جهاد و شهادت، زیباترین واژه سلوک الی‌الله

جهاد و شهادت، زیباترین واژه سلوک الی‌الله

به گزارش سراج24، مجاهدان و شهیدانی که عظمت و بزرگی همت و صلابت و ایمان و اراده آهنین آنان، چشم دنیای زر و زور را خیره ساخت و عزت و افتخار و عظمت را برای جامعه ایرانی به ارمغان آورد.

این روزها در جای جای کشور عزیزمان و در محافل مختلف این مردم، سخن از قدرت ایمان، خلوص و عرفان، مجاهدت و فداکاری جوانان پاک باخته‌ای است که در هیچ دانشگاه نظامی درس نخوانده و در هیچ میدانی تجربه جنگ نیاموخته بودند اما متخصص‌ترین افسران جنگ و پیچیده‌ترین نقشه‌های عملیاتی را که با پیشرفته‌ترین تسلیحات دنیا پشتیبانی می‌شد، به شکست و ناکامی و ذلت و خواری کشاندند.


آری! بسیجیان; همان جوانان روستایی آموزش ندیده و پاسداران شجاع که فلسفه وجودی آنان حفظ نظام نوپای اسلامی و آرمان‌های انقلاب بود، در برابر بزرگترین قدرت‌های نظامی با عظمت و اقتدار جنگیدند.


اینجا خالی از لطف نیست که اشاره به سخن ماهر عبدالرشید افسر بلندپایه ارتش بعثی کنم که گفت: ما متخصص‌ترین طراحان جنگ و پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی دنیا را در اختیار داریم و با پیچیده‌ترین نقشه‌های نظامی وارد عملیات می‌شویم اما از بسیجیان روستایی شکست می‌خوریم.


آری! ماهر عبدالرشید کاملا صحیح گفته، اما او از قدرت ایمان و صلابت و اراده آهنین این جوانان روستایی بی‌خبر بود.


در سال ۵۹ و در آغاز جنگ تحمیلی که گردان‌های زرهی ارتش بعثی بدون هیچ مانعی از دامنه‌های غربی میمک بالا آمده و در بالای این ارتفاعات استراتژیک مستقر شدند، صدام در جمع نیروهای خود سخنرانی کرد و گفت: هر ارتشی که میمک را در اختیار داشته باشد، پیروز خواهد بود و شما ارتش مقتدری هستید که جای رستم افسانه‌ای ایرانی‌ها را خواهید گرفت.

اما در همان زمستان ۵۹، آن ارتش مقتدر بعثی نه تنها پیروز میدان باقی نماند و جایگزین رستم قهرمان افسانه‌ای ایران نشد بلکه در برابر ایمان استوار و آتش غیرت و اراده مستحکم بسیجیان روستایی تاب نیاورده و چنان مضمحل و از هم پاشیده شد که ارتفاعات میمک قتلگاه آنان شد.

در عملیات میمک ارتش بعث با وجود در دست داشتن تانک‌های پیشرفته، راهی جز فرار نداشت. لکن پشت سر خود شیرهای میدان نبرد و آتش بی‌امان دلاور مردان میدان جهاد و شهادت و در پیش‌رو پرتگاه‌های هولناک و پرخطر را می‌دیدند و نه راه پس داشتند و نه راه پیش و ناچار از ارتقاعات سقوط کرده و متلاشی می‌شدند و یا به آتش بی‌امان سربازان اسلام به هلاکت می‌رسیدند.

در این گفتار اما هدف، چیز دیگری است و آن اشاره‌‌ای کوتاه به ارتش جهاد و شهادت از منظر قرآن کریم و یادی از ویژگی‌های ارزشمند مجاهدان و شهیدان دفاع مقدس است.


جهاد و شهادت در نظام ارزشی شریعت وحیانی

در منظومه شریعت وحیانی و مکتب نبوی(ص) مجموعه اعمال و رفتارهایی که مبتنی بر نگرش و باور توحیدی بوده و منشا رشد و بالندگی و رسیدن به سعادت جاودانه باشد، عمل صالح تلقی می‌شود.

در نظام ارزشی اسلام اعمال صالحه به میزان تاثیر و نقش آفرینی آن در کمال و رشد انسان، ارزش‌گذاری می‌شود.

لذا همه اعمال صالحه دارای ارزش و فضیلت واحد نیستند در این میان جهاد در راه خدا و رسیدن به مقام شهادت، دارای فضیلتی ویژه و والاتر از همه ارزش‌هاست.

در حدیث شریف حضرت می‌فرماید: بالاتر و بافضیلت‌تر از هر نیکی، نیکی دیگری هست تا آن هنگام که شخص در راه خدا کشته شود که در این صورت هیچ فضیلت و ارزشی بالاتر از آن نیست.

از منظر قرآن کریم جهاد در راه خدا فضیلتی ویژه دارد. «فَضل‌الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما»

جهاد، حرکتی مقدس و ارزشمند است که غایت و پایانش، «احدیٰ الحسنین»(شهادت یا پیروزی حق) است.

شهادت و شهید، مقامی است که تمام مومنان و خداپرستان در عبادت و نماز خویش طلب هدایت و دستیابی به آن را دارند. «مَن یطع الله و رسوله فاولئک مع‌الذین انعم‌الله علیهم من النبین و الصدیقین و الشهدا و الصالحین و حسُن اولئک رفیقاً». این مقام عظیم وفوذ بزرگ در پرتو اطاعت از خدا و رسول حاصل می‌شود.


تحلیل چرایی ارزش شهادت

فضیلت و ارزش جهاد و شهادت از دو منظر و دو جهت قابل بررسی است.

اول، از منظر فردی و شخص مجاهد شهید، جهاد معامله با خداست.
به تصریح قرآن کریم( سوره توبه آیه ۱۱۱)، «ان الله اشتری من المومنین اموالهم و انفسهم بانّ لهم الجنه...»

خداوند مال و جان مومنان را خریده و در برابر آن بهشت جاودان را به آنان داده است.

در ادامه آیه می‌فرماید: «یقتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون...»

در سوره صف آیه ۱۰ می‌فرماید: «یا ایهاالذین آمنوا هل ادلکم علی تجاره تنجیکم من عذاب الیم، تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون».

بنابراین شهیدان، همه هستی خود را (مال و جان) با خدای خود معامله کرده‌اند و به تعبیر امیرالمومنین(ع) این تجارت سودمندی است که خداوند برایشان میسر فرموده است.
و زیربنای این تجارت ارزشمند، ایمان به خداوند است.

دوم: از منظر اجتماعی
جهاد و نقش شهید، مبارزه با ستم‌ها، جهالت‌ها و مفاسدی است که ره‌آورد دنیاطلبی و زیاده‌خواهی ظالمان و مستکبران است.

شهید، از یک سو به دنبال گسترش عدالت و تفکر توحیدی و تحقق عدالت در جامعه برای ایجاد زمینه رشد و تعالی آحاد جامعه است و از سوی دیگر، شهید با ستم ستمکاران و فساد و‌ تباهی تبهکاران مبارزه می‌کند تا شرارت‌ها و جنایت‌های آنان را در سر ستمدیدگان و مظلومان کوتاه کند.

جنایات بشری، رنج‌ها و گرفتاری‌های عام شمول که ستمگران بر جامعه تحمیل می‌کنند، زمین را به تباهی می‌کشد و به تعبیر قرآن کریم، اگر خداوند به وسیله این مجاهدان، دفع ظلم ظالمان نکند، زمین(جامعه بشری) به تباهی کشیده می‌شود.

پس مجاهد شهید، هم از نگاه فردی، شخصیتی ارزشی، مقدس و با فضیلت است و هم از منظر اجتماعی، دارای فضیلتی والا و منحصر بفرد است و به همین جهت دارای قداست و ارزش بسیار بالایی است.

اخبار مرتبط

لزوم تبیین نقش روحانیت در دفاع مقدس

روایت «ویدا جوان» از تجربه بازی در «آبادان یازده ۶۰»

روزشمار «کربلای ۵» رونمایی شد

0 نظر

ارسال نظر

capcha