روایت نماینده مجلس از فساد 420 میلیون دلاری خریدار ماشین سازی تبریز

روایت نماینده مجلس از فساد 420 میلیون دلاری خریدار ماشین سازی تبریز

به گزارش سراج24، امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه حالا خورشید گفت: در موسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت، بنده به همراه آقایان احمد توکلی، محمد دهقان و مرتضی نبوی عضو هیأت مؤسس هستیم که براساس آیین دادرسی کیفری این امکان را داریم که شکایت‌هایی را مانند دادستان انجام دهیم که مهم‌ترین اقدامات آن‌ها مربوط به موسسه کاسپین، فروش کارخانه آلومینیوم المهدی و ماشین‌سازی تبریز بوده است. ضمن این‌که متأسفانه خصوصی‌سازی در کشور ما رها شده و به اهل آن داده نشده است، به‌طوری‌که خریداران کارخانه نیشکر هفت‌تپه و ماشین‌سازی تبریز از آن دسته هستند.

فروش ۴۲۰ میلیون دلار ارز دولتی خریدار ماشین سازی تبریز در بازار آزاد

وی افزود: آقای قربانعلی فرخزاد که کارخانه ماشین‌سازی تبریز را خریداری کرده است، ۴۲۰ میلیون دلار برای ورود قطعات به کشور برای این کارخانه دریافت کرده اما در بازار آزاد آن را فروخته است.

عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به فروش کارخانه الکترونیک رشت که در سال‌های پیش صورت گرفته، اظهار داشت: این کارخانه به همسر برخی مسئولان فروخته شده است درحالی‌که آن‌ها دستگاه‌های این کارخانه را فروخته و کارگرها را اخراج کردند چراکه نیت آن‌ها فروش زمین‌های آن کارخانه بوده است.

انتقاد روحانی از دولتش معنا ندارد

امیرآبادی تصریح کرد: مجلس و دولت درباره موضوعات مختلف در کشور مسئول هستند و باید در این خصوص توضیح دهند، اما مجلس این حق را دارد که از دولت انتقاد کند ولی دولت حق این کار را ندارد، چون دولت و دستگاه‌های اجرایی در دستش است و باید توضیح دهد چه کرده است، این در حالی است که حسن روحانی که در طول ۶ سال اخیر دولت در دستش بوده باید بگوید که چه کرده است و انتقاد از خود دولت معنا ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استعفای قاضی‌زاده هاشمی از وزارت بهداشت گفت: ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی سازمان‌های بیمه‌گر در حوزه درمان و بهداشت است و نباید قاضی‌زاده هاشمی استعفا می‌داد؛ چراکه باید در مسند کار خود باقی‌مانده و پاسخگوی عملکردش بود و بهتر آن بود که قاضی‌زاده هاشمی در خصوص مشکلات به وجود آمده در طرح تحول سلامت به مردم توضیح می‌داد و خود آن مشکلات به وجود آمده را کل می‌کرد.

وی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق ۹۳ طبق پیشنهاد برخی نمایندگان یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده باید به موضوع بهداشت و درمان کشور اختصاص می‌یافت که بر همین اساس قرار بود درمان ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر رایگان شده و در شهرهای بزرگ‌تر هم درمان بیماران صعب‌العلاج بدون هزینه می‌شد، اما عملاً این کار صورت نگرفت و به کل جامعه تعمیم داده شد.

قاضی زاده هاشمی باید می‌ماند و درباره عملکردش توضیح می‌داد

وی تصریح کرد: اولین کاری که قاضی‌زاده هاشمی با اجرای طرح تحول سلامت انجام داد، افزایش دستمزد پزشکان متخصص بود و معتقد بود با این کار زیرمیزی در حوزه بهداشت و درمان کشور از بین می‌رود اما عملاً چنین چیزی محقق نشد.

عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به پس گرفتن برخی امضاها از سوی نمایندگان مجلس در استیضاح وزرا گفت: این‌که نماینده مجلس امضای استیضاح خود را پس بگیرد خوب نیست که ما این موضوع را به صورت مشخص در بررسی استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیدیم که برخی از نمایندگان مجلس با دریافت پیامک‌هایی از استیضاح منصرف شدند؛ چراکه فردی که دارای کانال پیامکی خاصی است به اعضای لیست امید در مجلس با ارسال پیامک‌هایی نظرات منفی و مثبت خود را در موضوعات مختلف، طرح‌ها و لوایح و استیضاح‌ها اعلام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد استیضاح آقای کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی هر ۳ فراکسیون مجلس موافق استیضاح وی نبودند اما در عمل این امر محقق شده و وی از سمت خود برکنار شد.

امیرآبادی با اشاره به طرح اختصاص یک لیتر بنزین به هر ایرانی در هر روز گفت: این طرح ۸ ماه در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شده و در حضور سران سه قوا هم مطرح شده است.

مصرف ۲۵۰ میلیون لیتر بنزین در سال ۱۴۰۸

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: به صورت روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که مصرف روزانه ما حدود ۹۰ لیتر بوده و ۱۰ میلیون لیتر هم باقی می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: طبق پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۸ مصرف بنزین کشور به ۲۵۰ میلیون لیتر می‌رسد که معنای آن این است که باید ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم؛ یعنی درآمدهای نفت خام صادراتی باید به منظور واردات بنزین اختصاص یابد.

امیرآبادی اضافه کرد: در بحث مصرف بنزین در حال حاضر یکی از مشکلاتمان موضوع خودروهاست در حالی که بهترین خودروهای دنیا حدود ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارند که البته اکثر آن‌ها زیر ۶ میلیون لیتر است این در حالی است که باید در سال ۱۴۰۸ طبق مصوبه مجلس مصرف بنزین میانگین خودروها در کشورمان به زیر ۶ میلیون لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برسد که هم اکنون ۱۲ لیتر است.

این نماینده مجلس افزود: متأسفانه افراد مناسبی در شرکت‌های خودروسازی ما حضور نداشته و مسئولیت ندارند ضمن این‌که اجازه حضور افراد متخصص متعهد به مانند آنچه در صنعت موشکی کشورمان صورت گرفته داده نشده است. این در حالی است که در همه دولت‌ها به صورت رانتی حضور برخی افراد در خودروسازی‌ها وجود داشته است.

اشتغال ۳۰ هزار کارگر با نامه نمایندگان دوره اول تا دهم مجلس

وی با اشاره به اظهارنظر هاشم یکه‌زارع مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو گفت: مدیرعامل ایران‌خودرو به من گفت که از ۳۰ هزار کارگر از اول دوره مجلس تا دوره دهم توسط نمایندگان به این شرکت معرفی و در آنجا مشغول کار شدند، ضمن این‌که یک نماینده تاکنون ۳۰۰ نفر را معرفی کرده است و تا زمانی که خصوصی‌سازی در کشورمان واقعی نباشد، وضعیت همین است.

امیرآبادی در مورد واردات خودروهای خارجی در کشورمان خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های مطرح‌شده در طرح ساماندهی خودروها حمایت از تولید داخل به معنای حفظ اشتغال و حضور کارگران و عدم بیکاری آنان است. در حالی که اگر فقط ۳۵ میلیون لیتر مصرف روزانه خودروها را در طول سال ذخیره کنیم، می‌توانیم حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته باشیم در حالی که هم اکنون ۵۵ هزار کارگر به صورت مستقیم در ایران‌خودرو و سایپا داریم که ماهی ۲ میلیون حقوق می‌گیرند و در طول سال مجموع آن ۱,۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود. لذا می‌توانیم نتیجه بگیریم در مجموع می‌توانیم ۱۲ برابر بیشتر از حقوق آن کارگران از قبل صرفه‌جویی واردات بنزین صرفه‌جویی داشته باشیم.

وی گفت: نباید در صنعت خودرو وابسته باشیم و باید به سمت استفاده از تکنولوژی‌های برتر و تولید باشیم، بر همین اساس هم باید خودروهای خارجی در کشورمان تولید شود که البته در شرایط تحریمی فعلی کمی وضعیت سخت شده است.

حق ۳۵۰۰ میلیاردی بنزین مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی

امیرآبادی گفت: در حال حاضر ۱۷ میلیون خودرو به ازای ۸۰ میلیون جمعیت در کشور داریم که به‌طور متوسط از هر ۳ خانوار ایرانی ۲ خانوار خودرو دارند. در حالی که در گذشته از ۱۰۰ خودروی تولیدی ۳۰ خودرو گازسوز بوده ولی الان این میزان به ۵ خودرو رسیده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: ۶ میلیون مستمری‌بگیر کمیته امداد و بهزیستی خودرو ندارند، این در حالی است که ۳,۵۰۰ میلیارد تومان سهم بنزین این افراد بر اساس طرح مذکور است، در حالی که کل بودجه کمیته امداد و سازمان بهزیستی در طول سال ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: طرح اعطای یک لیتر بنزین به هر ایرانی در هر روز این‌گونه است که به هر ایرانی ۲۴ لیتر بنزین به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود که اگر تا انتهای ماه این میزان باقی ماند، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ۹۰ درصد قیمت فوب بنزین فعلی خلیج‌فارس را به سرپرست خانوار پرداخت کرده و در حقیقت آن را می‌خرد، این در حالی است که هم اکنون قیمت بنزین در ترکیه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، در افغانستان ۸,۰۰۰ تومان و در کشورهای خلیج‌فارس ۴,۳۰۰ تومان است.

درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت با اجرای طرح مذکور

عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین که در سال‌های گذشته اجرا شده است، گفت: در آن موقع به سهمیه خانوارها ۶۰ لیتر بنزین بود، فقط ۸۳ درصد مردم ایران این مقدار را استفاده می‌کردند.

امیرآبادی تصریح کرد: بر اساس طرح اختصاص یک لیتر بنزین به هر ایرانی در هر روز عملاً ۳۶ میلیون لیتر بنزین برای دولت باقی خواهد ماند که البته دو سوم بنزین با پایه قیمتی هزار تومان خواهد بود، لذا کسانی که بنزین کمتری مصرف می‌کنند پول بیشتری از دولت دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس گفت در خصوص اثر تورمی طرح مذکور اعلام کرده است که این تورم برای دهک‌های بالا ۴ درصد و برای دهک‌های متوسط ۲ درصد و برای دهک‌های پایین خیلی کمتر است ضمن این‌که اجرای این طرح نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان این طرح برای دولت درآمد خواهد داشت که براساس طرح مذکور دولت باید ۲۰ درصد این درآمدها یعنی ۸,۰۰۰ میلیارد تومان را برای گازسوز کردن خودروها و وانت‌ها و ۲۰ درصد باقی‌مان را به عنوان تسهیلات گازسوز کردن خودروهای شخصی و ۶۰ درصد باقیمانده انتهایی را به منظور اشتغال‌زایی در کشور هزینه کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس تأکید کرد: بر اساس پیش‌بینی ما اجرای طرح یک لیتر بنزین برای هر ایرانی در هر روز ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

آزادسازی واردات خودرو فعلاً نه

وی با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اعلام آمارهای این چنینی با درصدهای مختلف و عدم انطباق آن هنگام اجرا گفت: متأسفانه در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قانون به خوبی اجرا نشد و رئیس‌جمهور وقت پرداخت یارانه به همه افراد را در نظر گرفت اما نظر مجلس پرداخت یارانه به نیمی از جمعیت کشور بود.

عضو هیأت رئیسه مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص در نظر گرفتن شرایطی برای ورود خودروهای باکیفیت خارجی و با مصرف بنزین کم گفت: طراح تحریم‌ها در دولت اوباما در کتاب خاطرات خود به صراحت عنوان کرده است که آمریکایی‌ها و غربی‌ها و خارجی‌ها به دنبال آن بودند که خودروهای خارجی بیشتری به سرزمین ایران وارد شود که با این کار بازار ایران از وجود دلار خالی شده و در خیابان‌ها این خودروهای خارجی مانور اشرافی‌گری برپا می‌کردند. در حالی که در شرایط فعلی که در تحریم سختی قرار داریم، یک دلار هم برایمان مهم است و نباید از کشور خارج شود.

وی با اشاره به مطرح شدن طرح ساماندهی خودرو در مجلس گفت: در این طرح برخی نمایندگان که مخالف آزادسازی واردات خودرو هستند، این مخالفتشان فقط برای امروز است ولی اگر شرایط تغییر کند نظر آنها متفاوت خواهد بود.

13 میلیون حقوق از سپاه و مجلس می‌گیرم

امیرآبادی تأکید کرد: طرح یک لیتر بنزین به ازای هر ایرانی در هر روز به عدالت نزدیک‌تر است، البته منتقدین باید در این خصوص نظرات خود را مطرح کنند و این‌که کارمند و کارگر در حال حاضر حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند خارج از عدالت است.

عضو هیأت رئیسه مجلس در خصوص لزوم شفافیت در کشور گفت: این شفافیت باید حداکثری بوده و در تمام اقشار وجود داشته باشد. این در حالی است که من در صداوسیما به صراحت گفتم که ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از مجلس حقوق می‌گیرم و به دلیل بازنشستگی هم ۵ میلیون از سپاه حقوق می‌گیرم. همچنین به دلیل تدریس در دانشگاه به ازای هر ترم یک میلیون حق‌التدریس دریافت می‌کنم. این در حالی است که نمایندگان هزینه‌های زیادی به دلیل مراجعات فراوان دارند.

وی خاطرنشان کرد: طرح اعطای یک لیتر بنزین به هر ایرانی در هر روز هم اکنون در کمیسیون تلفیق مجلس است البته این هفته مطرح خواهد شد و درنهایت نمایندگان به آن رأی مثبت یا منفی خواهند داد.

حقوق نمایندگان مجلس از قضات و هیات‌علمی دانشگاه‌ها کمتر است

وی گفت: حقوق دریافتی نمایندگان مجلس به‌مراتب از حقوق دریافتی قضات و هیأت علمی دانشگاه‌ها کمتر است.

امیرآبادی تصریح کرد: در دورها خیر مجلس به دستور لاریجانی ترابری مجلس منحل شد؛ چراکه برخی رانندگان این بخش حقوق ۵ تا ۶ میلیون تومانی دریافت می‌کردند و عملاً با اجرای طرح جایگزین کل هزینه ترابری مجلس نصف شد.

وی در پایان بر لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی نمایندگان مجلس گفت: به شخصه پس از رأی آوردنم این کار را انجام دادم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

سومین مناظره‌ی زاکانی و تاجزاده با محوریت انتخابات سال ۸۸ و فساد اقتصادی

در قوه قضاییه مصمم به برخورد با متخلفین و مفسدین هستیم

رسوایی وزیر دفاع آلمان سوژه رسانه‌ها شد

0 نظر

ارسال نظر

capcha