اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۳/۲۸ - ۱۰:۵۰
راشاتودی:

مواضع رسمی روسیه در قبال سوریه تغییر نمی‌کند

شبکه تلویزیونی راشاتودی در گزارشی با اشاره به اینکه کشورهای عربی اعتماد خود را به آمریکا از دست داده‌اند تصریح کرد که مواضع رسمی روسیه در قبال سوریه تغییر نخواهد کرد.

مواضع رسمی روسیه در قبال سوریه تغییر نمی‌کند
به گزارش سراج24، بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان واس،  محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان به‌دعوت دولت روسیه و با دستور پادشاه سعودی روز چهارشنبه به روسیه سفر کرد.
این در حالی است که رئیس دستگاه اطلاعات ملی آمریکا با ولیعهد عربستان و جانشین ولیعهد این کشور به‌طور جداگانه در جده دیدار و درباره موضوعات مشترک بین دو کشور با آنها گفت‌وگو کرد.
این دیدارها در شرایطی صورت می‌گیرد که عربستان سعودی حملات خود را به یمن ادامه می‌دهد و پیش از سفر محمد بن سلمان تعدادی از مسئولان جنبش انصارالله یمن نیز به مسکو سفر کرده بودند.
شبکه تلویزیونی راشاتودی در این رابطه با "کنستانتین دودایوف" استاد روابط عربستان سعودی با روسیه گفت‌وگویی انجام داده است که متن این گزارش در زیر به صورت سوال و جواب می آید.
مجری برنامه : محمد بن سلمان برای اولین بار از زمان تعیینش در سمت جانشین ولیعهد در کشور پادشاهی عربستان سعودی قصد دارد به روسیه فدرال سفر کند،‌ این سفر وی به مسکو از این جهت مهم و حساس ارزیابی می شود، چرا که در سال های اخیر روابط بین روسیه و عربستان در موارد متعددی شاهد چالش ها و افت و خیرهایی بوده است، این روابط در برخی از احیان با موافقت دولتمردان عربستان سعودی با سیاست های مسکو مواجه بوده و در برخی از احیان هم این روابط به دلیل اعتراض مقامات روسی به دلیل عملکرد حاکمان عربستان با اعتراض هایی توام بوده است.
اعتراض روس ها به سیاست های عربستان سعودی بیشتر در خصوص مسائل منطقه ای و بخصوص درباره پرونده بحران سوریه بوده است.
سفر شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی به روسیه و احتمال دیدار وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سن پترزبورگ آن هم در حاشیه یک نشست بزرگ اقتصادی که روسیه همه ساله به صورت دوره ای با حضور شخصیت های مطرح بین المللی آن را برگزار می کند یک رخداد مهم به شمار می آید.
در این دوره از این نشست دوره ای و سالانه حضور شخصیت های برجسته سیاسی و اقتصادی از جهان عرب پر رنگ تر از سال های قبل است این درحالی است که از طرف کشورهای اروپایی هم حضوری پر رنگ به چشم خواهد خورد و عرب ها امسال برخلاف سال های قبل به دلیل هم پیمان بودنشان با غرب در تحریم های اعمال شده برضد روسیه مشارکت دارند.
اکنون به نظر می رسد از میان این کشورهای عرب هم پیمان غرب و اروپا کشورهایی به این نتیجه رسیده اند که نباید در این راستا تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار دهند از این رو این کشورها قصد دارند با اعتماد به روسیه این کشور را به عنوان یک شریک راهبرادی برای خود به شمار آورند.
این کشورهای عربی روسیه را در دو جبهه سیاسی و اقتصادی قابل اعتماد یافته اند، از این رو ما برای بررسی سفر شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی به روسیه و دیدارش با مقامات عالی رتبه روسیه با کارشناسانی بررسی کنیم، البته در این بین باید تاکید کنیم که روابط روسیه و عربستان سعودی با وجود چالش هایی که با آن رو به رو بودند هرگز به مرحله قطع کامل در روابط نرسید و شاهزاده سعود بن فیصل وزیر امور خارجه سابق عربستان سعودی در سالیان اخیر طی دو نوبت به مسکو سفر کرده بود،‌ همچنین در این باره نباید فراموش کنیم که ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان سعودی هم در سال 2003 به مسکو سفر کرد، و متقابلا ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هم به عربستان سعودی سفر کرده بود، این سفر وی در سال 2007 محقق شد.
اکنون برای بررسی این روابط روسیه و عربستان سعودی در سطح تحولات منطقه ای و روابط متقابل دو کشور قصد داریم این موضوع را با کارشناسان خود یعنی کنستانتین دودایوف استاد روابط عربستان سعودی با روسیه بررسی کنیم ، البته همانگونه که می بینم شما کتاب جدیدی را در این باره به رشته تالیف و تحریر در آورده اید،‌ البته باید بگویم این کتاب و کتاب های قبلی شما به عنوان سندی برای تعریف سطح روابط ریاض و مسکو تلقی می شوند،‌ از این رو اکنون از شما می خواهیم در این باره ارزیابی خود را در خصوص سفر شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی به روسیه فدرال را بیان کنید .
همچنین از شما می خواهم در باره دیدار مقرر برای این سفر وی که ممکن است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هم ملاقاتی داشته باشد نظرتان را بیان کنید .
کنستانین دودایوف : از نظر من سفر شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی به مسکو که سمت های مهمی را در کشور پادشاهی عربستان سعودی برعهده دارد از نظر اهمیت بسیار مهم و حساس است، او رئیس کمیته توسعه و اقتصاد در کشور عربستان سعودی است و همچنین وی وزیر دفاع کشورش است این علاوه بر سمت شناخته شده وی یعنی همان جانشینی ولیعهد عربستان سعودی است.
چنین شخصیتی با چنین سمت هایی می تواند بسیار مهم ارزیابی شود، چرا که باید گفت عربستان سعودی هم در انتخاب این شخصیت برای این سفر منظور و اهدافی دارد،‌ این سفر در حالی صورت می گیرد که چهار سال از وقوع تنش در روابط بین ریاض و مسکو می گذرد، از این رو می تواند گفت طی این چهارسال سفر مقامات بین دو کشور کم بوده است، شاید بتوان گفت در طول این چهارسال تعداد سفر مقامات دو کشور از شمار انگشتان یک دست هم بیشتر نبوده است،‌ روابط بین روسیه و عربستان سعودی از طرف ریاض به دلیل پاره ای از اختلاف نظرهای سیاسی در مواضع مربوط به تحولات منطقه ای و بخصوص سوریه راکد مانده بود.
شما خوب می دانید دولت روسیه از همان ابتدا تصمیم گرفت از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در طول مدت بحران این کشور حمایت کند، روسیه اعلام می کرد که سوریه بدون بشار اسد می تواند نه تنها اوضاع کشور سوریه را منفی کند، بلکه نبود بشار اسد می تواند حتی باعث بروز نا آرامی و تنش در کل خاورمیانه شود،‌ اما در مقابل مقامات در کشور عربستان سعودی بر این باور بوده و هستند که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه مشروعیت خود را از دست داده است و دیگر نمی تواند در این کشور باقی بماند، این مساله را مقامات ریاض بعد از آن اعلام کردند که مدعی شدند بشار اسد نبرد مسلحانه ای را برضد مردم کشورش آغاز کرده است.
در این چهارسال گذشته از ویژگی های این دوره می توان به توقف همکاری های اقتصادی بین دو کشور به صورت کامل اشاره کرد، من در این دوره در عربستان سعودی بودم و در همین مدت مطلع شدم که مقامات عربستان سعودی به شرکت های بزرگ اقتصادی خود دستور داده بودند به هیچ عنوان با شرکت های روسی داد و ستد و معامله ای نداشته باشند.
اما اکنون اوضاع کمی فرق کرده است و در یک سال گذشته سعودی ها منع داد و ستد و معامله با شرکت های روسی را حذف کرده اند و حتی در این باره سفارش هایی هم به عمل آمده تا این محدودیت ها رفع شود.
مجری برنامه : ‌ چرا این موضع دولتمردان عربستان سعودی در قبال روسیه تغییر کرده است، حال این که ما هیچ تغییری در مواضع قبلی مقامات روسیه در قبال مساله سوریه و شخص بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ندیده ایم، اگر چه شنیده شده مقامات روسیه و آمریکا در خصوص سرنوشت بشار اسد به توافق هایی دست یافته اند،‌ اما هنوز از نهادهای رسمی و دولتی روسیه در این باره چیزی بیان نشده است، واقعا چرا عربستان سعودی در مواضع خود تغییراتی داده است؟ از این رو سعودی ها چرا به یک باره تصمیم گرفتند به منع همکاری شرکت های اقتصادی خود با روسیه پایان دهند ؟ آیا سعودی ها به این نتیجه رسیده اند که دیگر نمی توان نقش مهم و موثر روسیه را نادیده گرفت و یا این که آیا مقامات ریاض درباره پرونده سوریه از کرملین در خصوص بشار اسد نشانه هایی را دریافت کرده اند ؟
کنستانین دودایوف : فکر می کنم این سوال را شما باید از پادشاه عربستان سعودی بپرسید، اما رویهم رفته نظرم به نظر شما در این باره نزدیک است و فکر می کنم مقامات عربستان اینک به این نتیجه رسیده اند که دیگر نمی شود، نقش مسکو را در تحولات نادیده گرفت، اکنون نقض تصمیم قبلی و از سر گیری روابط مجدد با روسیه از سوی مقامات ریاض گرفته شده است،‌ شما درست گفتید اکنون مقامات سعودی به این نتیجه رسیده اند که واقعا نمی تواند نقش روسیه را در تحولات مربوط به خاورمیانه نادیده بگیرند و به این سیاست تحریم روسیه ادامه دهند.
باید بگویم شماری از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی با مواضع دولتمردان روسیه در قبال بحران سوریه موافق نیستند، اما عربستان سعودی تنها کشور عربی منطقه بود که تصمیم گرفت روابط اقتصادی خود را با مسکو قطع کند، این رویداد برای روسیه کمی غیر قابل هضم بود، چرا که روابط اقتصادی بین روسیه و آمریکا با وجود اختلاف در مواضع بین مسکو و واشنگتن درباره بحران سوریه و مساله فلسطین و همچنین در خصوص منازعه اوکراین همه و همه هیچ گاه باعث نشده بود، تا روابط اقتصادی بین آمریکا و روسیه قطع شوند، آمریکا حتی به روابط اقتصادی خود با چین هم ادامه داد کشوری که هم پیمان روسیه به شمار می آید و در خصوص سوریه هم مواضعش با مسکو هم سو است، یکی دیگر از مواردی که باعث تعجب و شگفتی مقامات روسیه از این موضع عربستان سعودی شده بود، ادامه یافتن روابط اقتصادی بین ریاض با چین است و پکن مواضعی مشابه روسیه داشته است و همین مساله باعث تنش بین آمریکا و عربستان سعودی شده بود، اما موجب قطع روابط اقتصادی ریاض با واشنگتن نشده بود.
مجری برنامه : همواره در قبال روسیه این گفته صدق می کند که پکن در اتخاذ مواضع خود همیشه در پس روسیه مخفی می شود، اکنون می خواهم بگویم که موضع پکن درباره پرونده بحران سوریه با موضع مسکو همسو است،  ‌اما با این وجود تاکنون از مقامات چینی مواضعی را نشنیده ایم، یعنی می خواهم بگویم چینی ها در بازی سیاسی خوب بر این نقش سوار هستند، اکنون سوال من این است آیا در صورت بروز این تحول در روابط بین روسیه و عربستان سعودی ما شاهد بروز تحول در مواضع منطقه ای و مواضع در تحولات خاورمیانه خواهیم بود، یعنی آیا این تحول جدید در روابط بین عربستان سعودی و روسیه فدرال موجب خواهد شد تا پرونده سوریه هم تغییراتی را شاهد باشد ؟ چرا که همه خوب می دانیم روابط و میزان سلطه مقامات روسیه بر دولتمردان سوریه بیشتر از دیگر کشورها می باشد .
کنستانین دودایوف : تا جایی که من اطلاع دارم روسیه مواضع رسمی و سابق خود را در باره پرونده بحران سوریه تغییر نداده است، از این رو براساس اطلاعاتم این مواضع دستخوش تغییر نشده است،‌ حتی من نشانه هایی دال بر احتمال تغییر یافتن این مواضع نمی بینم، البته تا پیش از این گفته می شد که پادشاهی عربستان سعودی ممکن است بخواهد مواضع و یا شرایطی را به روسیه تحمیل کند، تا مسکو هم مواضع خود را در قبال بحران سوریه تغییر دهد،‌ از این رو چنین مساله ای هم شکل نگرفت و روابط بین مسکو و ریاض هنوز به مانند قبل است و هیچ تغییری در مواضع روسیه در خصوص سوریه روی نداده است.
البته تصمیمی دیگر گویا در این باره اتخاذ شده است و آن مساله جدا کردن تصمیم های سیاسی از موضوعات اقتصادی است،‌ چرا که همین شکل سیاست را سعودی ها در قبال آمریکا و چین نیز به این صورت در پیش گرفته اند، از این رو اکنون سعودی ها به نظر می رسد این مساله را دریافته اند و این موضوع را روس ها از همان ابتدا بر آن تاکید داشته اند،‌ در نوامبر سال 2012 در عربستان سعودی و در جریان کنفرانس وزیرای امور خارجه کشورهای عرب عضو شورای همکاری کشورهای خلیج فارس که با حضور سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار شد وی مواضع دولت روسیه را برای همه حاضران تشریح کرد، از این رو اختلاف نظر در مواضع سیاسی پیرامون بحران سوریه نباید بر روابط اقتصادی کشورها تاثیر بگذارد.
مجری برنامه : آن چه را که سرگئی لاوروف در عربستان به آن اشاره کرد بار دیگر در کویت تکرار کرد،‌ در آن نشست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حاضر شد، در آن نشست وزیر امور خارجه عربستان سعودی حاضر نشد، اما مقامات عالی رتبه ای از وزارت امور خارجه عربستان سعودی حضور داشتند ولی منظورم این است که وزیر امور خارجه روسیه در این نشست بر این مساله تاکید کرد، اما آیا به نظر نمی رسد نا امیدی کشورهای عرب منطقه و بخصوص عربستان سعودی از سیاست ها و راهکارهای آمریکا در منطقه و بخصوص درباره بحران سوریه باعث روی آوردن مجدد این کشورها به کشور روسیه شده است ؟
کنستانین دودایوف : در باره اعتماد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به آمریکا باید بگویم بله این کشورها اعتماد خود را به واشنگتن از دست داده اند، همان گونه که خود کشورهای عربی در منطقه می گویند آمریکا به هم پیمانان عرب خود در منطقه خیانت کرده است، مثلا شانه خالی کردن آمریکا در قبال حمایت از حسنی مبارک به مثابه خیانت این کشور به عرب ها تلقی می شود، و عربستان سعودی دریافت که آمریکا دیگر حامی آنها به شمار نمی آید، بعد از آن بود که خود آمریکایی ها اعلام کردند دیگر نگاه و توجه خود را می خواهند از خاورمیانه به آسیا و اقیانوس آرام متمرکز کنند.
این موضع آمریکا باعث شد تا دولتمردان در کشور پادشاهی عربستان سعودی از واشنگتن نا امید شوند، همین مساله و موضع آمریکایی ها کافی بود تا سعودی ها را متقاعد سازد در مواضع خود در قبال روسیه فدرال تجدید نظر کنند، در حالی که آمریکا روز به روز موضعش در منطقه متزلزل تر از گذشته می شد، این روسیه بود که رفته رفته در حال به دست آوردن جایگاه قوی تری برای خود بود، به گونه ای که کشورهای هم پیمان مسکو به این نتیجه رسیدند که روس ها از تعهدات خود در قبال این هم پیمانان شانه خالی نمی کنند.
سوریه یکی از نمونه های بارز و برجسته در این خصوص به شمار می آید، البته درباره شبه جزیره کریمه هم این مساله صدق می کند و روسیه هرگز از این منطقه هم چشم پوشی نکرده است، درباره سوریه که مواضع مشخص است و درباره شبه جزیره کریمه روسیه به رای و همه پرسی مردم در این منطقه احترام گذاشت، این مردم سال ها تلاش کردند و سعی نمودند خود را بار دیگر به روسیه فدرال بازگردانند.
مجری برنامه : در خصوص شبه جزیره کریمه و موضوع الحاق این منطقه به روسیه فدرال باید بگویم کشورهای عربی در این باره هم هیچ مخالفتی از خود نشان ندادند و نظیر مخالفت هایی که از سوی کشورهای غربی در این باره بیان شد، ما از عرب ها مخالفتی ندیدیم ، از این رو می توان گفت کشورهای جهان عرب به صورت کلی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به صورت مشخص به آرامی این موضوع را پذیرفتند، اکنون از این که بگذریم باید بگویم در کنفرانس سران کشورهای عربی و آمریکا که در کمپ دیوید برگزار شده بود سران چهار کشور عربی در این کنفرانس شرکت نکردند، البته آنها دعوت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از خود را پذیرفتند، اما حاضر نشدند مشارکت کنند و به نمایندگی از خود کسانی را اعزام کردند، آیا با توجه به چنین شرایطی که در روابط کشورهای منطقه و آمریکا و روسیه بوجود آمده، می توان پیش بینی کرد این کشورهای عربی مواضع مستقلی از خود نشان دهند،‌ چرا که به گونه ای می توان گفت روابط بین آمریکا و روسیه و کشورهای غربی با نوعی از شرایط دوران جنگ سرد روبه رو هستند ؟ آیا این کشورهای عربی می توانند تصمیمی مستقل از خود داشته باشند و در عادی سازی و توسعه روابط با روسیه گام های جدی تری بردارند ؟
کنستانین دودایوف : باز می‌گویم بهتر است این پرسش را از سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سوال کنید، اما من در این باره معتقد هستم، روند تحولات جاری کنونی در منطقه خاورمیانه و بخصوص در قبال آن چه که به کشور پادشاهی عربستان سعودی مربوط می شود و این کشور اکنون در عمق این تحولات قرار دارد می توانم بگویم تحولات سوریه و تحولات مربوط به داعش و توسعه داعش و بحران یمن همه و همه باعث می شوند تا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بیش از قبل برای حل این مشکلات به دنبال توسعه روابط خود با روسیه بیفتند.
اکنون که آمریکا هم به دنبال کاهش حضور خود در منطقه خاورمیانه است روسیه برخلاف واشنگتن در حال اندیشیدن برای توسعه حضور خود در این منطقه است،‌ هم اکنون روسیه در اروپا و بسیاری اماکن دیگر داعیه دار حمایت از صلح است، اکنون از نظرم من همچون دوره اتحاد جماهیر شوروی سابق که شوروی و مسکو جایگاه خاصی داشته مسکوی امروز هم در حال گام نهادن در همان مسیر است.
اکنون بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عرب روسیه را هم پیمان مناسبی برای خود می شناسند، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشید من از بسیاری از عرب ها می شنیدم که می گفتند واقعا این چه کاری بود که کردید ؟ !، حالا که این اتحاد را از هم پاشیدید چه کسی می خواهد از ما در برابر امپریالیزم جهانی حمایت کند ؟! ، دوران کنونی دقیقا برعکس آن دوران سابق اتحاد جماهیر شوروی است و روسیه فدرال روز به روز قدرتمند تر می شود، روسیه در جهت تقویت آرامش و برقراری بیشتر امنیت در عرصه بین المللی گام بر می دارد، اکنون روسیه برای حل مسالمت آمیز بحران ها وارد عمل می شود.
مجری برنامه : در سفر شاهزاده سعود الفیصل وزیر امور خارجه سابق پادشاهی عربستان سعودی به مسکو و پیش از آن اگر چه به صورت علنی باز گو نشد طی حداقل دو نوبت شاهزاده بندر بن سلطان رئیس شورای عالی امنیت ملی عربستان سعودی و سفیر سابق عربستان سعودی برای ربع قرن در آمریکا که البته وی یک شخصیت جنجال برانگیز است به مسکو سفر کرد و پیشنهاد همکاری نظامی به روسیه دادند، به نظر شما آیا عربستان سعودی می تواند به منابع سلاح خود تنوع ببخشد ؟ آیا ممکن است برای خرید سلاح مورد نیازش به روسیه روی آورد،‌ یعنی الا اقل گام های اولیه را در این باره با روس ها بردارد ؟
کنستانین دودایوف : بله آن چه معروف است این بوده که در سال های 2009 و 2010 مذاکرات جدی برای تامین سلاح عربستان سعودی از طریق روسیه جریان داشت، در جریان این مذاکرات گفت وگوها پیشرفت های بسیار جدی پیدا کرد و تا میزان بودجه درنظر گرفته شده برای خرید این سلاح مورد نیاز هم گفت وگوها رسیده بود و مبلغ 4 تا 6 میلیارد دلار برای آن تعیین شده بود، قرار بود تانک های روسی و بالگردهای روسی و سیستم دفاع موشکی روسی به عربستان سعودی ارسال شود، حتی قرار بود سامانه دفاع موشکی هوایی به عربستان داده شود، متاسفانه به دلیل بحران سوریه این قرارداد لغو شد، اما اکنون هیچ دلیلی را برای از سر گرفته نشدن این مذاکرات نمی بینم، چرا که در همین روزهای اخیر ما شاهد رونمایی از سلاح های جدیدی در روسیه و دستآوردهای جدیدی در صنعت تسلیحات روسیه بوده ایم، متاسفانه سعودی ها همواره لحظه ای رفتار کرده اند و اکنون که در مراسم سالگرد هفتادهمین، سلاح های جدید روسیه را مشاهده کرده اند به فکر سلاح روسیه افتاده اند، تانک آرماتار جدید روسیه را دیدیم تانکی که در توان و قدرت آن هنوز همتا و نظیری در جهان برای آن یافت نشده است، از این رو به عنوان مثال چرا عربستان سعودی خود خریدار این قبیل تانک ها از روسیه نباشد ؟ ! .
همچنین باید در این باره بگوییم که سامانه های موشکی و دفاعی اس 300 و اس 400 این دو سامانه از نظر بین المللی شناخته ترین و مورد تایید ترین سامانه ها هستند، اکنون این سوال مطرح است چرا دولتمردان در عربستان سعودی موضوع خرید این سامانه ها را با روسیه مطرح نمی کنند ؟ ، درباره بالگردهای نظامی پیشرفته روسیه که در سال 2009 مقامات عربستان سعودی با مقامات روسیه مذاکراتی داشتند چرا اکنون این مذاکرات برای خرید بالگردها از سر گرفته نمی شود ؟ .
مجری برنامه : اکنون این پرسش را مطرح می کنم هدف از سفر شاهزاده محمد بن سلمان به روسیه چه خواهد بود، آیا قرار است بار دیگر موضوع بحران سوریه مورد بررسی قرار گیرد، چرا که در این باره مذاکراتی هم از قبل صورت گرفته بود، ولی با توجه به این مساله که طرف های منطقه ای هنوز برای این پرونده به نتیجه مشترک دست نیافته اند، ناگزیر روسیه در این باره دخالت خواهد کرد، چرا که متاسفانه باید گفت راهکار سیاسی دیگر برای بحران سوریه قابل تصور نیست و کسانی که در سوریه سلاح در دست دارند خود می خواهند این مساله را مشخص کنند، آیا قرار است تنها پرونده سوریه بررسی شود، یا در کنار آن روابط متقابل که در برگیرنده موضوعات گوناگون است مورد بحث و بررسی قرار می گیرد؟
کنستانین دودایوف : بعید می‌دانم مقامات در عربستان سعودی بخواهند در جریان این سفر و دیدارها به موضوع پرونده و بحران سوریه رسیدگی کنند، چرا که مواضع دولت روسیه در این باره هیچ تغییری به خود ندیده است، از این رو معتقدم بهتر آن است که تمام مشکلات موجود بین روسیه و کشور پادشاهی عربستان سعودی در این مرحله مورد رسیدگی قرار گیرد، البته فکر می کنم به موضوعات مربوط به اوضاع خاورمیانه و داعش هم رسیدگی خواهد شد.
مجری برنامه: بنابراین موضوع سوریه همواره به عنوان موضوع مهم بین دو کشور برای بحث باقی خواهد ماند اما اکنون رسیدگی به سایر پرونده ها اولویت دارد .
منبع:تسنیم
 
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••