«سراج 24» گزارش می دهد

سینمای کودک، مظلومانه از دست رفته است/ ژانر فراموش شده را در یابیم

سینمای کودک، مظلومانه از دست رفته است/ ژانر فراموش شده را در یابیم

گروه فرهنگی «سراج24»- فیلم های شاد کودکانه ای که بر پرده سینما نشان داده می شد بخشی از خاطرات شیرین همه ما است اما این خاطرات اینقدر تجدید نشده اند که دیگر غبار فراموشی روی آنها نشسته است و کمتر کسی به یاد می آورد که زمانی نه چندان دور چیزی به نام سینمای کودک در ایران وجود داشت.
ژانر سینمای کودک را باید در ایران نابود شده بدانیم؛ ژانری که زیر ضربات مهلک سودطلبی و ضعف مدیریت نتوانست دوام آورد و امروز جسم کم رمق رو به مرگش را به نظاره نشسته ایم. اگر نبود "شهر موش ها 2" که کلا باید خبر از مرگ سینمای کودک ایران می دادیم اما این فیلم نشان داد هنوز بارقه های حیات را در آن می توانیم ببینیم.

توجه به گیشه، عامل بی توجهی به سینمای کودک
اما چرا به اینجا رسیدیم؟ نادر مقدس، فیلمساز کودک در این زمینه معتقد است: «سینمای کودک در دهه 70 دوران خوبی را پشت سر گذاشت و اکران ها و نمایش های خوبی را برای آثار این ‏حوزه شاهد بودیم که با استقبال مخاطبان نیز همراه بود؛ اما ناگهان سینما شکل جدیدی به خود گرفت و سینمای کودک مخاطب ‏خود را از دست داد؛ البته در بعضی موارد مانند کلاه قرمزی و شهر موش ها 2 شاهد استقبال بالا از آثار بودیم‎.‎»
کارگردان «شور عشق» اظهار داشت: بی توجهی مسئولان در دوره های مختلف باعث شد که سینمای کودک به مرور جایگاه ‏خود را از دست بدهد و حتی در تولید آثار نیز مشکلاتی ایجاد شود؛ البته این مشکلات به طور عام در همه ژانرهای سینمایی ‏وجود داشته است. به عبارت دیگر سینمای کودک به مرور زمان فراموش شد و حتی آثار ساخته شده برای اکران با مشکلاتی ‏مواجه بودند‎.‎
‏ ‏مقدس با بیان اینکه سرمایه گذاران زمانی که می دیدند به آثار حوزه کودک توجه نمی شود و گیشه مناسبی ندارند، خیلی رغبتی ‏به این حوزه نشان ندادند، تصریح کرد: طی چند سال گذشته آثار خوبی را در جشنواره های سینمای کودک دیدم که بازیگران ‏حرفه ای نیز در آنها حضور داشتند، اما اقبال خوبی برای اکران عمومی نداشتند و یا با تاخیر اکران شدند؛ از سوی دیگر ‏سینماداران نیز رغبت زیادی برای اکران اینگونه فیلم ها ندارند و قطعا این مشکلات باید آسیب شناسی شود‎.‎

از سینمای کودک، تنها جشنواره آن باقی مانده است
‏ ‏اما حسین قناعت، دیگر کارگردان سینمای کودک نگاه تلخ تری به ماجرا دارد. او معتقد است که سینما کودک ما نابود شده است و تنها جشنواره فیلم کودک و نوجوان از آن باقی مانده.
کارگردان "دزد و پری"، این راه حل را پیشنهاد می دهد: آموزش و پرورش می تواند بزرگ ترین حامی سینمای کودک باشد، به شرطی که مسئولان آن بخواهند و ‏حمایت کنند و طبیعتا مخاطب اصلی سینمای کودک و نوجوان در مدارس است و اگر این ضرورت از سوی مسئولان این ‏وزارتخانه احساس شود که کودک ما به همان اندازه که به ریاضیات و علوم و کتاب های درسی نیاز دارد به سینما هم به عنوان ‏یک زنگ درسی نیازمند است، اکران آثار کودک وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. در حقیقت مسئولان می توانند مدارس را به ‏نوعی مجاب کنند که حتی با بلیط نیم بها هم دانش آموزان را به سینما برده و یا آثار را در مدارس اکران کنند‎.‎
قناعت با این که هنوز در سینمای کودک کار می کند اما ناامیدانه صحبت می کند. او با بیان اینکه شخصا عاشق کار در سینمای کودک هستم و اگر شرایط وجود داشته باشد ترجیح می دهم ‏همیشه در این سینما کار کنم، گفت: تا 3 یا 4 سال قبل حداقل می توانستم سالی یک یا دو تله فیلم در رسانه ملی کار کنم ولی الان ‏اینگونه نیست. در حقیقت 2 سال است که یک فیلم کودک در رسانه ملی پخش نشده؛ چرا که بودجه ای برای ساخت اینگونه آثار ‏وجود ندارد‎.‎
قناعت افزود: سال گذشته فیلمنامه ای را در حوزه کودک به شبکه 2 دادم و و مسئولان نیز از این فیلنامه خوششان آمد، ولی به ‏خاطر نبود بودجه فیلمنامه را کنار گذاشتند و قطعا زمانی که 3 فیلنامه نوشته شود ولی بودجه ای برای ساخت آن نباشد، دیگر ‏فیلمساز رغبتی برای نوشتن چهارمین فیلمنامه نخواهد داشت. از سوی دیگر فیلمساز کودک برای اینکه بتواند بودجه ساخت یک ‏اثر کودک را فراهم کند سختی های زیادی می کشد و همه این مسائل باعث دلسردی فیلمساز می شود‎.‎
‏ ‏این کارگردان سینمای کودک از رسانه ها هم شدیدا گلایه مند است. قناعت با بیان این که حتی یک نقد درباره دو فیلم کودک جشنواره فجر نوشته نشد، اظهار داشت: اهالی ‏رسانه از منتقدان سینما سوال کنند که در تمام این سال هایی که سینمای کودک فعال است غیر از چند فیلم مثل کلاه قرمزی و ... ‏چه زمانی فیلم کودک جدی گرفته شده است؛ حتی وقتی در جشنواره فجر امسال 2 فیلم سینمای کودک وجود داشت در سانه ها می ‏خواندم که کارگردان های این فیلم ها اصرار می کردند که این فیلم ها را ببینید ولی یک نقد هم درباره این فیلم ها چاپ نشده است‎.‎

 

سینمای کودک، مظلومانه از دست رفته است
پوران درخشنده، کارگردانی که او را بیشتر با فیلم های اجتماعی اش می شناسیم هم در خصوص سینمای کودک نظرات جالبی دارد. او که با خبرگزاری «نسیم»، گفتگو می کرد با اشاره به عدم اقبال فیلمسازان برای ساخت فیلم در حوزه سینمای کودک گفت: مسائلی ‏زیادی باعث شد که این عدم اقبال از سوی فیلمسازان برای این حوزه ایجاد شود؛ به عبارت دیگر بی برنامگی برای سینمای ‏کودک، نداشتن چراغ راه درست، عدم مسئولیت پذیری مسئولان سینما، نداشتن بودجه درست برای این حوزه، نبود اکران درست ‏برای فیلم ها و... همگی در نهایت باعث دلسردی فیلمسازان سینمای کودک شده است‎.‎
وی با بیان اینکه که وقتی نگاه می کنم می بینم که سینمای کودک مظلومانه از دست رفته است، اظهار داشت: سیاست های ‏مسئولان از یک سو، و از سوی دیگر عدم برنامه ریزی درست اهمیت ندادن جدی به سینمای کودک باعث ایجاد وضعیت فعلی ‏در سینمای کودک شده است‎.‎
کارگردان «هیس، دخترها فریاد نمی زنند!» ادامه داد: وقتی از سینمای کودک صحبت می کنیم، منظور تولید و پخش آثار این ‏حوزه است؛ در حالی که سالن های سینما برای اکران اینگونه فیلم ها در اختیار فیلمسازان قرار نمی گیرد و طبیعتا این مسئله ‏باعث دلسردی و از بین رفتن سرمایه در سینمای کودک می شود و همین موضوع باعث شد که سینمای کودک به جایگاه خود ‏نرسید‎.‎
‏ ‏وی افزود: زمانی که نگاه می کنم به سینمای کودک متوجه می شوم که برنامه جدی ای برای این سینما در نظر گرفته نشده و ‏بودجه مورد نیاز به سینمای کودک اختصاص داده می شود، از سوی دیگر فیلمسازان به دلیل عدم اکران آثارشان انگیزه خود را ‏از دست داده اند؛ به هر حال متاسفانه سینمای کودک ما مظلومانه از دست رفته است و برای احیای آن نیاز به یک نگاه کارشناسی ‏و جدی است تا بتوان به این سینما پرداخت‎.‎

در دهه 60 برای ترویج ایدئولوژی انقلاب فیلم ساخته می‌شد
ابوالفضل جلیلی درباره کاهش تولید آثاری مانند فیلم «گال» طی دو دهه اخیر در کشور ‏گفت: قطعا در آن زمان افرادی بودند که بعدها به شهادت رسیدند و نفس حق این افراد باعث تولید چنین آثاری در کشور شده ‏است؛ در حالی که امروزه قلب آدمها پر از خودخواهی شده و این مهم در تولید آثار تاثیرگذار است‎.‎
وی با بیان اینکه در دهه 60 همه افراد آمده بودند تا به دنیا ثابت کنند که بچه حزب اللهی ها در جمهوری اسلامی ایران حرفی ‏برای گفتن دارند، ادامه داد: در حقیقت آن زمان هیچ کس نمی خواست خودش را مطرح کند و همه به دنیا مطرح کردن انقلاب ‏اسلامی در دنیا بودند؛ ولی امروزه اینگونه نیست و باید این موضوع که چرا برای فروش فیلم ها افراد دست به کارهای مختلف ‏می زنند، بررسی شود‎.‎
‏ ‏کارگردان فیلم «گل یا پوچ» اظهار داشت: سال های زیادی است که درباره سینمای کودک صحبت می کنیم ولی با صحبت کردن مشکلی حل نخواهد شد؛ چرا ‏که اگر ما قبول داریم که هدایت آینده کشور از میان همین کودکان است باید کودکان را از همین امروز تربیت کرده و آنها را آماده ‏کنیم‎.‎
کارگردان «گل یا پوچ» با بیان اینکه هنوز به کودکان به عنوان کسی که شعور کاملی ندارد، نگاه می شود، تصریح کرد: سینمای کودک نیاز به پول زیادی ندارد، چرا که هیچگاه پول اخلاق و هنر را به همراه نمی آورد و این سینما تنها ‏نیاز به آزادی عمل و آزادی بیان دارد؛ متاسفانه عده ای می خواهند بدون سر و صدا و دغدغه فیلم ساخته شود‎.‎

اخبار مرتبط

دغدغه ساخت فیلمی با موضوع حادثه «هفت تیر» دارم/نیازمند آثار تاریخی هستیم

سینمای ایران مدیومی بیگانه با سوژه‌های انقلاب اسلامی

پرداخت موضوعات انقلابی در قالب هنر ضرورت دارد

0 نظر

ارسال نظر

capcha