اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۷:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۳۶
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۰۴
طلوع آفتاب ۰۵:۲۷:۲۵
غروب آفتاب ۱۸:۴۰:۱۸
نیمه شب ۲۳:۱۹:۱۶
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۸/۰۸ - ۱۴:۵۰

هوشمندی آنتن رسانه ملی با «هوش برتر»

در حالی که پخش برنامه‌های پربیننده «دورهمی» و «خندوانه» به پایان رسیده است اما تولید و پخش مسابقه «هوش برتر» باعث شد تا مخاطبان شاهد برنامه ای جدید و سرگرم کننده دیگری با نام «هوش برتر» باشند.

 هوشمندی آنتن رسانه ملی با «هوش برتر»

به گزارش سراج24 ،‌ یکی از مهمترین دغدغه‌های رسانه ملی در مناسبت‌های مختلف، تدارک برنامه‌های گوناگون به فراخور و به مقتضایات ایام است تا بتواند با نمایش برنامه‌ها، مجموعه‌ها و آثار مختلف در درجه اول مخاطبانش را پای گیرنده‌های خود نگه دارد و سرگرمشان کند و در وهله دوم آگاهی بخشی‌های لازم را برای قشرهای مختلف جامعه داشته باشد. به ویژه اینکه هر ساله مناسبت‌های مهمی در کشور وجود دارد که از این طریق می تواند «سبک زندگی اسلامی ایرانی» را در این ایام از جمله در ماه‌های محرم و صفر و یا ماه مبارک رمضان و یا ویژگی‌های فردی، اجتماعی و انسانی را در ایامی چون دهه فجر و یا نوروز گسترش دهد.

امروزه با گسترش ابزارهای مختلف ارتباطی و راه‌اندازی انواع شبکه‌های مجازی و همچنین پیام‌هایی که از راههای مختلف به مخاطب عرضه می شود، هنر رسانه‌هایی مانند رسانه ملی بیش از گذشته هویدا می‌شود تا در این راستا با برنامه‌ریزی مناسب بتوانند مخاطبان را جذب کرده و پای گیرنده تلویزیون نگه دارد و خوراک رسانه‌ای مناسب خود را به مخاطب جامعه هدف تزریق کند.

در این بین در ایام ماه محرم، شبکه های مختلف سیما با پخش سریال ها و برنامه‌های گفتگو محور تلاش دارند آنتن رسانه را از این خوراک خالی نگه ندارند و برای مخاطبانی که معمولا شب‌ها اوقات بیشتری را پای شبکه‌های مختلف تلویزیون می‌نشیند برنامه‌های شبانگاهی جذابی را تولید و پخش کند تا تلویزیون بیشتر اهمیت پیدا کند.

حالا و با روی کار آمدن علی عسکری رئیس جدید رسانه ملی شاهد موج بازگشت مجریان جنجالی و شناخته شده در این رسانه هستیم که علاوه بر اینکه با آغاز دومین ماه فصل پاییز سریالی جدید در شبکه دو سیما به کنداکتور پخش اضافه شده است و  حدود ساعت 22 از این شبکه پخش می شود شاهد بازگشت و حضور محمد صالح علا با یک برنامه گفتگو محور با نام «چشم شب روشن» به شبکه چهار سیما هستیم که البته باید دید با ساختار و تیم جدید این برنامه به چه میزان می تواند حال و هوای دوباره «دو قدم مانده به صبح» را زنده کند.

در میان این همه شبکه های اصلی و سراسری اما گویا هنوز شبکه نسیم با استفاده از توانمندیهای مجریان و چهره‌های موفق جزء پربیننده‌ترین شبکه رسانه ملی است. شبکه‌ای که قبل از ماه محرم با برنامه هایی مثل «خندوانه» و «دورهمی» به اولین شبکه مورد انتخاب بینندگان تبدیل شده بود و حتی حاشیه‌ها و اتفاقات این برنامه‌ها حاکی از نگاه تیزبین مخاطب روی این دو برنامه بوده است.

شبکه نسیم که از همان ابتدا تفریح و سرگرمی را شعار خود قرار داده بود و شاید انتظار می رفت با شروع ایام محرم و صفر از دایره انتخاب مخاطبان خارج شود با پخش برنامه هایی چون «هوش برتر»، «کتاب باز»، «چند درجه» و «آشپزی» همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده و شاید حتی بیشتر از ایام دیگر توانسته مخاطبانش را نگه دارد.

«هوش برتر» که در این ایام بیش از گذشته مورد توجه مخاطبان قرار گرفته از معدود برنامه‌های این شبکه و در مجموعه رسانه ملی است که نه تنها فضای سرگرم کننده‌ای را برای مخاطب عام تدارک دیده است بلکه توانسته مخاطب خاص و فرهیخته را هم در یک مسابقه هوشمندانه همراه کند تا جایی که بخواهد خود را محک بزند.

اگرچه این مسابقه هم در وهله اول مثل بسیاری از مسابقه های تلویزیونی از اطلاعات عمومی، حل کردن جدول، سوالات هوش و... بهره گرفته است اما با نگاهی موشکافانه‌تر می توان به هوشمندی در طراحی سوالات پی برد. بازی‌ها و سوالاتی که در هر برنامه تغییر می‌کنند و مخاطب تا بخواهد به آنها عادت کند دوباره وارد بازی دیگری می‌شود.

یک ویژگی مهم این مسابقه طراحی سوالات آن است که باعث شده مخاطب و شرکت کننده خود را به مبارزه‌ای انتخابگر و اختیاری دعوت کند و نه اینکه صرفا هرکسی با اطلاعات عمومی بالا و یا شانس و قرعه به امتیازهای بالا دست یابد. نکته ای که معمولا برنامه سازان از آن غفلت می‌کنند این است که امتیاز و جایزه دادن براساس شانس چقدر منجر به تغییر سبک فکری مخاطب خواهد شد و او را در زندگی به سمت اعتقاد به شانس سوق خواهد داد تا زندگی براساس اراده و انتخاب هایی طبق تفکر و آگاهی.

«هوش برتر» پیش از این هم در نوروز روی آنتن رفت و حالا سری دوم این مسابقه ساعت 23 و بصورت شبانه از شبکه نسیم پخش می‌شود. یکی از ویژگی‌های این مسابقه این است که هر بار سراغ سوالات متنوعی می‌رود و هیچ گاه اجازه نمی دهد که دستش برای مخاطب رو شود. در سری اول این مسابقه در یکی از برنامه‌ها در بخشی از اطلاعات عمومی با اشاره به ویژگی های مهم بعضی از شهدا نام آنها از مخاطب پرسیده می‌شد؛ کاری که شاید برای اولین بار در یک مسابقه تلویزیونی انجام شد و خودش به نوعی حرکت پیشرویی در تولید برنامه‌های مسابقه محور محسوب می‌شود و حتی کلیشه‌های معمول ذهنی مخاطب را می شکند.

جای دارد رسانه ملی که با برگزاری انواع مسابقه‌های جدول و اطلاعات عمومی و قرعه‌کشی های مختلف، فضای سرگرم کننده‌ای را برای مخاطب فراهم می‌کند؛ با طراحی سوالات و بازی‌های هوشمندانه نظر آنها را به سمت سوالات و چالش‌های جدی تری که قرار است در زندگی با آنها رو به رو شود متوجه سازد. سوالاتی که می‌تواند هر کدام به نوعی راهگشا و ایجاد کننده مسئله‌ای در ذهن مخاطب  این رسانه چندین میلیونی باشد. در عرصه پیشرفت ابزارهای نوین ارتباطی احساس می‌شود که مخاطبان باید بیشتر به سراغ مطالعه کتاب‌ها و یا حتی سفر و بازدید از مکان‌های کشور بروند و یا فرهیختگانش را بیشتر بشناسد و یا حتی سوالاتی که طی تمرین‌های متمادی از او انسان سریع العمل تری در جامعه امروز می سازد؛ و در کل هر آنچه که باعث شود نسل جدید امروز که انواع شبکه های اجتماعی و مجازی وقت و انرژی اش را صرف می‌کنند به سمت زندگی هوشمندانه تری حرکت کند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••