اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۱۵:۴۵

جهانگیری: روح برجام برای ما مهم بود

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: برجام بیش از آنکه در متنش چه نوشته شده است روح حاکم بر برجام برای ما مهم بوده. که دنیا نشان دهد که با ایران کار می‌کند و ما با هرکه خواستیم برویم کار کنیم.

جهانگیری: روح برجام برای ما مهم بود

به گزارش سراج24، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد ضمن تأکید بر اینکه فرمانداران بالاترین مقام اداری و نماینده دولت در سطح شهرستان‌ها هستند، گفت: وظایف مهمی بر عهده فرمانداران است و اینکه این وظایف چقدر با امکاناتشان سازگار است باید بپردازیم.

وی ادامه داد: چهره دولت در شهرستان، فرماندار است که باید بتواند راجع‌ به مسائل مرتبط با مشکلات یک شهرستان چقدر خضوع و اندیشه داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنجایی که بحث فرهنگی، مسائل اقتصادی و اجتماعی است همه با حضور با اقتدار فرماندار به عنوان مستقیم‌ترین حلقه اتصال مردم می‌تواند حس دولت‌داری را در مردم تقویت کند.

جهانگیری بیان داشت: مردم باید احساس کنند دولت دارند، این حس دولت‌داری خودش زمینه‌ساز حل خیلی از مشکلات کشور است. مهمترین وظیفه فرماندار این است که یک شناخت دقیق در حوزه مسئولیت خودش از چالش‌ها و فرصت‌ها ایجاد کند و نقشه راهی برای آن ترسیم کند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که رئیس جمهور در انتخابات اعلام می‌کند تا حدی افقی است که با مردم ترسیم می‌شود. یک تفاهمی بین ملت و دولت انجام می‌گیرد و شما باید این افق را در شهرستان‌ها ترسیم کنید.

 
جهانگیری با تأکید بر اینکه مردم شهرستان‌ها باید بدانند به چه افقی می‌خواهند برسند اظهارداشت: یکی از مهمترین تهدیداتی که مسئولین اجرایی در کشور از جمله فرمانداران می‌توانند با آن روبرو باشند مسئله روزمرگی و حبس شدن در مسائلی است که ما را به صورت لحظه‌ای فرا می‌گیرد و گاهی اوقات به دلیل همین مسئله نمی‌توانیم اندیشه کنیم و با نخبگان مشورت داشته باشیم و آنقدر درگیر مسائل روزمره می‌شویم که بعد متوجه خواهیم شد که آب و هوا یک مسئله بزرگ کشور شده، خوزستان درگیر ریزگردها و تهران با آلایندگی روبرو است و شرق و غرب کشور نیز به نحوی درگیر شده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه زمان کار است و باید امید مردم را بالا ببریم، گفت: ما با کار بیشتر باید تلاش کنیم که مردم مطمئن شوند آینده بسیار روشنی دارند. ما مسئولیت‌های مهمی در مقطع حساس فعلی در پیش گرفته‌ایم، مقطعی که تغییرات در آن خیلی سریع دارد اتفاق می‌افتد. گاهی تغییرات در یک نسل اتفاق می‌افتد اما الان تغییر گاهی در سطح یک روز و یا یک ساعت اتفاق می‌افتد. سرعت تغییرات معنایش این است که مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی متناسب با آن متحول شده است، ما نمی‌توانیم همچنان با آن روش‌های قدیمی به سراغ مسائل جدید برویم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: مسائل نو، فکر، اندیشه، راهکار و اقدام نو می‌خواهد. گاهی اوقات یک جوان تحصیلکرده با انسان صحبت می‌کند و متوجه می‌شویم 10 برابر یک انسان مجرب در مورد مسائل پیش‌رو حرف و راهکار دارد.

جهانگیری تصریح کرد: جامعه ما جامعه‌ای است که به سوی تنوع و تفاوت می‌رود و این تفاوت و تنوع می‌تواند فرصتی برای گفت‌وگو باشد و اگر به آن توجه نشود می‌تواند تهدید و از هم گسیختگی باشد. ما باید حتماً از این تفاوت و تنوع استفاده کنیم و آن را تبدیل به یک فرصت برای گفت‌وگو با همدیگر و مردم کنیم.

وی با تأکید بر اینکه از نقد و اعتراض مردم نگران نباشیم خاطرنشان کرد: از اینکه مردم ما را نقد کنند و به کار ما اعتراض داشته باشند نباید نگران باشیم. پدیده دی‌ماه سال 96 یک زیان‌ها و خساراتی داشت اما منافعی هم داشت. شما تقریباً در همه شخصیت‌های سیاسی که انتظار نداشتید شاهد بودید که اعلام کردند که اعتراض حق مردم است، باید سخن مردم شنیده شود البته می‌دانیم در این اعتراضات در بعضی مواقع حرف‌های خیلی بی‌ربطی زدند و شعارهایی دادند که از نظر ما قابل قبول نبود اما مسئولین می‌گفتند باید صحبت مردم را شنید.

جهانگیری ادامه داد: آن چیزی که ما باید از آن نگرانی داشته باشیم این است که در مردم نفرت و کینه نسبت به مسئولین کشور و نظام ایجاد شود. نفرت، کینه و خشم نگران‌کننده است و نباید اجازه دهیم اعتراض مردم به این بخش تبدیل شود. هنر ما این است که بتوانیم اعتراض مردم را که به رسمیت می‌شناسیم برایش پاسخ تدوین کنیم و مردم احساس کنند اگر حرفی داشته باشند و حتی این حرف را اگر به صورت اعتراض هم مطرح کنند دولت و دولتمردانشان هم شنوا هستند و هم به آن پاسخ می‌دهند.

جهانگیری تأکید کرد: به دبیرخانه دولت گفته‌ایم که اعتراض مردم را تبدیل به یک کار قانونمند کنیم که مردم بدانند اعتراضشان اگر در چارچوب قوانین کشور بیان کردند دولت خود را مکلف به رسمیت دادن اعتراض کند و به آن پاسخ می‌دهد. مهمترین راه این است که برای جلوگیری از تبدیل اعتراض به نفرت با نهادهای مدنی و احزاب و جریان‌های قانونی گفت‌وگو کنیم.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی-اجتماعی کشور راه حلشان تکنیکی و فنی نیست. راهکار همه این مسائل سیاسی است و گفت‌وگو در جامعه باید زیاد شود. تقویت جامعه مدنی تقویت نظام و دولت است و باید به مطالبات و خواسته‌های مردم در انتخابات توجه جدی کنیم.

جهانگیری اضافه کرد: ما به عهدی که با مردم بسته‌ایم نمی‌توانیم خیانت کنیم. دولت، استاندار و فرماندار، نمایندگان خاص ملت باید باشند. بهترین منشور حکمرانی که در اختیارشان قرار می‌گیرد قطعاً هنوز هم نامه امیرالمومنین به مالک اشتر است که با مردم چگونه سخن بگوید، التزام به رأی مردم توصیه صرف نیست بلکه یک برنامه است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اکثریت مردم دنبال اصلاح امور کشور هستند، دولت باید با مردم خودش ارتباطش را قوی کند و مردم باید احساس کنند مشکلشان حل می‌شود و نگرانی‌شان نسبت به آینده کم می‌شود. دولت باید با جامعه منتقد و مطالبه‌گر یک مسیر صحیحی را برای پاسخگویی پیش بگیرد.

جهانگیری گفت: تاکید می‌کنم حس دولت‌داری پیش‌نیاز هر اقدام توسعه‌ای ای است. از اوایل سال 97 در مورد فساد با رویکرد جدیدتری می‌پردازم. چند وقتی است که ستاد مبارزه با فساد برگزار نمی‌شود که من در مورد آن بعداً توضیح می‌دهم اما از اوایل سال 97 حتماً فعال خواهد شد. من با این شیوه‌ای که یک عده‌ای در کشور خودشان فکر می‌کنند همه مدیران را می‌توانند بدنام کنند یک روز به اسم حقوق نجومی و ثروت همه مدیران را زیر سوال ببرند نه این شیوه را قبول دارم و نه این شیوه که همه خوب هستند؛ نه خیر، اتفاقاً فساد در این کشور زیاد است، اتفاقاً فساد سیستمی در کشور وجود دارد. اتفاقاً بعضی از کسانی که آلوده هستند سعی می‌کنند با علامت‌ها و نشانه‌های ناصحیح ما را منحرف کنند و به جاهای دیگر بفرستند، من تا الان سعی کردم فریب آنها را نخورم، ما هم فسادهای بزرگ در کشور داریم که باید مصداقی با آن برخورد کنیم که در یک رابطه تنگاتنگ بین دولت و قوه قضاییه می‌توان هماهنگ شد و هم باید در زمینه فساد پیشگیری کنیم. همین فسادهای کوچک نیز مردم را ناراحت می‌کند.

جهانگیری تأکید کرد: همراهی با مردم، همراهی با قانون، عدم تبعیض ، دوری از فساد و مردم‌داری است.

وی با درخواست از استانداران و فرمانداران برای استفاده از خانم‌ها در اداره شهرها و استان‌ها گفت: ما سال 97 باید با برنامه‌های جدی‌تری پیش برویم البته فکر می‌کنم در سال 96 دستاوردهای بسیار مهمی داشتیم که در همه بخش‌ها بودند. در زمینه بین‌المللی ترامپ آمد و همه سعی خودش را کرد که یک جوری برجام را برهم بزند اما یک نفر هم در شورای امنیت با او همکاری نکرد، البته این یک ظلم بزرگی است که خلاف توافقشان دارند انجام می‌دهند. برجام بیش از آنکه در متنش چه نوشته شده است روح حاکم بر برجام برای ما مهم بوده. که دنیا نشان دهد که با ایران کار می‌کند و ما با هرکه خواستیم برویم کار کنیم ولی به فضل الهی ما هم در فضای بین‌المللی و هم منطقه‌ای ایران به کمک دوستان خودش رفت، البته مسائل منطقه مسائل نگران کننده‌ای است و وضعیت بدی در سوریه و یمن است و راهکار آن سیاسی و تفاهم است.

جهانگیری در مورد سرمایه گذاری خارجی نیز بیان داشت: بیش از 50 میلیارد دلار توافق‌نامه را در سال 96 با دنیا نهایی کردیم که بیش از 30 میلیارد دلار از آن به مرحله امضای قرارداد رسیده و ضمانتنامه‌اش را در دولت صادر کردیم و بیش از 12 میلیارد دلارش پروژه‌هایش تصویب و ال‌سی‌هایش باز شده و اجرایی شده است. ما با چین و روسیه روابطمان را توسعه خواهیم داد و روس‌ها هم با ما توافق کرده‌اند بدون تعیین سقف بانک‌هایشان با ما کار کند. اروپایی‌ها کانال‌های زیادی را پیشنهاد داده‌اند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: گاهی اوقات اینقدر یک مسئله تکرار می‌شود که خودمان فکر می‌کنیم وضعیت خیلی بد است. حق قانونی مجلس استیضاح و سوال است. وقتی شما بهترین دستاورد کشور را به عنوان منفی‌ترین دستاورد نشان می‌دهید خیلی هنر می‌خواهد. از سال 87 تا 97 متوسط 5 سال اولش سالیانه ایجاد 70 هزار شغل بود و همه می‌گفتند خیلی خوب است. 5 سال دوم متوسط ایجاد شغل 480 هزار بوده است و می‌گویند خیلی بد است و کم شغل ایجاد شده. 5 سال اول تورم حدود 30 تا 35 درصد بود. می‌گفتند خیلی خوب بود، این دولت تا الان زیر 10 درصد بوده است، می‌گویند خیلی بد بوده است! رشد منفی 7 درصد در سال 91 بوده می‌گویند دوره خیلی خوبی بوده، الان رشد سال 95، 12.5 درصد و امسال حدود 6 درصد بوده و می‌گویند رکورد است! برادر عزیز می‌دانید رکود یعنی چه؟ یک بار رکود را تعریف کنید تا مردم بشنوند.

وی با تاکید بر اینکه کشور بیش از اینها نیاز دارد، گفت: باید بیش‌از اینها کار کنیم تا مردم بدانند در زندگی‌شان اتفاق خوبی افتاده است.شما فکر می‌کنید که می‌خواهید بگویید این دولت ناکارآمد است. اشتباه می‌کنید، هم جهت با آمریکایی‌ها می‌شوید که می‌خواهند بگویند این نظام ناکارآمد است.فشار آمریکایی‌ها و غربی‌ها روی این موضوع است که بگویند این نظام ناکارآمد است. یک عده در داخل فکر می‌کنند که برای اینکه با آنها مقابله کنند می‌گویند دولت ناکارآمد است. ما به فضل الهی هم نظاممان کارآمد است هم دولتمان کارآمد است و هم قادر هستیم براساس برنامه‌ها بر مشکلات فائق شویم.

جهانگیری اضافه کرد: یک دوره بدی در کشور اتفاق افتاد، من راجع به آن دوره قبلاً خیلی صحبت کرده‌ام و در واقع خیلی سعی کردم ترسیم کنم چه بر سر کشور آمده است ولی از یک مقطعی دیدم همه توصیه به سکوت می‌کنند گفتیم چشم و سکوت کردیم حالا بیایید جوابشان را بدهید. آمده‌اند سر تا سر این حکومت را گرفته‌اند و پیشنهاد می‌دهند و درخواست انتخابات زودهنگام دارند و می‌گویند انتخابات مهندسی نشود. وقتی طرف نگذاشتید کارهایی را که کرده گفته شود حالا بیایید به این حرف‌هایش جواب دهید. اگر لازم شد در یک مقطعی موتور گفتن مسائل در آن زمان را روشن می‌کنم.

وی بیان داشت: سال 97 باید بهتر باشیم و تلاشمان را جدی‌تر کنیم. 12 هزار میلیارد تومانی که برای اشتغال روستایی گذاشته شده اعتبار جذاب و پر رانتی است و دقت کنید این اعتبار منجر به ایجاد اشتغال شود. قرار است در سال 97 تعدادی از شهرستان‌ها که دچار عقب‌افتادگی شدند رویشان تمرکز بوجود بیاوریم.

جهانگیری با اشاره به سفرهای نوروزی نیز بیان داشت: آقای مونسان در جلسه هیأت دولت گفتند 46 میلیون مسافر داخلی در سال داریم که یکی از پیک‌های آن نوروز است. خودمان را تجهیز کنیم به مسافران نوروزی خوش بگذرد. متأسفانه در روزهای اخیر شاهد اتفاقات ناگواری چون کشتی سانچی و سقوط هواپیما بودیم و باید تلاش کنیم مردممان شاد باشند.
منبع: فارس
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••