مسئول موکب «بیت النور»:

خراسان رضوی: خانواده اولویت اول راهپیمایی اربعین/ خانواده ها باید برای ظهور امام رمان (عج) قیام کنند

خراسان رضوی: خانواده اولویت اول راهپیمایی اربعین/ خانواده ها باید برای ظهور امام رمان (عج) قیام کنند

به گزارش سراج24، طی روزهای گذشته در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و در آستانه ی اربعین حسینی فراخوان جذب مبلغین و مشاورین در موکب فرهنگی اربعین «بیت النور» در مسیر نجف به کربلا با محوریت خانواده و با هدف ایجاد خانواده متعالی به منظورزمینه‌سازی ظهوربرای نخستین بار به همت بسیج دانشجویی مدرسه عالی شهید مطهری و مؤسسه «ایمان ماندگار» مشهدمقدس منتشر شد.

در همین راستا خبرنگار سایت حلقه وصل با کدئی مسئول موکب «بیت النور» در خصوص فعالیت های فرهنگی و تبلیغی این موکب به گفتگو نشست.

کدئی در ابتدا در تبیین این طرح بیان داشت: اولویت های جوامع بشری توسط امام و پیشوای جامعه تعییین می‌شود و مجموعه‌های مؤمن و معتقد در جهان اولین گروه هایی هستند که به اوامر ولی امر جهانیان لبیک می گویند. حال آنکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند خانواده اولویت اول هیئات مذهبی باشد و چه هیئتی مهمتر و انسان سازتر از مسیر پیاده روی اربعین به همین منظور این طرح مطرح شد.

وی ادامه داد: از طرفی فرهنگ آن مهم است که اذهان و افکار بشر را به سمت جریان حق یا باطل سوق می‌دهد و در مقوله‌ی فرهنگ سازی تبلیغ و گفتگوی مستقیم نقش اساسی دارد.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: مقام معظم رهبری راهبرد و مسئولیت مجموعه‌هایی که توانایی برای برداشتن قدم در راستای اعتلای خانواده دارند را مشخص کرده اند؛ ایشان فرمودند: در این برهه‌ی از زمان روی مسئله‌ی خانواده تکیه کنید. دشمن، نه دشمن ایران یا دشمن انقلاب؛ دشمن بشریّت تصمیم گرفته که نظام خانواده را در بین بشر از بین ببرد، خانواده سنّت الهی است. طهارت و پاکیزگیِ دامان جوان های این کشور را مورد همّت خودتان قرار بدهید، بر آن همّت بگمارید و این یکی از بهترین کارها و یکی از مؤثّرترین شیوه‌ها برای حفظ انقلاب و برای رشد انقلاب و برای حفظ نظام اسلامی است. 

مسئول موکب «بیت النور» در مسیر نجف به کربلا اضافه کرد:  قیام عاشورا نیز یک قیام خانوادگی بوده است و امام حسین علیه السلام در عاشورا به همراه خانواده و اهل بیتش قیام کرد و علم این قیام را هم حضرت زینب سلام الله برافراشته نگه داشت که اگر ایشان نمی بودند کربلا در کربلا می ماند و میتوان از نوع حرکت امام معصوم (ع) و حضور خانواده ی ایشان به این مهم دستیافت که امروز نیز جبهه ی حق به قیام خانوادگی  در مسیر رسیدن به ظهور منجی عالم بشریت نیاز دارد و این مهم دست نمی یابد مگر اینکه فرد به سمت تعالی خود و خانواده ی خود برود تا از این طریق ظهور محقق شود.

وی خاطر نشان کرد: از جهتی حضور مخاطبین از ملل مختلف در اربعین ظرفیت عظیمی برای تبلیغ، تبیین و روشنگری معارف ایجاد کرده اما مع الاسف موکب هایی که در ساختار پذیرایی فعالیت می کنند بسیار بیشتر از موکب های فرهنگی است و لازم است برای این جمعیت عظیم فرصت را غنیمت شمرده و محتوای معرفتی خاصه در موضوع خانواده در قالب های گوناگون ارائه کرد تا هریک از آحاد مردم در جهت متعالی شدن خانواده شان و برای زمینه سازی ظهور گامی مسئولانه بردارند.

کدئی در ادامه با توجه به مطالبی که بیان شد اظهار داشت: بر آن شدیم تا طرحی با هدف تبلیغ و تبیین سبک زندگی و خانواده اسلامی که در راستای رسیدن به جامعه مهدوی و ظهور تلاش می کند را اجرا کنیم.

مسئول موکب «بیت النور» ادامه داد: رسالت این طرح مبلغ سازی و رشد زائران در پی جریان فرهنگی اربعین با این نگاه که هر زائر خود مبلغ شود، می‌باشد. در جهت تحقق این مهم، برنامه‌ای مدون و ناظر به ایام پیش، حین و پس از اربعین طراحی شده است. هدف غایی طرح گفتمان سازی خانواده ی متعالی که پیش برنده جامعه به سمت ظهور است می‌باشد با محوریت جریان اسلام ناب و انقلابی که میوه اش را در یمن و نیجیریه و دیگر کشور ها می توان امروز مشاهده کرد و چه خوب است اگر به زودی این افراد در کشورهای دیگر هم فعال شوند .

وی در خصوص نحوه‌ی ارائه‌ی محتوا در ایام اربعین بیان داشت: با توجه به نماد های استفاده شده در راه پیاده روی نجف تا کربلا و در مواکب ایرانی مانند بنرهایی که علاوه بر ارائه محتوا به معرفی موکب پرداختند و فعالیت های قبل از اربعین در فضای مجازی تبعا بخشی از مخاطبین مشتاق به حضور در موکب می شوند و مردم وقتی وارد فضای موکب بیت النور می شوند توسط خادمین دعوت به بازدید از نمایشگاه سبک زندگی ائمه (ع)  می شوند و از طرفی می توانند کودکشان را نزد مربیان مهدکودک ما بسپارند و یا از فضای نمایش فیلم و کلیپ های در راستای خانواده هم استفاده کنند.

کدئی یادآور شد: نمایشگاه به دو بخش باب العلی (برادران) و باب الفاطمه (خواهران) تقسیم می شود و در هر باب حدود 6 غرفه وجود دارد که در هر کدام از آنها یکی از داستان های آموزنده الهام گرفته از حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) و فرزندان عزیزشان در نقش های پدری، مادری، همسری و نوجوان و جوان خانواده را به نمایش می‌گذارند و مبلغ ما به روایتگری و بیان نکات آموزنده آن غرفه می پردازد و به روایت ادامه می‌دهد تا به این مطلب مخاطب  برسد که با الهام از سبک زندکی ائمه (ع) لازم است خودش را به تعالی برساند تا بتواند در خانواده تغییر ایجاد کند که آن تغییر نیز به زمینه سازی ظهور  منجر می‌شود.

این فعال فرهنگی افزود: بخشی دیگر از مطالب توسط محتوای الکترونیکی از قبیل پخش فیلم، تیزر، مداحی های انقلابی، سخنرانی های انقلابی و مطالب آماده شده توسط تیم پژوهشی و ابزار های مکتوب مانند بروشور، تراکت و پوستر های مرتبط به مبحث خانواده و سبک زندگی اسلامی که الگویی صحیح از زندگی معصومین (ع) را در قالب های هنری به مخاطب انتقال می‌دهد که ساختار خانواده به سمت خانواده متعالی پیش برود و مقدمه سازی ظهور از راه خانواده متعالی شکل بگیرد. 

مسئول موکب «بیت النور» ضمن اشاره به اینکه در این فرایند افراد را به این مقوله که لازم است خودشان برای تغییر و متعالی شدن اول الامر حرکت کنند، که این تغییر به تاثیر و تغییر در خانواده و در نهایت تغییر در جامعه شان می انجامد سوق می‌دهیم گفت: در راستای اجرایی کردن طرح مذکور اقدامات این گروه در سه بازه زمانی صورت می گیرد بازه زمانی قبل از اربعین حسینی(ع)، بازه زمانی پیاده روی اربعین و بسته پشتیبانی پس از رخداد اربعین.

وی ادامه داد: فراخوانی جهت جذب مبلغین و مشاورین منتشر شد، در این طرح مبلغین و مشاورین باید در زمینه‌های تبلیغ میدانی، مشاوره، پاسخ‌گویی به احکام، روایتگری سبک‌زندگی ائمه (علیهم السلام)، مسائل مرتبط به خانواده و کار کودک و نوجوان توانایی فعالیت داشته باشند و البته بعد از ثبت نام و گزینش نهایی آموزش هایی نیز ارائه می شود و ما تلاش می کنیم که فعالیت ها به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی انجام شود به همین منظور دغدغه مندان مسلط و توانمند بهتر می توانند ما را در این مهم یاری کنند.

کدئی در خصوص تولید محتوا برای این امر نیز خاطر نشان کرد: بخش تحقیق و پژوهش مجموعه ی ما قبل ازشروع رخداد اربعین به بررسی و پایش آماری مخاطبین پیاده روی اربعین پرداخته و مبتنی بر مخاطب سنجی صورت گرفته محتوا با محور خانواده متعالی برای  سه زبان عربی و انگلیسی و فارسی آماده شده است که با تامل بر فرهنگ و سطح اطلاعاتی هریک از مخاطبین زبان های مذکور به سه مصداق روابط همسری، مادری یا پدری و فرزندی در دو بروشور مجزا و تفکیک شده براساس جنسیت و با الهام از داستان زندگی یکی از ائمه (ع)  در راستای حرکت به سمت ظهور  مطرح می گردد.

وی همچنین به قالب های تولید محتوا اشاره کرد و افزود: این محتوا که در سه زبان(انگلیسی، عربی و فارسی) مبتنی بر سطوح اطلاعات عموم مخاطبین آماده شده است در قالب های مکتوب(بروشور و بنر) و الکترونیکی (انیمیشن و موشن گرافیک و تیرز و پوستر ودیگر قالب های رسانه ای) و محصولات فرهنگی (پیکسل و پرچم و سربند و لباس)به زائران حسینی (ع) ارائه می‌شود.

مسئول موکب «بیت النور» تصریح کرد: فضاسازی محیطی جاده نجف تا کربلا و مرز مهران علاوه بر فضاسازی موکب لازم است تا مردم در این مسیر قبل از رسیدن به موکب از جهت ذهنی آماده شده و مشتاق حضور در موکب بشوند. این فضاسازی تحت عنوان بیت النور منزل امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(ع) او شکل گیری روابط در این منزل مانند نقش همسری، والدی و فرزندی روایت می کند.

کدئی اضافه کرد: در بخش مبلغین افرادی که جذب شده اند روند آموزشی خود را طی می کنند و با مباحث مرتبط با خانواده و سبک زندگی ائمه (ع)، نحوه ارائه مطلب، مخاطب شناسی و ... آشنا می‌شوند. 

این فعال فرهنگی ضمن اشاره به فعالیت رسمی موکب دربازده زمانی 10 روزه ی اربعین حسینی گفت: علاوه بر خدمات پذیرایی به پذیرایی معنوی مخاطبین از طریق فعالیت های اشاره شده نیز توجه خواهد شد و تبلیغ چهره به چهره در اطراف موکب ،مشاوره خانواده به صورت مجزا از فعالیت مبلغین، پخش کلیپ ها و موشن گرافیک و انیمیشن یا فیلم هاییی که در راستای اعتلای خانواده، مشاوره دینی و پاسخگویی به سوالات شرعی توسط کارشناسان ، تبلیغ مبلغین در موکب و مسیر های منتهی به کربلا و مرز مهران در خصوص مصادیق خانواده متعالی به هر سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی، توزیع بسته فرهنگی (شامل سربند، جا مهری زینت داده شده با نام شهید، عکس شهید، بروشور محتوایی)، دعوت زائرین به پویش فضای مجازی، مهد کودک خانواده و پذیرایی از جمله فعالیت های موکب است.

وی در پایان به بسته پشتیبانی بعد از رخداد اربعین نیز اشاره کرد و افزود: تولید و انتقال محتوا خانواده به فراخور موضوعات روز جامعه و فضای بین الملل در قالب های رسانه ای و انتشار در فضای مجازی صورت می گیرد و دستاوردهای اجرای این طرح ان شاءالله تعمیق معرفت و شعور حسینی، ترویج انتظار عالمانه و عاملانه  با اصلاح روابط در خانواده و ارائه الگوی خانواده مهدوی، آشنایی با مفهوم  خانواده متعالی  برای مبلغین و مخاطبین، تقویت جریان اسلام ناب، تربیت مبلغ مهدوی، به وجود آمدن شبکه از مبلغین در ایران، مبلغ سازی و رشد زائران در جریان فعالیت فرهنگی در اربعین،دغدغه سازی برای قشر خاکستری و عموم مردم جامعه و جریان انقلابی و تاثیر معنوی اربعین فقط در اربعین خلاصه نمی‌شود بلکه بعد از اربعین هم ادامه پیدا می‌کند خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

تشکر موکب‌داران عراقی از قدردانی موسیقایی ایرانیان در کربلا

خدمت به زوار فقط به عشق حسین(ع) +تصاویر

برپایی نمایشگاه عکس «ایران و العراق لایمکن الفراق»

0 نظر

ارسال نظر

capcha