شناسایی 260 مدرسه پرخطر در تهران

 شناسایی 260 مدرسه پرخطر در تهران

به گزارش سراج24،تسنیم نوشت، اسفندیار چهاربند امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص آسیب‌های اجتماعی در مدارس پایتخت اظهار داشت: در راس آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد جامعه را تهدید می‌کند که این موضوع محدود به محیط مدارس نیست. 

وی افزود: رویکرد ما در بحث مقابله با اعتیاد در سطح مدارس، پیشگیری است و برای این پیشگیری، خانواده، دانش‌آموزان و کارکنان مدارس تحت آموزش قرار می‌گیرند که محتواهایی تهیه شده و در ارتباط با روش‌های پیشگیرانه توصیه‌هایی به آنها ارائه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در رویکرد پیشگیرانه به دنبال این هستیم تا محیط مدارس را از آلودگی‌ها پاک نگه داریم اما در برخی مواقع به فاصله نزدیکی از محیط مدرسه آسیب‌های اجتماعی در محلات وجود دارند، بنابراین طی هماهنگی با نیروی انتظامی برای پاکسازی محله‌ها اقدام می‌کنیم.

چهاربند تصریح کرد: 260 مدرسه مکان‌یابی شده و نقشه خطرپذیری شهر تهران آماده شده‌ است که این مدارس در اولویت نظارت و پایش قرار دارند. 

وی بیان کرد: در خصوص دانش‌آموزان معتاد دو بخش گزارش وجود دارد در بخش نخست که گزارش‌های اعلام شده از سوی مراجع قانونی و متولی است، آمارهای رسمی ارائه نشده است چرا که شیوع این پدیده در میان دانش‌آموزان و بزرگسالان متفاوت است.  آمارهای دیگری هم که در این زمینه اعلام می‌شود غیرواقعی و غیررسمی است اما ما در آموزش و پرورش با نگاه خوشبینانه به این موضوع نگاه نمی‌کنیم چرا که قشر نوجوان آسیب‌پذیر است و در صورت لزوم برخی موارد به مراکز مشاوره ارجاع می‌دهیم تا مشخص شود دانش‌آموز معتاد است یا به صورت تفننی مبتلا شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: اگر دانش‌آموزی به صورت تفننی به اعتیاد روی آورده است چسباندن مارک اعتیاد می‌تواند مسیر ابتلای او را هموارتر کند. 

چهاربند گفت: محیط مدارس باید برای مردم جزء امن‌ترین محیط‌ها باشد و اگر شائبه ناامنی تسری پیدا کند کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و حتی به برخی از بزهکاری‌ها دامن می‌زند. 

وی افزود: والدین از مدارس انتظار دارند تا سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان را تامین کند و در سایر این امنیت هست که می‌توانیم اهداف آموزشی را تامین کنیم. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص برخی آزار و اذیت‌ها و تعرضات به دانش‌آموزان در محیط مدارس گفت: در چنین مواردی موضوع از طریق مراجع قانونی ذیصلاح پیگیری می‌شود و اگر اثبات شود اولین اقدام آماده به خدمت فرد است.

چهاربند افزود: در برخی مواقع ممکن است برخی موضوعات با هدف اتهام‌زنی مطرح شود و در مراجع قضایی که خارج از آموزش و پرورش است این اتهام ثابت نشود اما اگر موضوع ثابت شود به جابه‌جایی معلم اکتفا نمی‌کنیم بلکه مرجع قضایی به صورت مستقل این موضوع را پیگیری می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه در طول سال تحصیلی 15 تا 20 مورد از اتهامات اینچنینی مطرح می‌شود عنوان کرد: تعداد زیادی از این اتهامات اثبات نمی‌شود اما اگر اثبات شود نیرو از آموزش و پرورش آماده به خدمت شده و از سوی مرجع قضایی نیز موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص مشکلات موجود در محله هرندی تهران عنوان کرد: طی هفته گذشته بازدیدی را از این محله داشتم و آمایشی از مدارس دخترانه در محور جنوبی خیابان مولوی صورت گرفت که مشخص شد 2 مدرسه در طول 4 سال گذشته به دلیل پایین بودن تعداد دانش‌آموزان منحل شده‌اند چرا که دانش‌آموزان دختر با پایان دوره راهنمایی ترک تحصیل کرده و دیگر به مدرسه نمی‌روند. 

چهاربند ادامه داد: در بازدیدهای صورت گرفته مقرر شد 2 مدرسه دخترانه که منحل شده بودند، مرمت و بازگشایی شوند تا دانش‌آموزان دختر در مدرسه محل سکونت‌شان ثبت‌نام کنند و شعاع دسترسی آنها به مدرسه کوتاه‌تر شود. 

وی در خصوص تربیت جنسی دانش‌آموزان در مدارس عنوان کرد: رویکرد و استراتژی آموزش و پرورش شهر تهران این است تا از طریق ارتقاء آگاهی و مهارت‌های خانواده‌ها آموزش‌های لازم را در این زمینه دنبال کنند چرا که تعداد مشاوران در مدارس محدود است. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: از طریق آموزش خانواده و ارتقای سطح آگاهی اولیا دانش‌آموزان با مسائل جنسی آشنا می‌شوند.

اخبار مرتبط

دانش‌آموزی که معلم ایثار شد

بسته اینترنت رایگان به اساتید، دانشجویان، طلاب و معلمان اختصاص می‌یابد/ آغاز ثبت نام از هفته جاری

برگزاری راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران

0 نظر

ارسال نظر

capcha