به همت مؤسسه رصد، مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی سجا در خراسان رضوی:

نشست اندیشه‌ورزی حکمت جنسی در مشهد برگزار شد

نشست اندیشه‌ورزی حکمت جنسی در مشهد برگزار شد

به گزارش سراج24، به همت مؤسسه رصد، مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی سجا با حضور اساتید مطرح ملی گفتگویی نخبگانی پیرامون امر جنسی در مشهد صورت گرفت.

نشست نخست با موضوع طرح سوال و ارائه پاسخ حکیمانه به مساله تربیت و آموزش جنسی در نظام تعلیم و تربیت کشور پنجشنبه 23 آبان ماه برگزار شد.

علی‌نقی فقیهی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه قم در این نشست که در هتل آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، مطرح کرد: آموزش جنسی آموزش روابط جنسی نیست. قبل از ورود به آموزش رسمی لازم است والدین آموزش ببینند.

وی افزود: گروه‌های پژوهشی منتخب باید به بررسی منابع تربیت جنسی چاپ شده بپردازند و متون آموزشی هر دوره توسط گروه متخصصان تربیتی زیر نظر کارشناسان تربیتی دینی تدوین شود تا بدآموزی و غلط‌آموزی در آن نباشد.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه قم با بیان اینکه «کارگاه‌های آموزشی باید برای تربیت معلمان گذاشته شود تا مهارت‌های لازم را به دانش‌آموزان بیاموزند»، افزود: یکی دیگر از مسائل مهم، شناسایی مسائل جنسی در هر دوره از رشد و مقاطع تحصیلی است و باید مشخص شود که دانش‌آموزان چه مسائلی دارند و مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: فهرست مطالب آموزشی برای هر دوره و مقطع توسط متخصصان و اساتید باید تهیه شود و متون آموزشی تهیه‌شده توسط گروه دیگری از متخصصان بررسی شود تا شک و شبهه‌ای ایجاد نشود. اگر کاربردی کار نکنیم، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

فقیهی با بیان اینکه «مبانی تربیت جنسی را در کتاب تربیت جنسی‌ام مطرح کرده‌ام»، گفت: این کتاب در مقاطع کودکی، نوجوانی و جوانی راهکارها و اصول را مطرح کرده و جایش را پس از چهارده بار چاپ در حوزه علمیه باز کرده‌است. ما از این متون بسیار داریم. مهم است آنچه را که داریم به صورت فهرست‌وار بیاوریم و مترتب به هم باشند و در مورد آن‌ها بحث کنیم.

وی افزود: نابهنجار جنسی چیست؟ آیا این را می‌توانیم آموزش دهیم؟ آیا آنچه که مطرح می‌شود و ملاک آماری و اجتماعی است، درست است یا باید نظریه دیگری داد؟ رویکرد بازشناسی فطرت و بازسازی فطرت است که می‌تواند در اینجا به ما کمک کند و ملاک هنجار و نابهنجار جنسی، فطرت است. تک‌تک انسان‌ها دارای فطرت هستند و زن و مرد یکی اند.

در بخش دیگری از این نشست، مهدی عباسی، دکترای روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و قرآن و حدیث، اظهار کرد: این جلسه مردانه است و ما می‌خواهیم در مورد بحثی که نقش زنان بسیار مهم است، سخن بگوییم. بهتر است در این جلسه زنان نیز حضور داشته باشند.

وی افزود: در مدل تربیت جنسی سهم چند چیز را باید مشخص کنیم؛ اینکه مربی کیست؟ آیا والدین هستند؟ همه موافق آموزش هستند، اما مدل آموزش باید چگونه باشد؟ 40 سال است در این موارد صحبت می‌کنیم. محتوای آموزشی و مسائل آموزش و پرورش در هم آمیخته است. محتوا مهم است، یکی از مشکلات جنسی در روابط همسری تصویر منفی از بدن است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

برپایی نشست صمیمانه با بیش از ۱۰۰پژوهشگر دفاع مقدس در هفته پژوهش

نشست اندیشکده دین و زندگی

فراخوان دعوت به همکاری پژوهشگاه امام سجاد (ع) در 9 عنوان شغلی

0 نظر

ارسال نظر

capcha