دبیر اجرایی سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی در گفتگوی تفصیلی با «سراج 24»:

تقاضای 650 موسسه برای حضور در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی/نمایشگاه بدون هیچ حمایتی مورد استقبال مردمی قرار گرفت/سال آینده نمایشگاه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می شود

تقاضای 650 موسسه برای حضور در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی/نمایشگاه بدون هیچ حمایتی مورد استقبال مردمی قرار گرفت/سال آینده نمایشگاه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می شود

گروه فرهنگی «سراج24»- مرتضی اسماعیل دوست: امروزه نقش رسانه های دیجیتال با توجه به فناوری های صورت یافته در جهان داده ها و ستانده ها گسترش بسیاری یافته و در این جهان بی حد و مرز، جنگ سایبری نمایانگر توان و ظرفیت کشورهای مختلف خواهد بود. در این میان دغدغه های موجود نزد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی زمینه ای شد تا در محدودیت های بسیار موجود در زمینه رخدادهای فرهنگی شاهد برپایی نمایشگاهی ارزنده از دستاوردهای فرزندان خلاق عرصه دیجیتال باشیم؛ نمایشگاهی که سومین دوره آن با کمترین حمایت لازم از سوی دست اندرکاران فرهنگی کشور و با بیشترین توجهات مردمی٬  امروز در بوستان گفت و گو به پایان می‌رسد.

در این میان فرصتی حاصل شد تا با مهدی قمی، دبیر اجرایی این دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی گفت و گویی صورت دهیم تا بیشتر از اهداف این آوردگاه بدانیم و یادی از تلاش مردانی داشته باشیم که دغدغه فعالیت فرهنگی دارند.

*سراج24: سومین دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی با چه ظرفیتی و با حضور چند شرکت در این حوزه برپا شد؟

-قمی:میزان استقبالی که از سوی افراد و شرکت های فعال در فضای دیجیتال رخ داد شرایط ارزنده ای برای توجه به این بخش مغفول مانده٬ داشت اما متاسفانه فضای چندان زیادی برای ارائه این توانمندی ها وجود نداشت، البته قرار بر این است تا سال آینده این نمایشگاه در مصلای حضرت امام خمینی(ره) برگزار شود تا شرایط بهتری برای حضور فعالان و مخاطبان فراهم گردد. ما ظرفیت های بالایی برای برگزاری این نمایشگاه داشتیم، چنان که بیش از 650 موسسه در این خصوص ثبت نام اولیه را به عمل آوردند که نتوانستیم در خدمت همه این دوستان باشیم و تعداد 300 غرفه با توجه به محدودیت ها مورد پذیرش قرار گرفت.

*سراج24: اشاراتی به بخش های موجود در این دوره از نمایشگاه داشته باشید.

-قمی: سومین دوره از نمایشگاه های رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی در 4 بخش رسانه های «برخط» شامل پایگاه های خبری و تخصصی، «نشر دیجیتال و تلفن همراه» که درباره تولید کنندگان نرم افزارهای چندرسانه ای و تلفن همراه می باشد، «بازی و پویانمایی» و «فناوری اطلاعات» برگزار شد و 5 بخش جانبی هم با عناوین «کلینیک ترک اعتیاد از اینترنت»، «سواد فضای مجازی»، «کودک و نوجوان»، «کارگاه ها و نشست ها» و «زیارت مجازی» داشتیم.

*سراج24: اهداف اولیه از طراحی نمایشگاهی برای رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی چه بود؟

-قمی:همین که موسسات همدیگر را خواهند شناخت و از توانایی ها و فعالیت های جدید خود آگاهی پیدا می کنند به خودی خود می تواند اتفاقی ارزنده باشد. همچنین برگزاری این نمایشگاه شرایط و بستر خوبی برای موسسات دیجیتال انقلاب اسلامی خواهد بود تا محصولات و توانمندی های خود را در معرض نمایش عده ای گسترده از مردم قرار دهند و این ها همه می تواند در راستای اهداف اولیه برگزاری نمایشگاه یعنی بسترسازی فعالیت و ساماندهی موسسات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. از طرفی یکی از مواردی که موجب راه اندازی این نمایشگاه شد، پیگیری ها و اظهار علاقه فعالان جبهه فرهنگی در حوزه رسانه های دیجیتال بود که باعث ادامه یافتن این نمایشگاه شد.

*سراج24: محورهای هر دوره از برگزاری نمایشگاه ها دستخوش تغییر هم می شود؟

-قمی:اهدافی که ما برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفتیم چندان تغییری نمی یابد و با توجه به این که این نمایشگاه به درخواست موسسات فعال در بخش دیجیتال جبهه انقلاب اسلامی راه اندازی شد، نظر بر این بود که نمایشگاهی تخصصی داشته باشیم تا به تبادل اطلاعات و ارائه محصولات جدید این جبهه اقدام شود.

*سراج24: در واقع نمایشگاه رسانه های دیجیتال در خلاء موجود راه اندازی شد.

-قمی:بله، البته پیش از این وزارت ارشاد نمایشگاه دیجیتال را برگزار می کرد که آخرین دوره آن در سال 91 برگزار شد و از بهمن ماه آن سال ما توانستیم در حوزه فرهنگی انقلاب اسلامی اولین دوره این نمایشگاه را برگزار کنیم و در سال 1393 دومین دوره آن برگزار شد و امسال هم که سومین دوره اش برگزار می شود.

*سراج24: این نمایشگاه بستری جهت نمایش توانمندی های بچه های جبهه فرهنگی انقلاب در جنگ سایبری رخ داده در جهان خواهد بود؟

-قمی:بله، همین طور است. ما به دنبال حمایت از تولید کنندگان انقلاب اسلامی جهت مقابله با توطئه های دشمنان در فضاهای مجازی و دیجیتال هستیم و در نظر داریم از طریق برگزاری نمایشگاه موجب به وجود آمدن روحیه اشتیاق نزد مردم و مسئولان شویم تا بتوانیم فضای مناسبی را از آن خود سازیم، چرا که امروزه جنگ سختی در فضای مجازی و با افزایش توان دستگاه های دیجیتال ایجاد شده است که نیاز به وجود افرادی ماهر و کارآزموده و خلاق از جوانان ایرانی جهت رویارویی با این پدیده های جدید و پیچیده خواهد بود.

*سراج24: اشاراتی به دستاوردهای رخ داده در سومین دوره این نمایشگاه داشته باشید.

-قمی:با توجه به شرایط موجود در جهان و شیطنت های رسانه های غربی وجود چنین نمایشگاهی می تواند انگیزه خوبی برای فعالان و تولید کنندگان جهت ارائه آثاری با محتوای ارزنده باشد. این تولیدات در شبکه های مجازی و سایت ها و در زمینه موبایل خواهد بود که می تواند جریان ساز باشد و مورد توجه مخاطبان داخلی قرار گیرد. براساس بررسی های صورت یافته شاهد دستاوردهای ارزنده ای در برگزاری 3 دوره از نمایشگاه دیجیتال انقلاب اسلامی بوده ایم و به نظرم این نمایشگاه ظرفیت گسترده شدن جهت انتقال توانمندی های ارزنده شرکت های دیجیتال را دارد.

*سراج24: استقبال مخاطبان این دوره را نسبت به دوره های پیشین چگونه دیدید؟

-قمی:با توجه به محدودیت های مکانی در چند روز از برگزاری نمایشگاه استقبال قابل توجهی صورت گرفت و حدود 2000 نفر به طور متوسط روزانه بازدید داشتیم که با توجه به وضعیت نه چندان مساعد مکان نمایشگاه شاهد علاقمندی و حضور مردم در بوستان گفت و گو بودیم. این قدرت و ارزش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را نشان می دهد که بدون توجه به هر گونه حمایتی توانسته از طریق استقبال آحاد مردم به برگزاری مطلوب نمایشگاه دست پیدا کند و آثاری ارزنده را در این چند روز به دیده مخاطبان درآورد که نشان از روزهای خوبی برای آینده می دهد. باید از شهرداری تهران برای همکاری با سازمان سراج در اختصاص بوستان گفتگو تشکر ویژه‌ای داشته باشیم. اتفکر شرکت کنندگان در این نمایشگاه به سمت تولید محتوایی همراستا با نگاه انقلاب اسلامی بوده و مانند نمایشگاه های دیگر اهداف تجاری مورد لحاظ نبوده است.

اخبار مرتبط

تامین امنیت دانش‌آموزان در فضای مجازی با بسته «شاد»

فعالیت در فضای مجازی راهبرد اساسی آینده دفتر تبلیغات اسلامی است

اولین دوره آموزشی کنشگران فضای مجازی ویژه دانشگاه آزاد اسلامی گلستان

0 نظر

ارسال نظر

capcha