«سراج 24» گزارش می‌دهد

دو برداشت از یک سند/وزیر آموزش و پرورش:«در قالب طرح تحول است»،رهبر انقلاب:«از شورایعالی انقلاب فرهنگی گلایه‌مندم»/اجرای سند 2030 یونسکو چه عواقبی دارد؟

دو برداشت از یک سند/وزیر آموزش و پرورش:«در قالب طرح تحول است»،رهبر انقلاب:«از شورایعالی انقلاب فرهنگی گلایه‌مندم»/اجرای سند 2030 یونسکو چه عواقبی دارد؟

گروه فرهنگی سراج24: جمعه‌ای که گذشت دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع فرهنگ و سیاست برگزار شد. یکی از سوال ها درباره وضعیت آموزشی بود. هاشمی طبا به عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی تاکید کرد که در بحث آموزش سندهای مشخصی داریم مانند سند 2030 یونسکو که باید عمل شود.  

دو روز قبل جمعی از فرهنگیان با آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. رهبر انقلاب سخنان مهمی را در باب مسائل آموزشی و تربیتی بیان کردند. یکی از آنها اشاره به این سند داشت که بسیار فراگیر شد. ایشان فرمودند: «جمهوری اسلامی ایران تسلیم سندهایی مانند 2030 یونسکو نخواهد شد. به‌چه‌مناسبت یک مجموعه به‌اصطلاح بین‌المللی که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های دنیاست این حق را داشته باشد که برای ملت‌های دنیا تکلیف مشخص کند؟ اصل کار غلط است اینکه سندی را امضا کنیم و بعد بیاییم بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم، نخیر، مطلقاً مجاز نیست.»

رهبر انقلاب همچنین تاکید کردند که بخاطر امضای این سند از شورایعالی انقلاب فرهنگی گلایه مند هستند. ایشان گفتند:« این شورا باید مراقبت می کرد و نباید اجازه می داد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.»

این صحبت ها در شرایطی است که در فرودین ماه امسال فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرده بود که اجرای سند 2030 در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. همچنین گفته بود: «برای ارائه گزارش به جهانیان درخصوص وضعیت آموزشی درایران و دستاوردهایی که جمهوری اسلامی در زمینه آموزش به دست آورده است و هم چنین تعامل با سایرکشورها، اجرای این سند ۲۰۳۰ مؤثر است».

با این سخنان رهبری، حاشیه های دانش آشتیانی به عنوان وزیر دولت یازدهم بسیار بالا گرفته است. همین چند روز قبل بود که در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نام او به عنوان «وزیر تاجر» بر سر زبان‌ها افتاد. وزیری با دختری مظلوم و بیکار که تنها 200 میلیون تومان برای واردات یک بارِ پوشاک از ایتالیا هزینه کرده است، البته هنوز مسئله قانونی یا غیرقانونی بودن این واردات حل نشده است.

بحث اصلی بر سر سند 2030 یونسکو است. اما این سند چیست؟

رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالی‌رتبه سازمان ملل تعهد کردند دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را در سیاستگذاری‌های کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016 اجرایی کنند، براین‌اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادام‌العمر باکیفیت، ‌برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده که ایران نیز متعهد به اجرای آن است. مؤلفه‌های کلیدی در برنامه آموزش 2030 عبارتند از: برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر.

تصویب و اجرای این سند دگرگونی‌های بسیاری را در آموزش کشور ایجاد خواهد کرد که از جمله آن می‌توان به حذف کلیشه‌های جنسی و ارائه آموزش‌های جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتاب‌های درسی به‌بهانه ترویج صلح و نبود خشونت اشاره کرد.

سند آموزش 2030 با اسناد بالادستی و بومی کشور ما نیز تعارضاتی دارد باید توجه داشت که پیشرفت کشور ما باید مبتنی بر «عدالت» با معنای خاص در منظومه اسلامی باشد، اما در سند آموزش 2030 «برابری (equality)» مورد تأکید قرار گرفته است که اینها لزوماً یکی نیستند. در سند بین‌المللی 2030 نظام ارزشی خاصی وجود دارد که اگر برخورد سطحی و مسامحه‌آمیز با آن شود و معادل گرفتن کلیدواژه‌های آن فارغ از نظام فکری پشتیبان مربوطه باشد بسیار خطرناک است.

بعد از سخنان رهبری، بسیاری به روشنگری دراین باره پرداخته‌اند. اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به گلایه رهبری بیشتر از همه مشغول تبیین ابعاد مسئله هستند.

اخبار مرتبط

داستان شهید حججی به کتب درسی می‌رود / اضافه شدن رشادت سردار سلیمانی به کتاب تاریخ معاصر

چگونه «صداقت آمریکایی» پوستر پر سر و صدای 4 سال قبل، مانیفست امروز همه جامعه ایران شد؟

کسی که می‌گفت منتقدان سند 2030 را نمی‌بخشد،‌ به بایگانی شدنش رای مثبت داد/سند 2030 چه راهی را تا رسیدن به سطل زباله شورایعالی انقلاب فرهنگی طی کرد؟

0 نظر

ارسال نظر

capcha