در یازدهمین همایش روسای پلیس راهور ناجا مطرح شد

انتقاد جدی وزیر بهداشت از خودروهای داخلی و تقیه برخی مسئولان کشور

انتقاد جدی وزیر بهداشت از خودروهای داخلی و تقیه برخی مسئولان کشور

به گزارش سراج24، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی صبح امروز با حضور در یازدهمین همایش روسای پلیس راهبر ناجا با اشاره به شباهت‌های فعالیت پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت بهداشت مرگ هزاران نفر در جاده‌های کشور را تاسف‌بار خواند و اظهار داشت: علی‌رغم فرهنگ چندهزارساله، رشد شتابان علمی کشور، دستاوردهای عظیم دفاعی و سرآمد بودن در بخش‌هایی همچون نانوتکنولوژی، هر ساله گردهم جمع می‌شویم و از مرگ هزاران نفر در جاده‌های کشور ابراز تاسف می‌کنیم و ناراحت هستیم از اینکه آمار تلفات ترافیکی در کشورمان حتی از کشورهای آفریقایی نیز بیشتر است.

وزیر بهداشت با انتقاد شدید از ناکارآمدی برخی دستگاه‌ها و مسئولان و همچنین عدم همکاری مردم برای حل بخشی از معضلات پیش روی جامعه گفت: علی‌رغم تمام نقاط قوت‌مان هنوز نتوانسته‌ایم مشکل آلودگی هوا، آسیب‌های اجتماعی و کشته‌های ترافیکی را در کشور حل کنیم، در حالی که در بخش‌هایی قدرتمان را نشان داده و به تمام دنیا ثابت کرده‌ایم.

وی بیان اینکه پلیس و وزارت بهداشت مقصران اصلی تلفات ترافیکی نبوده و این تلفات معلول ناکارآمدی بخش‌های دیگری از کشور است، گفت: در شرایطی که امروز علوم پزشکی ایران، بخش‌ هسته‌ای و فناوری‌های نانو در کشورمان سرآمد دنیاست ولی در صنعت مشکلات جدی داریم.

هاشمی خطاب به روسای پلیس و فرماندهان راهور ناجا اعلام کرد: 37 سال است می‌گوییم خودروی ملی ولی شما بهتر می‌دانید که موضوع چیست ولی تقیه می‌کنیم و از گفتن اصل موضوع سر باز می‌زنیم البته من هم که چند بار به این موضوع اشاره کردم، به اخلال در تولید و صادرات متهم شده‌ام.

وزیر بهداشت افزود: البته متاسفانه شرایط به سمتی پیش رفته که هیچ‌کس در کشور نمی‌خواهد با گفتن حقیقت «آدم بده» باشد و برای همین نیز مسئولان و دولتی‌ها تصمیم می‌گیرند هیچ تصمیمی نگرفته و با طفره رفتن از اصل موضوع مسئله را رها کنند که نمونه بارز آن را در موضوع یارانه و برخی دیگر از تصمیمات کشور می‌توان دید.

وی اضافه کرد: البته این رها کردن مسئله نه فقط در برخی از اصناف بلکه در تمامی حرفه‌ها از جمله حرفه پزشکی، صنف روحانیت، قوه قضائیه  و ... وجود دارد و هیچ‌کس نمی‌خواهد با تصمیم‌گیری در موضوعات اساسی آدم بده شود.

هاشمی با اشاره به نمونه‌ای از این موارد به موضوع سیگار و مخاطرات آن برای سلامت جامعه و همچنین سکوت مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس در مقابل این موضوع، گفت: همه می‌دانیم که 90 درصد سرطان‌ها به واسطه سیگار تشدید و یا ایجاد می‌شود و ما معتقدیم که عوارض خرده فروشی سیگار باید افزایش یافته و افراد سیگاری هزینه این اقدام خود را بدهد، ولی با توجه به روشن بودن موضوع و اینکه حتی یک «قران» از درآمد 11 هزار میلیارد تومانی صنعت سیگار در کشور به بخش سلامت جامعه اختصاص نمی‌یابد، دولتی‌ها به واسطه احتمال رکود در تولید و مجلسی‌ها برای جمع کردن رای سیگاری‌ها از تصمیم‌گیری راجع به این موضوع طفره می‌روند.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش افزایش جرایم رانندگی در کاهش تخلفات نیز گفت: این موضوع در دنیا ثابت شده که برخورد شدید با متخلفان و افزایش جرایم رانندگی بازدارنده بوده و باعث کاهش تخلفات رانندگی می‌شود و این موضوع در قرآن نیز ذکر شده است که خطاکاران مشمول مجازات‌های سنگینی خواهند شد ولی متاسفانه چندباری در رسانه‌ها موضوع به نحو دیگری مطرح شد.

وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای کشته‌شدگان سوانح ترافیکی و همچنین تعداد معلولان و مجروحان این تصادفات و هزینه‌های چندهزار میلیاردی وارد شده به جامعه امیدواریم حل این معضل بزرگ در کشور از فضای سخنرانی و همایش خارج شده و به صورت عملی پیگیری شود.

هاشمی در ادامه با برشمردن برخی اقدامات وزارت بهداشت برای تقویت ارگان‌های جاده‌ای گفت: ما در بخش بهداشت و درمان سعی در بهبود حضورمان در صحنه تصادفات داشتیم و در سال جاری بیش از 1500 میلیارد تومان برای تجهیز اورژانس‌های کشور هزینه کرده‌ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش بسیار مهم آمبولانس‌های هوایی افزود: در برخی نقاط کویری کشور فاصله شهرها به اندازه‌ای است که در مواردی از محل حادثه تا نزدیک‌ترین شهر بیش از 300 کیلومتر مسافت است و از این رو در تلاشیم تا با گسترش آمبولانس هوایی، مناطق کویری را تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: البته تنها فراهم کردن بالگرد مهم نیست چرا که ما بالگرد فراهم می‌کنیم می‌گویند جایگاه سوخت نیست، جایگاه فراهم می‌کنیم می‌گویند آشیانه نیست و این زنجیره ادامه دارد.

هاشمی در پایان با تاکید بر ضرورت مدیریت یکپارچه سوانح ترافیکی به نقش پررنگ رسانه‌ها، صنعت، جاده‌ها و فرهنگ مردمی در کاهش تلفات اشاره کرد و با انتقاد از برخی جنجال‌سازی‌های رسانه‌ای در برخی رسانه‌ها اظهار داشت: علاوه بر این موارد به نظر می‌رسد باید پلیس خودروهایی که بیش از دیگر خودروها تلفات می‌دهند را شناسایی کرده و شماره‌گذاری آنها را ممنوع اعلام کند و از دیگر سو نیز با معرفی نقاط حادثه‌ساز سراسر کشور در رسانه‌ها موضوع را به عنوان مشاوره مردمی پیگیری کنند چرا که به نظر می‌رسد ظاهرا غیر از این راهی نیست.

اخبار مرتبط

نیاز‌های مناطق سیل زده با حضور نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی بررسی شد

پروژه‌های درمانی که معطل وزیر بهداشت شدند

قرصی که وزیر را به نامه نوشتن واداشت

0 نظر

ارسال نظر

capcha