پاسخ صریح مجری طرح«بادیگارد» به اظهارات اخیر رئیس سازمان سینمایی

از کابینه خاتمی تا احمدی نژاد و روحانی/ آقای ایوبی با ادبیات دولت هایی که در آنها خدمتگزارند صحبت می کنند نه با ادبیات انقلاب!

از کابینه خاتمی تا احمدی نژاد و روحانی/ آقای ایوبی با ادبیات دولت هایی که در آنها خدمتگزارند صحبت می کنند نه با ادبیات انقلاب!

به گزارش سراج24، در امتداد اکران‌های دانشگاهی و ویژه فیلم سینمایی “بادیگارد”، تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی دیروز سوم اسفندماه ۱۳۹۴ میزبان تازه‌ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا بود.

پس از برگزاری این مراسم پژمان لشکری‌پور مجری طرح فیلم سینمایی “بادیگارد” در گفت‌و‌گویی که متن کامل آن بر روی سایت رسمی فیلم بادیگارد قرار گرفته است، با توجه به اظهارات کنایه آمیز اخیر حجت الله ایوبی نسبت به ابراهیم حاتمی کیا اظهار داشت: آقای ایوبی در خلال صحبت‌هایی که درباره ارزیابی‌شان از جشنواره سی و چهارم و برنامه‌های آتی سینما در سال ۹۵ فرموده‌ بودند واکنشی هم نسبت به صحبت‌های آقای حاتمی‌کیا نشان دادند و گفتند که معتقد هستند سینماگران باید بیشتر با فیلم‌هایشان سخن بگویند که تلویحاً این جمله این معنا را به ذهن متبادر می‌کند که آقای حاتمی‌کیا صحبت نکنند و به اصطلاح به کار خودشان برسند.

ظاهراً همزمان با افزایش طول عمر مدیریت افراد میزان سعه صدرشان کاهش می‌یابد!

وی تصریح کرد: اول اینکه گویا بر حسب روال معمول هر چه از عمر مدیریت اجرایی افراد می‌گذرد سعه صدرشان کاهش می‌یابد. لبخندهایشان رنگ می‌بازد و ادبیات دوستان لحن خشن‌تری به خود می‌گیرد. تصور می‌کنم سعه‌ صدر آقای ایوبی هم نسبت به روزهای اولیه حضورشان در مسند ریاست سازمان سینمایی کشور کمتر شده که اینطور سینماگران را به سکوت فرا می‌خوانند لذا بنده هم با ادبیات خود ایشان مطالبی را عرض می‌کنم.

آقای ایوبی! در میان اهالی سینما هم کسانی هستند که به فنون علوم سیاسی و ادبیات این حوزه آشنا باشند

لشگری پور گفت: آقای ایوبی دانش‌آموخته علوم سیاسی است و ظاهراً متأسفانه ایشان این احتمال را در نظر نمی‌گیرند که ممکن است در میان اهالی سینما هم کسانی باشند که همچون خود ایشان دانش‌آموخته این رشته باشند و به فنون دیپلماسی و ادبیات این حوزه آشنا باشند. آقای حاتمی‌کیا و همینطور بسیاری از فیلمسازان مطرح و متعهد کشور حرف‌های خود را در قالب فیلم‌هایشان می‌زنند و دست‌کم شنیدن حرف‌های آقای حاتمی‌کیا از خلال فیلم‌هایشان از “هویت” تا “بادیگارد” چندان دشوار نیست و ایشان در یک مسیر مشخص حرکت کرده است که اعوجاج خاصی نداشته است.

وی توضیح داد: اگر توجه کنید از “هویت” تا “بادیگارد” صرفنظر از تکامل فنی و تکنیکی آثار ایشان که طبیعت روند رشد یک فیلمساز در طول سه دهه است حرف فیلم‌ها از یک جنس است و از آن مهمتر این حرف، حرف زمانه خودش است. حاتمی‌کیا فیلمسازی است که همواره کوشیده فرزند زمانه خود باشد و بنابراین مشخص است که او در فیلم‌هایش حرف‌هایش را متناسب با نیاز زمانه خود زده؛ اما آقای ایوبی! نگاه به حیات سیاسی شما نشان می‌دهد در مسیری که طی کرده‌اید اعوجاج عجیبی داشته‌اید!

ابراهیم حاتمی‌کیا در طی سه دهه فیلمسازی در فیلم‌هایش حرفش را مشخص و روشن زده این حیات سیاسی آقای ایوبی است که از منتهی‌الیه چپ‌افراطی تا راست‌افراطی در نوسان است!

مجری طرح بادیگارد تصریح کرد: آقای ایوبی در مقدمه کلامشان فرموده‌اند “اگر قرار بود جشنواره فجر از خط انقلاب جدا شود و اگر قرار بود سینما از آرمان‌های دین دور بماند به طور حتم من اینجا نبودم.” این جمله جزو همان تعارفات و ادبیات سیاسی مرسوم است.

وی در همین خصوص بیان داشت: آقای ایوبی رایزن فرهنگی دولت اصلاحات بوده‌اند و در آن وقت با ادبیات دولت اصلاحات صحبت می‌کردند. بعد با یک تغییر مسیر ناگهانی در دولت اول آقای احمدی‌نژاد معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور شدند که با یک چرخش عجیب ادبیات ایشان از لحن دولت اصلاحات به لحن دولت نهم تبدیل شد (گفت‌و‌گوهای ایشان با ادبیات دولت نهم در آرشیو تلویزیون و به خصوص شبکه خبر موجود است).

وی اضافه کرد: در کابینه دولت دهم، آقای ایوبی از دوستان آقای محمد حسینی وزیر وقت ارشاد شدند و به سازمان اکو و بعد هم به توصیه جناب آقای دکتر حدادعادل که از چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی هستند به بنیاد سعدی‌ رفتند و ناگهان در دولت یازدهم سر از سینما درآوردند و متولی سازمان سینمایی کشور شدند که خودشان اذعان دارند تخصصی در این زمینه نداشتند و جالب‌تر اینکه در این اسباب‌کشی بین دولت‌های مختلف با گرایشات متفاوت سیاسی در جائی که فضا مساعد بود برخی مواضع ایشان در نقد دولتین قبل که اتفاقاً مناصب خوبی هم در آن داشتند و به اصطلاح عامیانه زمانی بر سر سفره همان دوستان هم نشسته بودند از اصلاح‌طلبان افراطی نیز تندتر شد!

سینما از ثمرات انقلاب و فرزند این انقلاب هست اما این فرزند شناسنامه‌‌ای ریشه‌دارتر و عمیق‌تر از سطح آمد و رفت مدیران مختلف با گرایشات سیاسی منتسب به دولت‌هایشان دارد

لشکری پور در ادامه سخنانش تاکید کرد: اتفاقاً آقای ایوبی نه با ادبیات برآمده از انقلاب که با ادبیات برآمده ازدولت‌هایی که در آن مشغول به خدمتگزاری بوده و هستند صحبت می‌کنند.

وی افزود: این روند بسیار متفاوت با روندی است که کسی مثل ابراهیم حاتمی‌کیا طی کرده و این اعوجاج که از منتهی‌الیه چپ‌افراطی تا راست‌افراطی در نوسان بوده به وضوح در حیات سیاسی ۱۵-۱۶ ساله آقای ایوبی به چشم می‌خورد. شاید در سال‌های آینده و دولت‌های بعدی هن به تبع اقتضای حیات سیاسی شاهد حضور ایشان به عنوان رئیس در ادارات و سازمان‌های تابعه وزارت جهاد و کشاورزی مثل شیلات و … باشیم که این حرکات و تغییر مسیرها ربطی به انقلاب و آرمان‌های دین در سینما ندارد.

وی اعلام کرد: آقای دکتر ایوبی! سینما از ثمرات انقلاب و فرزند این انقلاب هست اما این فرزند شناسنامه‌‌ای ریشه‌دارتر و عمیق‌تر از سطح آمد و رفت مدیران مختلف با گرایشات سیاسی منتسب به دولت‌هایشان دارد.

وی گفت: آنچه که بیشتر مدنظر بنده است اعوجاج در رفتار سیاسی آقای ایوبی به تناسب و هم‌عرض تغییرات در حیات سیاسی کشور در دو دهه اخیر با توجه به روی کار آمدن جناح‌های مختلف سیاسی است و چه بسا این امری است که انقلاب به دلیل پاره‌ای از افراطی‌گری‌ها از آن لطمه خورده. بنابراین به عنوان یک دست‌اندرکار بسیار کوچک در فیلم “بادیگارد” و عضو بسیار بسیار کوچک‌تر در خانواده سینما به آقای ایوبی توصیه می‌کنم که حداقل اخلاق حسنه‌ای که در بدو ورود به مدیریت سینما همراه با خود آوردند و همانا سعه‌صدر ایشان بود در ادامه دوره‌ای که میهمان اهالی سینما هستند حفظ کنند.

لشکری مور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اولین تلقی از این صحبت‌ها و انتقادات شما از سوی بسیاری می‌تواند به ناراحتی‌ از نگرفتن جایزه در جشنواره فجر تعبیر شود گفت: چه در جشنواره سی و دوم که با فیلم “چ” حضور داشتیم از سوی آقای رضاداد و چه در جشنواره سی و چهارم که با “بادیگارد” حاضر بودیم از سوی آقای حیدری، یعنی دبیران وقت جشنواره تا چند ساعت قبل از برگزاری مراسم اختتامیه مصرانه از سوی هر دو عزیز پیشنهاد دریافت سیمرغ زرین نگاه ملی را دریافت می‌کردیم که هر دوبار هم این پیشنهاد از سوی آقای حاتمی‌کیا و بنده رد شد! وی افزود: در جشنواره سی و دوم مدیرعامل وقت فارابی به ناچار و در عدم حضور ابراهیم حاتمی‌کیا سیمرغ را دریافت کرد و در جشنواره سی و چهارم با عدم پذیرش ما سیمرغ به فیلم دیگری اهدا شد. بنابراین اگر به اصطلاح دردمان سیمرغ بود سیمرغ طلائی واقعی را که مادی و معنوی از سیمرغ‌های شیشه‌ای گرانبهاتر است می‌پذیرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت عملکرد امثال حاتمی‌‌کیا که شهید بزرگوار مرتضی آوینی او را فرزند زمانه خویش نامیده بود با آنچه که در عملکرد آقای ایوبی و البته با فن دیپلماسی به صیانت از انقلاب و دین در مدیریت سینما تشبیه می‌شود همانند تفاوت عملکرد شهدای توابین در صدر اسلام به خونخواهی امام حسین (ع) با ادعای خونخواهی عبدالله بن زبیر است که با تلبس به خونخواهی امام حسین (ع) در پی قبض خلافت بود که البته درک این تفاوت ظرافت اهل فن را می‌طلبد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با توجه به نزدیک شدن به ایام اکران نوروز گفت: مطابق برنامه‌ریزی اولیه که همزمان با پایان مراحل تولید فیلم صورت گرفته بود در پی اکران عمومی فیلم در ایام نوروز بوده و هستیم و به همین دلیل هم قرارداد با دفتر پخش یعنی فیلمیران از چند ماه قبل منعقد شد و همینطور پروانه نمایش دائم فیلم را هم قبل از جشنواره فیلم فجر دریافت کردیم.

این گزارش حاکیست حدود ۸۰۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه طی دو سانس به تماشای “بادیگارد” نشستند. پس از نمایش فیلم نشست پرسش و پاسخ و همچنین تقدیر از عوامل فیلم با حضور پرویز پرستوئی بازیگر نقش اول، محمود کلاری مدیر فیلمبرداری و پژمان لشکری‌پور مجری طرح فیلم و همینطور همسران شهدای گرانقدر هسته‌ای (شهید دکتر شهریاری، شهید دکتر علیمحمدی، شهید احمدی روشن و شهید رضائی‌نژاد) برگزار شد.
 

اخبار مرتبط

انتشار رایگان نسخه الکترونیکی«دولت جوان حزب‌اللهی»

دولت آینده در حد سیاستگذاری، تنظیم گری و نظارت بماند

دولت آینده باید رشد جمعیت را در اولویت قرار دهد

0 نظر

ارسال نظر

capcha