گفت و گوی «سراج 24» با محسن اسلام زاده

نقد و بررسی سینمای مستند و جشنواره سینما «حقیقت»/ فاصله میان نگاه فیلمسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با مسئولان سینمایی/ ساخت سوال برانگیز آثاری با گرایش غربی!

 نقد و بررسی سینمای مستند و جشنواره سینما «حقیقت»/ فاصله میان نگاه فیلمسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با مسئولان سینمایی/ ساخت سوال برانگیز آثاری با گرایش غربی!

گروه فرهنگی «سراج24»: سینمای مستند در همه کشورها چنان اهمیتی دارد که بخش مهمی از سیاست های فکری ایدئولوژیک و منافع ملی آن سرزمین ها از طریق آثاری که ادعای واقعی گرایی دارند، برآورده می شود اما متاسفانه در سینمای مستند ایران شاهد توجه مسئولان سینمایی به آثاری هستیم که تناسبی با آرمان های فرهنگی جامعه و دغدغه های نظام و مردم ندارد و سویه ای از تمایلات غربی بر آن استوار است. مستندهایی که توسط مراکزی وابسته به سازمان سینمایی ساخته شده و تنها در محافل خصوصی به نمایش درآمده و یا با نگاه تیره و تاری که نسبت به جامعه ایرانی دارند راه به سوی دروازه جشنواره ها می یابند! از صبح روز یکشنبه دهمین دوره جشنواره مستند سینمای ایران با عنوان «سینما حقیقت» آغاز به کار می کند و این رویداد که مورد توجه قشری خاص از فیلمسازان قرار دارد، جای ابهام و نقدهای اساسی دارد تا این سوال مطرح شود که مهم ترین رویداد سالانه مستند کشور چه نسبتی با فضای فکری جامعه و فیلمسازان دغدغه مند این سرزمین دارد. از این رو با محسن اسلام زاده از شناخته شده ترین مستندسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که آثار بسیاری با موضوع مقاومت و بیداری اسلامی ساخته است، گفت و گویی صورت یافت تا از این منظر به جشنواره سینما حقیقت و شرایط ساخت فیلم های تولیدی مستند در کشور بپردازیم.

تهیه کننده برنامه تلویزیونی «وطن دار» ضمن انتقاد از آثاری که در سینمای مستند ایران با نگاهی غربی تولید شده و در جشنواره دولتی «سینما حقیقت» هم مورد حمایت قرار می گیرد، به «سراج24» گفت: «فیلم هایی بی خاصیت که از فرهنگ ایرانی دور بوده و بیشتر گرایش به فرهنگ غربی دارند، بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته و به جشنواره راه پیدا می کنند و جایزه می گیرند و وارد عرصه های بین المللی می شوند و این توجه دولت نسبت به این گونه فیلم های بی هویت تعجب برانگیز است و دهن کجی به بقیه فیلمسازان محسوب می شود.»

محسن اسلام زاده که در هنگام ساخت فیلم هایی با موضوع بیداری اسلامی و فرهنگ مقاومت دچار جراحاتی هم شده است، درباره شرایط فیلمسازی بچه های مستندساز انقلابی و نوع همراهی مسئولان دولتی گفت: «ما بچه های مستندسازی که دغدغه داریم و دنبال سوژه های مشخص ارزشی می رویم باید انقدر دقت کنیم و طوری فیلم بسازیم که نتوانند هیچ ایرادی از آن بگیرند و فیلم دچار حرف و حدیث نشود در صورتی که فیلم هایی با فرم ضعیف تر توسط برخی ها ساخته می شوند و وارد جشنواره می شوند که هیچ حرف و نکته ای در خود ندارند. ما باید مواظب باشیم تا به بهانه آرشیوی بودن مستند و موارد مختلف فیلم را باطل نکنند در صورتی که در جشنواره ای مانند «سینما حقیقت» می بینید که چه فیلم های ضعیفی وجود دارند. البته فیلم های خوبی هم وجود دارد اما توجهات مدیران جشنواره به سمت همان فیلم های بی خاصیت و بیگانه می باشد. ما بچه های فیلمساز انقلابی از نگاه متولیان دولتی متهم به نگاه پروپاگاندا می شویم و فیلم هایمان به دشواری انتخاب می شود و به سختی وارد لیست می شود و معمولا هم در بخش فرعی جشنواره مستند حقیقت به نمایش درمی آید.»

کارگردان مستند «تنها میان طالبان» ادامه داد: «مدیران سینمایی به ظاهر می خواهند همه نوع مدلی فیلمی را برای جشنواره «سینما حقیقت» انتخاب کنند و چند فیلم را در بخش فرعی «شهید آوینی» انتخاب می کنند و غالب فیلم های بخش اصلی را آثار ضعیف و بی هویت تشکیل می دهند. برای نمونه سال گذشته اتفاق بدی افتاد و فیلم خوب «خاطرات نارنجی» ساخته وحید فرجی که درباره تاثیر موارد شیمیایی بود را تنها به دلیل نگاه ضد آمریکایی اثر وارد جشنواره نکردند و این فیلم قربانی شد!»

محسن اسلام زاده درباره دلیل جبهه گیری سینمای مستند نسبت به آثار دغدغه مند و موضوعات ارزشی گفت: «واقعا دلیل خاصی نمی توان عنوان کرد. گاهی متهم می کنند به این که فیلمی تبلیغاتی و سیاسی ساخته ای و شاید هم با برچسب فیلم سیاسی فیلم را حذف می کنند. متاسفانه انگار هیات داوران هم در چارچوبی مشخص باید رفتار کنند و همه چیز ذائقه بندی شده است و فیلمساز تا چند جشنواره خارجی می رود و چند فیلم می بیند دیگر ذائقه اش تغییر می کند و فیلم هایی که ما می سازیم را دیگر قبول ندارد و دنبال جنس دیگری از فیلم ها است. اصلا اتمسفر ذهنی هنرمند دچار تغییر می شود و فیلم های ما را پروپاگاندا می داند و به جایش فیلم هایی که درباره مانکن ها و فرار دختران و کشتن سگ در تهران و مواردی از این دست است دیگر جزو ساخته های مورد علاقه اش می شود، در صورتی که این نگاه و تمایل به نشان دادن زندگی حیوانات متعلق به زندگی ما نیست و از زندگی غربی می آید.»

اسلام زاده که قربانی بی مهری جشنواره مستند «سینما حقیقت» شده است، با گلایه از وضعیتی که برای فیلم «اهل سنت ایران» رخ داد، عنوان کرد: «یکی از مسائلی که خیلی ناراحتم کرد عدم انتخاب مستند «اهل سنت ایران» بود که به نظرم فرم خوبی داشت و حداقل از آثاری که در جشنواره دیدیم، بهتر بود اما به دلیل همان نگاه سیاسی در جشنواره انتخاب نشد. این فیلم در شبکه های مجازی و در برخی مجامع بین المللی بسیار دیده شد اما به راحتی از سوی هیات انتخاب جشنواره حذف شد. این فیلم طبق یک استراتژی مشخصی ساخته شد و راوی مصری داشت و آن هایی که فیلم را دیدند گفتند که فکر نمی کردند گروهی ایرانی آن را ساخته باشد.»

اخبار مرتبط

آخرین فیلم حاتمی کیا چگونه از سینماها خارج شد/ ایستگاه انقلاب 14

گروه سرودی که کرونایی شد/ ایستگاه انقلاب 13 + پشت صحنه

فیلم| چرا شهرداری تهران دیوارنگاره میدان ولیعصر را پایین کشید؟

0 نظر

ارسال نظر

capcha