اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ - ۱۵:۵۶
خدمات دولت دهم به کام مدیران دولت یازدهم

گزارش 100 روزه هلال احمر کذب از آب درآمد

مدیرکل سابق روابط عمومی جمعیت هلال احمر گفت که ۹۰ درصد گزارش ۱۰۰ روزه هلال احمر در دوره مدیران جدید مربوط به زحمات مدیران دولت دهم بود.

گزارش 100 روزه هلال احمر کذب از آب درآمد

به گزارش سراج24 پویا حاجیان، با اشاره به گزارش 100 روز فعالیت‌های جمعیت هلال احمر که در وبگاه دولت و همچنین در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شده بود، اظهار داشت: متاسفانه با توجه به فعالیت 80 روز مدیریت جدید در هلال  احمر، گزارش 100 روزه‌ای ارائه شد که بیش از 90 درصد اقدامات آن مربوط به زحمات و تلاش‌های مدیران گذشته در دولت دهم بوده است.

وی افزود: اینگونه ارائه گزارش و نادیده گرفتن زحمات مدیران گذشته دولت دهم در جمعیت هلال احمر بی‌انصافی و کم لطفی بود. به هر حال جمعیت هلال احمر نهادی به حساب می‌آید که مورد اعتماد مردم است و کار کردن در آن توفیق الهی می‌خواهد تا بتوان به آسیب‌دیدگان کمک کرد.

حاجیان با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز امدادگران زحمتکش جمعیت هلال احمر مشغول کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله‌زدگان بوشهر هستند، تصریح کرد: بنابراین بسیاری از مطالب گزارش 100 روزه مدیران جدید جمعیت هلال احمر از جمله نتایج عضویت هلال احمر ایران در هیات حاکمه فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر در سیدنی و همچنین ورود خودروهای نجات و بسیاری از موارد دیگر مربوط به مدیریت گذشته هلال احمر در دولت دهم به خصوص در اواخر فعالیت این مدیران بود.

مدیر کل سابق روابط عمومی جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور روسا و مقامات ارشد کمیته و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ در ایران و همچنین اقدامات امدادی و کمک‌رسانی هلال احمر در دولت دهم در عرصه بین‌المللی از جمله قحطی سومالی، سیل پاکستان و موارد بی‌شمار دیگر عنوان کرد: بطور مثال در گزارش 100 روز فعالیت‌های جمعیت هلال احمر تنها موارد جدیدی که می‌توان به آن اشاره کرد اقدامات بشردوستانه برای کمک به حادثه‌دیدگان فیلیپین و ورود برخی داروها و واکسن فلج اطفال است که البته در مقوله ورود واکسن این اقدام از جمله فعالیت‌های معمولی هلال احمر در سنوات گذشته بوده است.

حاجیان در تشریح ماهیت گزارش 100 روزه که در دولت یازدهم سازمان‌ها و نهادها ارائه می‌دهند، بیان داشت: اصل این گزارش اهمیتی ندارد زیرا باید یک زمان مشخصی از دوران مدیریتی افراد بگذرد و براساس آن سیاست‌ها تعریف شود و اقدامات لازم نیز صورت پذیرد. البته ما نیز نمی‌خواهیم به عملکرد کوتاه‌مدت مدیران خرده بگیریم، به هر حال زمان فعالیت این مدیران کم بوده است و توقعی از آنها نیست و تغییر و تحولات در نهادها و سازمانها نیز براساس شاخص‌های مدیریتی امری طبیعی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال نقدی که به این گزارش 100 روزه جمعیت هلال احمر در دوران مدیریت جدید وارد است، در این مورد است که چطور می‌توان در مدت کمتر از 80 روز پایگاه‌های امدادی از جمله پایگاه امداد هوایی ساخته شود. در حالی که این اقدامات در دوران مدیریت گذشته جمعیت در دولت دهم صورت پذیرفت و حتی در مثالی دیگر اهدای نشان ویژه بحران به مدیریت روابط عمومی جمعیت هلال احمر زمانی صورت پذیرفت که مدیریت جدید 5 روز بیشتر این مسئولیت را نپذیرفته بود و اهدای این نشان نتیجه تلاش مدیران گذشته بوده است.

حاجیان خاطرنشان کرد: البته ما نیز به هیچ عنوان زحمات مدیران جدید هلال احمر را در این دوره نادیده نمی‌گیریم ولی چه بهتر بود تا از زحمات و تلاش مدیران سابق این جمعیت در دولت دهم که بارها نیز رهبر معظم انقلاب از تلاش آنها تقدیر به عمل آورده بود، یاد می‌کردند و آن را پاس می‌داشتند.

براین اساس پویا حاجیان مدیرکل سابق روابط عمومی جمعیت هلال احمر برای شفاف سازی بیشتر و همچنین جلوگیری از هر نوع پیش داوری درباره این گفت‌وگو مطلبی کامل در نقد برنامه 100 روزه فعالیت مدیران جدید هلال احمر در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد که به شرح ذیل است:

گزارش 100 روزه هلال احمر که صحیح نیست

مدیرکل سابق روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر با اشاره به انتشار گزارش عملکرد 100 روزه جمعیت هلال احمر در یکی از خبرگزاری‌ها، این گزارش را خلاف واقع و مصادره اقدامات مثبت دولت قبل و دوره مدیریتی پیشین جمعیت هلال احمر به نفع دولت تدبیر و امید دانست.

حاجیان گفت: جای تعجب است از دولتی که با شعار صداقت آمده است، اقدامات مثبت صورت گرفته در دولت قبل را به نفع خود مصادره کرده و نسبت به سیاه نمایی به عملکرد گذشتگان و تشویش اذهان مردم اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه خدمت در جایی همچون جمعیت هلال احمر یک توفیق الهی است چرا که جامعه هدف در این نهاد خدمت رسان نیازمندان و آسیب دیدگان و درماندگان حوادث و سوانح و بلایا می باشند، گفت: اینکه چه کاری را چه کسی انجام داده اهمیتی ندارد اما صداقت در کلام آن هم در نهادی چون هلال احمر که امین و مورد اعتماد مردم می باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حاجیان با اشاره به انتشار گزارش عملکرد 100 روزه جمعیت هلال احمر در یکی از خبرگزاری ها، افزود: در این گزارش به طور کامل بخشی از عملکرد دوره مدیریت قبلی هلال احمر در قالب گزارش عملکرد 100 روزه هلال احمر در دولت تدبیر و امید ارائه شده و این در حالی است که صرفا 80 روز از دوران کاری رئیس جدید این دستگاه می گذرد.

مدیرکل سابق روابط عمومی جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در این گزارش به عضویت هلال احمر ایران در هیات حاکمه فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر به عنوان یک دستاورد 100 روزه ذکر شده است، گفت: همانطور که در گزارش فدراسیون بین المللی نیز اشاره شده، موارد چون جایگاه بین المللی هلال احمر ایران در سال های اخیر و به ویژه حضور موثر و موفق آن در حوادث بین المللی همچون سیل پاکستان، قحطی سومالی، سونامی ژاپن، زلزله ترکیه و همچنین توانمندی هلال احمر در عرصه امداد و نجات و بهداشت و درمان و آموزش و تعاملات خوب با دیگر جمعیت‌های ملی و نهادهای بین المللی، توجه ویژه به جوانان و فعالیت های داوطلبانه و چهره شناخته شده ایران در عرصه‌های جهانی و برگزاری موفق کنفرانس منا در اردیبهشت 92 به عنوان بخشی از دلایل این انتخاب می‌باشد و همه و همه حاصل تلاش‌های چندین ساله مدیران، کارکنان و اعضا جمعیت هلال احمر در سال‌های اخیر است و نسبت دادن این عضویت به فعالیت 100 روزه هلال احمر تنها به صرف اینکه انتخابات هیات حاکمه فدراسیون از لحاظی زمانی همزمان با ابتدای دوره مدیریتی جدید این مجموعه بوده، نوعی بی انصافی است.

حاجیان با بیان اینکه در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده طراحی مانور دور میزی زلزله فرضی شمال تهران با قدرت 6 ریشتر و ورود 43 دستگاه خودروی نجات تیپ 2 منحصر به فرد مخصوص حوادث و سوانح جاده‌ای یکی دیگر از اقدامات دوران مدیریتی جدید هلال احمر است، گفت: طراحی این مانور پیش از این در سازمان امداد و نجات برنامه ریزی شده بود و 43 دستگاه خودروی نجات تویوتا عنوان شده در گزارش نیز پیش از تغییر دولت اقدام به خرید آن شده بود و اوایل شهریور ماه سال جاری و قبل از انجام تغییر مدیریتی در هلال احمر وارد گمرک شد و طبق برنامه ریزی از قبل تعیین شده مقرر شده بود که جهت طرح امداد و نجات زمستانی سال 92 به ناوگان امدادی هلال احمر افزوده شود که این موضوع قبلا توسط اینجانب نیز رسانه ای شده بود.

سخنگوی سابق جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه این موارد در تغییر دولت ها طبیعی است اما نادیده گرفتن خدمات گذشتگان و مصادره آن به نفع جریانات خاص سیاسی آن هم در یک نهاد مردمی و غیر سیاسی غیر طبیعی به نظر می رسد، افزود: دراین گزارش تاکید شده است که در این مدت 100 روز موفق به ورود بالگردهای اروپایی و اخذ مجوز آن از هیات دولت شده اند که امری بسیار مطلوب و پسندیده است، اما از آذرماه 91 تاکنون بالگردی به ناوگان امداد هوایی هلال احمر افزوده نشده و پیش از این در سال 91 آن هم در شرایط سخت تحریم ها 4 فروند بالگرد جدید اروپایی متعلق به شرکت های روسی وارد ناوگان امداد هوایی شده بود.

وی با بیان اینکه تعدادی از پروژه های عمرانی که در دوره پیش کار ساخت آن آغاز و به اتمام نیز رسیده است، در حال حاضر آماده بهره برداری می باشد، گفت: از آن جمله می توان به پایگاه های امدادی، اردوگاه ها، انبارها و سایر ساختمان های اداری و امدادی و همچنین باغ موزه ملی جمعیت هلال احمر اشاره کرد اما با کمال تعجب در این گزارش شاهد هستیم که ایجاد پایگاه های امداد هوایی در استان های اصفهان، یزد و قزوین به عنوان دستاوردهای 100 روزه ذکر شده و این در حالی است که این پایگاه ها در دولت قبل ساخته و آماده بهره برداری بود و طبق برنامه از قبل تعیین شده مقرر شده بود اواخر مهر ماه سال جاری در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی به بهره برداری رسمی برسد و این پایگاه ها صرفا در این دوره به افتتاح رسید.

حاجیان با اشاره به بخش دیگری از این گزارش، افزود: در گزارش 100 روزه هلال احمر به دریافت نشان ها، جوایز و تقدیرها به عنوان بخشی از دستاوردهای یکصد روزه هلال احمر اشاره شده و این در حالی است که برای مثال نشان ویژه روابط عمومی بحران، جایزه بین‌المللی در مورد پروژه کانون‌های بشردوستانه در مراکز اصلاح و تربیت و زندان‌ها، تقدیر کمیته راهبردی صندوق جمعیت سازمان ملل از عملکرد سازمان جوانان در مورد کارگاه‌های آموزشی بهداشت باروری در بلایا، جایزه توسعه داوطلبان سال 2013 و لوح زرین بقراط بدلیل اقدامات انجام شده در طی سال های اخیر به جمعیت اختصاص یافته و صرفا از لحاظ زمانی، زمان اهدای جوایز همزمان با دوره جدید مدیریتی هلال احمر بوده و نباید از آن به عنوان یک دستاورد مدیریتی یاد کرد چرا که پروژه کانون های بشردوستانه در مراکز اصلاح و تربیت، کارگاه های آموزشی بهداشت باروری، طرح نیابت سازمان داوطلبان و ارائه خدمات سلامت محور در حوزه امداد و نجات طرح هایی بوده اند که از سال 90 و 91 در جمعیت هلال احمر به اجرا در آمده است.

مدیرکل سابق روابط عمومی جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه موارد دیگری همچون طرح دادرس، اعزام کاروان های نیکوکاری و امضا تفاهم نامه موسسه آموزش عالی هلال با ناجا که در مرداد ماه سال جاری و پیش از تغییر دولت انجام شده بود در این گزارش ذکر شده است، گفت: در این گزارش به ورود واکسن فلج اطفال و 6 قلم دارو به عنوان برگ دیگری از موفقیت های مدیریتی این دوره 80 روزه اشاره شده که این در حالی است که ورود دارو جز وظایف ذاتی این نهاد خدمت رسان می باشد و طبق روال در تمامی دوره های گذشته مدیریتی و دولت های قبل نیز به انجام رسیده است.

حاجیان با تاکید بر اینکه آنچه مهم است انجام این اقدامات در جهت خدمت رسانی بهتر و مطلوب تر به مردم عزیز ایران است و انتظار می رود مسئولان امر با کمال صداقت با مردم سخن بگویند و تمام همت و تلاش خود را برای توسعه خدمات و پیشرفت کشور بکار گیرند چرا که ارائه چنین گزارشاتی آن هم از نهادی همچون هلال احمر باعث بدبینی مردم نسبت به مسئولان و خدایی نکرده برداشت عوام فریبی می‌شود.

گزارش 100 روزه ای که مدیریت جدید هلال احمر در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرد

عضویت ایران در هیئت حاکمه صلیب‌سرخ، ورود بالگردهای اروپایی، دریافت نشان ویژه روابط عمومی بحران، اجرای طرح ملی «دادرس» و ... از جمله اقدامات در جمعیت هلال‌احمر ایران در شروع به کار دولت تدبیر و امید است.

محمد فرهادی که در سوابق خود ریاست وزارتخانه سلامت کشور را دارد، در حدود 80 روز مدیریتش در جمعیت هلال‌احمر توانسته در عرصه بین‌المللی و داخلی بدرخشد، جمعیت هلال‌احمر ایران در انتخابات مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر که با حضور 189 جمعیت ملی در سیدنی برگزار شد، با کسب بیشترین آرا، در منطقه آسیا و اقیانوسیه به عنوان یکی از 20 جمعیت ملی عضو هیئت حاکمه فدراسیون انتخاب شود.

این مدیر 70 ساله در سازمان امداد و نجات این جمعیت که متولی اصلی امدادرسانی در حوادث و سوانح محسوب می‌شود نیز توانست اقدامات چشمگیری انجام دهد، به گونه‌ای که طراحی مانور دور میزی زلزله فرضی شمال تهران با قدرت 6 ریشتر و ورود 43 دستگاه خودروی نجات تیپ 2 منحصر به فرد مخصوص حوادث و سوانح جاده‌ای یکی از اقدامات وی در دوران مدیریتش بود.

پیش از فرهادی، تنها بالگردهای روسی مورد توجه مدیران ارشد جمعیت هلال‌احمر قرار می‌گرفت، اما وی مجوز خرید بالگردهای اروپایی را از هیئت دولت کسب و پایگاه‌های امدادهوایی در استان‌های استراتژیکی همچون قزوین، اصفهان و یزد ایجاد کرد.

یکی از اقدامات موثر هر جمعیت ملی، کمک به حادثه‌دیدگان کشورهای دیگر است که در این 80 روز اعزام گروه‌های امدادی به فیلیپین و توزیع بیش از 10 هزار بسته‌غذایی میان طوفان‌زدگان بسیار مورد توجه جهانیان قرار گرفت. همچنین پوشش خبری مناسب حوادث و سوانح توسط جمعیت هلال‌احمر و پاسخگویی سریع و درست به افکارعمومی و خبرنگاران در زمان بروز حوادث و سوانح سبب شد که نشان ویژه روابط عمومی بحران توسط روابط عمومی این جمعیت کسب شود.

سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر همواره به عنوان بازوی کمک‌کننده این جمعیت شناسایی شده است که این سازمان توانست جایزه بین‌المللی در مورد پروژه کانون‌های بشردوستانه در مراکز اصلاح و تربیت و زندان‌ها از سوی فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر کسب کند و این دریافت جایزه در حالی بود که 42 طرح به دبیرخانه این فدراسیون ارسال شده بود.

طرح ملی «دادرس» یکی از بزرگترین پروژه‌های امدادی بود که از زمان ریاست قبلی جمعیت هلال‌احمر آغاز شد و در زمان مدیریت فرهادی نیز طرح در 24 هزار مدرسه راهنمایی با ظرفیت آموزش 380 هزار دانش‌آموز گسترش یافت.

همچنین تقدیر کمیته راهبردی صندوق جمعیت سازمان ملل از عملکرد سازمان جوانان در مورد کارگاه‌های آموزشی بهداشت باروری در بلایا برگ زرین دیگری در حوزه جوانان جمعیت هلال‌احمر بود.

سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، سازمانی است که وظیفه سازمان‌دهی افرادی را که داوطلبانه خواهان کمک به جمعیت را دارند، بر عهده دارد. این سازمان توانست در مسابقه داوطلبان فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر برنده جایزه توسعه داوطلبان سال 2013 را از میان 30 طرح ارسال شده بگیرد. این طرح که به طرح نیابت (کمک به سالخوردگان) معروف است، توانست از میان 30 طرح ارسال شده، جایزه بهترین طرح را بگیرد.

یکی از اقدامات سازمان‌های دخیل، کمک به مناطق محروم و کم برخوردار کشور است که اعزام 538 کاروان نیکوکاری این سازمان در راستای این مهم انجام شد.

موسسه آموزش عالی علمی کاربردی هلال یکی از موسسات آموزشی مهم برای آموزش علمی امدادگران فعالیت می‌کند که می‌توان انعقاد تفاهم‌نامه میان موسسه علمی کاربردی هلال ایران و ناجا به منظور آموزش امدادی به 40 هزار تن از پرسنل ناجا را یکی از اقدامات موثر این موسسه دانست و همچنین تشکیل جلساتی با حضور پلیس راهور در مورد برگزاری دوره‌های آموزشی 35 ساعته امداد و کمک‌های اولیه ویژه متقاضیان گواهینامه رانندگی، یکی دیگر از اقدامات موثر مسئولان موسسه بود.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر توانست در این 80 روز لوح زرین بقراط را به دلیل ارائه خدمات سلامت محور در حوزه امداد و نجات توسط سازمان نظام پزشکی اخذ کند و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی خدمات بهداشت باروری در حوادث یکی دیگر از اقدامات اساسی در زمینه بهداشت و درمان بوده است.

فرهادی در حالی ریاست جمعیت هلال‌احمر را بر عهده گرفت که موج گرانی و کمبود دارو به این جمعیت بشردوستانه نیز رسیده بود، اما اقدامات صورت گرفته منجر به ورود شش قلم دارو برای بیماران خاص و همچنین واردکردن واکسن فلج اطفال شد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••