
به گزارش «سراج24»، براساس نتایج یک پژوهش رضایتمندی از جنسیت، نقشی تعیین کننده در پوشش بانوان دارد. نگرش به زندگی، نگرش به نظام سیاسی، نگرش به لباس و نگرش به استفاده از رسانه های گروهی خارجی در تبیین نوع و الگوی پوشش زنان و دختران نقش بسزایی را ایفا می کند.
نگرش های لذت طلبانه دختران بد حجاب
نشست تخصصی بررسی الگوی اکتشافی سبک های پوششی (حجاب) در زنان و دختران تهرانی به میزبانی مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.
دکتر هادی بهرامی احسان، دانشیار روانشناسی دانشگاه تهران مجری تحقیق در این نشست گفت: در این پژوهش از روش میدانی و اجرای پرسشنامه بهره گرفته شده تا سوگیری آزماینده اثری در پژوهش نداشته باشد. هزار آزمودنی در مناطق ۲۰ گانه آموزش و پرورش شهر تهران در این تحقیق شرکت کردند که انتخاب آن ها بر اساس الگوی توزیع ویژگی های جمعیت شناختی زنان و دختران تهرانی انجام شده است.
بهرامی افزود: این نتایج نشان می دهد در مجموع زنان و دختران بدحجاب در مقایسه با زنان و دختران با پوشش مناسب دارای نگرش های لذت طلبانه تر نسبت به زندگی بوده، عاقبت گرایی در آنان ضعیف تر و نسبت به روابط محرم و نامحرم نگرش سهل گیرانه تر دارند و با تفسیری عمدتا فردی از الگوی نگرشی مدرن و غیر سنتی در انتخاب نوع پوشش خود برخوردار هستند.
وی تصریح کرد: این دسته از زنان و دختران تهرانی، با نگرش اسلامی درباره نوع پوشش چندان موافق نبوده و از رسانه های خارجی به خصوص ماهواره و مجله های خارجی به نحو جدی تری استفاده می کنند، آنها از رضایت جنسیت و ظاهر بیشتری برخوردار بوده، نارضایتی بیشتری را از خانواده ابراز کرده، گرایش های مذهبی کمتری را نشان داده و از میزان تمایلات خودشیفتگی و هیستریک بیشتری برخوردارند.
دانشیار روانشناسی دانشگاه تهران گفت: بررسی روابط بین انواع متغیرها با توجه به انواع پوشش زنان و دختران تهرانی در موقعیت های مختلف نظیر خیابان و مراکز خرید، محل کار، اماکن رسمی، تفریح و مسافرت و نهایتا میهمانی نشان داد که روابط بین متغیرها بسیار پیچیده است و از یک الگوی یکدست تبعیت نمی کند.
بهرامی متغیرهای خانوادگی، رضایت از خانواده و نوع سبک های تربیتی را از متغیرهای مهم مرتبط با نوع پوشش زنان و دختران تهرانی در این پژوهش دانست و افزود: از متغیرهای دیگر، متغیر رضایتمندی از جنسیت، نقشی تعیین کننده در اغلب معادلات به خود اختصاص داده و از متغیرهای نگرشی می توان به نقش نگرش به زندگی، نگرش به نظام سیاسی، نگرش به لباس و نگرش به استفاده از رسانه های گروهی خارجی اشاره کرد که توانایی بالایی در تبیین نوع و الگوی پوشش زنان و دختران تهرانی دارند. همچنین متغیر جهت گیری مذهبی در زندگی و کاربرد مذهب در زندگی، یکی از متغیرهای بسیار با اهمیت در تمام سطوح این پژوهش است.