فانی:

تصمیمات غیرکارشناسی آثار نامطلوبی بر نظام تعلیم و تربیت گذاشته است

 تصمیمات غیرکارشناسی آثار نامطلوبی بر نظام تعلیم و تربیت گذاشته است

به گزارش سراج24،تسنیم نوشت، علی اصغر فانی در همایش تجلیل از پژوهشگران آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از زیرنظام‌های تحول بنیادی زیرنظام پژوهش و ارزشیابی نیروی انسانی است. 

وی افزود: اگر زیرنظام پژوهش و منابع انسانی را با هم ترکیب کنیم شاهد معلم پژوهنده خواهیم بود. معلم پژوهنده متضمن تربیت دانش‌آموز پژوهشگر است. اگر دانش‌آموزان امور پژوهشگر و تعامل کننده با جامعه باشند نیاز به معلم پژوهنده داریم و بدون آن دانش‌آموز پرسشگر تربیت نمی‌شود. 

فانی ادامه داد: در حوزه معلم پژوهنده اقدامات خوبی در آموزش و پرورش صورت گرفت و یکی از اقدامات ارزشمند مقوله اقدام‌پژوهی است. تمام معلمان زمانی که وارد کلاس درس می‌شوند به دلیل اینکه دانش‌آموزان متنوع هستند و یک کلاس درس با کلاس درس دیگری متفاوت است نیم‌توانند با یک نسخه واحد عمل کنند. بنابر این سالهاست که معلمان اقدام پژوهی می‌کنند.

وی بیان کرد: روشهای آموزش‌وتربیت باید متناسب با دانش‌آموزان تغییر کند و معلمان از طریق پژوهش و آزمون و خطا به روشی روشن و اثربخش دست یابند.

وزیر آموزش و وپرورش با اشاره به اینکه اقدام پژوهی از دستاودرهای پژوهش است گفت: در آموزش و پرورش به دلیل گستردگی و اهمیت ماموریت این دستگاه بزرگ نمی‌توانیم بدون پژوهش و بررسی کارشناسانه تصمیمی بگیریم و هم اکنون شاهد هستیم که تصمیمات کارشناسی نشده آثار نامطلوب بر نظام تعلیم و تربیت داشته است. 

فانی افزود: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی بستر مناسبی برای توسعه پژوهش هستند و هم اکنون حدود 500 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور داریم که تا آخر دولت یازدهم حداقل در هر منطقه‌ آموزشی یک پژوهش‌سرا ایجاد خواهد شد. 

وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه تعلیم و تربیت باید به روشهای پژوهشی متنوع دست یابد افزود: امید داریم تا این پژوهشگاه نقش اصلی خود را برای پژوهش و اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها در آموزش و پرورش مبتنی بر پژوهش ایفا کند.

اخبار مرتبط

تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بدون افزایش نیروی انسانی دولت

طرح تحولی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان رونمایی شد

زوایای پنهان استعفای بطحایی!

0 نظر

ارسال نظر

capcha