
مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در گفتوگو با سراج24 دربارهی ادعای بدهیهای شورای چهارم شهر تهران گفت: در برنامهها و پروژههای عمرانی اساس کار به این صورت است که مقداری از هزینهها تحت عنوان بدهی، پرداخت نمیشود و باقی میماند تا پس از پایان پروژه در مدت معینی پرداخت شود. شهرداری بخشی از هزینهها را به صورت پیش پرداخت، و بخش دیگر را پس از اتمام پروژه پرداخت میکرد. البته در این بین ممکن بود اختلافاتی ایجاد شود یا اتفاقاتی بیفتد که تسویهی نهایی عقبتر یبفتد.
وی افزود: به عنوان مثال پیمانکاران برج میلاد یا تونل توحید در پروژههایشان به اختلاف خوردند و بدهیهایشان تسویه نشد. البته دولت هم به همین صورت عمل میکند و هزینهی هیچ پروژهای را به صورت نقد پرداخت نمیکند. بسیاری از پیمانکاران از وزارتخانهها ارقام بسیار هنگفتی را طلب دارند. با این حال بسیاری از آنها همچنان پروژهها را قبول میکنند و دولت هم با تعیین زمانی معین، بدهیها رامیپردازد.
رئیس سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: بدهی داشتن شهرداری یک موضوع غیرقابلانکاری است که در هر دورهای بوده و خواهد بود. این یک موضوع طبیعی است. اما انباشت این بدهیها که به مرور زمان پرداخت آن را کند و سخت میکند ناشی از عدم توانمندی یک مدیر است.
وی ادامه داد: در حالی که این بدهیها در دورهی شهردار سابق به خوبی مدیریت و پرداخت میشد. شهرداری اگر خوب کار کند بدهکار نمیشود، ولی اگر ضعف مدیریتی داشته باشد نه تنها بدهی مالی خواهد داشت بلکه به مردم هم بدهکار خواهد شد.
رئیس سابق شورای شهر تهران اظهار داشت: زمانی که دورهی شورا تمام شده بود میزان بدهی اعلام شده توسط معاون امور اداری و مالی شهرداری، مبلغی در حدود 15هزار و 500میلیارد تومان بود که این بدهی تقریبا در هر سال بود و شهرداری سال به سال آن را میپرداخت. در حال حاضر راههای بسیاری برای پرداخت بدهیها، غیر از جیب مردم وجود دارد که به توانایی مدیر آن مجموعه بستگی دارد. متاسفانه در حال حاضر بدهیها را پرداخت نمیکنند تا روی هم انباشته شود.
وی تاکید کرد: ما بارها گفتهایم که اگر ادعایی در خصوص بدهی شورای قبلی دارید، آن را به صورت رسمی مطرح کنید. شهردار سابق و معاون اداری و مالی او هم تاکید داشتهاند که بدهیها این میزانی که اعلام میکنند نیست. حدود دو سال است که بدهیها پرداخت نمیشود و روی هم انباشته میشود. طبیعی است که باید مقدار آن هم روز به روز بیشتر شود. ما هم در شهرداری مشکل بدهی داشتیم اما هم آنها را پرداخت میکردیم هم پروژههای عمرانی را پیش میبردیم.
رئیس سابق شورای شهر تهران دربارهی تعطیلی برخی خطوط متروی تهران خاطر نشان کرد: 92 درصد خط 6 و بخش زیادی از خط 7 متروی تهران تکمیل شده بود. اگر دو ماه دیگر سر کار میماندیم، این خطوط را تکمیل میکردیم و در اختیار مردم قرار میدادیم. ما همهی خطوط و ایستگاهها را آماده کردیم، آقایان آمدند خطوط را بستند و گفتند ایراد دارد. از پلهها ایراد گرفتند و گفتند باید استانداردتر بشود.
وی افزود: ما هم از این که امکانات مناسبتر و ایمنتری در اختیار مردم قرار بگیرد، استقبال میکنیم، اما حدود دو سال میگذرد و هیچ یک از آن ایراداتی که گرفتند برطرف نشده است. همهی مواردی که به عنوان ایراد مطرح کردند، بدون تعطیل کردن خطوط مترو قابل حل بود.
رئیس سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: به نظر من مشکل اصلی مترو که باید در اولویت قرار بگیرد، کمبود واگن است. باید حدود 1000 واگن به خطوط مترو اضافه شود تا تردد مردم آسانتر شود. این مشکل را دیگر نمیتوان به دورههای قبل ربط داد. آقایان میتوانند پیگیری کنند تا فاینانس عملیاتی شود و واگنها وارد شوند و پس از تکمیل سازی وارد چرخهی حملونقل عمومی شود.
وی در خصوصی مشکلات واردات واگن اظهار داشت: ما همیشه برای وارد کردن واگن سختی داشتیم و در گذشته این سختی به علت تحریمهای بیشتر چند برابر بوده است. من به یاد دارم که برای باز کردن یک فاینانس یکی از همکارانی که مسئول عملیاتی کردن آن بود، باید بیش از 200 امضا از مسئولان مربوطه میگرفت. او شبها پشت درب منزل برخی مسئولین میماند تا امضا را بگیرد و کارها را پیش ببرد.
رئیس سابق شورای شهر تهران بیان کرد: زمانی که رئیس جمهور به چین میرفت یا رئیس جمهور چین به ایران میآمد ما همهی تلاشمان را میکردیم که این فاینانس را در اولویت اول قرار دهند. متاسفانه در آخرین سفر رئیس جمهور چین به ایران این فاینانس از اولویت اول خارج شد.
وی در خصوص خودکفایی در تولید واگن گفت: در یک بازهی زمانی، واگنها مستقیم از چین میآمد و پس از حمل به تهران در خطوط مورد استفاده قرار میگرفت. اما از وقتی که واگن سازی تهران را افتتاح کردیم، پنجاه درصد تولیدات واگن را در داخل کشور انجام دادیم. متاسفانه در حال حاضر کارکنان این مجموعه فعالیت چندانی ندارند و بخشی از آنها بیکار شدهاند.
چمران در پایان تصریح کرد: خبر دارم که حدود 70 واگن قطار در گمرک است و ترخیص نشده است. متروی تهران هم، همچنان در انتظار افزایش تعداد واگنهاست. انتقاد ما به شورای فعلی در این است که هر چه سریعتر این موارد را رفع کنند.
انتهای پیام/