قابی از چهره‌های قرآنی و روایت قرآن از چهره‌های کربلا

قابی از چهره‌های قرآنی و روایت قرآن از چهره‌های کربلا

به گزارش سراج24، هرساله با فرارسیدن محرم حسینی دوستداران کتاب و علاقه‌مندان به گسترش معارف خود در خصوص وقایع کربلا، به جستجوی کتاب‌های نوشته‌شده در این حوزه می‌پردازند تا در کنار شرکت در مراسم عزاداری، کتب نیز بر دانش آن‌ها بیفزاید.

امسال، با توجه به شیوع ویروس کرونا، استفاده از کتاب‌های حسینی برای افزایش معارف بیشتر، توجه بیشتری پیدا کرده است، نویسندگان زیادی به توصیف وقایع کربلا به صورت داستانی روی آورده‌اند اما کم‌تر کسی است که به کربلا از زاویه دید قرآن نگاه کرده باشد.

«قابی از چهره‌های قرآنی»، عنوان مجموعه کتاب‌هایی از مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، نوشته‌ی کاظم حاجی رجبعلی است، که با زبان ساده و رویکرد تدبری، به موضوع شناخت شخصیت‌های دینی و قرآنی پرداخته است، این کتاب به بررسی ۹ نفر از چهره‌های حماسه کربلا، در سه قاب، تحت عناوین ترسیم شخصیت، بوم آیات و قابی از چهره شخصیت، پرداخته است.

ترسیم شخصیت، شامل معرفی شخصیت و نکته تاریخی مشهوری درمورد آن شخصیت است، بوم آیات، شامل بررسی آیات یا سوره‌هایی که می‌تواند شخصیت انتخاب‌شده را در بستر قرآن تحلیل کند، است و در قابی از چهره شخصیت، به جمع‌بندی نکات و پاسخ به سوالات رایجی که درباره چهره یادشده وجود دارد، می‌پردازد.

تورقی بر بخش‌های مختلف کتاب

درست در آخرین لحظات شهادت حسین‌ابن‌علی و زمانی که قاتل بر سینه امام نشسته بود تا کار را تمام کند، به رغم کودکی، خود را به عمویش رساند و دستش را سپر بلای عمو قرار داد و از تیزی شمشیر نترسید تا حسین، در امان باشد، این شجاعت، نقطه شروع پردازش چهره او نیست، اگرچه بی‌نظیر و مثال زدنی است، شاید نحوه دلداری حسین، درحالی‌که کودک را به سینه‌اش چسبانده بود و دست کوچک عبداللّه بر پوستی آویزان بود شروع بهتری باشد، باید حواس بچه را پرت می‌کرد تا جان دادن، درد کمتری داشته باشد.

در قسمت چهره‌ای بر بوم آیات این شخصیت آمده است:

سوره فجر، سوره‌ای است که نفس اطمینان یافته انسان را از ظلمات محض تنهایی تا پیوستن به نور و روشنایی مطلق ترسیم می‌کند، ابتدایش دنیای این انسان و انتهایش، لحظه در آغوش‌کشیدن مرگ او را ترسیم می‌کند، در بستر این سوره خردسال و نوجوان، جوان و کهنسال با هم همراه هستند، همراه قافله‌ای که از بستر ناملایمات می‌گذرند، اما سستی به خود راه نمی‌دهند و در حسن‌ظن و خوش‌گمانی به خداوند با اطمینان نفس، به سوی خدا با حال راضی و مورد رضایت به بندگان و بهشت خدا ملحق می‌شوند.

در قسمت ترکیب‌بندی در قابی از چهره عبداللّه‌ابن‌حسن می‌خوانیم:

در اصطلاحات تجسمی مفهومی به نام ترکیب‌بندی وجود دارد و منظور از آن قرار دادن اجزای تصویر کنار یکدیگر است، توضیحات بعدی را با ملاحظه این مفهوم، مرور می‌کنیم، چهره‌ای که از جناب عبداللّه‌ابن‌حسن، بر آیات شریفه سوره مبارکه فجر ترسیم می‌شود، تصویر کودکی است که با بستر و ترکیب‌بندی، شناخته می‌شود.

 او  را در آغوش باید دید و در پیوستنش به آغوش اهل‌بیت باید ترسیم کرد، این سطح از عظمت برای ما معنای مشخصی می‌یابد و آن امکان و میسر بودن آرامشی شگرف و دور از تصور به شرط تعریف شدن و همراهی کردن ما با عباد خداست، حضرت عبداللّه‌ابن‌حین مظهر پیوستگی و قواعد مربوط به پیوستن به حقایق است.

اخبار مرتبط

ثبت‌نام بیش از ٣٠٠ دانش‌آموز در آئین تجلیل از نوگلان حسینی

هیأت، مردم نهادترین تشکل عالم است

باز هم دستان پر سخاوت مردم در محرم گره گشایی کرد

0 نظر

ارسال نظر

capcha