۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۷:۱۷
علیرضا سلیمی:

باید دانشجویان را برای شغل متناسب با علایق آن‌ها و نیازهای جامعه آماده کنیم/ حذف رشته‌های درسی راه‌کار درستی نیست

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح ، دانشجویان را برای شغل مناسب خود متناسب با علایق آن‌ها و نیازهای جامعه آماده کنیم و سپس اقدام به حذف رشته‌های بی‌فایده و اضافی در نظام آموزش عالی کنیم. راه‌کار درست این نیست که بدون ارزیابی دقیق رشته‌های درسی را حذف کنیم.

باید دانشجویان را برای شغل متناسب با علایق آن‌ها و نیازهای جامعه آماده کنیم/ حذف رشته‌های درسی راه‌کار درستی نیست

علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سراج24 دربراه‌ی طرح حذف رشته‌های درسی که بازار کار مناسبی ندارند گفت: با توجه به این‌که اخیرا وزیر علوم اعلام کرد که قصد دارد رشته‌هایی که بازار کار مناسبی ندارد حذف کند لازم است او و همکارانش ملاحظات این طرح را هنگام اجرا در نظر بگیرند.

وی افزود: وزیر علوم و همکاران او که می‌خواهند این طرح را اجرا کنند باید اطلاعات جامعی در رابطه با نیاز آینده‌ی کشور داشته باشد تا برنامه‌ریزی درستی برای آینده‌ی تحصیلی و کاری افراد تدوین شود. باید پیش‌نیازهای این طرح مشخص شود. این موضوع حساس است و نیاز به بررسی دقیق دارد.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: ما شاهد بودیم که برخی از صاحب‌نظران و جریان‌های فکری در مدیریت دولت و کشور، توان کنترل قیمت سیب‌زمینی و پیاز را نداشته و ندارند. مسئله‌ی حذف برخی رشته‌ها باید با ریز جزئیات مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد که در آینده به مشکل کمبود برخی تخصص‌های مورد نیاز در کشور برنخوریم.

وی بیان کرد: دولت‌مردان هیچ آمار درستی از شرایط دانشگاهی و بازار کار و تناسب و ارتباط این دو با هم ندارند. در آمارهایی که در زمینه‌های گوناگون جمع‌آوری می‌شود هر نهاد و مجموعه‌ای که اطلاعات را جمع‌آوری کرده است، ارزیابی خاص خود را دارد. بر این اساس نمی‌توان تصمیمات جدی در زمینه‌ی علوم و آموزش عالی کشور گرفت.

سلیمی خاطر نشان کرد: دولت‌مردانی که رشته‌های علمی را به علت کمبود شغل حذف می‌کنند آیا به فکر دانشجویان فعلی آن رشته‌ها و هیئت علمی آن‌ها در دانشگاه‌های مختلف هستند؟ راه درست این است که با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه، دانشجویان را برای شغل مناسب خود متناسب با علایق آن‌ها و نیازهای جامعه آماده کنیم و سپس اقدام به حذف رشته‌های بی‌فایده و اضافی در نظام آموزش عالی کنیم. راه‌کار درست این نیست که بدون ارزیابی دقیق رشته‌های درسی را حذف کنیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
capcha
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۸۳
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••