سواد رسانه/ بازار داغ شایعات

سواد رسانه/ بازار داغ شایعات

به گزارش سراج24، شیوع بیماری کرونا در ایران و بسیاری از کشورهای جهان به بحث اصلی بسیاری از رسانه های دنیا تبدیل شده است، در شرایطی که عموم مردم در کشورهای درگیر کرونا با نگرانی و استرس اخبارمربوط به انتشار ویروس  کرونا را دنبال می کنند برخی رسانه ها در تلاش هستند به هرقیمتی با انتشار اخبار جعلی در این خصوص مخاطبان بیشتری پیدا کنند در صورتی که می توان به دور از استرس و تنش به وظیفه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی خود ادامه داد و با پرهیز از انتشار شایعاتی که اغلب آنها منبع معتبر و مثقی ندارند نگرانی آحاد مختلف جامعه را کاهش داد تا مردم در فضایی آرام و بدون استرس مراقبت ها و دستورات بهداشتی پیشگیرانه را رعایت کنند.

فرهنگ سازی، آموزش و انتقال توصیه ها و تاکیدات وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا مسئولیت اصلی رسانه ها در این شرایط است اما متاسفانه بیشتر رسانه های خارجی و در برخی موارد داخلی با ایجاد فضای رعب و وحشت و انتشار اخبار نادرست و ناامیدکننده از ویروس کرونا موجب تشویش اذهان عمومی شده و بر ترس و نگرانی مردم در خصوص بیماری کرونا دامن می زنند.

تزریق آرامش و انتشار اخبار امیدوار کننده در کنار رعایت اصول بهداشتی و عمل به توصیه پزشکان، تنها راه کاهش شیوع بیماری کرونا در کشور می باشد زیرا به اعتقاد پزشکان استرس و نگرانی با تضعیف سیستم ایمنی بدن فضا را برای ورود ویروس کرونا در کشور فراهم می کنند.

بنابراین رسانه ها با آموزش و اطلاع رسانی های درست و به موقع و پرهیز از انتشار شایعات و اخباری که موجب رعب و وحشت در میان آحاد مختلف جامعه می شود می توانند به کادر درمانی و مسئولان ذی ربط برای مقابله با بیماری کرونا کمک کنند.

اخبار تکمیلی در خصوص مقابله با بیماری کرونا متعاقبا به اطلاع خواهد رسید، از هموطنان تقاضا می شود به شایعات فضای مجازی توجه نکرده و اخبار رسمی را صرفا از منابع معتبر و پایگاه اطلاع رسانی مدافعان سلامت پیگیری کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

هرخانه یک پرستار/ ضعف سیستم ایمنی عامل اصلی در بیماری کرونا

«سواد رسانه‌ای» چقدر در کنترل بحران‌های اجتماعی نقش دارد؟

0 نظر

ارسال نظر

capcha