به گزارش سراج24،مصطفی زهرانی ظهر امروز در آیین افتتاح و کلنگزنی همزمان 221 پروژه عمرانی هفته دولت در قم اظهار کرد: تا پیش از توافق اخیر، کشوری بودیم که 6 قطعنامه شورای امنیت براساس فصل هفت منشور سازمان ملل علیه ما صادر شده و شرایط سختی حاکم بود.
وی افزود: تقریبا همه کشورهایی که به نوعی موضوع ناامنی بینالمللی قرار گرفتند و بر اساس فصل هفتم منشور این تعداد قطعنامه علیه آنها صادر شده بود، معمولا سرنوشتی گره خورده با جنگ داشتند نه دیپلماسی؛ خروج از فصل هفت منشور سازمان ملل برای جمهوری اسلامی یک هدف مهم بوده است.
مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه این دستاورد مهم را باید با کنفرانس یالتا و تهران مقایسه کرد گفت: برای مدت زیادی، بزرگترین قدرتهای دنیا درگیر این بحران ساختگی بودند که یک طرف آن ایران قرار داشت.
وی ادامه داد: معمولا در پایان جنگهای بزرگ، چنین حوادثی رخ میدهد و تفاوت این موضوع با سایر مباحث مانند کنفرانس یالتا یا تهران، این است که در آن توافقات، قدرتهای بزرگ تصمیم میگرفتند و دیگران ملزم به عمل بودند ولی توافق اخیر، ایران اسلامی اجازه نداده که قدرتهای جهانی به منافع حیاتیاش تعدی کنند و تا زمانی که قدرتهای بینالمللی امضایی مبنی بر تعهدات خود ندهند، مذاکرات را به پایان نبرده است.
زهرانی با بیان اینکه این مذاکرات یک دستاورد استراتژیک بوده است گفت: در این مذاکرات نه ما تسلیم شدیم و نه 1+5 و نه هیچ یک از طرفین شکست خوردهاند یا بردهاند بلکه یک بازی برد – برد صورت گرفته است و در این عرصه، خواست جمهوری اسلامی ایران غنیسازی در خاک ایران و در بستر توسعه پایدار بوده است.
مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ملت ایران هیچگاه به دنبال سلاح کشتار جمعی و هستهای نبوده و از آن استفاده نکرده است خاطرنشان کرد: این یک بحث اصولی است که رهبر معظم انقلاب میفرمایند ما به دنبال سلاح هستهای نیستیم و علاوه بر این هیچ یک از پنج تئوری بینالمللی که یک کشور بر اساس آنها به سمت بمب اتمی میرود، در استراتژی امنیتی ملی ایران کاربرد ندارند.
وی تصریح کرد: محاسبه استراتژیک ایران اسلامی سلاح هستهای را پیشنهاد نمیکند زیرا قدرت نرم جمهوری اسلامی توانسته است کشور ما را به قدرت برتر منطقه تبدیل کند.
زهرانی ادامه داد: توسعه پایدار هدف ایران است و در این راستا، بحث توانمندی هستهای نیز مطرح میشود به همین دلیل در مذاکرات به دنبال این بودیم که غنیسازی در خاک ایران توسط دنیا به رسمیت شناخته شود که این امر در توافق اخیر لحاظ شده و دیگر بحث تعداد سانتریفیوژ مطرح نیست.
مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه افزود: آمریکاییها طی سه دهه هیچگاه نتوانسته بودند در مورد جمهوری اسلامی تصمیمی بگیرند که آیا به دنبال سرنگونی هستند یا به نوعی میخواهند کار کنند و همیشه بلاتکلیف بودهاند که این امر دلایل زیادی دارد؛ این برای نخستین بار است که رئیس جمهور آمریکا امضا میکند که نمیتوانیم به فکر سرنگونی جمهوری اسلامی باشیم و باید با این کشور تعامل کنیم و هزینههای زیادی هم بابت این کار میدهد.
وی با بیان اینکه نمیتوان گفت دموکراتها در مقابل جمهوریخواهان آمریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی وجود دارد گفت: همه گروهها در آمریکا بر سر دشمن بودن ایران اشتراک نظر داشتهاند ولی راه دشمنی آنها فرق داشته است.
زهرانی تصریح کرد: پارادایم جدیدی در مورد ایران در داخل آمریکا شکل گرفته و دریافتهاند که در مناطق گوناگون از جمله عراق و سوریه به وجود ایران نیاز دارند؛ مرتب پیامهایی میآید که نشان میدهد آمریکا میخواهد با ایران کار کند.
مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت امور خارجه عنوان کرد: طی 50 سال گذشته، امکان نداشته که آمریکاییها بتوانند تصمیمی استراتژیک در مورد خاورمیانه بگیرند و منافع و خواستههای نخست وزیر اسرائیل را در آن لحاظ نکنند ولی برای نخستین بار است که چنین اتفاقی رخ داده و رئیس جمهور آمریکا در مقابل نخست وزیر رژیم صهیونیستی موضعگیری میکند و این در حالی است که در زمانهایی، صهیونیستها به دولت سایه در آمریکا تبدیل شده بودند.
وی با بیان اینکه اسرائیل هنوز هم خسته نشده و تلاشهایش را برای تغییر موضع آمریکا در مذاکرات هستهای انجام میدهد گفت: راه انداختن لابی در آمریکا به نفع ایران کار بسیاری مشکلی است ولی این اتفاق افتاده است.
زهرانی به سیاستهای مختلف و ایدئولوژی صهیونیستها و وهابیها در خاورمیانه اشاره کرد و افزود: بیشترین تلاش برای به سرانجام نرسیدن مذاکرات هستهای ایران و 1+5 توسط این دو طرف صورت گرفته است.
مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت امور خارجه ادامه داد: عربستان و اسرائیل در شرایط کنونی میتوانند همچنان با خصومت با ایران برخورد کنند و سیاست موازنهسازی جدیدی را پیگیر باشند که سخن از مرزهای جدید و کردستان نوین در همین راستا قابل ارزیابی است.
وی گفت: استراتژی دوم آنها ممکن است این باشد که از جریان حاضر به نفع خود استفاده کنند؛ شاید روزی در عربستان رگههایی از این سیاست پیدا شود که سعودیها دریابند نباید به دنبال یارگیری علیه جمهوری اسلامی باشند بلکه با آن همراه شوند و کمک بگیرند البته در اینجا دیپلماسی ایران هم نقشی اساسی میتواند داشته باشد.
زهرانی با بیان اینکه رفتار سعودیها علیه جمهوری اسلامی و تشیع بر اساس چندین فرضیه ارزیابی میشود خاطرنشان کرد: سعودیها بر مبنای تئوری خاصی، برای حل مشکلات داخلی، دشمنی خارجی برای خود میتراشند ولی اخیرا دریافتهاند که عقبگرایی در این زمینه جوابگو نخواهد بود هرچند نهاد وهابیت نه تنها به سمت جلو نمیرود بلکه عقبگرد را در دستور کار دارد که این امر، گره میان وهابیت و آل سعود که عربستان را شکل داده باز میکند و به همین دلیل دشمنی با ایران را برای حفظ این اتحاد در پیش گرفتهاند.
مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: عربستان سعودی در سطحی نیست که بتواند با هژمونی جمهوری اسلامی مقابله کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تقابل ایدئولوژیک جمهوری اسلامی با نظام جهانی گفت: تحلیلها این است که بعد از این توافق، فضا آماده میشود که ایران از حیث هنجارسازی در فضای بینالملل، در خط مقدم قرار بگیرد و در عمل برای حل و فصل بحرانهای بینالمللی دعوت شود.
زهرانی به مسئله اسلام سیاسی پرداخت و افزود: دنیا به این اجماع رسیده که اسلام سیاسی بعد از پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفته و یک واقعیت است، تا پیش از این توافق، افراد متعددی خود را نماینده این اسلام سیاسی معرفی میکردند که شامل القاعده، وهابیت، ترکیه و داعش میشود ولی بعد از توافق، فضا برای این امر مساعد میشود که اندیشه سیاسی اسلام ناب و اسلام اهل بیت(ع) به عنوان مدل واقعی اسلام معرفی شود.
مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت امور خارجه ادامه داد: تحریم یک ابزار جنگی غرب علیه ایران بوده که البته گاهی اوقات مقدمه جنگ قرار میگیرد؛ جنگ هشت ساله فرهنگی را برای ما به وجود آورد که از نظر مدیریت اقتصادی، این توان را به دست آوردیم که با نفت 6 دلاری هم میتوان کشور را اداره کرد ولی بعد از جنگ از این فرهنگ به خوبی استفاده نشد.
وی با بیان اینکه تحریمهای اقتصادی هم موجب افزایش اطلاعات تحریمکنندگان و هم تحریمشوندگان میشوند گفت: در این زمینه ایران اسلامی از آمریکا جلو افتاده و بر همین اساس نباید نگاهی گذرا به اقتصاد مقاومتی داشت بلکه نگاهی راهبردی به آن امری ضروری است.
زهرانی تاکید کرد: اگر تحریمها هم برداشته شوند نباید آن نوع مدیریتی که بعد از جنگ در پیش گرفتیم را شروع کنیم بلکه اقتصاد مقاومتی است که میتواند راهگشای مسائل داخلی باشد.
مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه انتخاب منافع مشترک میان ایران و آمریکا بسیار مشکل است گفت: در عین حال میتوان به طرق آسانتری، بر روی دشمنان و تهدیدات مشترک مانند داعش به نقطه اشتراک رسید که البته همه این موارد در چارچوب تاییدات رهبر معظم انقلاب خواهد بود.
وی در پایان و در پاسخ به سئوال یکی از مدیران دولتی خاطرنشان کرد: آقای ظریف کسی است که در تمام متون تنظیم شده میان ایران و کشورهای خارجی بعد از جنگ هشت ساله، به نوعی دخیل بوده و تاریخ 100 ساله اخیر شهادت میدهد وزیر خارجهای که اینگونه کار خود را بلد بوده نداشتهایم.
زهرانی با تاکید بر فهم دقیق مسائل بینالمللی گفت: برخی گفتند قطعنامههای شورای امنیت کاغذپاره هستند و چون این دیدگاه را داشتند به فکر پیشگیری از آن نبودند و سپس برطرف کردن آن هم ساز و کار پیچیدهای لازم دارد که چون آن زمان نمیدانیم چه شد که شرایط کنونی به وجود آمد، برنامهای برای رفع آنها هم نداشتیم، ولی تیم حاضر خبره است و میداند چه میکند.
مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه کاستن از تهدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی از نگاه متکلمین که میگویند جنگ میان حق و باطل قطعی است قابل تحقق نیست تصریح کرد: در حال حاضر ولی فقیه عادل در رأس حکومت اسلامی است و به دنبال واقعیتهای سیاست موجود است و واقعگراتر از بسیاری افراد به اداره امور میپردازد ضمن اینکه ولی فقیه با توجه به شرایط فعلی تصمیم میگیرد.
منبع:فارس