اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۱۹:۴۰
سردار نقدی در دانشگاه امام صادق(ع):

وحدت نسبی بین نیروهای انقلابی وجود دارد

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه گفت: آنهایی که در مسیر انقلاب هستند گفتمان و خط و مسیر ولایت را پیش گرفته و وحدت نسبی در بین آنها وجود دارد و آنهایی هم که در مسیر انقلاب نیستند تکلیفشان معلوم است.

وحدت نسبی بین نیروهای انقلابی وجود دارد

به گزارش سراج24،سردار نقدی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه در همایش دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع) تهران که امروز در این دانشگاه برگزار شد، تصریح کرد: کار تبلیغ کار انبیاست و کسی که وارد این کسوت می‌شود می‌خواهد به نوعی جا پای انبیاء بگذارد و قطعا نیز باید در اسلوب و شیوه تبلیغ از آنان تبعیت کند چون شیوه و روش پیامبران از طریق وحی و موثرترین و بهترین راه ها است و این گونه بوده که پیامبران توانستند مبانی دینی خود را در میان جوامع تبلیغ کنند.

 

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم حوزه تبلیغ را آسیب شناسی کنیم، باید نگاهی به رفتار پیامبران کنیم و تفاوت آن را با روش های خود بیابیم، در این همایش یک موشن‌گرافی به نمایش در آمد که نشان داد چرا کارهای ما هیچ تاثیری در مقوله فرهنگ ایجاد نمی‌کند، البته باید من بگویم که این گونه نیست و حتما تبلیغ ها اثر داشته است ولی آن آثار مطلوب ما حاصل نشده است.

 

سردار نقدی خاطر نشان کرد: یکی از آسیب‌ها که در این موشن‌گرافی عنوان شد وحدت گفتمانی بود و به نظر من این اساسی ترین آسیب ما نیست و آنهایی که در مسیر انقلاب هستند گفتمان و خط و مسیر ولایت را پیش گرفته و وحدت نسبی در بین آنها وجود دارد و آنهایی هم که در مسیر انقلاب نیستند تکلیفشان معلوم است اما به نظر من مسئله جدی تری در این موضوع وجود دارد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه با بیان اینکه مسئله دیگر تضاد در موضوع قول و عمل است و این یکی از آسیب‌های مهم حوزه تبلیغ ما است، بیان داشت: وقتی ما آحاد جامعه را به نماز، جهاد، جنگ و ذکات دعوت می‌کنیم و خودمان عمل نمی‌کنیم این دچار مشکل است و جامعه ما را دچار آفت و مشکل می‌کند.

 

وی تاکید کرد: بحث قول و عمل واقعا گسترده است و برخی افراد در جامعه عملکرد مسئولین و مدیران را با مبلغان گفتمان ساز که منبر می‌روند مقایسه می‌کنند. و این متضاد با امر به معروف و نهی از منکر است.

سردار نقدی خاطر نشان کرد: اگر فلان دولت‌مرد فلان خطا را انجام داد، وظیفه مبلغان فرهنگی، امر به معروف و نهی از منکر است. اگر کسانی زندگی اشرافی درست کرده اند و ما مخالف آن هستیم و باید آنها را نهی از منکر کنیم این می‌تواند مخاطب را قانع کند.

وی ادامه داد: اگر دیدیم که در اداره‌ای رشوه می‌دهند و رشوه می گیرند، وظیفه شرعی و عرفی ما به عنوان یک مبلغ این است که نهی از منکر کنیم و این امر را فراموش نکنیم، لذا ایجاد فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در مسائل سیاسی و کلان کشور نقش و تاثیر به سزایی دارد و قطعا باید اجرا شود.

نقدی خاطر نشان کرد: تبلیغات عملی از تبلیغات رسانه‌ای موثرتر خواهد بود، شیوه انبیاء هم این گونه بوده است که مسائل را نه به صورت انتزاعی و دور از زندگی مردم، بلکه این راه را یعنی راه تبلیغ را به صورت رفتاری و اخلاقی در بطن زندگی مردم و خودشان ترویج می‌کردند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه گفت: پیامبران کمتر سخنرانی می کردند و معمولا سخنرانی هایی که از آنان هست، کوتاه بوده، این موضوع نشان دهنده این مطلب است که شیوه تبلیغ پیامبران، تبلیغی از نوع بطن زندگی مردم انجام می شده است اما الان تبلیغات ما این گونه نیست و تبلیغات ما انتزاعی است و ما باید به مدل تبلیغ در قرآن توجه کنیم.

سردار نقدی گفت: شما نگاه می کنید در یک سوره از قرآن کریم مسائل اقتصادی مطرح شده است و بعد از آن، مسائل سیاسی و بعد از آن مسائلی با موضوعات دیگر ولی در کتب ما این گونه نیست و فصل اول و دوم، به ترتیب موضوعات را پشت سر هم عنوان کردیم و این دلیل نمی‌شود که در قرآن نظم و قاعده‌ای وجود نداشته بلکه ما نظم را به هم ریخته‌ایم و آنچه که در قرآن در موضوعات مختلف عنوان شده، همه از نظم و قاعده محسوسی برخوردار است.

وی افزود: برای تفسیر آیات قرآن کریم، شان نزول، لازمه کار است و اگر عالمی شان نزول نداند، نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد و در تبلیغات هم همین گونه است، اگر ما ندانیم چه صحبت و چه کاری را کجا و در چه زمانی انجام دهیم، تبلیغ موثری انجام نداده‌ایم.

وی ادامه داد: تبلیغی جواب می‌دهد که در مورد مشکلات و موضوعات درگیر کننده زندگی مردم باشد و یک مبلغ ممکن است در یک گروه جهادی وارد روستایی شود و وقتی اولویت سنجی کند که کار جهادی در آن روستا مهم‌تر است، می‌تواند با انجام کارهای جهادی، کار تبلیغ خود را انجام دهد، انجام یک کار کوچک جهادی می‌تواند به میزان 10 روز سخنرانی یک ساعته یک مبلغ، تاثیرگذار باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه تاکید کرد: گزارش کار یک مبلغ باید به گونه‌ای باشد که در پایان کار خود ببیند که آیا توانسته یک یا چند نفر را نما‌زخوان کند و یا خانواده‌ای را نجات دهد؟

سردار نقدی گفت: آن خروجی بیشتر بار می‌دهد که با زندگی مردم منطبق‌تر باشد، برای کسی که دنبال کسب علم است، مسائل انتزاعی جواب می‌دهد ولی در مردم عادی جواب نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: می‌گویند فردی برای سخنرانی به محفلی دعوت شده‌بود، مجری برای اینکه شنوندگان، سخنان آن را مبلغ را بهتر بشنوند، به حضار گفت که یک قدم به جلو بیایید؛ مبلغ وقتی شروع به سخنرانی کرد گفت که تمام آن چیزی که من می خواستم بگویم از زبان این مجری گفته شد، برای اینکه کاری انجام دهیم باید هر کسی هر جا که هست یک قدم جلو بیاید و ما باید این الگو را ترویج دهیم.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه ادامه داد: بخشی از مردم آفریقا در حال حاضر مسیحی هستند، تاریخ آن‌ها را که مرور کنیم می فهمیم که مبلغانی از اروپا به آنجا رفته و در بطن زندگی مردم ورود کرده و آن‌ها را مسیحی کرده‌اند. شما که در این دانشگاه، پایه گذار علوم قرآنی هستید و این روش را تبیین می کنید باید این مسئله را مدنظر قرار دهید که یک مبلغ می‌تواند با رفتارش آحاد جامعه را جذب کند نه با ابراز موضوعاتی انتزاعی و سخنرانی.

وی با تاکید بر الگو‌های عملی گفت: این نوع الگوها در ذهن مخاطب تاثیرگذار خواهد بود و باید تبلیغ را از حالت ذهنی، بیشتر به حالت عملی تغییر دهیم و در قرآن کریم هم این را ما به وضوح مشاهده می‌کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه بیان داشت: مثل داستان‌هایی که در قرآن گفته شده و آنچه که باعث ماندگاری فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در ذهن مردم می شود،سیره علما،مبلغان و افراد است و این ماندگاری به واسطه خاطره‌ها، سیره ها، نقل تاریخ، نقل عملی می تواند ذهن مخاطب را به دست بیاورد، لذا خواندن زندگی شهدا به کسانی که می خواهند مبلغ باشند، توصیه می‌شود.

وی افزود: اخلاص در عمل است که می تواند در تبلیغ اثرگذار باشد، نیت و عمل هر دو در این عرصه مهم هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه در ادامه با بیان اینکه انسان باید تبلیغ را برای خدا انجام دهد، تاکید کرد: در این موقعیت جدید و سمت جدیدی که در خدمت شما هستم، بیشتر با شما دانشجویان و جوانان انقلابی کار داریم و ان شاء الله بتوانیم از ظرفیت شما بهره برداری کنیم و کارهای بزرگی را با همت هم انجام دهیم.

سردار نقدی افزود: مسئله ای که در موشن گرافی شما مطرح نشد، بحث دشمن بود، تبلیغ ما نباید یک طرفه باشد و ما در تبلیغ باید به مثابه میدان جنگ نگاه کنیم، دشمن در این میدان شبکه سازی می کند و یکی از دلایلی می گوییم که نمی توانیم تبلیغات اثرگذار داشته باشیم، این است که از دشمن غافل شده ایم و اگر می خواهیم تبلیغات ما اثر گذار باشد باید در محاسبات خود دشمن را لحاظ کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه تاکید کرد: بنده توفیق داشتم که در مدارس برای دانش آموزان سخنرانی و گفتگو داشته باشم و در حاشیه این سخنرانی و گفتگوها طبیعتا جلسه پرسش و پاسخ هم ایجاد می‌شد و بعد از مدتی  مشاهده کردم که جلسات پرسش و پاسخ از سخنرانی‌ها مهم‌تر است و در بین دانش آموزان شبهاتی ایجاد شده بود و برخی هم این شبهات را پذیرفته بودند و پاسخ به این شبهات می تواند آنها را آگاه کند.

وی افزود: اکنون تهاجمی که علیه کشور ما وجود دارد، واقعا بی سابقه است و زمانی در جنگ سرد بین شوروی و امریکا، فقط یک رادیو آزادی وجود داشت که پیام های امپریالیسم و سرمایه داری را پخش می کرد ولی اکنون 80 کانال رادیویی فارسی زبان و 200 شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای با زبان و گویش های ایرانی و فارسی علیه شما پیام می فرستند.

سردار نقدی بیان داشت: شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را هم در نظر بگیرید و ببینید که چه هجمه عظیمی علیه ما فعالیت می کند، لذا نباید دشمن را در عرصه تبلیغ فراموش کرد و باید برای مقابله با همچین تهاجم بی سابقه‌ای آمادگی داشت.

در ادامه این همایش، از پدر شهید هادی ذوالفقاری به عنوان مبلغ نمونه و از جمعی از فعالان و جهادگران فرهنگی این دانشگاه نیز تجلیل به عمل آمد. همچنین از کتاب «مبانی و اصول جهادفرهنگی» با حضور سردار نقدی، حجت الاسلام میرلوحی، پدر شهید ذوالفقاری، همایون رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) رونمایی شد.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••