«سراج 24» گزارش می‌دهد؛

تلاش 8 تیم برای ساخت پهپاد آلمانی/ Luna؛ پهپادی با قابلیت بازگشت خودکار به پایگاه/ خاموشی موتور در نزدیکی به هدف

تلاش 8 تیم برای ساخت پهپاد آلمانی/ Luna؛ پهپادی با قابلیت بازگشت خودکار به پایگاه/ خاموشی موتور در نزدیکی به هدف

پهپاد lunaیک پرنده بی سرنشین است که توسط شرکت EMT PENZBERG برای ارتش آلمان ساخته شده است. این پهپاد نام خود را از یک برنامه نیروی زمینی آلمان برای توسعه یک سامانه بدون سرنشین کوتاهبرد جهت استفاده تیپهای رزمی در نبردهای آینده برگرفته است.  در پاسخ به اعلام نیاز ارتش آلمان هشت تیم مختلف طرحهای خود را ارائه کردند. این گروهها شامل پنج تیم از آلمان، دو تیم از فرانسه و یک تیم از انگلستان، پرنده‌های پیشنهادی خود را در اوت ۱۹۹۶ به پرواز درآوردند.

یکسال بعد وزارت دفاع آلمان معیارهایی را برای انتخاب دو سامانه از این هشت طرح ارائه کرد. نهایتا طرح شرکت ئی‌ام‌تی در اکتبر ۱۹۹۷ به عنوان برنده نهایی اعلام شد.

نمونه اولیه لونا اکس-۲۰۰۰ که نخستین پروازش را در سپتامبر ۱۹۹۶ انجام داد، اساسا یک گلایدر موتوردار بدون سرنشین است که می تواند در محیط‌های عملیاتی در نزدیکی هدف موتور خود را خاموش کند. این پهپاد در نمایشگاه هوایی برلین ۱۹۹۸ توجه زیادی را به خود جلب کرد.

لونا تنها پهپاد عملیاتی آلمان می باشد که گواهینامه صلاحیت پروازی را از سازمان هواپیمای کشوری دریافت کرده است. در اواخر سال 2003 پهپاد لونا برای ارزیابی عملیاتی رادار کوچک ام‌آی‌سار به کار گرفته شد.

این پرنده دارای بالی با نسبت منظری بزرگ است که در قسمت فوقانی بدنه نصب می شود. دم این پرنده به صورت صلیبی شکل بوده و سازه آن از جنس مواد مرکب است.

 محموله این پهپاد شامل دوربین تصویربرداری رنگی ویژه نور روز با قابلیت بزرگنمایی، دوربین حرارتی ۱/۷ کیلوگرمی، یک دوربین رنگی در قسمت دماغه برای کمک به اپراتور، رادار دریچه مصنوعی کوچک، رله مخابراتی، لینک داده تصویری و 8 کاناله زمان واقعی، حافظه ذخیره سازی تصویر ژنراتور الکتریکی ۲۰۰ واتی می باشد.

این پهپاد قادر است در صورت بروز شرایط اضطراری به صورت خودکار به پایگاه برگردد. یک یگان عملیاتی لونا شامل 10 فروند پهپاد، دو کاتاپولت و دو ایستگاه کنترل زمینی است که مجموعا ۱۴ نفر نیرو را در بر می گیرد. زمان راه اندازی عملیاتی این سامانه کمتر از 15 دقیقه است. عملیات پرتاب توسط یک کاتاپولت با ریل ۹ متری انجام می شود و برای فرود از تور استفاده می شود و همچنین چتر بازیافت در این پرنده تعبیه شده است. در ماه مارس سال ۲۰۰۰ چند فروند از این پهپاد توسط ناتو در عملیات کوزوو استفاده شد و در یک برنامه ارزیابی عملیاتی از آوریل همان سال در مدت ۲ ماه، ۱۷۶ پرواز آزمایشی را انجام داد.

تا ماه می ۲۰۰۴ پهپاد های لونا مجموعا ۶۰۰ سورتی پرواز در کوزوو و ومقدونیه انجام دادند. دو سامانه از این پهپاد(شامل ۲۰ فروند پرنده) در آوریل ۲۰۰۳ به نیروهای ایساف در افغانستان تحویل داده شد.

تا سال ۲۰۱۰ پهپادهای لونا مجموعا ۶ هزار ساعت پرواز عملیاتی را در بالکان و افغانستان ثبت کرده اند. این پهپاد هم اکنون علاوه بر نیروی زمینی آلمان ونیروهای ناتو نوسط نیروی زمینی پاکستان نیز به کار گرفته می شود.

در طول دهه ی گذشته، پرنده های بدون سرنشین آلمانی جای خود را در میان مشتریان این کلاس از پرنده ها باز کرده اند. در این میان و صرفه نظر از مزایای این پرنده ها، سوانح و سقوط های آنها را نیز می توان مورد توجه قرار داد. از ابتدای معرفی پهپادهای آلمانی، بیشترین تعداد سانحه و سقوط متعلق به پرنده های کوچک بوده است. بیشترین تعداد سانحه متعلق به پهپاد LUNA با وزن برخاستن حداکثر 30 کیلوگرم. مداومت پروازی 4 ساعت و برد 100 کیلومتر بوده است.

این پرنده که یک پهپاد تجسس و شناسایی است تابحال 56 سانحه داشته است که 45 فروند از آن ها به نابودی پرنده منجر شده است. از این میان 24 فروند سقوط کردند و 11 فروند ناپدید شدند.

اخبار مرتبط

تغییر صفحه چرخش موتور از افقی به عمودی در پهپاد پانتر/ هدایت پرنده توسط یک نفر در شرایط اضطراری

قابلیت های پهپاد یسترب بلغاری/ راه اندازی پهپاد در یک ساعت/کنترل سه کاناله پرنده

قابلیت نصب نصب موشکهای اسپایک روی پهپاد اینتگریتور/قرارداد ۸/۸ میلیون دلاری برای تولید آرکیو-۲۱

0 نظر

ارسال نظر

capcha