زائری: از مجری شدن روحانیون دفاع می کنم

زائری: از مجری شدن روحانیون دفاع می کنم

ماه رمضان امسال در کنار برنامه‌های گفتگو محور که از شبکه‌های مختلف تلویزیون روی آنتن رفت، شاهد تولید و پخش یک ویژه‌برنامه مناسبتی در بستر فضای مجازی نیز بودیم. ویژه‌برنامه «باغ رمضان» از نخستین شب ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۴ تا ۱:۳۰ بامداد به صورت زنده برای کاربران فضای مجازی پخش شد.

این برنامه که برای 30 شب طراحی شده است با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زائری به عنوان مجری کارشناس و البته مجریان دیگری همچون محمدرضا حسینیان، مبینا نصیری، مریم جلالی، زهره سادات هاشمی، منصور ضابطیان، صفاریان پور و... به مخاطبان فضای مجازی ارائه شد.

در هر قسمت از «باغ رمضان» با چهره‌های شناخته‌شده‌ گفتگوهایی انجام شد. برخی از این گفتگوها که به صورت حضوری و یا از طریق ارتباط تصویری صورت گرفت با استقبال مخاطبان در فضای مجازی همراه شد.

خوانش ترجمه قرآن، دعا و مناجات، آواز و موسیقی، قصه‌خوانی و پخش ویدئوهای کوتاه با محوریت نیایش و ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه‌های «باغ رمضان» بود که برای مخاطبان پخش شد.

از نکات قابل توجه این برنامه رعایت چارچوب های صداوسیما در یک برنامه خارج از سازمانی بود که در همین راستا گفتگویی با حجت‌الاسلام محمدرضا زائری یکی از مجریان ثابت این برنامه داشته‌ایم که از نظر می گذرانید:

**اجازه بدهید بدون مقدمه بپرسم که اصلاً حرف حساب «باغ رمضان» چه بود؟

-«باغ رمضان» می‌خواهد به مخاطبان بگوید زندگی دین‌دارانه و مؤمنانه آن کلیشه ثابت و مرسومی که در ذهن  آنها شکل گرفته نیست؛ زندگی دیندارانه یک امکان کاملاً عملی است. یک زندگی واقعی، شاد، طبیعی و عادی است که یک هدف‌گذاری معنوی دارد. در این سبک زندگی، جهت فعالیت‌ها سمت خداست. باغ رمضان با تکیه بر اجزای مختلف خود سعی کرد یک تصویر شاد و جذاب از زندگی مؤمنانه ارائه دهد.

**یعنی از همان ابتدا با چنین اهدافی طراحی برنامه« باغ رمضان» صورت گرفت؟

-منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد پیش از این و در ایام نیمه شعبان، تجربه تولید و پخش برنامه زنده به مدت سه‌شب را داشت و دوستان بازخورد خوبی از مخاطبان گرفتند. به هرحال اقتضای این روزگار، ارتباط رسانه‌ای با مخاطب است و اصولاً تحقق هر هدف اجتماعی و فرهنگی نیازمند رسانه است. در قدرت رسانه‌ای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم تردیدی نیست و این فضا در کنار بسترهایی مثل «وی‌اودی»‌ها راهشان را در بین مخاطبان باز کرده‌اند.

با توجه به این پیشینه قرار شد این تجربه در ماه مبارک رمضان به صورت هرشبی اجرا شود. برای اولین بار «ساترا» (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر صداوسیما) مجوز تولید و پخش یک برنامه مناسبتی در ماه مبارک رمضان را خارج از قالب تلویزیون صادر کرد.

به نظرمن «باغ رمضان» امسال، فارغ از این که بانی و اسپانسر داشت،  تجربه‌ای است که در آینده خیلی به کار مدیران حوزه فرهنگ و رسانه ما خواهد آمد. به نوعی گام اول در تأسیس تلویزیون خصوصی برداشته شد و از آن مهم‌تر، آن ترس و نگرانی که از راه‌اندازی این  شکل از رسانه وجود دارد تا اندازه‌ای تعدیل می‌شود. از این‌جهت، تجربه خوبی بود که بر پایه آن و مطالعات بیشتر می‌‌توان اقدامات بعدی را طراحی کرد.

اخبار مرتبط

«سلام بر ابراهیم» همچنان خواندنی است

حادثه منا و قهرمانان بی‌نشانی که هنوز قرص اعصاب مصرف می‌کنند

«پسرک فلافل فروش» در راه اسپانیا

0 نظر

ارسال نظر

capcha