«ولایت فقیه» شاخصی برای تعیین حق و باطل در جامعه اسلامی است

«ولایت فقیه» شاخصی برای تعیین حق و باطل در جامعه اسلامی است

به گزارش سراج24، حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی که ظهر امروز در حسینیه مجازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با موضوع «حُکمرانی قرآنی و قیام حسینی(ع)» سخن می گفت با بیان این حرکت صحیح جامعه اسلامی به سوی اهداف متعالی بر اساس تعیین حدود حق توسط رهبر جامعه است اظهار کرد: یکی از آسیب های حکومت اسلامی همین است که به این حدود تبیین شده حق و باطل توجه نشود و عموم افراد جامعه بخواهند منفعت گرایی خود را ملاک و شاخص قرار دهند.

وی در ادامه به بحث خطبه ها و گفتارهای امام حسین (ع) در حماسه کربلا پرداخت و گفت: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در روز دوم محرم الحرام سال 61 هجری به همراه کاروان خود وارد کربلا شدند و پس از استقرار از اصحاب خواستند تا جمع شوند و آن جا بود که حضرت، جملات ماندگاری را برای جاودانه شدن در تاریخ بیان فرمودند.

نویسنده کتاب «سیره پیامبر اعظم (ص) در گذر از جامعه جاهلی به جامعه اسلامی» ادامه داد: بخشی از سخن امام (ع) در آن روز این است که به اصحاب می فرماید می بینید کار به این جا کشیده و جای معروف و منکر عوض و گویی کار دنیا برعکس شده، چراکه آنان که باید جوابگو باشند، به مُدّعی تبدیل شده و آنان که باید مؤاخذه شوند، مؤاخذه می کنند!

وی اضافه کرد: تعبیر عجیب حضرت در ادامه این سخنرانی چنین است که می فرماید از خوبی ها چیزی نمانده مگر به اندازه ته مانده آبی که در ظرفی و یا اندک علفی که در سنگلاخی باقی مانده است.

 

آمریکا قلدری است که سُلطه اش را جار هم می زَنَد

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین ادامه داد: بخش دیگر گفتار حضرت این نکته است که آیا نمی بینید به حق عمل و از باطل نهی نمی شود؟ یعنی آن چه ما در دنیای امروز هم می بینیم که قلدری مانند آمریکا هر کاری دوست دارد می کند و حتی سلطه اش را جار هم می زَنَد!

وی افزود: امام سپس به این نکته اشاره می فرماید که اگر مؤمن در این شرایط قرار گرفت باید قیام کند و مُشتاق شهادت و دیدار خدا باشد.

نویسنده کتاب «اندیشه سیاسی آیت الله مطهری (ره)» همچنین اظهار کرد: جمله معروف امام حسین (ع) که «إنّی لا أری الموت إلّا السّعاده و الحیاه مع الظالمین إلّا برما» در ادامه همین گفتار نقل شده، یعنی بر اساس دیدگاه پیشوایان دینی، خوشبختی در این شرایط در مرگ است و زندگی با ظالمین چیزی جز رنج و آزردگی نیست.

لک زایی تصریح کرد: امام (ع) در ادامه می فرماید همین افرادی که ما مسلمان می پنداریم بنده دنیا شده و دین به لقلقه زبان آنان و به ابزاری برای رسیدن به دنیایشان تبدیل شده است و وقتی همین افراد به امتحان و آزمایش الهی دُچار می شوند، معلوم می شود که تعداد دینداران کم است.

 

حُکمرانی دینی و ضرورت عمل به حق و نهی از باطل

وی ادامه داد: در این جا می توان دو شاخص عمده حُکمرانی دینی و قرآنی را از این بخش از گفتارهای امام حسین (ع) استخراج کرد که شاخص نخست آن است که این حُکمرانی با عمل به حق و نهی از باطل به عنوان دو روی یک سکّه شکل می گیرد و تداوم می یابد و به بیان دیگر پیام قیام و نهضت حسینی (ع) برای همه جوامع این است که به دنبال حکومت حق باشند و از باطل دوری کنند.

 

حکومت دینی و آسیبِ جریان نفاق

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: و اما شاخص دوم این است که هر جا حکومت دینی تشکیل می شود، این آسیب وجود دارد که برخی با هدف دستیابی به مطامع دنیوی به سمت و سوی این حکومت روی می آورَند که جریان نفاق همین جا شکل می گیرد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: البته تردیدی نیست که عمل به این دستورات و شاخص ها دشوار است و به همین دلیل است که حدود حق و باطل باید از جانب امام معصوم (ع) و در غیاب وی از جانب فقیه جامع الشرائط و رهبری حکومت اسلامی تبیین شود و هر کسی حق تفسیر حق و باطل را از جانب خود و از منظر شخصی نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

تبدیل گزارش غمگنانه زندگی امام سجاد(ع) به مفهومی حماسه ساز

مدیر مرکز حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان منصوب شد

سردار سلیمانی بر اطاعت محض از ولایت فقیه تاکید داشت

0 نظر

ارسال نظر

capcha