و چیزهایی از این دست داریم و نورپردازی بسیار جذابی هم تعبیه شده که برای انجام آن حدود دوهزار متر کابل‌کشی برق انجام شده است و حداقل هزار متر لوله‌کشی گاز در صحنه داریم. انجام این حجم از کار در این مدت کوتاه بسیار دشوار بود و با تلاش شبانه‌روزی عوامل کار به ثمر نشست.

کارگردان نمایش «محشر» درباره ایجاد هماهنگی‌های لازم بین هنرمندان این نمایش توضیح می‌دهد : در این نمایش 150 هنرور داشتیم و حداقل 20 روز برای هماهنگی بین آنها زمان لازم بود. حدود 20 نفر از دوستانی که با ما کار می‌کنند، بچه‌های تئاتری هستند. این دوستان کاملا حرفه‌ای هستند و خیلی سریع می‌شود با آن‌ها ارتباط گرفت. چهار بازیگر هم داریم که شخصیت‌های اصلی به‌حساب می‌آیند و از حرفه‌ای‌های تئاتر بودند. بیش از 110 هنرور هم داریم که از دوستان ما در کمیته امداد هستند و پیش از این اطلاعاتی درباره نمایش نداشتند. ما به کمک 20 نفر از اهالی حرفه‌ای تئاتر تقریبا روزی 8 ساعت تمرین کردیم و به این سرانجام رسیدیم. هماهنگی بین این دوستان واقعاً کار سختی بود چون چنین مدلی را نمی‌شناختند و باید از صفر تا صد کار را برایشان توضیح می‌دادیم.

 

از مخاطبان درباره تجربه تماشای این کار می‌پرسیم، همه با تأثر و حالت تفکری که دارند به خوش ساختی کار اذعان داشته، برخی کار را یک تلنگر می دانند و برخی دیگر نیز می‌گویند تا به حال به اینگونه نمایش زنده و تأثیرگذار مذهبی تماشا نکرده بودند که این اندازه وسعت و پروداکشن داشته باشد حتی خانمی معتقد بود که خوش بحال کسانی که این دست کارها را بازی می‌کنند و عوامل این نمایش ها هستند حتی برخی نیز پیشنهاد می‌دادند که مردم بیایند و این دست کارها را ببیند چرا که خیلی تأثیرگذار است.

 

به گزارش فارس تا به حال سه شب از اجرای این نمایش در پارکنیگ پارک ارم تهران گذاشته و تمام این سه شب نیز اجرا پر رفته است یعنی همه ظرفیت چیده شده فضای باز برای تماشای کار استفاده شده است و ظاهرا این ظرفیت برای هر سال 1200 نفر بوده است که در حال حاضر تاکنون پر شده است و الان رزرو حضور مخاطبان برای چهارشنبه تا شنبه آتی بازگشایی شده است و علاقه مندان می‌توانند برای این چند شب رزرو کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار مرتبط

بهره‌مندی خانواده شهدای سلامت از تمامی مزایای شاهد

راهپیمایی اربعین جلوه‌ای از تمدن مهدوی است

برپایی نمایشگاه عکس روستایی «حنین الاربعین» در خوزستان

0 نظر

ارسال نظر

capcha