اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۱۶:۲۹
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۴۷
اذان مغرب ۱۹:۲۵:۲۰
طلوع آفتاب ۰۴:۵۶:۵۰
غروب آفتاب ۱۹:۰۵:۰۶
نیمه شب ۲۳:۱۱:۱۸
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۱/۱۱/۲۴ - ۱۳:۳۷
مهمانپرست در نشست خبری:

دشمنی‌های آمریکا مانع از انجام مذاکره است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صدور مجوز بازدید از پارچین را در گرو به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای کشورمان دانست و گفت: تا زمانی که آمریکا، قصد کنار گذاشتن تحریم و تهدیدها را نداشته باشد، موضوع مذاکره به نتیجه نخواهد رسید.

دشمنی‌های آمریکا مانع از انجام مذاکره است

به گزارش  گروه سیاسی سراج24 ، "رامین مهمانپرست" سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن تبریک دهه فجر و حضور پرشکوه ملت ایران راهپیمایی 22 بهمن در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعاهای برخی دیپلمات‌های غربی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که رآکتور تحقیقاتی ایران برای مصارف پزشکی و رادیو دارو و درمان بیماران سرطانی است و این سوخت باید توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ما تأمین شود، اما به دلیل عدم پاسخ، ما شروع به سوخت رأکتور کردیم.


وی تصریح کرد: طبیعی است برای این کار باید غنی‌سازی اورانیوم انجام شود و ما تمام گزارشات خود را به شکل کامل به آژانس ارائه کردیم.

* صدور مجوز بازدید از پارچین در گرو به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای کشورمان است

مهمانپرست در مورد مذاکرات ایران و آژانس افزود: ما همواره آمادگی داریم تا در توافق ایران و آژانس، حقوق هسته‌ای کشورمان به شکل کامل به رسمیت شناخته شود و در این‌صورت ما هم نگرانی‌های آنها را برطرف کرده و می‌توانیم بازدید از سایت پارچین را در دستور کار قرار دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بحث مذاکرات ایران و آژانس، چارچوب کلی دارد و ما فکر می‌کنیم تا به امروز بیشترین همکاری و بازرسی را با آژانس داشته‌ایم و همه فعالیت‌هایمان زیرنظر آژانس بوده؛ این چشم انداز برای رسیدن به توافق مثبت برای ما بسیار روشن است.

وی با اشاره به اینکه قرار است پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت، مجددا پیگیری شود، افزود: این روند یک روند بسیار اشتباه است، چرا که هیچ‌گونه ابهامی در پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد و طبق توافقات قرار بود پس از پاسخ دادن به سوالات آنها، پرونده ما سِیر طبیعی خود را طی کند.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: ما معتقدیم فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان کاملا حق ملت ایران بوده و آژانس باید این حقوق را به رسمیت بشناسد.

* دستاوردهای سفر صالحی به قاهره

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر "صالحی" به قاهره گفت: این سفر در زمانی حساس صورت گرفت که ما دستاوردهای آن را بسیار مفید موثر ارزیابی می‌کنیم، چرا که کشور ما وظیفه دارد تا مشکلات خود را مطرح کند و موضوع فلسطین و سوریه در دستور کار بوده و ما اقدامات لازم را در این خصوص انجام داده‌ایم.

مهمانپرست اظهار داشت: بحث همکاری ایران و مصر در فضای امروز جهانی، بسیار موثر بوده و این دو کشور می‌توانند با همکاری خود مشکلات منطقه را حل کنند.

* بازجویی از مقامات ایرانی کذب است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد پرونده آمیا تصریح کرد: مسئولین کشورهای ایران و آرژانتین نشست‌هایی را در این خصوص داشته‌اند و این توافقات می‌تواند به حل این پرونده کمک کند. بازجویی از مقامات ایرانی نیز کذب است.

* آمریکا دست از دشمنی بردارد مذاکره می‌کنیم

مهمانپرست در مورد مذاکرات آمریکا و ایران ادامه داد: بحث مذاکره با آمریکا و داشتن حسن نیت، چارچوب اصلی این موضوع بوده و این موضوع از طرف تمام مقامات کشورمان پیگیری می‌شود و تا زمانی که طرف مقابل، قصد کنار گذاشتن تحریم و تهدیدها را نداشته باشد این موضوع به نتیجه نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: آمریکا در موارد بسیاری دشمنی علیه کشورمان داشته و اگر آنها این رفتارهای خود را کنار بگذارند، این موضوع حتما مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

* هیچ کشتی ایرانی حامل سلاح توقیف نشده است

مهمانپرست در مورد توقیف کشتی حامل سلاح در یمن افزود: توقیف کشتی حامل سلاح به این ادعا که این کشتی حامل سلاح‌های ایرانی بوده کذب است، چرا که احترام به حقوق ملت‌های منطقه برای ما قابل احترام بوده و این‌گونه اظهارنظرها نمی‌تواند از ظرفیت کشورهای منطقه بکاهد.

مهمانپرست در مورد انفجار اتوبوس حامل تعدادی صهیونیست در بلغارستان خاطرنشان کرد: مقامات ایرانی همان لحظه اعلام کردند که تمام اقدامات تروریستی را محکوم کنند و خبرهایی مبنی براینکه سفیر ایران در بلغارستان فراخوانده شده صحت ندارد. مأموریت سفیر کشورمان در بلغارستان به اتمام رسیده و مراسمی برای خداحافظی وی قرار است انجام شود.

* غربی‌ها هم باید اعتمادسازی کنند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد مذاکرات ایران و 1+5 اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما در نشست‌های قبلی، پیشنهادات مشخصی را مطرح کردند که این پیشنهادات بسیار جامع بوده و بحث بین ما و گروه 1+5 مسیر روشنی دارد. کشورها باید با رویکردی منطقی وارد مذاکره شوند و حقوق کشورهای مستقل را به رسمیت بشناسند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد ما اقدامی در جهت اعتمادسازی انجام دهیم، اما اقدام طرف مقابل به غیر از این باشد به نتیجه نخواهیم رسید. ما همواره به دنبال حقوق ملت خود بوده‌ایم و اینکه آنها در مقابل چه اقداماتی انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما ریاست جنبش عدم تعهد را برعهده داریم و همه اعضا امیدوارند که با ریاست جمهوری اسلامی ایران قدم‌های بسیار بزرگی برداشته و در طول این سه سال اقداماتی طراحی شود تا مشکلات کشورها حل شود. سفرهایی که مقامات کشورمان انجام می‌دهند با برنامه‌ریزی و هماهنگی وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد.

* هیچ خلافی توسط سفیر کشورمان صورت نگرفته است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام سفیر ایران در آلمان ادامه داد: هجمه تبلیغاتی در مورد سفیر کشورمان صورت گرفته و دولت‌مردان غربی سعی دارند که حضور ایران در کنفرانس مونیخ را کم‌رنگ جلوه دهند. این خبرسازی علیه دیپلمات ما تنها توطئه بوده و هیچ خلافی توسط سفیر کشورمان صورت نگرفته است.

مهمانپرست در مورد درج برخی اخبار در روزنامه‌های مصری درباره حضور ایران در قاهره اظهار داشت: این اقدامات به دلیل شرایط داخلی مصر بوده و جرایانات مختلف سیاسی در این حرکت نقش بسزایی دارند. چیزی که مهم است این است که خواسته مردم مصر برآورده شود.

* غربی‌ها واقعیت‌های سوریه را در نظر بگیرند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد ادعاهای مقامات غربی مبنی براینکه ایران با کمک حزب الله گروهی را تشکیل داده که در سوریه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند، ادامه داد: درمورد سوریه توصیه‌ای که ما می‌توانیم به مقامات غربی داشته باشیم این است که واقعیت‌ها را در نظر بگیرند، چرا که طبیعی است که مردم این کشور برای دفاع از کشورشان آماده می‌شوند و اینکه بخواهند بگویند که هجمه مردمی سوریه برای دفاع از کشورشان همراه با گروه هایی بوده است، حرف نادرستی است.

وی ادامه داد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که برای حل بحران سوریه باید همه کشورها اعلام آمادگی کنند. بهترین راه حل، برگزاری انتخاباتی توسط مردم سوریه است که می‌تواند به این بحران خاتمه دهد.

مهمانپرست در مورد سفر صالحی به روسیه گفت: ما کمیسیون‌های مشترکی بین دو کشور برگزار می‌کنیم و پیشنهادهای مختلفی ارائه می‌شود. ما با کشور روسیه همکاری‌های بسیاری داشته‌ایم که این همکاری تبدیل به یک مدل و نمادی برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان شده است.

وی افزود: یکی از این برنامه‌ها تأمین سوخت نیروگاه‌های برق هسته‌ای بوده تا بتوانیم نیروگاه برق هسته‌ای را به مرحله اجرا در‌بیاوریم و این سفر می‌تواند به ظرفیت‌های مختلف بین دو کشور کمک کند.

مهمانپرست در مورد درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر بازدید از سایت پارچین گفت: ما با آژانس بیشترین همکاری را داشتیم و در چارچوب فنی و همکاری بین ما و آژانس باید همه موانع برداشته شود و آژانس باید کمک کند طبق تعهداتی که داریم از حقوق هسته‌ای خود بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: ادعای آنها در مورد سایت نظامی پارچین، تنها یک ادعا بوده و اگر قرار باشد ما نگرانی‌های آنها را برطرف کنیم آنها نیز باید نگرانی‌های ما را برطرف کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سایت پارچین قبلا دو بار مورد بازرسی آژانس قرار گرفته و زمینه‌ها برای رسیدن به این توافق بسیار آماده است و آنها باید حقوق ما را به رسمیت بشناسند.

مهمانپرست درمورد اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان افزود: این ادعاها خنده‌آور است، چرا که این رژیم منحوس، تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه است و بزرگ‌ترین حمایت‌ها را از سلاح‌های هسته‌ای انجام داده که باید به افکار عمومی مردم جهان پاسخگو باشد.

* با یک حرکت جمعی و بین‌المللی باید سلاح هسته‌ای از بین برود

وی درمورد فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی و دیگر کشورها افزود: ما مواضع خودمان را اعلام کردیم و باید به نقطه‌ای برسیم که هیچ کشوری فعالیت‌های هسته‌ای نظامی نداشته باشد و در مقابل، همه کشورها حق استفاده از دانش هسته‌ای را داشته باشند و برای اینکه چنین مشکلاتی برطرف شود کشورهایی که خود جزو بزرگ‌ترین متخلفین سلاح در جهان هستند باید آغاز کننده این حرکت باشند.

مهمانپرست در مورد آخرین تحولات سوریه و رایزنی امور خارجه کشورمان در مصر ادامه داد: طرح شش ماده‌ای ایران درباره سوریه دائما با سایر کشورها بحث و رایزنی می‌شود و هر چقدر بحث و مشارکت ما در این خصوص موثر باشد راه‌حلی برای پایان بحران سوریه خواهد بود و کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای باید سعی کنند تا از طریق گفتگو این مسئله حل شود.

* حمله به کمپ لیبرتی ربطی به ایران ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درمورد حمله به کمپ لیبرتی گروهک تروریستی منافقین در عراق گفت: این مسئله‌ای است که در خاک عراق اتفاق افتاده و هیچ ربطی به ما ندارد. طبق توافقات مقامات عراقی باید اعضای گروهک تروریستی منافقین از عراق خارج شوند و طبیعی است که منافقین تمام تلاش خود را در مورد به تأخیر انداختن این موضوع انجام دهند.

وی در مورد مذاکرات ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: گروه 1+5 به جای برخورد حقوقی تاکنون برخورد سیاسی با کشور ما داشته و آنها باید تصمیم بگیرند تا از برخوردهای نادرست دست بردارند، چرا که کشور ما مستقل بوده و به تعهدات خود پایبند است.

مهمانپرست در مورد مسائل مرزی بین کشورها گفت: تمام مسائل مرزی از طریق کمیته‌های مربوطه پیگیری می‌شود و باید با دقت تمام این مسائل حل شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما وحدت بین جهان اسلام است و امیدواریم همه کشورها با کنار گذاشتن برخی جریانات به وحدت لازم برسند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد درگیری‌های داخلی در مصر افزود: وضعیت مصر به دلیل اختلاف نظرات سیاسی بوده و مردم مصر باید با هماهنگی به سمتی پیش بروند تا آرامش به این کشور بازگردد.

مهمانپرست درمورد تحولات بحرین تأکید کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم راه حل مسئله بحرین، برخورد و سرکوب نیست و بهترین راه‌حل‌ها گوش دادن به اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم این کشور است. همه کشورهای تأثیرگذار  باید در این خصوص گفتگو کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد لغو روادید برای مردم مصر در سفر به ایران افزود: این موضوع برای توسعه همکاری‌ها و رفت و آمد بین مردم و گسترش روابط اقتصادی بوده و یکی از مولفه‌های اصلی برای گسترش روابط و مشکلات رفت و آمد بین کشورها است.

مهمانپرست ادامه داد: لغو روادید یک مسئله و مراقبت امنیتی، مسئله‌ای دیگر است و این دو بحث‌های جداگانه‌ای هستند. در همه کشورها رعایت امنیت، اولویت اصلی آنهاست.

* می‌توانیم به جای دریافت نقدی، کالا دریافت کنیم

مهمانپرست در مورد خبرهایی منبی براینکه پاکستان قرار است بدهی‌های برقی خود را با گندم مبادله کند، افزود: توسعه و افزایش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای مختلف برای ایران بسیار حائز اهمیت است و ما می‌توانیم با کشورهایی که صادرات نفت داریم در مقابلش کالاهای اساسی را تأمین کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درمورد مذاکره با آمریکا خاطرنشان کرد: این چارچوب توسط مقام معظم رهبری تعیین می‌شود و هنوز نشانه‌هایی ازسوی آمریکا مبنی بر کنار گذاشتن سیاست فشار و تهدید، صورت نگرفته است.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۷
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••