اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۷/۲۱ - ۱۵:۰۹
نوبخت:

تغییری در تیم اقتصادی دولت ایجاد نمی‌شود

سخنگوی دولت از پرداخت یارانه مهرماه تا قبل از پایان یافتن این ماه خبر داد.

تغییری در تیم اقتصادی دولت ایجاد نمی‌شود
به گزارش سراج24، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تقدیر از نمایندگان مجلس در زمینه رأی مثبت آنها به کلیات و جزئیات طرح برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، اظهار داشت: تقدیر مجددی از نمایندگان فهیم مردم در مجلس شورای اسلامی دارم که در هفته گذشته نیز با رأی قاطع مجدداً به وزیر محترم راه و شهرسازی داده بودند در این هفته نیز تکرار شد و از اینجا موجبات قدردانی دولت را اعلام می‌کنم.

وی  افزود: نمایندگان مجلس امروز با تصمیم تاریخی خود درباره برجام نشان دادند همواره با درک درستی از واقعیت کشور تصمیمات سنجیده‌ای را اتخاد می‌کنند.

سخنگوی دولت یادآور شد: باید از مدیریت واقع بینانه و شایسته هیئت رئیسه محترم مجلس و به ویژه دکتر علی لاریجانی رئیس محترم مجلس تشکر و تقدیر داشته باشیم و امیدواریم این تصمیم مناسب با واقعیت کشور بتواند شرایطی را فراهم کند تا همه مسئولان نظام نسبت به حقوق به تعویق افتاده مردم ایران و استیفای آن اقدام کنند تا با شرایطی که از این پس در پیش خواهیم داشت شاهد رشد و توسعه کشور باشیم.

نوبخت ادامه داد: هرچند با اجرای شرایط پساتحریم که پیش‌بینی ما اجرایی شدن آن در اواخر امسال و یا اوایل سال آینده تحقق خواهد یافت، شرایط متفاوتی پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد اما دولت برای این مدت زمان کوتاه یعنی 5 ماه باقیمانده تا اجرای آن طرحی را پیش بینی کرده است.

وی از تشریح طرح اقتصادی دولت از سوی رئیس جمهور خبر داد و گفت: رئیس جمهور امشب در برنامه زنده‌ای نسبت به تشریح بسته اقتصادی دولت و طرح آماده شده در دولت در زمینه وضعیت اقتصادی کشور می‌پردازند و در آغاز هفته آینده نیز ستاد اقتصادی دولت در نشستی جزئیات این طرح و بسته اقتصادی را بیان می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: اقتصاد بیماری که در سال 92 از سوی دولت مورد مواظبت قرار گرفت و بهبود آن برعهده دولت تدبیر و امید سپرده شد به طور مرتب از سوی دولت و اعضای دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نوبخت افزود: شاخص‌های اقتصادی کشور مرتب در هر هفته دوبار با حضور اعضای ستاد اقتصادی دولت و رئیس جمهور بررسی می‌شود و براساس جمع بندی‌های صورت گرفته و متناسب با شرایط کشور تصمیمات و شرایط مقتضی اتخاذ می‌شود.

وی گفت: لذا نمی‌توانیم تمام تصمیمات و فعالیت‌های اقتصادی را به برنامه پنجم که 5 سال پیش تصویب شد، منوط کنیم. حتی نمی‌توانیم به بودجه 94 که در حال حاضر در فرآیند اجرایی آن هستیم استناد سازیم. لذا برای این اقتصاد باید لحظه به لحظه و براساس شرایط پیش‌بینی شده و متناسب با آن نسخه پیچید و برنامه داشته باشیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ممکن است در طول این مدت براساس نیازهای مختلف کشور تصمیمات مقتضی و مناسب دیگری گرفته شود اساساً تدبیر و امیدی که مردم به آن تدبیر امید بسته‌اندبرای این است که متناسب با واقعیت‌هاست و برای بهبود وضعیت اقتصادی آنها تلاش شود.

نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت دولت در رسیدگی به پیشنویس احکام قانونی برنامه ششم توسعه گفت: در جلسه گذشته هیئت دولت کار رسیدگی به پیش نویس لایحه احکام دائمی قانون برنامه ششم توسعه به اتمام رسید و در حال حاضر محیا هستیم که آن را با قید یک فوریت به صورت لایحه به مجلس تقدیم کنیم.

وی افزود: مجلس فرصت دارد در مهر ماه و آبان‌ماه و حتی بخشی از اذرماه این لایحه را بررسی کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: دولت مصمم است طبق سنوات گذشته لایحه بودجه 95 را در زمان قانونی به مجلس تقدیم کند.

نوبخت تأکید کرد: برنامه ششم توسعه چون برنامه سال اول از دوره 95-99 با عنوان برنامه ششم توسعه است، در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های کلی برنامه ششم تهیه شده است.

وی افزود: مجلس پس از فراغت از تصویب برنامه ششم توسعه، قانون بودجه را رسیدگی خواهد کرد و متناسب با زمان برای انتخابات آتی مجلس فرصتی در اختیار مجلس قرار می‌گیرد و پس از آن جداول و اهداف کمی برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس می‌شود که امیدواریم مجلس نهم آثار ماندنی برای مجلس دهم به یادگار بگذارد.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره واکنش چند نماینده نسبت به اعضای دولت در جلسه بررسی کلیات برجام اظهار داشت: قطعاً وجدان عمومی به درستی در این زمینه قضاوت می‌کند.

وی افزود: مجلس با توجه به مشخصه حضرت امام(ره) باید به عنوان مجلسی اسلامی نشانه یا عصاره‌ای از فضائل مجلس باشد. انتظار داریم در آن شرایط احساسی و عصبی که برخی از نمایندگان دارند خویشتن داری نشان دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به واکنش دولت نسبت به این اقدامات گفت: واکنشی که روز گذشته از آقای دکتر صالحی دیدیم که حاکی از نگاه اخلاق مدارانه در این زمینه بود، گویای اقدام دولت و نگاه اخلاق مدارانه دولت در مواجه با این شیوه از برخوردها است.

نوبخت تصریح کرد: امیدواریم دیگر شاهد اینگونه حوادث نباشیم، گاهی اوقات شرایط و فضا طوری است که افراد فکر می‌کنند آنچه که آنها می‌فهمند حق مطلق است و فکر می‌کنند از هر ابزاری برای رسیدن به هدف باید استفاده کرد و آن را توجیح می‌کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی دولت نسبت به اجرایی شدن برجام و تغییرات صورت گرفته در کشور در این زمینه گفت: پیش بینی ما این است که با تصویب امروز مجلس و تأییدی که شورای نگهبان طی روزهای آینده براین مصوبه اعلام خواهند فرمود شرایط برای اجرای برجام آغاز شود.

سخنگوی دولت افزود: در زمینه اجرایی شدن برجام دستور کاری تهیه شد که طرف مقابل باید اقداماتی را انجام می‌داد و ما نیز یک سلسله اقدامات را درباره نطنز، فردو و اراک انجام دهیم.

نوبخت ادامه داد: این اقدامات از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط انجام می‌شود. اولین اقدام طرف مقابل این بود که در قطعنامه‌ای قطعنامه‌های قبل شورای امنیت ملی را لغو کند که این کار انجام شد. دولت آمریکا نیز تعهداتی را داشته که تا اینجا انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی ما این است که از ماه‌های آینده شاهد عملیاتی شدن برجام باشیم، گفت: در شرایط آینده فرصت پساتحریم در اختیار کشور قرار می‌گیرد و قطعا ما در یک شرایط پسا تحریم برنامه‌های خود را مشخص می‌کنیم. در شرایطی که تحریم‌ها برچیده شده است برنامه‌هایی را آمده کرده‌ایم و مطابق با برنامه پساتحریم فعالیت‌ها و کارهایی را انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به سفرهای هیئت‌های اقتصادی کشورهای مختلف به کشور گفت: این سفرها و دیدارها نشان می‌دهد در فرصت کوتاهی که تا لغو کامل تحریم‌ها در اختیار داریم باید برنامه ریزی‌های خود را برای دوران پساتحریم صورت دهیم.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت می‌دانیم از طرف مقابل چه انتظاری داریم گفت: کشورهای مورد هدف را به سه گروه کشورهایی که رشد آنها براساس عوامل تولید، کشورهایی که رشد آنها براساس عوامل بهره بری و کشورهایی که رشد آنها براساس نوآوری است تقسیم کرده‌ایم و کشورهایی که از نظر تکنولوژی می‌توانند به ما کمک کنند احصا شده و حتی شرکت‌هایی را نیز در این زمینه شناسایی کرده‌ایم. لذا نیاز ما به سرمایه گذاری، تکنولوژی و مساعدت برای تأمین بازار و صادرات است و دقیقاً می‌دانیم از طرف‌های مقابل چه انتظاری داریم.

وی تأکید کرد: با این شرایط فضا برای برخورداری از شرایط پسا تحریم با اجرای برجام آماده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره زمان پرداخت یارانه مهرماه گفت: ماه مهر به پایان نرسیده یارانه‌ها در حساب خانوارها خواهد بود.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات حقوقی دولت در زمینه فاجعه منا گفت: خانم امین زاده در دولت بخش حقوقی مطالبات دولت در فاجعه غمبار منا را دنبال می‌کنند.

وی افزود: ستاد حج و وزارت خارجه نیز در این زمینه پیگیری‌های مقتضی خود را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: تا تعیین تکلیف 65 مفقود این فاجعه فعالیت‌های دولت با قوت و با مسئولیت پذیری دنبال می‌شود همانطور که تا الآن دولت نشان داد که از حقوق ملت دفاع می‌کند از حقوق حجاج دفاع می‌کند.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جزئیات بسته اقتصادی که رئیس جمهور امروز قرار است آن را اعلام کند گفت: امشب رئیس جمهور کلیاتی از این بسته را توضیح می‌دهند و در آغاز هفته آینده نیز ستاد اقتصادی دولت در نشستی خبری جزئیات آن را اعلام می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نامه 4 وزیر به رئیس جمهور و اینکه آیا این بسته در واکنش به این مسئله است، گفت: اقای رئیس جمهور در تیرماه خطاب به آقای جهانگیری  خواستند برنامه اصلاح بازار پولی و مالی را تقدیم کنیم. در این راستا مأموریتی برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعیین شد تا پیش نویس این برنامه کوتاه مدت تا پایان سال تهیه شود که جمع بندی شد. احتمالاً جزئیات این برنامه روز شنبه درباره تغییرات حوزه‌های پولی و مالی در شش ماه آتی بیان می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: رئیس جمهور اعلام کردند برای اینکه بتوانیم همواره شایسته عمل کنیم نیاز است برنامه‌ها را برای خارج از رکود به انجام برسانیم.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا با توجه به اظهارات رئیس جمهور درباره احتمال ورود تغییراتی در دولت تغییراتی در تیم اقتصادی دولت ایجاد می‌شود، گفت: فکر نمی‌کنم نظر آقای رئیس جمهور این بود یا حداقل صحبتی درباره تغییر اعضای اقتصادی دولت به عمل نیامد.

وی افزود: باید همه تلاش کنیم تا این امور را پیش ببریم. البته دولت برای اینکه همواره بتواند اقدامات شایسته‌ای را انجام دهد برنامه‌هایی را در نظر می‌گیرد و اگر قرار باشد برنامه‌ای را اجرایی کند آن را متناسب با شرایط اقتصادی کشور درنظر می‌گیرد اما اینکه قرار است در تیم اقتصادی دولت تغییری ایجاد شود یا نظر رئیس جمهور در این خصوص بوده است، به نظر بنده منظور رئیس جمهور در خصوص برنامه‌های دولت بوده است تا پیرامون تغییرات ستاد اقتصادی دولت و در این خصوص صحبتی مطرح نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: احساس می‌کنیم در مقایسه با ادوار و دولت‌های قبل هماهنگی بین ارکان اقتصادی دولت و بانک مرکزی هماهنگی قابل قبولی است ما احساس روابط عاطفی و برادری داریم و دستگاه‌ها نیز هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند.

نوبخت گفت: ممکن است در یک موضوع خاص نظرات متفاوت باشد. اما در جمع بندی می‌توان نظر توافق شده‌ای را فراهم کرد. به عنوان مثال در زمینه نرخ سود بانکی این اختلاف نظرها وجود داشت که در نهایت تصمیم مقتضی گرفته شد.

وی ادامه داد: نرخ سود بانکی بیش از نرخ تورم انتضاعی و این نرخ بالاست وقتی تورم 40 درصدی داشتیم سود بانکی همین است و زمانی که تورم زیر 14 رسید هم به همین شکل خواهد بود پیش از این می‌گفتند نمی‌توان سود بانکی را پایین آورد چون سرمایه گذاران را جریمه می‌کنیم ولی امروز دولت به تقلیل نرخ سود بانکی معتقد است. شورای پول و اعتبار این موضوع را مطرح و بررسی می‌کند. شاید برای اینکه رقم سود بانکی تقلیل یابد هر سه دستگاه اقتصادی دولت با هم هماهنگ هستند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: بانک مرکزی معتقد است حتماً این کار باید صورت پذیرد. وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز می گوید نرخ سود بانکی باید کاهش یابد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز چنین نظری دارد البته در شورای پول و اعتبار غیردولتی‌ها نیز حضور دارند و امیدواریم بتوانیم مشکل سرمایه گذاری و موانع فراروی آن را برداریم.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش اخیر صندوق بین المللی پول گفت: این صندوق بیان کرده است که نرخ رشد اقتصادی ایران می تواند مثبت نیم و یا منفی نیم باشد. در گزارش این صندوق نرخ تورم هم پایین اعلام شده است.

وی افزود: با این توصیف گزارش‌های مقدماتی ما از مرکز آمار ایران نشان می‌دهد رشد اقتصاد کشور در بهار امسال مثبت است و بعد از نهایی شدن گزارش جزئیات را توضیح می‌دهیم. البته معمولاً پیش بینی‌های مقدماتی مرکز آمار در گزارش نهایی اندک اختلافی دارد بنابراین رشد اقتصادی ایران با توجه به گزارش مرکز آمار مثبت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه به نظر شما کدام رفتار دولت باعث واکنش نمایندگان شد و اینکه آمار رأی‌های آنها به برجام از رأی‌های گذشته انها نسبت به طرح متقابل کمتر شد، عنوان کرد: من فکر می‌کنم رأیی که امروز مجلس به جزئیات برجام داد فراتر از رأی موافق به کلیات بود آمار قبلی 139 رأی موافق بود که امروز به 161 رأی افزایش یافت.

نوبخت گفت: فضای هفته گذشته مجلس در این هفته نیز فراهم شد و دیدیم که به وزیر دولت نیز در هفته گذشته بیش از رأی اعتمادی که در اولین جلسه داده بودند از سوی نمایندگان مجلس رأی داده شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مشکلات کارکنان شورای عالی ایرانیان گفت: شورای عالی ایرانیان مربوط به نهاد وزارت امور خارجه است از این رو سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پیشنهادی به رئیس جمهور تقدیم کرد که این نهاد به وزارت خارجه منتقل شود.

سخنگوی دولت گفت: اینکه خانم افخم گفته باشند ما برای آن بودجه نداریم بنده نشنیدم البته انشاءالله ایم مسائل هم حل شود و بودجه ان تأمین شود. مم آمار دقیقی از کارکنان این شورا ندارم اینکه آیا متناسب با این مأموریت پرسنل استخدام شده یا مانند خیلی از دستگاه‌ها که با سه نفر نیز کار انجام می‌شود، بیش از 30 نفر را مشغول به کار کرده‌ایم.

نوبخت عنوان کرد: سازمان مدیریت طبق وظایفش مسئولیت دارد تا در اینگونه موارد پیشنهاداتی را به رئیس جمهور دهد و براساس پیشنهاد ما شورای عالی ایرانیان به وزارت خارجه منتقل شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه درآمد قطع یارانه افراد پردرآمد به چه بخش‌هایی تخصیص پیدا می‌کند، گفت: مجلس در تبصره 20 قانون بودجه امسال پرداخت نقدی را از 42 هزار میلیارد به 39 هزار میلیارد تومان تقلیل داد که این کاهش از محل حذف دریافت خانواده‌های پردرآمد است. در کنار این حرف بودجه مسائلی مانند اصلاح نظام بهداشت و درمان، تولید و برنامه‌های کوتاه مدت در حمایت از تولید درنظرگرفته شده که از این محل است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، گفت: موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در قوه قضاییه درحال رسیدگی است و انتظار داریم به نحو مقتضی پیگیری‌ها ادامه پیدا کند. بانک مرکزی در این زمینه با دولت در راستای حل مشکلات آمادگی دارد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران طلبکار از دولت، گفت: این حرف درستی است و مطالبات این افراد در حال پرداخت است. پیمانکاران کار را ادامه می‌دهند و صورت وضعیت می‌دهند و مطالباتشان پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری 8 هزار و 300 میلیارد تومان از بابت طرح‌های عمرانی پرداخت شده است. بخش عمرانی منجر به افزایش تولید می‌شود و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای عبور از شرایط تحریم‌ و رکود پاسخگو است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برخی اعلام می‌کنند حذف یارانه پردرآمدها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نظر قانون کاری خلاف قانون است، عنوان کرد: بنده نامه‌ای که در این زمینه از سوی مجلس به دولت آمده باشد را ندیدم. مجلس محترم در این قانون دولت را مکلف کرده است که این اقدام را انجام دهد. به هر حال دستگاهی در دولت این مسئله را انجام دهد.

نوبخت گفت: از سوی دولت این مأموریت با توجه به ماهیت آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این بخش سپرده شد و این امر طبیعی است و خلاف قانون نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با خوراک پالایشگاه‌ها و قیمت گاز، تصریح کرد: در خصوص خوراک پالایشگاه‌ها و قیمت گاز مجلس در زمان رسیدگی به لایحه بودجه سال 93 در حد 13 سنت با توجه به کیفیت گاز قانون وضع کرد و دولت نیم روزی در مجلس مقاومت کرد و از نمایندگان خواست به این پیشنهاد رأی ندهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: بعد از آن در قانون تنظیم برخی مقررات مالی دولت این رقم تعیین شد که وزارت نفت موظف به تعیین قیمت شد. وزارت نفت نیز با توجه به واقعیت‌ها رقمی را مطرح کرد که الآن زیر 13 سنت اعمال می‌شود.

نوبخت گفت: تولیدکننده مخارج خود را می‌بیند و علاقه مند به قیمت بالاتر است از سوی دیگر طبیعی است خریداران علاقه مند باشند با قیمت کمتری خوراک را تهیه کنند تا هزینه تمام شده کاهش یابد. به همین دلیل در بورس شکی وارد شد و ما شاهد کاهش سهام در بورس بودیم و شاخص کل تقلیل یافت.

وی افزود: قانون مشخص کرده و برهمین پایه عمل می‌شود شاید وزیر محترمی علاقه مند باشد قیمت بالاتری برای محصولاتش اعمال شود از سوی دیگر سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده موظف است جلوی رشد نرخ‌ها را بگیرد ما همواره در تعارض این دو نظر هستیم تا جمع بندی واقع بینانه با اقتصاد داشته باشیم.

سخنگوی دولت در پایان در پاسخ به سوال دیگری که آیا تغییر وزرا را در کابینه تأیید می‌کنید، گفت: قطعاً تغییر وزرا را تأیید نمی‌کنم با آقای رئیس جمهور بحث‌ها و مسائل فراوانی در مورد بحث‌های اقتصادی داشتیم و فرصت به این بحث‌ها نشد و بیشتر معطوف به خود برنامه‌های اقتصادی بود البته به هر حال بنده معاون رئیس جمهور هستم و اینگونه تصمیم‌ها با خود رئیس جمهور است و ایشان طبق نظر خود هر تصمیمی که لازم بدانند اتخاذ می‌کنند تا به تعهداتی که نسبت به مردم داده‌اند پایبند باشند البته امیدوارم این سخن بنده به اشتباه برداشت نشود و از آن تلقی به تأیید تغییر وزار نکنید.

 

 

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••