به گزارش سراج24، حضور لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در ایران و یادآوری پرونده خونهای آلوده باعث ایجاد مخالفتهای زیادی در داخل کشورمان و حتی حضور معترضان در فرودگاه برای ابراز مخالفت با حضور فابیوس در ایران شد. اما بسیاری از افراد نسبت به سابقه بد کشور فرانسه در روابط فرهنگی با ایران بیتوجه یا ناآگاه هستند.
سینمای سفارتی فرانسه
درباره نقش فرانسه در انتقال ویروس ایدز به ایران تا به حال چند مستند از جمله «سوغات فرانسوی» و«چند قطره خون» تولید شده است و هفته گذشته تب تماشای این فیلمها بالا گرفت و مردم از نحوه ورود خونهای آلوده از فرانسه به کشورمان آگاه شدند و به نقش دولت فرانسه که در آن زمان فابیوس جوانترین نخستوزیر تاریخ این کشور زمامدار امور بود، پی بردند. فابیوس به ایران آمد و رفت و آنگونه که مشخص است این حضور به گسترش روابط با فرانسه خواهد انجامید. اما فرانسه در همین حدود 10 سالی که از آخرین حضور وزیر خارجه این کشور میگذشت، تا به امروز، حضور پررنگی در محافل هنری کشورمان داشته، حضوری که گاهی آثار سوء آن میتواند اثرات مخربتری از انتقال ویروس ایدز به ایران داشته باشد.
یکی از مهمترین حضورهای فرانسه در کشورمان، ردپای این کشور در حوزه سینماست. واژه «سینمای سفارتی» مدتی است در محافل هنری کشورمان در نقد همکاری فیلمسازان ایرانی با دولتهای غربی مطرح شده است. کافی است با این کلید واژه جستوجوی کوتاهی در فضای مجازی داشته باشیم تا به موارد متعدد همکاری مستقیم دولتهای غربی با فیلمسازان ایرانی برسیم. دولت فرانسه همکاری نزدیکی با برخی از چهرههای سینمایی کشورمان داشته است. «مشرق» در سال 89 که سینمای ایران به دلیل مسائل خانه سینما دچار مشکلات متعددی شده بود طی گزارشی در خصوص فعالیتهای سینمایی سفارت فرانسه در ایران نوشت: «کارمندان سفارت فرانسه به ویژه بخش رایزنی فرهنگی در هفتههای اخیر ملاقاتهای متعددی را با چهرههای فرهنگی- هنری به ویژه سینمایی داشتهاند. یکی از محورهای کاری رایزن فرهنگی سفارت فرانسه پیگیری اخبار خانه سینما، جشن سینمای ایران، شورای داوری خانه سینما، فعالیتها و مواضع معاونت سینمایی وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی بوده است. براساس این گزارش، بخش عمده این ملاقاتها و پیگیریها در ساختمانی در دیباجی شمالی انجام میشود. گفته میشود تاکنون تعدادی از اهالی سینما موفق به اخذ بورسیههای کوتاهمدت و بلندمدت از سفارت فرانسه شدهاند.» همچنین چند فیلم سینمایی و مستند با حمایت مستقیم فرانسه ساخته شده و فیلمساز نیز با همراهی سفارت توانسته فیلمش را به جشنوارههای خارجی برساند. از جمله این فیلمها «کسی از گربههای ایرانی خبر ندارد» است که در ایران توقیف اما نسخه آن توسط بهمن قبادی در اینترنت به اشتراک گذاشته شد. علاوه بر این فیلم اسامی چندین تن از کارگردانان شناخته شده ایرانی نیز به طور غیررسمی در لیست همکاران سفارتخانههای اروپایی از جمله فرانسه دیده میشود.
نشان شوالیه و فراماسونری
علاوه بر حمایت جشنواره کن فرانسه از برخی جریانهای فکری در سینمای ایران، فرانسه تلاش میکند تا هنرمندان مورد نظر خود را از طریق اعطای نشان دولتی، تشویق و ترغیب کند. داستان دریافت نشان شوالیه توسط چند تن از سینماگران، نویسندگان و موسیقیدانهای ایرانی و اینکه چرا فرانسه توجه خاصی به هنرمندان ایرانی دارد، در سال گذشته منجر به کشاکشهای مختلفی شد که در نهایت منجر به انصراف برخی از افرادی شد که نام شان به عنوان دریافتکننده نشان «شوالیه» مطرح شده بود. محمدرضا شرفالدین، مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، میگوید: به صراحت میگویم که نشانهایی مانند شوالیه در لژهای فراماسونری ریشه دارد، درست همان طور که جشنواره کن را فراماسونرها اداره میکنند. به زودی خواهید فهمید که حتی ابوبکر البغدادی و سران داعش هم از فراماسونرهای فرانسوی هستند.
اگرچه با واکنشهای منفی که در جامعه علیه اعطای نشان شوالیه صورت گرفت، بعید به نظر میرسد فرانسویها به این زودیها روی این جایزه مانور دهند اما در طول چند سالی که این کشور، ایران را مرکز توجه خود در اعطای نشان کرده است، هنرمندان خاصی برای دریافت نشان «شوالیه» انتخاب شدهاند که نامشان و دلیل انتخابشان تا حد زیادی سؤالبرانگیز بوده است.
دولت فرانسه از چندین دهه پیش تلاش داشته تا حضور خود را به عنوان کشوری حامی فرهنگ و هنر در ایران تثبیت کند و تنها چند نمونه مانند سینمای سفارتی و نشان شوالیه بوده که رسانهها با تمرکز روی آنها به آثار سوءشان پرداختهاند و زوایای دیگر این حضور شبههانگیز فرهنگی هنوز روشن نشده است.
منبع : روزنامه جوان