۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه رآهن اردبیل در طول ۱۲ سال + تصاویر

۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه رآهن اردبیل در طول ۱۲ سال + تصاویر
به گزارش سراج24 ، اکبر بهنام‌جو استاندار جدید اردبیل که از وی به عنوان یک چهره عمرانی و اجرایی یاد می‌شود، روز چهارشنبه 24 آبان در سفری یک روزه و قابل تحسین از تمامی مسیر 175 کیلومتری پروژه راه آهن میانه – اردبیل به صورت دقیق و قطعه به قطعه بازدید کرد که خبرنگاران نیز در این سفر وی را همراهی کردند. این بازدید که تمامی طول مسیر را در بر می‌گرفت، از اردبیل شروع  و در نهایت به ایستگاه قطار در منطقه زاویه شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی که نقطه اتصال راه‌آهن میانه - اردبیل است، به اتمام رسید که در واقع کامل‌ترین بازدید چندسال اخیر مسئولان استان اردبیل از این پروژه بود. مسیر پر پیچ و خم راه آهن میانه – اردبیل که اگر خودروهای شاسی بلند دودیفرانسیل نباشد، تردد در اکثر نقاط این مسیر دشوار و غیر ممکن است؛ وقتی این مسیر با شیب‌های تند و خطرناک را سپری می‌کنی، تنها چیزی که ناخودآگاه در ذهن بازدید کننده متصور می‌شود، این است که آیا قطار می‌تواند در این مسیر سخت و پر پیچ و خم با شیب‌های تند حرکت کند و آیا این مسیر برای مسافرانی که از قطار استفاده خواهند کرد، تا چه حد ایمن است؟! بازدید استاندار اردبیل در ابتدا از ایستگاه قطار اردبیل که در مسیر آبی‌بیگلو قرار دارد، آغاز شد و در ادامه از تمامی مسیرها، تونل‌ها، ایستگاه‌ها و کارگاه‌های اجرایی بازدید بعمل آمد که در تمامی کارگاه‌های مسیر، پیمانکاران و مجریان طرح با تشریح روند پیشرفت پروژه به صورت قطعه به قطعه و بیان مشکلات خود، استاندار اردبیل و خبرنگاران را از آخرین جزئیات طرح باخبر کردند. وجود 62 دستگاه تونل در مسیر پروژه راه آهن میانه – اردبیل پروژه راه آهن میانه - اردبیل با 175 کیلومتر دارای 12 قطعه است و عملیات اجرایی این پروژه از حدود 12 سال پیش شروع شده که تکمیل و بهره‌برداری از آن نقش بسزایی در افزایش مراودات اقتصادی استان اردبیل، اتصال استان به همسایه‌های شمالغرب کشور و بهره‌مندی سیستم حمل و نقل ریلی برای حمل مواد مورد نیاز استان خواهد داشت. این مسیر ریلی از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه آذربایجان‌شرقی شروع می‌شود و به موازات دره رودخانه قزل اوزن با طی مسیر پر پیچ و خم به شهر اردبیل خواهد رسید؛ پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر حدود 70 درصد است و این پروژه در کل 46 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. احداث 62 دستگاه تونل در این مسیر کار را برای پیمانکاران پروژه سخت کرده است و بسیاری از این تونل‌ها بر فراز تپه‌ها و کوه‌ها مرتفع قرار دارند که وقتی از این تونل‌ها عبور می‌کنی، آرزو داری هر چه سریعتر طول تونل به اتمام رسیده و سریعتر از آن خارج شوی ! این مسیر دارای 8 ایستگاه، 4 کیلومتر پل دره‌ای که از جمله سخت‌ترین مراحل اجرایی کار است، و نیازمند 36 میلیون مترمکعب عملیات خاکی بوده که با تزریق اعتبارات به صورت اوراق اسناد خزانه، فعلا پیمانکاران در کارگاه‌های اجرایی مشغول کار هستند. پیشرفت 63 درصدی ساختمان اصلی ایستگاه راه آهن اردبیل کارفرمای طرح احداث عملیات ساختمانی، محوطه‌سازی و تأسیسات برقی و مکانیکی ایتسگاه راه آهن اردبیل در جریان بازدید استاندار اردبیل از این پروژه اظهار داشت: این پروژه در زمینی به مساحت 63 هزار و 793 متر مربع اجرا می‌شود که 15 هزار و 450 مترمربع، شامل ساختمان اصلی ایستگاه و ساختمان‌های صنعتی و جانبی است. هاشمی افزود: تاریخ قرارداد شروع احداث این پروژه در آذرماه سال 91 با مبلغ 327 میلیارد ریال بوده که توسط شرکت مهندسین مشاور نوی در حال اجرا می‌باشد و در حال حاضر احداث ساختمان اصلی حدود 63 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نوع ایستگاه نیز درجه یک – تشکیلاتی است. وی تصریح کرد: ساختمان اصلی این پروژه با 5200 مترمربع در 2 طبقه و ساختمان‌های صنعتی و جانبی نیز در 9000 مترمربع احداث می شود. کارفرمای پروژه ایستگاه راه آهن اردبیل گفت: ساختمان علائم و ارتباطات 61 درصد و ساختمان موتورخانه مرکزی مرکزی این پروژه نیز حدود 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم با تزریق مناسب اعتبارات این پروژه هر چه زودتر تکمیل شود. گلایه پیمانکاران پروژه از عدم تزریق اعتبارات ریالی مدیر پروژه قطعه 4 مسیر راه آهن میانه – اردبیل نیز در جریان این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل افزود: تاریخ شروع عملیات اجرایی قطعه 4 مسیر راه آهن میانه – اردبیل از بهمن ماه سال 86 آغاز شده که مدت اولیه قرار داد 34 ماه بوده است و پایان مدت اجرای این قطعه با احتساب آخرین تمدید، شهریور ماه سال 97 است. نصرت‌اله صابری اظهار داشت: در حال حاضر این قطعه از پروژه 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طول کل قطعه 35 کیلومتر بوده و سال آینده این قطعه تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد. وی تصریح کرد: این قطعه دارای یک دستگاه تونل و 10 پل بوده که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پل‌های مسیر به طول 1290 متر، 64 درصد می‌باشد و تونل شماره یک نیز به صورت 100 درصد حفاری شده است. مدیر پروژه قطعه 4 مسیر راه آهن میانه – اردبیل بیان کرد: متأسفانه یکی از مشکلات پیمانکاران پروژه راه آهن میانه – اردبیل عدم تخصیص اعتبارات ریالی است که اختصاص اسناد اوراق خزانه در واقع جواب‌گوی حجم عظیم عملیات اجرایی این پروژه نیست و نیازمند اعتبارات ریالی برای سرعت بخشیدن به پروژه هستیم. مسیر فنی راه آهن میانه – اردبیل مورد تأیید است استاندار اردبیل در جریان بازدید از مسیر پروژه راه آهن اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راه‌آهن اردبیل در حال حاضر 46 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یک هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این پروژه مورد نیاز است. وی گفت: خوشبختانه جبهه‌های کاری و پیمانکاران در حال احداث مسیر هستند که اگر اعتبارات مناسب تخصیص یابد٬ این پروژه تا سه سال آینده تکمیل می‌شود؛ پروژه راه‌آهن به مطالبه اصلی مردم استان اردبیل تبدیل شده و قطعا با اتصال راه‌آهن به استان اردبیل شاهد رشد و توسعه استان خواهیم بود. استاندار اردبیل تصریح کرد: جلسات مختلفی با مسئولان کشور برای تأمین اعتبار این پروژه انجام دادیم که خوشبختانه پروژه راه آهن میانه - اردبیل جز اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در سال آینده محسوب می‌شود؛ امسال 70 میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته که سال آینده با افزایش حدود 3 برابری به 200 میلیارد تومان افزایش می‌یابد. بهنام جو گفت: با اعتبارات دولتی تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل مدت زمان طولانی نیاز دارد که سعی داریم از راه‌های دیگری مثل فاینانس و صندوق توسعه ملی برای این پروژه اعتبار جذب کنیم. وی افزود: در حال حاضر پیمانکاران مجری طرح نیاز به نقدینگی دارند که تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا پایان امسال اعتبار ریالی برای این پروژه جذب کنیم. استاندار اردبیل در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در رابطه با کیفیت فنی مسیر راه آهن میانه – اردبیل اظهار داشت: کیفیت فنی مسیر راه آهن میانه – اردبیل توسط مشاوران زبده کشور مورد تأیید قرار گرفته و این مسیر هیچ مشکلی ندارد. انتقاد مکرر امام جمعه اردبیل از بی‌توجهی دولت به پروژه راه آهن اردبیل آیت‌الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه 16 تیرماه سالجاری با اعلام خبر سرمایه‌گذاری ایتالیا تا سقف 2.1 میلیارد دلار در صنعت ریلی ایران و احداث خط راه‌آهن سریع السیر بین قم و اراک و بیان این که قرارداد قطار سریع‌السیر بین اصفهان و تهران نیز اخیرا بسته شده از بی‌توجهی دولت به راه آهن اردبیل خبر داد و اظهار داشت: ظاهرا استان اردبیل از این جهت به فراموشی مطلق سپرده شده است. وی افزود: در طول سال گذشته به تعداد 776 هزار و 214 تردد برای آذری‌ها از مرز بیله‌سوار به ثبت رسیده و با احتساب تردد مسافران ایرانی سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر از این گمرک تردد دارند. نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل بیان کرد: با احتساب نیاز خود اهالی به مسافرت ریلی و نیز حمل بار حجم استفاده از ریل در استان، سالانه به چندین میلیون می‌رسد و جای تاسف است که استان با این حجم از این قابلیت‌ها از حمل و نقل ریلی محروم مانده است. سخن آخر بعد از گذشت 12 سال از شروع عملیات اجرایی پروژه راه آهن میانه – اردبیل، تکمیل این طرح یه یکی از مطالبه‌های اصلی مردم استان اردبیل تبدیل شده و ناراحتی مردم از دولت و تخصیص اعتبار به این پروژه زمانی به اوج می‌رسد که وعده رئیس جمهور مبنی بر پایان پروژه راه آهن اردبیل تا پایان دولت یازدهم محقق نشد. وقتی به پروژه‌های ریلی سطح کشور به ویژه در استان‌های همجوار نگاه می‌کنیم، درک این واقعیت برای مردم استان اردبیل بسیار سخت است که پروژه‌های ریلی استان‌های همجوار به سرعت به انجام رسیده و حتی به خط بین‌المللی وصل می‌شود،‌ ولی پروژه راه آهن اردبیل بعد از گذشت دوازده سال هنوز اندر خم یک کوچه است. با رایزنی و پیگیری نمایندگان استان و استاندار اردبیل، پروژه راه آهن میانه – اردبیل به اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی در سال آینده تبدیل شده است که امیدواریم با پیگیری‌های مداوم مسئولان استان، مردم اردبیل سوت قطار را در شهر خود شنیده و این رویای 12 ساله تحقق یابد. گزارش از: محمدرضا فرض اللهی

اخبار مرتبط

نشست تخصصی معرفی نقشه فقهی الگوی پیشرفت اسلامی +پوستر

نحوه پیش بینی میزان طول عمر یک فرد

چگونه فرزندی سالم و زیبا به دنیا بیاوردید؟

0 نظر

ارسال نظر

capcha