۱۳۹۳/۱۰/۰۱ - ۱۶:۱۱

هزینه طراحی هواپیما در ایران

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: طراحی هواپیما در ایران بین 400 تا 500 میلیون دلار هزینه در بر دارد.

هزینه طراحی هواپیما در ایران

به گزارش سراج24،منوچهر منطقی رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع اظهار داشت: ما در برنامه‌های خود اینگونه هدف‌گذاری‌ کردیم که بتوانیم بخشی از نیازهای داخلی خود را تامین کنیم. در کل به حدود ٦٠٠ فروند هواپیما نیاز است که از این تعداد حدود ٤٠٠ تا ٤٥٠هواپیما در این حوزه قرار می‌گیرد و ما انتظار داریم حدود نیمی از این مقدار را ما تامین کنیم.

وی درخصوص نقش مراکز علمی و دانشگاهی در ساخت هواپیما گفت: ما از ابتدای کار، تمرکز خود را بر مراکز علمی و دانشگاهی قرار دادیم و از ابتدا به برخی یافته ها در این زمینه رسیدیم به عنوان نمونه، دانشگاه امیرکبیر خیلی خوب کار کرده و در همه پروژه‌هایی هوایی، ردپایی از استادان آنجا دیده می‌شود.

منطقی افزود: در بخش موتور هواپیما، دانشگاه شریف و علم‌ و صنعت قوی وارد شده‌اند. دانشگاه علم ‌و صنعت یک پژوهشکده خاص موتور دارد و سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه انجام داده است.
 

هزینه طراحی هواپیما در ایران

وی اضافه کرد: الان بالاترین قطب طراحی ساخت رادارهای هواپیمایی در اصفهان است. در پارک‌ علمی فناوری فارس هم استادانی هستند که در بخش بال و ارتعاش خیلی خوب کار کرده‌اند. و ما از همه آنها خواستیم که این مراکز وارد طراحی کلان شوند. منتها این مجموعه‌ها به ‌تنهایی توان این کار را نداشتند. سازمان هواپیمایی کشور در این زمینه کار کرده و توانمندی علمی خوبی دارد که مورد تایید هم هست.

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به ایجاد یک دفتر هماهنگی این مراکز علمی و دانشگاهی گفت: دفتر طراحی هسا(صنایع هواپیماسازی ایران) که ٢٠سال کار کرده و از سازمان هواپیمایی کشور مجوزهای لازم را دارد و به‌عنوان یک دفتر طراحی قوی مطرح است. با این مراکز شروع کردیم که مجموعه‌های مختلف را شکل دهند و خواستیم کارشناسان‌ارشد، دانشجویان دکترا و استادانی که در این زمینه کار می‌کنند، هسته اولیه را تشکیل دهند.
 

هزینه طراحی هواپیما در ایران

منطقی افزود: با توجه به اینکه طراحی، خودش استانداردهایی دارد و مجموعه‌ای هم بر آنها تسلط دارد، از همان ابتدا آنها را وارد مسیری کردند که هدف این مسیر تجربه و یادگیری نیست. زیرا عموما تجربه و یادگیری را از جای دیگر به آنها منتقل کرده‌ایم.

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع خاطرنشان ساخت: در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها تغییرات زیادی پیدا کرده‌اند. بخشی از دانشگاه خواجه ‌نصیر از آموزش به پژوهش تبدیل شد. دانشگاه کارآفرین‌ها، فناوری‌هایشان را در شرکت‌های زایشی می‌برند. معاونت علمی فناوری، دانشگاه‌ها را تشویق می‌کند که این فناوری‌ها را در شرکتی ثبت کنند. یعنی دانشگاه‌ها را به‌سمتی سوق می‌دهیم که زایندگی بالاتری داشته باشند.

وی در مورد توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در امور هوایی گفت: سرمایه‌گذاری‌های کلان یک کشور، در سه‌ بخش انجام می‌شود؛ اول زیرساخت‌هاست. دیگر صنایع پایه است مانند پتروشیمی و فولاد، خودرو و... . بخش دیگر هم «های‌تک» (فناوری پیشرفته) است. در های‌تک هم به این موضوع توجه می‌کنند که در کدام قسمت قابلیت بیشتری دارند و بر مبنای آن قابلیت‌ها، سرمایه‌گذاری می‌کنند. حدود ١٠صنعت نیز در حوزه های‌تک قرار می‌گیرند.
 

هزینه طراحی هواپیما در ایران


منطقی افزود: در این موارد، اول از همه به این موضوع می‌پردازند که آیا پایه‌های علمی و فناوری لازم را در اختیار دارند یا نه، چون در صورت نبود پایه‌های فناوری لازم، هزینه‌ها بسیار زیاد می‌شود. ما نیز در بخش هوافضا قابلیت‌های بسیاری داریم که باید به آن توجه کرد، به بیان دیگر هر کشور دیگری هم جای ما بود، حوزه هوافضا را انتخاب می‌کرد.

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به میزان بازگشت سرمایه صنعت هوایی گفت: بازگشت سرمایه در حوزه‌هایی مانند هواپیما و صنایع هوایی، بسیار طولانی و زمان‌بر است. برای مثال پتروشیمی طی سه یا چهارسال سرمایه اولیه ‌اش را برمی‌گرداند، اما هوافضا این سرمایه را طی هشت تا ١٠سال برمی‌گرداند.

وی افزود: با این همه توجه روی این صنعت بسیار زیاد است زیرا این صنعت، زیرساختی برای بسیاری از صنایع پیشرفته دیگر محسوب می‌شود.

منطقی با اشاره به تجربه کشورهای مختلف گفت: بسیاری از کشورهای در حال توسعه، حتما یک پروژه در زمینه هوافضا دارند. پس با توجه به این موضوع که ما این زیرساخت‌ها را در اختیار داریم، حتما در زمینه هوافضا سرمایه‌گذاری کنیم. دیگر آنکه هوافضا از جمله حوزه‌هایی است که می‌تواند بر دیگر حوزه‌های علمی و فنی ما نیز تاثیر بگذارد.

منبع: پارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
capcha
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۸۳
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••