اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۱۲/۱۹ - ۱۴:۴۸
خاطرات بوش و بلر: اعراب در جنگ ۲۰۰۶ خواهان نابودی حزب الله بودند

السفیر: ملت‌های عرب همچنان به مقاومت لبنان ایمان دارند

واکنش های عربی در چند روز گذشته به اقدام آل سعود و همپمانان آن در معرفی حزب الله لبنان به عنوان یک گروه تروریستی نتیجه معکوس داشته و به نفع حزب الله تمام شده است زیرا بسیاری از ملت های عرب همچنان به مقاومت و فلسطین ایمان دارند.

السفیر: ملت‌های عرب همچنان به مقاومت لبنان ایمان دارند

به گزارش سراج24، به نقل از روزنامه السفیر، واکنش های عربی در چند روز گذشته به اقدام آل سعود و همپمانان آن در معرفی حزب الله لبنان به عنوان یک گروه تروریستی نتیجه معکوس داشته و به نفع حزب الله تمام شده است زیرا بسیاری از  ملت های عرب همچنان به مقاومت و فلسطین ایمان دارند.

خاطرات جرج بوش و موضع گیری علیه حزب الله

« جورج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا که به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی عراق را هدف حمله قرار داده و آن را به ویرانه تبدیل کرد، در خاطرات خود نوشته است: به دنبال ضرر بزرگ علیه حزب الله و حامیان آن بودم و می خواستم  اسرائیل این نبرد را تکمیل کند.

بوش در خاطرات خود در این باره توضیح می دهد که « در هفته سوم جنگ (جنگ 33 روزه سال 2006 علیه لبنان) جنگنده‌های اسرائیل یک ساختمان مسکونی را در شهرک « قانا» در لبنان هدف قرار داده و تخریب کردند.

در آن زمان تلویزیون‌های کشورهای خاورمیانه به صورت شبانه روزی تصاویر ویرانی‌های حاصل از حمله اسرائیل به قانا را به نمایش گذاشتند.

اسرائیل بهای تنش آفرینی خود را پرداخت کرد

بوش در خاطرات خود می افزاید: در این شرایط نگران شدم که حمله اسرائیل منجر به سرنگونی دولت «فواد السنیوره» نخست وزیر لبنان شود به همین دلیل  کاندولیزا رایس را برای مذاکره در خصوص قطعنامه 1701 به سازمان ملل فرستادم. اسرائیل در مقابل عملکرد نظامی تشنج آفرین خود هزینه سنگینی پرداخت کرد و وجهه و اعتبار خود را از دست داد.

وی در کتاب خاطرات خود همچنین فاش کرده است که « پس از جنگ آریل شارون علیه فلسطینی ها در سال 2002، برای دیدار با روسای کشورهای عربی به شرم الشیخ رفتم اما از مواضع آنها غافلگیر شدم چرا که  با توجه به این که خون های زیادی چندی پیش از آن ریخته شده بود، پیش بینی می کردم که ملاقات هایم با رهبران عرب در فضای متشنجی انجام شود اما از فضای دوستانه حاکم بر این دیدار  شگفت زده شدم».

استراتژی بلند مدت آمریکا برای منزوی کردن ایران و سوریه

بوش در ادامه خاطرات خود آورده است: استراتژی طولانی مدت ما، منزوی کردن ایران و سوریه بود تا با این کار تاثیر این دو کشور را کاهش دهیم و مشوق تحقق تغییرات داخلی در آنها باشیم، اما متاسفانه اسرائیل کارها را بسیار بدتر کرد.

تمایل عرب ها به نابودی حزب الله به دست اسرائیل

اما تونی بلر» نخست وزیر سابق انگلیس و شریک بوش در جنگ ویرانگر علیه عراق نیز در اقدامی مشابه در کتاب خاطرات خود نوشته است: در خاورمیانه، خیلی از کسانی که از روابط بین ایران و حزب الله احساس نگرانی می کردند و حماس را بازوی قدرت ایران می دانستند، در پشت پرده تمایل داشتند اسرائیل، حزب الله را نابود کند و هنگامی که جنگ پیش از مدت مورد انتظار به درازا کشید به من که جزو معدود افرادی بودم که دیدگاه اسرائیل را درک می کردم ،احساس درد و انده زیادی دست داد.

نکته خاطرات بوش و بلر چیست؟

به سادگی می توان متوجه شد  که بوش و بلر در نظر داشتند  اسرائیل، حزب الله و حماس را نابود و سوریه و ایران را منزوی سازد.

در همین ارتباط نکته قابل ملاحظه اینکه «کالین پاول» وزیر خارجه پیشین آمریکا در اولین ملاقات خود با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در سوم ماه مه 2003  به وی پیشنهاد کرد که گروه های فلسطینی و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس را از سوریه بیرون کند تا از یک جنگ ویرانگر شبیه آنچه عراق شاهد آن بود، در امان بماند.

موضوع حزب الله نیز یکی از اهداف اصلی این دیدار بود به این معنی که پاول به اسد هشدار داد: موضوع دیگری که مایلم در مورد آن صحبت کنم و قبلا هم آن را به بحث گذاشته بودیم، مربوط به حزب الله است و در جریان هستم همه هیات هایی که به اینجا آمده اند آن را با شما مطرح کرده اند.

پاول افزود: دلایلی در دست داریم مبنی بر اینکه حمایت از حزب الله همچنان ادامه دارد و از طریق سوریه برای حزب الله ارسال می شود، بار دیگر از شما می خواهم این نوع از فعالیت ها متوقف شود.

وی همچنین تاکید کرد: ما در مراقبت و کنترل شدید این کامیون ها و رصد حرکت آنها راه های خودمان را داریم و البته  قبلا هم راجع به این موضوع صحبت کرده ایم.

پاول در این خصوص یادآور شد که آمریکا اهمیت خودداری از هر گونه اقدام ویرانگر و یا  اختلال در طول مرزهای شمالی فلسطین اشغالی را متذکر شده بود.

وزیر خارجه سابق آمریکا در ملاقات خود با بشار اسد اضافه کرد: صریح تر بگویم بهتر است عملیات نظامی در آنجا متوقف شود و طبق توافق قبلی نیروهای نظامی لبنان باید به جنوب کشور اعزام و در آنجا مستقر شوند، امیدواریم این اتفاق تحقق پیدا کند. منبع (کتاب: اسد،  بین کناره گیری و ویرانی حساب شده).

اما باراک اوباما رئیس جمهور فعلی آمریکا با وجود این که چند بار از « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی سیلی خورد، حتی بعد از امضای توافق هسته ای با ایران، قانون افزایش تحریم ها علیه حزب الله را که با استقبال شدید دموکرات ها و جمهوری خواهان روبه رو شد، بدون هیچ گونه تردیدی امضا کرد و جالب اینکه اسرائیل نقطه تلاقی این دو حزب آمریکا است.

معرفی حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی موضوعی گذرا نیست

به هر حال چه بسا این مسائل تکراری و کاملا عادی و طبیعی تلقی شود اما حرف تازه، اقدام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در درج نام حزب الله در فهرست گروههای تروریستی است که  موضوعی گذرا و فقط  یک واکنش نیست بلکه در چارچوب درگیری عربی - اسرائیلی تحولی قابل ملاحظه به شمار می آید.

حتی اگر ادعای نگرانی برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از «گسترش نفوذ ایران» و «تسلط  حزب الله بر دولت لبنان» را زمینه ساز این اقدام آنها علیه حزب الله بدانیم، باید در نظر داشته باشیم که اسرائیل از این موضع کشورهای عربی خلیج فارس علیه حزب الله برای زمینه چینی جنگ آینده علیه حزب الله بهره برداری کرده و از آن برای سد کردن نقش بیشتر و فعال‌تر ایران نهایت سوء استفاده را بعمل خواهد آورد.

در این میان باید در نظر داشت که تصمیم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس علیه حزب الله در حالی صورت می‌گیرد که روند تحریم کالاهای تولیدی شهرک های صهیونیستی در کشورهای اروپایی و نیز تایید تشکیل کشور فلسطین در غرب افزایش پیدا کرده است.

همچنین این اقدام علیه حزب الله در پرتو ناکامی اسرائیل در بهبود وجهه خود در جهان عرب صورت گرفته است که بهترین شاهد آن اینکه یک نماینده پارلمان مصر پس از اینکه یکی از دوستانش با سفیر اسرائیل در قاهره دیدار کرد، وی را با کفش مورد حمله قرار داد.

اما گشایش روابط عربها با اسرائیل،از نظر اقتصادی به این رژیم کمک می کند تا با تسهیل در رفت و آمد هواپیماها، راحت تر بتواند نفت و فراورده های نفتی را وارد کند و علاوه بر این پروژه های رشد و توسعه مشترک با عربها امضا کرده و در زمینه فروش سلاح نیز با آنان تعامل داشته باشد.

اتفاقات دیپماتیک در آینده نزدیک

برخی کشورهای غربی و عربی متوجه هستند که چه بسا تصمیم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای معرفی حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی بازتاب خطرناکی در عرصه های مختلف از جمله لبنان داشته باشد.

در این شرایط این سوال ها مطرح است:

- آیا می توان با صحنه سیاسی لبنان بدون حزب الله تعامل داشت؟ حزبی که به همراه متحدان خود یکی از ارکان اصلی سیاست لبنان به شمار می آید؟

در این خصوص نکته قابل ملاحظه اینکه فرانسه برای ارزیابی موضع حزب الله، در اواخر سال گذشته «جرار لارشیه» رئیس مجلس سنای این کشور را راهی لبنان کرد.

سوال دیگر اینکه  آیا ایران در مقابل هدف قرار گرفتن یکی از مهمترین متحدان منطقه ای خود ساکت خواهد نشست؟

آیا دلایل واقعی مبنی بر اثبات اقدام حزب الله به عملیات تروریستی وجود دارد؟

جالب اینکه « محمد بن نایف» ولی عهد سعودی که اخیرا به فرانسه سفر کرد، در پاریس با سئوالاتی از این قبیل مواجه شد.

تمایل فرانسه به تجدید نظر عربها در قبال حزب الله

وی همچنین شنید که پاریس با اینکه تصمیم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را درک می کند، اما مایل است که این کشورها در تصمیم خود علیه حزب الله است تجدید نظر کنند.

در این میان فرانسه به منظور حمایت از لبنان، تماس هایی با سعودی ها و ایران گرفت و به موازات آن  تماس هایی بین ایران و غرب برقرار شد در نتیجه به زودی شاهد تحولات دیپلماتیکی خواهیم بود که «نبیه بری » رئیس پارلمان لبنان دور از آن نخواهد بود.

بنابر اعلام منابع فرانسوی، «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان که اطلاع کاملی از مسائل داخلی سعودی ها دارد و حمایت از کشور را در گرو همکاری بین حزب المستقبل و حزب الله می داند، بسیاری از این نشانه ها را متوجه شده و نقش محوری در این قضیه دارد.

بعداز این چه؟

پاسخ اول و آخر این سوال در سوریه است به این معنی که هرچه زمان می گذرد، اوضاع به نفع محور روسیه، ایران، بشار اسد و حزب الله که در حال پیشروی به سمت حلب و ادلب هستند، پیش می رود.

در این میان مقامات ارشد روسیه تاکید کرده‌اند که در صورت دخالت آنکارا در سوریه، مقابله با آن حتمی خواهد بود و بر این اساس بود که نخست وزیر ترکیه مجبور شد به تهران سفر کند.

جالب اینکه پیش از این سفر، کمیسیون قضایی کنگره آمریکا گروه اخوان المسلمین را در لیست گروه های تروریستی قرار داد و دیگر اینکه آمریکایی ها مواضعی بر خلاف موضع ترکیه در قبال کُردها ابراز داشتند.

در این شرایط تنها دغدغه  اردوغان جلوگیری از تشکیل دولت کُردی در شمال سوریه است.

حمایت دی میستورا از مواضع ایران، سوریه و روسیه

در این خصوص باید در نظر داشت که «استیفان دی میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه از موضع سوریه، ایران و روسیه مبنی بر اینکه تنها مردم سوریه سرنوشت بشار اسد رئیس جمهوری را تعیین می کنند،» حمایت می کند.

به نظر می رسد این موضع دی میستورا به مثابه پاسخی به «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی است که پیوسته بر رفتن اسد پافشاری کرده و معتقد است قبل از هر گونه راه حلی، بشار اسد باید کناره گیری کند.

در این مرحله حساس اقدامات مطلوب چیست؟

اول:آماده سازی اسرائیل برای حمله علیه حزب الله باید جدی گرفته شود.

دوم: ادامه تحرکات دیپماتیک تا از این طریق لحن تند اظهارنظرها کاسته شده و تنش در عرصه میدانی نیز آرام شود.

سوم - حزب الله باید به دنبال گفتمان عربی تازه‌ای باشد که جهت قطب نما را  به روال طبیعی اش باز گرداند.

چشم امید به کمک اسرائیل، اشتباه بزرگی است

از سوی دیگر سران برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اشتباه می‌کنند که بار اختلافات خود با ایران و حزب الله را به دوش لبنانی ها می اندازند و اشتباه بزرگتر آنان اینکه گمان کنند در صورت رویارویی با تهران، اسرائیل به آنها کمک می کند حال آنکه اسرائیلی ها فقط به دنبال آتش افروزی هر چه بیشتر بین کشورهای عربی و اسلامی و تقسیم و تجزیه این کشورها هستند.

توهم سازش با اسرائیل زمینه ساز نابودی فلسطین

سران عرب باید بدانند توهم سازش با رژیم صهیونیستی نتیجه ای جز نابودی آنچه از فلسطین باقی مانده است، نخواهد داشت.

نکته قابل ملاحظه اینکه غربی ها امروز همانقدر که از سعودی ها انتقاد می کنند از حضور ایران استقبال می کنند و واکنش عرب ها در چند روز گذشته ثابت کرد که درج نام حزب الله در فهرست  گروه های تروریستی نتیجه معکوس داشته و به نفع حزب الله تمام شده است، چرا که بخش اعظمی از ملت های عرب همچنان به مقاومت و فلسطین ایمان دارند.

در بحبوحه فتنه ها، بهترین و شریف ترین موضع گیری فرونشاندن آتش فتنه است و این نیازی است که امروز این مسئله بیش از هر زمان دیگری ضرورت آن احساس می شود  از همین رو اکنون باید شیعه، سنی و مسیحی و همه مردم جهان عرب اختلافات مذهبی و طائفه ای و جنگ افروزی ها را کنار گذاشته و بر مشترکات بین خود تاکید داشته باشند.

جنگ‌هایی که در منطقه شعله ور شده است و برخی نیز به دام آن افتاده اند، جنگ بین شیعه و سنی نیست، بلکه خونریزی بین عرب ها در سرزمین عربی است.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••