اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ - ۱۲:۱۲
گزارشی از عدم اعتماد مردم به کالاهای ایرانی

بی مهری به کالای داخلی، آجر کردن نان سفره کارگر ایرانی

اگر در سطح بازار و کارگاه های کوچک بگردیم، هستند افرادی که مشغول به تولید کالای باکیفیت ایرانی اند، کالاهایی که اکثر قریب به اتفاق آنها از مواد اولیه صد در صد ایرانی ساخته شده اند، اما به راستی چرا مردم ما اقبال کمتری نسبت به این کالاها دارند؟

بی مهری به کالای داخلی، آجر کردن نان سفره کارگر ایرانی

به گزارش سراج24، چند سالی می شود علیرغم اینکه بازار‌های داخلی کشورمان در تلاش برای تولیدات اجناس با کیفیت داخلی هستند اما همچنان بازار واردات و قاچاق کالا‌های خارجی که عمدتا هم دارای کیفیت لازم نیستند، لطمه بزرگی به تولید کننده داخلی وارد کرده است و متاسفانه  بسیاری از افراد جامعه به این معتقدند که اجناس خارجی هم از کیفیت بهتری برخوردار است و هم اگر برندی خارجی است حتما ارزش آن بیشتر و بهتر از کالای ایرانی است. همین طرز تفکر غلط باعث شده تا اجناس ایرانی آنطور که باید فروش آنچنانی نداشته باشد و متاسفانه در برخی موارد وجود کالاهای خارجی خیلی‌ها را خانه نشین و بیکار و ورشکسته کرده است.

اما در این میان تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای داخلی همواره سرلوحه فرمایشات ایشان بوده است و تاکید رهبر معظم انقلاب به حمایت از کالای داخلی و متناسب با آن عمل به اقتصاد مقاومتی در همه سال‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر در رابطه با حمایت از کالای داخلی طی ایراد سخنرانی‌هایی  مسئله ی اشتغال را مسئله ی مهمی دانسته و فرمودند مسئله ی تقویت تولید داخلی، مسئله ی کشاورزی، مسئله ی صنعت، اینها کارهائی است که باید انجام بگیرد ایشان در یدار جمعی از نخبگان و برگزیدگان علمی - 13/7/ 90 با اشاره به اینکه دستگاه ها و بانک ها حمایتشان از تولیدات داخلی هم ضعیف است؛ فرموند: یک جاهائی آن تولیدکننده ها به خاطر عدم حمایت، به ورشکستگی کشیده می شوند. با این مسئله هم بایستی حتماً در خود دولت مقابله بشود؛ یعنی دستور داده بشود.

مقام معظم رهبری در بخشی دیگر از صحبت هایشان تأکید کردند که  گاهی اوقات در معاملاتی که دستگاه دولتی با تولید کننده ی داخلی می کنند، بدحسابی هست؛ در حالی که وقتی این معامله را با یک صنعتگر خارجی می کنند، پول را نقد می دهند؛ اما این را همین طور کش می دهند - یک سال، دو سال - طلب او را هم نمیپردازند. باید جلوی اینها گرفته شود                                                                          

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در شهریور سال 90 مسئله ی واردات را جزو نگرانی های شان برشمردند و فرمودند: بنابراین در زمینه سیاست های واردات، یک بازنگری جدی بکنید؛ بخصوص در کالاهائی که ما مزیت تولیدی داریم؛ چه صنعتی، چه کشاورزی. از نگاه بخشی به واردات - که حالا هر بخش دولتی طبق نیازهای خودش دنبال واردات برود - حتماً پرهیز شود

امام خامنه ای تأکید کردند: ما باید کاری کنیم که کالای ایرانی به عنوان یک کالای محکم، مطلوب، زیبا، همراه با سلیقه و بادوام در ذهن مصرف کننده ی ایرانی و غیر ایرانی باقی بماند... الان خوشبختانه در تولیدات کشور محصولات زیادی هست که از مشابهات خارجی اش بعضی بهتر است، بعضی بمراتب بهتر است؛ هم زیباتر، هم محکم تر، هم جالب تر؛ این را ما باید عمومیت بدهیم، در همه مواد تولیدی مان؛ چه مواد مصرفیِ خوراکی، چه مسائل مربوط به پوشاک، چه مسائل زندگی، چه مسائل تزئینی. در همه ی چیزهائی که تولید می شود، باید این را در نظر بگیریم؛ و میتوانیم. مجموعه ی کارگری، طراحان، مهندسان، سرمایه گذاران، کارگران دستی، کارگران ماشینی می توانند این کار را انجام دهند. ما باید همت مان را بر این قرار بدهیم؛ ایجاد محصول بادوام، زیبا و فاخر. این، یک کار کلان است

متن بالا فرمایشات و تاکید مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر در باب حمایت از تولید کنندگان داخلی در کشور بوده است که به این دستورات تا حدودی توجه شده است و تا حدود زیادی هم متاسفانه این فرمایشات مورد غفلت واقع شده است که امید است با همت همگانی و مضاعف به نحو احسنت و هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید کننده داخلی در کشور رونق بگیرد. اما در این گزارش بر آن شدیم تا با سه تن از تولید کنندگان داخلی که فقط در فروشگاه خود اجناس ایرانی به فروش می‌رسانند گفت و‌گوی کوتاهی ترتیب دهیم که از نگاهتان می‌گذرد:

کیفیت بیشتر محصولات داخلی از کالاهای خارجی بهتر است

علیرضا نظری قهرودی در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس به شغل خود در زمینه فروش کالا‌های داخلی اشاره کرد و گفت: حدود ۴۵ سالی می‌شود که در خیابان خیام واقع در بازار تهران مشغول به حرفه تعمیرات و فروش چرخ خیاطی‌های صنعتی و سردوزی روبر هستم و اعتقاد زیادی به کالاهای خودمان که به دست تولید کنندگان داخلی تولید می‌شود دارم و به همین خاطر نمایندگی چرخ خیاطی کاچیران که دستاورد ملی و ایرانی است را نیز به عهده گرفته ام.

وی در پاسخ به این پرسش که اعتماد مردم نسبت به محصولات ایرانی پایین است به ما گفت: من در حرفه خودم که سر رشته دارم با قاطعیت اعلام می‌کنم که این نوع چرخ خیاطی‌ها که تماما ایرانی هستند از کیفیت بالایی برخوردارند و نه تنها این نوع محصولات بلکه بسیاری دیگر از محصولات ایرانی حتی از نوع خارجی آن هم کیفیت بیشتری دارد و متاسفانه این طرز تفکر غلط در مورد کالاهای ایرانی باید توسط رسانه‌های جمعی فرهنگسازی شود که مردم  با خرید از کالاهای ایرانی به اقتصاد کشورشان کمک کنند.

کالاهای چینی بیماری مزمن بازار

این فروشنده داخلی نسبت ورود بی رویه و حتی قاچاق کالاهای چینی ابراز نگرانی کرد و افزود:محصولات چینی تا حدودی ما را اذیت کرده است و این جای نگرانی برای تولید کنندگان داخلی دارد که جنسشان مورد فروش مطلوب واقع نمی‌شود.خواهش من از دست اندرکاران مربوطه این است که به اجناس داخلی و ملی اهمیت بیشتری بدهند و خیلی قاطع با قاچاق و واردات کالاهای خارجی به خصوص چینی مبارزه کنند.

وی در پایان تصریح کرد: امروزه جهیزیه دختران جوان بیشتر به سمت کالاهای خارجی رفته است البته من منکر کیفیت اجناس خارجی نیستم اما بهتر از آن این است که همه کالای جهیزیه یک دختر جوان اجناس خارجی نباشد بلکه از اجناس ایرانی هم استفاده کنند.

به تولید کالای ایرانی با مواد اولیه صد در صد ایرانی، افتخار می کنم

محمد رضا مرادی تولید کننده کیف زنانه ایرانی در گفت و‌گو با طنین یاس گفت: چهل سال است که این شغل پدری ما است و من بواسطه علاقه ای که به این کار داشتم شغل پدریم را ادامه می‌دم و حدود ده سالی می‌شود که خودم در کار تولیدی کیف زنانه کارگاه زدم و خیلی هم راضی هستم.

وی ادامه داد: کار ما در زمینه تولید کیف‌های زنانه است که در مراحل مختلف اداری مدرسه ای زینتی  و تبلیغاتی با برند ایرانی تولید می‌شود.

این تولید کننده  به استقبال خانم‌ها از کیف‌ها اشاره کرد و افزود: من یک ایرانی هستم و به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم و کلا از همان ابتدا به کالای ایرانی اعتقاد خاصی داشتم و به همین منظور تمامی کار‌های ما ایرانی هستند و خانم‌های ایرانی هم خوشبختانه از کار‌های ما خیلی استقبال خوبی به عمل می‌آورند.

وی به ایرانی بودن مواد اولیه کالای فروشگاه خود اشاره کرد و گفت: از صفر تا صد این کار از اجناس و مواد اولیه ایرانی استفاده می‌شود و هیچ مواد اولیه خارجی در کالاهای ما وجود ندارد و افتخار هم می‌کنیم که اجناس ما اعم از یرقیجات فوم چرم و طرحش صد درصد ایرانی و حاصل طراحی‌های خودمان است.

مرادی افزود: من با این کارم به دنبال این هستم که بازار کار و اقتصاد کشورم خوب و رشد پیدا کند و دیگر دوستان تولید کننده هم تشویق بشوند که کمتر کالای خارجی بفروشند و بیشتر کالای ایرانی تولید کنند.

تولیداتم  بر اساس سلیقه  بانوی ایرانی است

خانم سودابه راد یکی از تولیدکنندگان و طراحان صنعت پوشاک در فروشگاه هزار و یک شب خود، به  طراحی و تولید لباس‌های ارگانیک و سنتی پرداخته است تا گامی موثر بر سلامت خانم‌ها و کمک به اقتصاد کشورش داشته باشد.

تکیه بر توان و نیروی انسانی داخلی ؛ حمایت از طرح اقتصاد مقاومتی است

تکیه بر توان و نیروی انسانی  داخلی بهترین گزینه  برای حمایت و دفاع از طرح اقتصاد مقاومتی است که خود راهگشای بخشی از اقتصاد کشور است. هر فردی بنا بر استعداد و توانی که دارد می تواند با تکیه بر دانش خود خلق آثار کند ومن هم از این قاعده مستثنی نبودم و در زمینه طراحی و تولید لباس‌های سنتی و ارگانیک به عنوان یک بانوی ایرانی خلاقیتم را شکوفا ساختم.

خلاقیت خمیرمایه موفقیت افراد است

آدمی وارث خدا در قدرت خلق کردن است و زندگی با خلق کردن معنا پیدا می کند و در هر موقعیت اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی می توان با تکیه بر خلاقیت روشنی بخش زندگی خود ودیگران شد و به اعتقاد من خلاقیت است که می تواند  موفقیت یک فرد را دوچندان کند.

تبلور طرح سنتی ایران

  لباس‌ها به طور سنتی طراحی شده است  و از لحاظ کیفیت پارچه از الیاف طبیعی و پشم و ابریشم تهیه و دوخته شده است که به صورت مانتو دامن، مانتو، بلوز شلوار و شال ارائه می شود.

تولید بر اساس خلق و خوی بانوی ایرانی

کشور ما پیش زمینه فرهنگی در زمینه خلق آثار هنری دارد اما متاسفانه پوشش  بسیاری از جوان‌های ایرانی بر اساس فرهنگ غرب الگوبرداری شده است در حالی که طرح‌های سنتی و الیاف طبیعی  نه تنها  پیشینه چند هزار ساله دارند بلکه از لحاظ ظاهری هم  جلوه زیبا تری دارند واین هنر ایرانی‌ها را در طراحی صنعت پوشاک می رساند. ما در طراحی پوشاک  به  فرهنگی و خلق و خوی یک زن ایرانی توجه داشته ایم و نمامی کار‌ها بر اساس ریشه و سنت ایرانی تولید شده است.

اگر در سطح بازار و کارگاه های کوچک بگردیم، هستند افراد بیشتری که مشغول به تولید کالای باکیفیت ایرانی به عشق مردم ایرانی اند، کالاهایی که اکثر قریب به اتفاق آنها از مواد اولیه صد در صد ایرانی ساخته شده اند، اما به راستی چرا مردم ما اقبال کمتری نسبت به این کالاها دارند و حتی  گاهی از خرید این دست کالاها و هدیه دادن آن به همدیگر را مایه شرمساری می دانند، این عدم اعتماد به کالای ایرانی در چه دهه ای و با چه سیاستی به صورت اپیدمی در ایران شکل گرفت در حالی که بسیاری از این کالاها مثل کفش، کیف، مواد خوراکی و حتی پوشاک در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه بازاری گرم دارد.

در عرصه پوشاک 80 درصد تولیدات داخلی فروش نمی رود!

این در حالی است که بسیاری از تولیدی‌ها تعطیل شده یا در حال تعطیلی هستند جواد دوردیان رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان با اشاره به واردات بی‌رویه پوشاک، اظهار داشت: 80 درصد پوشاک داخلی روی دست تولید کنندگان مانده است.
جواد درودیان در خصوص ورود پوشاک با برندهای معروف گفت: اکثر پوشاک‌هایی که بابرندهای معروف وارد می‌شود در چین تولید شده و کپی‌کاری است و درصد بسیار محدودی از آنها جنس اصل است.

وی با بیان اینکه مردم در حوزه پوشاک تمایل به خرید اجناس خارجی دارند، افزود: بنابراین دیگر انگیزه‌ای برای تولید کنندگان باقی نمی‌ماند و بسیاری از تولیدی‌ها تعطیل شده یا در حال تعطیلی هستند.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان با گلایه از واردات بی‌رویه پوشاک به کشور گفت: برخی مسئولان این واردات را در ایجاد رقابت مؤثر می‌دانند اما تاکنون با واردات پوشاک چین، نه رقابتی ایجاد شده و نه تأثیری در بهبود کیفیت تولیدات داخلی داشته است، زیرا هزینه‌های تولید داخل نسبت به تولید در چین بسیار گران است و هیچگاه ایجاد رقابت سالم نخواهد کرد.

 وی با بیان اینکه دولت باید توجه بیشتری به صنف پوشاک داشته باشد،‌گفت: دادن وام‌های کم بهره از مهمترین تقاضای ما برای صنف پوشاک و پیراهن‌دوز است تا لااقل این قشر از ورشکستگی نجات یابند.
به نظر می‌رسد وضعیت پیش گفته منحصر به صنعت پوشاک نمی‌شود. بلکه در ماه های اخیر شاهد کاهش بازدهی برخی واحدهای صنعتی داخلی به کمتر از 50 درصد هستیم. از جمله مهم‌ترین دلایل این مسأله می‌توان به دلبستگی بیش از اندازه دولت به مذاکرات هسته‌ای و غفلتش از توان داخلی اشاره کرد. این در حالی است که تولید کنندگان داخلی در بسیاری از رشته‌های تولیدی توانایی بالایی برای رقابت با صنایع خارجی دارند. ولی نکته مهم در این میان حمایت دولت از آنهاست که ظاهراً دولت روحانی فعلاً قصد ندارد به طور واقعی و عملی از تولید داخلی حمایت کند زیرا آمارها حکایت از افزایش واردات در صنایعی دارد که مشابه داخلی آنها موجود است و حتی بعضاً از مشابه خارجی کیفیت بهتری نیز دارد.

 

منبع:طنین یاس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••