به گزارش سراج24؛ مینیمال سواد فضای مجازی با موضوع نظریه جامعه نمایش به همت سازمان فضای مجازی سراج منتشر شد.
در این قسمت، داوود طالقانی، کارشناس سواد فضای مجازی به ارائه مباحثی پیرامون نظریه جامعه نمایش و اثرات آن بر اجتماع پراخت.
وی با اشاره به اینکه در قرن گذشته نظریه مهمی به نام نظریه نمایش شکل گرفته است، گفت: جامعه نمایش نخستین بار توسط متفکر فرانسوی گی دوبور نظریه پردازی شد. در جامعه نمایش همه چیز تبدی به کالاهایی میشوند که در ویترین قرار میگیرند و در روی ویترین بر روی جهت نمایش آماده میشوند. همه چیز تزئینی و قابل مصرف است و از این مصرفگرایی، تولیدکنندگان درآمدزایی میکنند.
کارشناس سواد فضای مجازی با طرح این موضوع که سلبریتیها محصول جامعه نمایشی هستند، افزود: سلبریتیها کالاهایی هستند که در ویترین رسانه قرار میگیرند و رسانهها از نمایش این کالاهای پر زرق و برق، توجهات مخاطبان خود را جلب کرده و در نتیجه، برای رسانه مورد نظر سرمایه اقتصادی تولید شود. به طور مثال، هنگام خروج از منزل در صبحگاه، نوع لباسی که میپوشیم، اهمیت پیدا میکند چون قرار است که در ویترین بایستیم یا اینکه نظر دیگران برایمان مهم جلوه میکند چرا که همانند متاعی میشویم که مشتریان قرار است آن را بپسندند. بزک کردن انسانها و نشان دادن چهرهای غیرواقعی از خود در شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام یا توئیتر، یک ویژگی خاص جامعه نمایشی است.
طالقانی در پایان تصریح کرد: جامعه نمایشی همه چیز از جمله سیاست را مبتذل میکند چون همه چیز به طور علنی و به روی صحنه آمده و اتفاقات مهم سیاسی هم از این قاعده مستثنی نیستند. این صحنهپردازی حاصل کار رسانهها است و تمام افراد نیز تبدیل به بازیگرهایی شدهاند که خود خبر ندارند.
در ادامه میتوانید ویدئوکلیپی از صحبتهای کارشناس برنامه مشاهده نمائید: