«سراج 24» گزارش می‌دهد؛

نگاهی به فرآیند اجرایی کردن مد و لباس توسط وزارت ارشاد/عدم ساماندهی مد و لباس توسط دولت/هویت بیگانه پوشش در ایران

نگاهی به فرآیند اجرایی کردن مد و لباس توسط وزارت ارشاد/عدم ساماندهی مد و لباس توسط دولت/هویت بیگانه پوشش در ایران

گروه فرهنگی «سراج24»: در خبرها درباره برگزاری جشنواره مد و لباسی با پسوند فجر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیده رسید و سوالی را ایجاد کرد که در این مدت چه شرایط ویژه ای برای مد و لباس پیش آمده که می خواهند به برپایی جشنواره اش اقدام کنند.

البته این جشنواره هم مانند همه جشنواره هایی که تنها عنوان یافته از فجر است، بیگانه از احوال این سرزمین بوده و تنها به دورهمی چند روزه عده ای ختم می‌شود و بعد هم انواع آمارهای کمی و کیفی در این باره از سوی متولیان امر اعلام رسانه ها می گردد! اما آن چه پیداست حتی با برگزاری جشنواره ای با عنوان مد و لباس هم ساماندهی چند ساله ای که از این نوع پوشش در سطح جامعه و نزد نخبگان انتظار می رود، صورت نمی یابد چرا که چارچوب مشخصی در این باره وجود ندارد. این در حالی است که طی نامه ابلاغی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در سال 1385 به رئیس جمهور الزام به یک سری فعالیت ها شده بود که تا به حال صورت اجرایی به خود نگرفته است.

در نامه فوق آمده است: « به منظور حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی‌، ‌ارج ‌نهادن‌، تبیین، تثبیت و ترویج الگوهای بومی و ملی‌، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک براساس طرحها و الگوهای داخلی و نیز در جهت ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیرمانوس با فرهنگ و هویت ایرانی‌، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است جهت پی‌ ریزی ساختار مدیریتی موضوع این قانون‌، کارگروهی) کمیته‌ای) متشکل از یک نفر نماینده تام‌الاختیار از هرکدام از وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، آموزش و پرورش، ‌بازرگانی و صنایع و معادن و سازمان های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور و سه نفر از نمایندگان صنوف ذی‌ربط (طراحان و تولید‌کنندگان)‌ و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر تشکیل دهد.»

اما همچنان شاهد این هستیم که در چرخه ای تکراری شرایط مناسبی برای بهبود وضعیت حجاب و مبارزه با ناهنجاری های پوشش در جامعه صورت نگرفته  و با وجود تشکیل کارگروه ملی مد و لباس و متعاقب آن تاسیس بنیاد ملی مد و لباس در سال 1391 که وظیفه اش، اجراسازی طرح ها و مصوبات کارگروه یاد شده و تولید و حمایت از طراحان و تولید کنندگان مد و لباس ملی و اسلامی بوده است، همچنان در عمل شاهد پیش روی چهره ای معیوب از هجوم انواع مدل های بیگانه با فضای اسلامی این سرزمین هستیم.

اما اگر گذری به طرح ساماندهی مد و لباس داشته باشیم، خواهیم دید که طی 13 ماده راهکارهایی جهت رسیدن به نقطه مورد قبول به عهده بخش های مختلف دولت نهاده شده و حال که جشنواره مد و لباس در حال برپایی است لازم است درباره انجام اقدامات لازم در این باره توضیحات کافی داده شو.

مثلا به رسانه ها و مردم توضیح دهند که چه میزان از شرایط و بسترهای لازم برای عملیاتی ساختن ماده اول ساماندهی مد و لباس که در آن به هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک اشاره شده، فراهم شده است و یا تا چه میزان از ماده دوم آن که در آن قید شده است که باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران در جهت ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف ایران اقدام کنند، برنامه هایی صورت یافته است؟ همچنین طبق ماده سوم این طرح نیز وزارت ارشاد با همکاری وزارت بازرگانی مکلف بوده جهت تبادل فرهنگی ملل مسلمان اقدام به برگزاری موزه، نمایشگاه و جشنواره هایی نماید و در ماده چهارم طرح ها و الگوهای تولید شده پارچه و لباس مبتنی بر نمادهای ایرانی ـ اسلامی مشمول حمایت قانونی حقوق مولفان و مصنفان و کانون ثبت اختراعات و مالکیت شده اند. در ماده های ذیگری مانند ماده 9 نیز وظایفی به عهده وزارت ارشاد بوده تا اقدام به ارایه طرح های ایرانی مناسب برای مد و لباس کند. در ماده 10 از این طرح هم کلیه دستگاههای دولتی مکلف شدند در جهت تشویق تقاضای پارچه و لباس منطبق با الگوهای ایرانی - اسلامی، تسهیلات خرید پارچه و لباس های مذکور را در اختیار کارکنان خود قرار دهند. اما آن چه مسلم است شرایط مناسبی برای ایجاد بستر مناسبی از وضعیت مد و لباس توسط نهادها و به خصوص وزارت ارشاد صورت نیافته و بهتر است به جای برپایی جشنواره به ایجاد بستر مناسب اقدام کنند!

اخبار مرتبط

برکت ۳۲ میلیارد تومانی کرونا برای وزارت ارشاد

فیلم| عزم وزارت ارشاد برای حذف سینمای کودک و نوجوان

سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس برگزار می شود

0 نظر

ارسال نظر

capcha