اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ - ۱۰:۰۸
بشار اسد در گفت‌وگو با شبکه روسیه ۲۴:

خلع‌سلاح شیمیایی منوط به قطع حمایت آمریکا از تروریست‌ها است

رئیس جمهوری سوریه ضمن اشاره به اینکه خلع‌سلاح شیمیایی منوط به قطع حمایت آمریکا از تروریست‌ها است تأکید کرد هر حمله‌ای علیه سوریه، منطقه را درگیر جنگی ویرانگر خواهد کرد

خلع‌سلاح شیمیایی منوط به قطع حمایت آمریکا از تروریست‌ها است
به گزارش سراج24 ؛ بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه «روسیه 24» به تبیین و تشریح دلایل پذیرش طرح روسیه در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه پرداخت و به خبرنگار این شبکه در این ارتباط پاسخ داد.
 
رئیس جمهوری سوریه یکی از مهمترین دلایلی که سوریه را به پذیرش نظارت بین المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوق داد، ارائه این طرح از سوی روسیه دانست و تاکید کرد که اگر کشور دیگری چنین طرحی را ارائه می‌داد، بدون تردید دمشق این طرح را رد می‌کرد.
 
بشار اسد وجود هرگونه ارتباط بین پذیرش این طرح با تهدیدات آمریکا علیه سوریه را رد و تاکید کرد که تعامل سوریه با این قضیه از تلاش جدی این کشور برای دوری از هرگونه جنگ چه برای سوریه به طور خاص و چه برای تمام کشورهای منطقه به طور عام نشات می‌گیرد، اگرچه در این میان برخی از هواداران گزینه جنگ علیه سوریه در آمریکا خواهان به آتش کشیدن منطقه هستند.
 
رئیس جمهوری سوریه در ادامه گفت که در اولین گام برای اجرای این طرح آمریکا باید از سیاست‌های خصمانه خود علیه سوریه دست بردارد و هنگامی‌که نظام سوریه مشاهده کند آمریکا اقداماتی در راه برای برقراری ثبات و استقرار و توقف تهدیدات و ارسال سلاح برای گروه‌های تروریستی انجام داده، می‌توان مراحل نهایی این طرح را به اجرا گذاشت.
 
وی افزود: بدون تردید در اجرای این طرح روسیه نقش اساسی را ایفا می‌کند، چون هیچ‌گونه اعتماد یا ارتباطی بین دمشق و واشنگتن وجود ندارد، در حالی‌که رابطه میان روسیه و سوریه بسیار مستحکم بوده و در جریان بحران سوریه مستحکم‌تر نیز شده است، چون این کشور مصداقیت و اعتبار خود به عنوان کشور قدرتمندی که بتوان بر آن تکیه کرد را به اثبات رساند.
 
آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است:
 
روسیه 24:‌ چرا نظام سوریه با طرح روسیه مبنی بر قرار دادن سلاح‌های شیمیایی تحت نظارت  بین المللی آن هم به این سرعت موافقت کرد؟
 
بشار اسد: سوریه بیش از ده سال پسش طرحی درباره خلع منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی را ارائه داد، چون بر این باور بود که منطقه خاورمیانه منطقه متشنج و منطقه جنگ‌ها از ده‌ها و حتی قرن‌ها پیش بوده، به همین دلیل تخلیه آن از سلاح‌های نامتعارف موجب برقراری استقرار و ثبات در منطقه خواهد داشت و در این راه یکی از مهمترین موانعی که برسر راه اجرای طرح سوریه وجود داشت، آمریکا بود. بنابراین ما به عنوان یک اصل بر این باور هستیم که وجود سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه نمی‌تواند سودمندی باشد، بلکه بالعکس ما همواره در اندیشه استقرار و ثبات منطقه بوده و برای برقراری صلح در آن تلاش می‌کردیم، این بعد اول قضیه ... بعد دیگر به اوضاع کنونی حاکم بر منطقه باز می‌گردد. در این شک نیست که سوریه به شکلی جدی به این امر می‌اندیشد که به هر طریق ممکن خود و به دنبال آن منطقه را از درگیر شدن در هر جنگ دیوانه واری که برخی از حامیان گزینه جنگ در آمریکا در صدد برافروختن آن در منطقه ما هستند، دور نگه دارد. این درحالی است که ما همچنان و تا به امروز درحال پرداخت بهای جنگ‌هایی هستیم که آمریکا چه در افغانستان به دور از سوریه و چه در عراق نزدیک و کشور همجوار سوریه به راه انداخته است، به همین دلیل ما براین باور هستیم که هر جنگی که علیه سوریه به راه انداخته خواهد شد، جنگی ویرانگر برای منطقه خواهد بود و خاورمیانه را وارد سلسله‌ای از مشکلات و بی‌ثباتی‌ها خواهد کرد که ممکن است، برای دهه‌ها طول بکشد و نسل‌های آینده را در برگیرد.
 
بالطبع در این میان عامل سومی هم ما را به موافقت با این طرح سوق داد که مهمترین عامل به شمار می‌آید و آن این بود که طرح از سوی روسیه ارائه شده. اگر این طرح از سوی روسیه ارائه نشده بود، بسیار سخت بود که با چنین طرحی موافقت کنیم. میان مسکو و دمشق روابطی عمیق و مستحکمی وجود دارد که در طول دو سال نیم بحران سوریه این روابط به مراتب عمیق‌تر و مستحکم‌تر شده است، چون روسیه ثابت کرد که به خوبی از ماهیت آنچه در منطقه در جریان است، آگاهی و اطلاع دارد و مصداقیت و اعتبار خود را ثابت کرده و نشان داد که به عنوان یک کشور قدرتمند می‌توان به آن تکیه کرد. اینها دلایلی بودند که سوریه را واداشتند تا به سمت پذیرش و اقدام برای امضای توافقنامه ممنوعیت انتشار سلاح‌های شیمیایی سوق پیدا کند.
 
روسیه 24:‌  باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و جان کری وزیر خارجه‌اش اعلام کردند که سوریه از بیم تهدید حملات موشکی طرح روسیه را پذیرفته است، آیا این گفته درست است؟
 
بشار اسد: اگر به چند هفته اندک تهدیدات آمریکا علیه سوریه نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که این تهدیدات درباره خلع سلاح‌های کشتار جمعی سوریه نبود، بلکه درباره ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در منطقه «غوطه» دمشق بود. به همین دلیل در آن زمان اصلا سخنی یا تهدیدی درباره چشم پوشی نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی وجود نداشت، به همین دلیل این سخن درستی نمی‌تواند باشد.
 
در واقع آمریکایی‌ها تنها پس از نشست سران گروه بیست در روسیه بود که این سخنان را بر زبان آوردند، نه پیش از آن و آنچه ما را به پذیرش این طرح واداشت، همانطور که در سوال قبل گفتم، ارائه طرح توسط روسیه و مناقشات و گفت‌وگوهایی بود که بین ما و مسئولان ارشد روسی انجام شد. به همین دلیل می‌خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که اگر این طرح از سوی روسیه ارائه نمی‌شد، به هیچ وچه امکان نداشت، دمشق درباره این طرح با کشور دیگری بحث و تبادل نظرر کند. این‌گونه سخنان از جمله عوام فریبی‌های آمریکایی است، چون کری و وزارتخانه‌اش و چه بسا اوباما و دولتش می‌خواهند همواره خود را پیروز نشان دهند، اینکه واشنگتن تهدید کرد و به نتیجه هم رسید. این موضوعات برای ما مهم نیست، آنچه برای ما مهم است، باورهای سوری و نقش اساسی روسیه در این قضیه است.
 
روسیه 24:‌ طی روزهای گذشته اخباری منتشر شد، مبنی بر اینکه روسیه اقدامات اجرایی لازم برای اجرای طرح نظارت بین المللی بر سلاح‌های شیمیایی را به اطلاع واشنگتن رسانده، ممکن است، ما را از اقدامات مورد نظر برای اجرای این طرح مطلع کنید که مورد بحث نیز قرار گرفتند؟
 
بشار اسد: طبیعتا طی روزهای اندک آینده سوریه اقدام به ارسال نامه‌هایی برای سازمان ملل متحد و همچنین سازمان ممنوعیت انتشار سلاح‌های شیمیایی خواهد کرد و اسناد و مدارک مورد نیاز را به همراه این درخواست‌ها پیوست خواهد کرد و پس از آن برای امضای توافقنامه ممنوعیت انتشار سلاح‌های شیمیایی اقدام خواهیم کرد.
 
این توافقنامه چند بعد را در برمی‌گیرد که از جمله آنها ممنوعیت تولید، انبار و استفاده از سلاح‌های شیمیایی است. پس از اینکه توافقنامه لازم الاجرا شد که به نظر می‌رسد، یک ماه پس از امضا این اتفاق روی دهد، سوریه اقدام به ارائه اطلاعات لازم درباره ذخایر شیمیایی خود به سازمان خواهد کرد. اینها اقدامات معمول و روتینی است که انجام خواهد شد و ما با آنها مشکلی نداریم. اما باید برای همه روشن و آشکار باشد که این اقدامات تنها یک طرفه انجام نخواهند شد، بلکه این اقدامات دو جانبه هستند و در درجه اول و پیش از هر چیز بر عقب‌نشینی آمریکا از سیاست‌های خصمانه‌اش در قبال سوریه و پذیرش طرح روسیه از سوی آمریکایی‌ها تکیه می‌کند، هنگامی‌که ما ملاحظه کنیم، آمریکا در اقدامات خود صادق است و در راه برقراری ثبات و استقرار در منطقه گام بر می‌دارد و تهدید سوریه و حتی ارسال سلاح به گروه‌های مسلح را متوقف کرده است، در آن صورت این طرح می‌تواند، وارد مرحله نهایی اجرایی خود شود. نقش اصلی در اجرای این طرح بر عهد روسیه است، چون بین ما و روس‌ها اعتماد وجود دارد، اما چنین اعتمادی بین دمشق و واشنگتن وجود ندارد، همانگونه که تماس‌هایی نیز بین ما وجود ندارد و بر این اساس روسیه تنها کشوری است که درحال حاضر می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند.
 
روسیه 24:‌ اگر مسئله اجرای طرح به پایان برسد، می‌خواهید چه طرف بین المللی از سوی سازمان منع انتشار سلاح‌های هسته‌ای بر سلاح‌های شیمیایی شما نظارت داشته باشد؟
 
بشار اسد:‌ ما اعتقاد داریم، بهترین طرف برای نظارت و اشراف بر این انر خود سازمان منع و گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. این سازمان تنها سازمانی است که دارای کارشناسان متخصص در این امر است و این سازمان است که بر اجرای توافقنامه‌ این سازمان در سراسر جهان نظارت دارد.
 
روسیه 24:‌ اما همه می‌دانند که اسرائیل معاعده منع انتشار سلاح‌های شیمیایی را امضا نکرده است، آیا سوریه خواهان پیوستن اسرائیل نیز به این معاهده خواهد شد؟
 
بشار اسد: هنگامی‌که پیشتر قضیه خلع منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی را مطرح کرده بودیم، آمریکا در این خصوص اقدام به ایجاد مانع و چالش کرد و یکی از دلایل این امر اسرائیل بود تا به این طریق این رژیم اجازه تملک چنین سلاحی را به دست آورد. تا زمانیکه در اندیشه برقراری استقرار و ثبات در خاورمیانه باشیم، باید تمام کشورها و طرف‌های حاضر در منطقه و در راس آنها اسرائیل به این امر متعهد و پایبند باشند، به ویژه آنکه اسرائیل دارای انواع سلاح‌های هسته‌ای و میکروبی و شیمیایی و سلاح‌های کشتار جمعی است و به همین دلیل باید به تلاش‌های خود در این خصوص ادامه دهیم که هیچ طرفی در خاورمیانه دارای چنین سلاح‌هایی نباشد، چون اگر چنین شود، منطقه از هرگونه جنگی در آینده در امان خواهد بود، چون جنگ‌های آینده خاورمیانه جنگ‌هایی ویرانگر و بسیار پر هزینه نه تنها برای تمام منطقه که برای سراسر جهان خواهد بود.
 
روسیه 24:‌ سوریه اقدام به تحت نظارت بین المللی قرار دادن سلاح‌های شیمیایی خود می‌کند، در حالی‌که همه می‌دانند، کارشناسان روس تاکید کرده‌اند که گروه‌های مسلح در ریف حلب اقدام به استفاده از مواد شیمیایی کرده‌اند، نظر شما در این‌باره چیست؟ چه پیشنهادی برای محافظت مردم سوریه و کشورهای همجوار از طرف‌هایی می‌کنید که در حملات خو د علیه مردم و کشورهای همجوار از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند؟
 
بشار اسد: این حادثه که از آن نام می‌برید، در مارس گذشته هنگامی‌که تروریست‌ها اقدام به شلیک موشک حامل مواد شیمیایی سمی علیه شهروندان منطقه «خان العسل» حلب کردند، روی داد و در نتیجه آن ده‌ها نفر شهید شدند و براین اساس ما از سازمان ملل خواستیم با ارسال کمیته‌ای از کارشناسان خود دربار این حادثه تحقیق و طرف استفاده کننده از آن را مشخص کند، چون این موضوع برای همه روشن و آشکار بود و همه می‌دانستند، تروریست‌ها دست به این اقدام زده‌‌اند. در آن زمان آمریکا مانع تراشی‌های بسیاری جهت اعزام کارشناسان به سوریه انجام داد، به همین دلیل ما با همکاری روس‌ها اقدام به ارسال دلایل و گزارش‌های خود به سازمان ملل کردیم و آن دلایل ثابت کردند که این اقدام توسط تروریست‌های شمال سوریه انجام شده است. اما اکنون آنچه باید دست به آن بزنیم آن است که کارشناسان سلاح شیمیایی یک هفته نیز در سوریه بودند، بار دیگر به کشور باز گردند و توافقنامه امضا شده بین سوریه و سازمان منع انتشار سلاح‌های شیمیایی  را به اجرا بگذارند که بازدید از تعدادای از مناطق و از جمله منطقه خان العسل را هم در برمی‌گیرد و باید به طور دقیق تحقیق کنیم تا دریابیم این مواد چه موادی بوده وچه طرفی آن را به کار برده است و مهمتر از آن چه کشورهایی این مواد سمی را در اختیار تروریست‌ها قرار داده‌اند و سپس به بازخواست از این کشورها اقدام شود.
 
ادامه دارد...
 
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••