کارگردان «فرمانروای آب» در گفتگو با «سراج 24»:

مسئولین فرهنگی انیمیشن را ناپدری خود می‌دانند/ اعتمادی به انیمیشن ندارند/ اختلافات آزاردهنده در توسعه انیمیشن

مسئولین فرهنگی انیمیشن را ناپدری خود می‌دانند/ اعتمادی به انیمیشن ندارند/ اختلافات آزاردهنده در توسعه انیمیشن

گروه فرهنگی «سراج24»- مرتضی اسماعیل دوست: جشنواره سی و چهارم فیلم فجر انتقادات بسیاری را به خود دید؛ از نادیده گرفتن نام و ارزش آثاری چون «بادیگارد» و فیلمساز متعهدش ابراهیم حاتمی کیا که هنوز واکنش ها و ابهامات بسیاری پیرامون این مساله مطرح می شود و نامه و سخن و دیدگاه دلسوزان را علیه معاونت سینمایی کشور و دبیر جشنواره فجر در بر داشته است تا انتخاب آثار برگزیده و شکل برگزاری نامناسب جشنواره ای که چند روزی از پایانش گذشته است.

اما یکی دیگر از انتقادات رخ داده در ارتباط با نادیده گرفتن بخش انیمیشن توسط دبیر جشنواره بوده که برخلاف وعده اولیه وی مبنی بر اختصاص بخشی جدا و نیز اطلاق سال سینمای انیمیشن توسط حجت الله ایوبی در جشنواره به شکلی ترحم برانگیز تنها به یک جایزه تقدیری ختم شد! و این گونه بود که از محمد امین همدانی تا مجید اسماعیلی به این شیوه برخورد اعتراض کردند، چرا که در میان انیمیشن های امسال آثاری ارزش مدار چون «فهرست مقدس» و «فرمانروای آب» حضور داشتند. در دنباله ای از تحلیل آثار و تبعات جشنواره فیلم فجر به سراغ مجید اسماعیلی، کارگردان متعهد انیمیشن «فرمانروای آب» رفتیم که فیلمی جذاب با استفاده از مولفه های دینی ساخته است.

*سراج24:چرا با وجود عنوان گذاری سال انیمیشن، این مدیوم مورد پذیرش مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور قرار نگرفته است؟

-اسماعیلی:به نظر مسئولین فرهنگی کشور هنوز نمی‌توانند به این مدیوم اعتماد کنند و اگر مسولین را با نگاه ارزشی خدمتگزار بدانیم، باید گفت که آنان آثار انیمیشن را ناپدری  خود می دانند! لذا برای خود تعهد جدی برای خدمت رسانی به آن احساس نمی کنند. انیمیشن در ایران قدمتی در حدود 50 سال  دارد و در مقایسه با انیمیشن بسیار جوان کره و ژاپن نتوانسته به قوام و دوام برازنده خود دست پیدا کند. حدود 8 سال پیش در همراهی تعدادی از مسئولین انیمیشن ایران به کشور کره دعوت شدیم تا در آن جا به صنعت نوپای انیمیشن که در شرایط بسیار هوشمندانه ای توسط بخش خصوصی در حال توسعه بود کمک کنیم و این در حالی است که الان حجم کیفیت آثار کره در حدی است که می تواند با کشورهای  پیشکسوت انیمیشن دنیا رقابت کند. هم اکنون درباره هرم توسعه در انیمیشن ایران اختلافات آزار دهنده ای بین مسئولین ذیربط وجود دارد که باید به آن پایان داده شود و بر اثر الگوی بومی به این صنعت استراتژیک بهای لازم پرداخته شود. تولیدات تصویری دوست داشتنی و دیدنی مهمترین عامل ثبات فرهنگی یک کشور خواهد بود و مهمترین  کالای  قابل عرضه کشور ایران در بازار آزاد داد و ستد  فرهنگی دنیا است. در خصوص مدل و الگوی طراحی و اجرای هرم توسعه انیمیشن در ایران بحث مفصلی وجود دارد که در فرصتی مناسب باید به آن پرداخت.

*سراج24: پیشنهادتان برای نحوه حضور آثار انیمیشن در جشنواره فیلم فجر به دبیر مربوطه چیست؟

-اسماعیلی: هم اکنون در کشور جشنواره انیمیشن وجود دارد و به نظرم تقویت و منزه کردن آن از شائبه های منفی  می تواند کمک قابل ملاحظه ای به این صنعت می کند. البته بی تردید بنا کردن جشنواره هایی که از تنش های مدیریتی کشور دور بوده و در بخش های نیمه خصوصی  شکل بگیرند می تواند به دوام این جریان کمک کند و نکته مهم دیگر در این جشنواره ها توجه به نهادهای علمی کشور به عنوان بخش مغفول نظام فرهنگی کشور می باشد. مطمئنا بخش صنعتی بسیاری از رشته هایی که هم اکنون تا سطوح دکتری در کشور وجود دارد در ارتباط با رسانه بوده که با تعامل شایسته با یکدیگر می توانند به ارتقاء سطح آثار از یک سو و هدایت و اصلاح سلایق مردم از سوی دیگر کمک کنند.

*سراج24: فکر می کنید با توجه به استقبال قابل توجه مردم از انیمیشن شاهزاده روم می توان به استقبال این آثار نزد مردم امیدوار بود؟

-اسماعیلی: علاوه بر استعدادهای درونی یک اثر موضوع تبلیغات و اطلاع رسانی برای فیلم عنصری حیاتی است. با توجه به ظرفیت های عظیم بصری و معنوی این اثر مطمئنا در سایه تبلیغات هوشمند می توان انتظار حضور قابل توجهی از مخاطبین را داشت، خصوصا که این اثر از ابتدا برای سینما طراحی و ساخته شده است لذا برای درک بهتر و حض بصری این فیلم، سینمایی استاندارد و شرایطی ارزنده از کیفیت صوت و تصویر ضروری است، چرا که برخی از صحنه های این فیلم فقط در شرایطی مطلوب، تاثیر کامل خود را بر بیننده خواهد داشت.

اخبار مرتبط

پخش ۴ کارتون ایرانی جدید از تلویزیون

پخش انیمیشن زندگی«حاج قاسم» در سالگرد شهادت/«چهل شاهد» ادامه دارد

برگزاری دوره‌های تخصصی مجازی سازمان سراج استان آذربایجان غربی

0 نظر

ارسال نظر

capcha