شکستن تابوی عدم فروش کتاب‌های دفاع مقدس

شکستن تابوی عدم فروش کتاب‌های دفاع مقدس

به گزارش سراج24، ورود به عرصه ادبیات دفاع مقدس، مثل هر عرصه دیگر نیاز به شرایط و لوازمی دارد. برای ورود به عرصه ادبیات دفاع مقدس باید دو عنصر تعهد و تخصص در کنار هم وجود داشته باشند. هرکدام از این عناصر، اهمیت خاص خودشان را دارند. یکی از کسانی که سال‌هاست در عرصه نویسندگی دفاع مقدس تلاش می‌کند سعید عاکف نویسنده کتاب‌های مختلف و پرتیراژ این حوزه است.
سعید عاکف در گفت‌وگو با حلقه وصل و درباره کسب توفیق در حوزه نویسندگی دفاع مقدس گفت: «به هیچ عنوان نمی‌توان تصور کرد که کسی نمازشب‌خوان باشد ولی تخصص نداشته باشد و بتواند در عرصه ادبیات دفاع مقدس توفیق کسب کند. خدا شهید آوینی را رحمت کند، ایشان مصداق بارز این مطلب بودند. شهید آوینی در عین حال که سعی می‌کرد همیشه اوج تعهد و اعتقاد را داشته باشند، از بعد تخصص هم غافل نبودند و همیشه بحث‌های تخصصی را دنبال می‌کردند. شاید شنیده باشید که شهید آوینی هر روز کار خود را از نماز صبح و بعد از تلاوت یک جزء کامل قرآن، شروع می‌کرد. چون در آن زمان برخی کارهای من در مجله سوره چاپ می‌شد و من مختصری با ایشان رابطه داشتم، اطلاع دارم که اگر کسی را به ایشان معرفی می‌کردید که زاهد بود ولی تخصص نداشت -ولو این که وظیفه‌اش در حد کمترین فرد مجموعه بود- او را قبول نمی‌کرد. نداشتن هر کدام از این شرایط، آسیب است.
عاکف با اشاره به اینکه امروز کسانی هستند که به وادی ادبیات دفاع مقدس وارد می‌شوند و می‌خواهند یک شبه ره صد ساله را بروند، گفت: «یک نویسنده برای اینکه نویسنده شود باید حداقل هزار عنوان داستان و رمان بخواند، نسبت به ادبیات آمریکای لاتین، فرانسه و... شناخت داشته باشد. مشکل جایی درست می‌شود که نخوانده باشید، ننوشته باشید و باز هم دم از نویسندگی بزنید! این نخواندن و ننوشتن سبب می‌شود که اگر کتابی هم نوشته می‌شود، فراگیر نشود. الان بسیاری از کسانی که در حوزه ادبیات دفاع مقدس کار می‌کنند، «کتاب‌سازی» می‌کنند؛ یعنی بدون تخصص لازم و یا حتی بعضا بدون تخصص، کتاب می‌نویسند و دلشان خوش است که کتاب دفاع مقدس می‌نویسند.»


نویسنده کتاب «خاک‌های نرم کوشک» اشاره کرد: «درست است که مردم ما زیاد اهل مطالعه نیستند ولی از این طرف قضیه هم کم‌کاری شده و چیزی که به درد مردم بخورد به آنها نداده‌ایم و آن‌طور که باید و شاید بسترسازی نکرده‌ایم. کتاب‌هایی مثل «خاک‌های نرم کوشک» تابویی را که درست کرده بودند، شکست و همه به چشم دیدند که کتاب‌های دفاع مقدسی هم اگر خوب و از روی اصول نوشته شوند، فروش دارد. من به جرأت می‌توانم بگویم که اگر تبلیغات شایسته‌ای برای خاک‌های نرم کوشک می‌شد، تا به حال 1000 بار تجدید چاپ شده بود. چرا؟ چون این کتاب با همین تبلیغات هم به چاپ دویستم رسید. با این وجود من معتقدم این کتاب هنوز هم شناخته‌شده نیست. این حرف را با دلیل می‌گویم، در سفری که به هویزه داشتم، در مورد کتاب توضیحاتی را برای عده‌ای از زائران شهدا بیان کردم و آنها از اینکه با این اثر آشنا شدند، ابراز خوشحالی می‌کردند. می‌خواهم بگویم که حتی بچه‌مذهبی‌ها هم با این کتاب به خوبی آشنا نشده‌اند.»

بیشتر بخواید:

«الغدیر» به دنبال دعوای حیدری ـ نعمتی شیعه و سنی نیست

سعید عاکف خبره نبودن مسئولان فرهنگی را نیز یکی دیگر از دلایل جدا بودن مردم از ادبیات دفاع مقدس ذکر می‌کند و می‌گوید: «اگر تعداد نویسندگان حرفه‌ای کشور را بشماریم، به 300 نفر نمی‌رسد ولی بیش از 500 اداره و نهاد و مرکز عریض و طویل در این حوزه وجود دارد و هدف همه آنها هم این است که این نویسندگان را مدیریت کنند. به قول بزرگواری، به ازای هر نویسنده، 50 کارمند وجود دارد. آن وقت نتیجه آن می‌شود که میلیاردها تومان پول به برخی نویسندگان داده می‌شود تا در حوزه ادبیات دفاع مقدس کار کنند ولی ثمره و بازدهی خاصی نبینیم. در صورتی که اگر این پول‌ها به افرادی که خودشان در این زمینه خبره هستند، واگذار شود، نتایج بسیار بیشتری می‌گرفتیم.»

 

اخبار مرتبط

برگزاری مراسم تودیع و معارفه مسئول مرکز استانی سازمان فضای مجازی سراج در قم

انتشار فراخوان مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران

فضای مجازی؛ تهدید یا فرصت

0 نظر

ارسال نظر

capcha