بنیامین برنامه‌ی افطار شبکه 3 را اجرا می‌کند؛

پرکردن خلاء محتوایی برنامه‌ها توسط سلبریتی‌ها/بیشترین مخاطب در کمترین زمان مساویست با سود بیشتر اسپانسر

پرکردن خلاء محتوایی برنامه‌ها توسط سلبریتی‌ها/بیشترین مخاطب در کمترین زمان مساویست با سود بیشتر اسپانسر

به گزارش سراج24؛ روابط عمومی سیما با انتشار خبری، از پخش ویژه برنامه افطار «ماهِ ماه» با اجرای بنیامین بهادری از شبکه سه سیما خبر داد. این درحالی است که در ماه‌های اخیر موج ورود سلبریتی‌ها و سوپراستارهای سینما به تلویزیون شدت یافته است. پژمان بازغی در «کودک شو»، کامران تفتی در «وقتشه»، اکبر عبدی در «عبدی شو»، محمدرضا گلزار در «برنده باش» و حمید گودرزی در «پنج ستاره» و امیرحسین رستمی در «شوتبال» و... نمونه‌ای از تجربه‌ی حضور ناموفق سلبریتی‌ها در صداوسیما بودند. این برنامه‌ها غالبا اسپانسر محور هستند و مجریان در فواصل کوتاه در رابطه با خدمات شرکت سرمایه‌گذار صحبت می‌کنند تا جایی که این تبلیغات در برخی اوقات موجب کلافگی مخاطبان می‌شود.

آنچه مسلم است؛ این است که فقدان ایده و محتوا در برنامه‌های سلبریتی محور موج می‌زند. در واقع تهیه کنندگان این برنامه‌ها یا توان تولید محتوای جذاب را ندارند و نمی‌خواهند هزینه و زمان بیشتری برای دستیابی به محتوای مناسب صرف کنند.

سلبریتی حاضر در برنامه با عقبه‌ی اجتماعی خود در برنامه حضور می‌یابد و به این ترتیب برنامه تعدادی مخاطب خاص پیدا می‌کند که از طرفداران این شخص هستند. مجری مورد نظر نیز دائما فالوورهای خود را برای دیدن برنامه دعوت می‌کند و از طریق تبلیغ خدمات شرکت اسپانسر، سود هنگفتی به جیب این شرکت‌ها و ایضا صداوسیما روانه می‌شود. این در حالیست که برنامه‌های موفق تلویزیونی سال‌ها برای رسیدن به این مهم وقت صرف می‌کنند و اغلب اجرا کنندگان این برنامه‌ها نیز افراد گم‌نام ولی با استعداد هستند.

اما در ادامه خلاء محتوایی برنامه به وضوح حس می‌شود و طرفداران پروپاقرص سلبریتی‌ها نیز بالاخره از دیدن چهره‌ی تکراری شخصیت محبوب خود خسته می‌شوند و برنامه این‌گونه مخاطب خود را از دست می‌دهد. البته موارد استثنایی مانند برنامه‌ی خندوانه و دورهمی نیز وجود دارد.

این‌طور به نظر می‌رسد که صداوسیما در حال تجربه‌ی نوعی از مدیریت خصوصی رسانه است. به این ترتیب که خود صداوسیما دخالتی در تولید برنامه‌ها ندارد و صرفا به عنوان یک ناظر، امر ممیزی محتوایی را بر عهده دارد. گروه‌های تولید محتوایی خصوصی ولی در ارتباط با مدیران سیما نیز از لابی‌های خود استفاده می‌کنند و طرح‌های پیشنهادی را از طریق لابی‌های خود تصویب می‌کنند.

اسپانسرهای این برنامه‌ها نیز در پی آن هستند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بیشترین میزان از مخاطب دست پیدا کنند؛ طبیعی است که مخاطب بیشتر مساوی است با سودمالی بیشتر. در هر صورت روایت سلبریتی محور شدن برنامه‌های صداوسیما از این قرار است. بودجه‌ی صداوسیما دیگر جوابگوی تولید برنامه‌ها و پروژه‌های پرمخاطب نیست؛ صداوسیما نیز باید برای خروجی آنتن خود برنامه داشته باشد. ولو برنامه‌های ارزان قیمت و بی‌محتوا.

در پایان پیرامون برنامه‌ی «ماه ماه» باید گفت که نباید منتظر یک برنامه‌ی جایگزین مناسب برای «ماه عسل» باشیم. چرا که ماه عسل پس از یک دهه اجرا به رشد و بلوغ رسیده بود و یک تیم از طراحان و نویسندگان مطرح را در پشت صحنه‌ی خود داشت. ساخت یک برنامه‌ی مناسبتی جذاب نیازمند زحمات و برنامه‌ریزی‌های فراوان است که بنا برتجربیات مشابه، برنامه‌های سبلریتی محور معمولا فاقد این معیارها هستند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

سومین قسمت از دور دوم برنامه «عصر جدید» با بازی آب و آتش+فیلم‌ها

آرای مردمی برنامه عصر جدید اعلام شد+فیلم‌ها

اولین قسمت از فینال «عصرجدید»؛ «اجرای گروه دوم به افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود»+فیلم ها

0 نظر

ارسال نظر

capcha