اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۲:۱۶
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۰۰
اذان مغرب ۱۹:۱۴:۰۶
طلوع آفتاب ۰۵:۰۷:۵۵
غروب آفتاب ۱۸:۵۴:۳۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۱/۱۱/۰۷ - ۱۰:۴۷

بررسی سوزوکی گرند ویتارا

این خودرو با قیمت منطقی، رقیبی برای خودروهایی مانند Hyundai ix35،Kia Sportage، Nissan Qashqai و Toyota RAV4 است.

بررسی سوزوکی گرند ویتارا

به گزارش  گروه وبگردی « سراج24 » در این مبحث به بررسی مختصر و درعین حال جزء به جزء این خودرو خواهیم پرداخت تا شاید مرجعی برای تصمیم گیری خریداران این خودرو باشد.

 



Suzuki Grand Vitara   در اولین نگاه

گرند ویتارا خودرویی است که از سال ۲۰۰۵ خبرهایی از آن می‌شنویم و تقریبا در حال سپری کردن هشتمین سالگرد این خودرو، با عرضه نسل سوم آن هستیم. ویتارا که از سال ۱۹۸۸ سنگ بنای تولید آن نهاده شد، درسال ۲۰۱۳هم همچنان خودروی ۴در۴ به بازار عرضه می‌کند.این خودرو که در دو نوع سه در و ۵ در عرضه می‌شود، همچنان مانند مدل‌های پیشین خود برای استفاده در جاده‌های فرعی و صعب العبور مناسب‌تر است. اگرچه این خودرو از ساختار “monocoque” بهره می‌برد اما همچنان ترکیبی از شاسی‌های ladder  درآن استفاده شده است (Monocoque  و Ladder یا به ترتیب unibody و on frame، دونوع اصلی از شاسی‌های خودروها هستند.) این خودرو به سیستم چهار چرخ پیش‌ران (۴×۴) مجهزاست. حتی اگر خود سوزوکی از تغییرات اعمال شده با عنوان تغییراتی کوچک یاد کرده باشد، درقسمت جلوی خودرو، سپر، جلوپنجره و مه شکن‌ها بهینه شده اند. از مدل جدیدی از چراغ‌های جلو هم درمدل ۵ درب جدید استفاده شده است، طراحی رینگ‌ها هم در دو نوع آلیاژی ۱۷ و ۱۸ اینچ انجام شده است. اگر کمی‌با دقت بیش‌تر به این خودرو نگاه کنیم متوجه می‌شویم بعضی مدل‌های خاص از سیستم مسیریابی ماهواره‌ای هم بهره می‌برند. سیستمی‌که با غالب کنونی، برای اولین بار در انگلستان برروی یک خودروی سوزوکی ارائه شد. بسیاری از خریداران تمایل داشتند تا از یک لاستیک زاپاس در پشت خودرو استفاده شود و سوزوکی هم به این نظر مشتریان گوش داد و با استفاده از این قابلیت ظاهر این خودرو را بسیار جذابتر کرد.
 



کارایی

برای تست کارایی این خودرو، مجبور شدیم این خودرو را برروی جاده اصلی، مسیرهای کوهستانی، مسیرهای سنگلاخی و برروی آسفالت صاف برانیم. مدل ۵ درب از موتور ۲٫۴ بنزینی با قدرت ۱۶۹ اسب بخار بهره می‌برد. این خودرو آنچنان سریع نیست و صفر تا ۱۰۰ را در ۱۲ ثانیه طی می‌کند. اما به خاطر سیستم پیش ران ۴چرخ، کارایی خوبی را از آن شاهد هستیم. متاسفانه این خودرو از چیزی که انتظار داشتیم پر سر و صداتر است. پاسخ به درخواست راننده هم خیلی کند انجام می‌شود و در واقع خودرو در این قسمت ترسو عمل می‌کند. این بدان معناست که بیشتر از آنچه که انتظار دارید باید با جعبه دنده ۵ تایی خودرو سر و کله بزنید. شاید سوزوکی کمی‌سخت‌گیری کرده و با دنده ششم می‌توانست به یاری خودرو بشتابد و جانی تازه به آن ببخشد. استفاده از سیستم اتوماتیک ۴ دنده هم یک گزینه در دسترس خریداران است.




راندن و کنترل خودرو

گرند ویتارا از کمک فنرهای مستقل و مخصوص خود بهره می‌برد که در مقایسه با  محورهای سفت و سخت Suzuki Jimny خیلی بهتر به نظر می‌رسد. سوزوکی برای ایجاد قابلیت‌های بهتر در زمینه پیمایش جاده‌های فرعی، راحتی که رقبای کمتر خشن این خودرو در زمینه پیمایش جاده‌های اصلی دارند را فدا کرده است. نتیجتا گرند ویتارا هیچ موقع ساکت نیست و با صداهای وزوز و مانند آن خیلی سریع خسته کننده می‌شود. فرمان خودرو خیلی نرم و سبک اما بی حس است. درگوشه‌های مختلف خودرو هم از آلیاژهای مختلف بهره برده شده است. به جای استفاده از این خودرو در بزرگراه‌ها آن را به نبرد با تپه‌ها ببرید تا معنای واقعی راندن ویتارا را درک کنید. ویتارا فاقد هرگونه تکنولوژی الکترونیکی برای تخمین ارتفاع  از سطح زمین برای ایجاد امنیت و چابکی بیشتر خودرواست.

 


 طراحی داخلی

فضای کابین برای هرنوع استفاده‌ای کافی به نظر می‌رسد. خودرو به گونه‌ای طراحی نشده که با یک لمس ساده بتوان به قابلیت‌های مختلف حتی برای تغییر زاویه صندلی خودرو دست یافت اما با توجه به قیمت، نسبت به رقبا، به نظر می‌رسد این خودرو به اندازه کافی مجهز است.

 


ویتارا از نگاه اقتصادی و ایمنی

گرند ویتارا با استاندارد Euro NCAP مورد تست تصادف قرارگرفته و امتیاز ۴ ستاره را برای خود ثبت کرده اما امروزه این آزمایش‌ها کمی  سخت گیرانه تر شده‌اند بنابر این نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم این خودرو می‌تواند همان نتایج قبلی را تکرار کند. ۲ کیسه هوا دراین خودرو به کار گرفته شده.

موضوع مصرف پایین و گازهای آلوده کننده خروجی از اگزوز همچنان مشکل اساسی موتورهای بنزینی محسوب می‌شوند. اما سوزوکی میزان مصرف سوخت را به طور رسمی‌در سیکل ترکیبی ۹ لیتر اعلام کرده که مطمئنا در شرایط واقعی کمی‌متفاوت است.



نتیجه گیری :

مطمئنا استفاده از لاستیک زاپاس در پشت این خودرو بسیار جذاب است اما اگر به دنبال خودرویی راحت برای مسافرت در جاده‌های اصلی هستید، این خودرو چندان مناسب نیست. این خودرو برای کاربرانی که به مسافرت در جاده‌های کوهستانی و صعب العبور علاقه دارند باتوجه به قیمت آن مناسب است.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••