اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ - ۱۰:۲۵

اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی

اولین نکته که شاید رهبر معظم انقلاب در طول سالهای اخیر بیش از ۱۰۰ بار آن را متذکر شده‌اند، مسئله اقتصاد مقاومتی و توجه به داخل است. ایشان این نسخه را در برابر نسخه غربی وابستگی و ایجاد اقتصادهای وابسته دانستند.

اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی

به گزارش سراج24،بیانات بسیار مهم و صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی در ششمین روز از ماه مبارک رمضان، یکی از مسائل مهم هفته اخیر است که باید مورد تحلیل و دقت نظر قرار گیرد. این بیانات مهم را می‌توان علاوه بر مباحث اخلاقی و توصیه های بسیار مهم دینی ایشان به همه مسئولان و مردم برای بهره بردن از برکات ماه مبارک رمضان، در یک دسته بندی کلی شامل دو بخش اساسی دانست. یک بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب به بحث از مسئله مهم هسته ای و نکات بسیار مهمی در این باره اختصاص داشت و بخش دیگری از این سخنان مهم به مسئله مدیریت کلان کشور، اقتصاد مقاومتی، توجه به درون و چالش های کنونی اداره کشور و چگونگی رفع آن‌ها مربوط می‌شد.

در بخش اول، رهبر معظم انقلاب به بیان 7 محور اصلی پرداختند: 1. وحدت ملی در مسئله هسته ای؛ 2. ایران اسلامی  به دنبال توافق خوب و مخالف توافق بد؛ 3. بیان صریح خطوط قرمز هسته ای و تکذیب یک شایعه و دروغ؛ 4. سابقه مسئله مذاکره با آمریکا و بدعهدی و زیاده خواهی آمریکا؛ 5. نیاز دولت آمریکا به مذاکرات و هدف اصلی آمریکا در مذاکرات و تلاش هایش نابودی صنعت هسته ای ایران؛ 6. حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای؛ 7. توصیه‌ها و تذکراتی به منتقدان تیم هسته ای.
در بخش دوم، رهبر معظم انقلاب اسلامی به بیان 5 محور اصلی پرداختند که عبارتند از: 1. اقتصاد مقاومتی و توجه به داخل (مردم مقاوم و اهل ایستادگی هستند)؛ 2. نیاز کشور به مدیریت جهادی؛ 3. تنها راه پیشرفت، ایستادگی و پافشاری بر مبانی و اصول است؛ 4. اصل بودن همدلی و همزبانی و لزوم پرهیز از حاشیه سازی؛ 5. چالش بزرگ کشور ما سهل انگاری در عمل و ساده و سطحی نگریستن به مسائل است.  *

به طور معمول بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ماه مبارک رمضان و حتی در غیر این ماه مبارک در جمع مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی با توصیه هایی اخلاقی و دینی آغاز می‌شود. این توصیه‌ها و تذکرات و نکات اخلاقی را نباید تعارف و مقدمه ای برای آغاز بحث دانست و از این روست که گاهی رهبر معظم انقلاب پس از بیان این تذکرات اخلاقی و دینی  مهم، خاطرنشان می‌سازند که اصل بحث این است و نکته و جان کلام ما این بود.
این نکات مهم اخلاقی البته هر چند در ظاهر سیاسی نیستند اما اصل سیاست و مبنای سیاست در اسلام و نظام اسلامی همین‌ها هستند و اگر به همین توصیه های ایشان که برگرفته از تعالیم دینی است عمل شود، مشکلات اصلی سیاست کشور ساده شده و بسیاری از آن‌ها حل می‌شود. البته چون بنای نوشتار حاضر بر اختصار است ما از تبیین نکات اخلاقی و توصیه های  ایشان در این زمینه صرف نظر می‌کنیم و امیدواریم که در فرصت و مجالی دیگر به این مطلب مهم و غیر قابل اغماض پرداخته شود.
این بیانات مهم را می‌توان علاوه بر مباحث اخلاقی مذکور، در یک دسته بندی کلی، شامل دو بخش اساسی دانست. یک بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب به بحث از مسئله مهم هسته ای و نکات بسیار مهمی در این باره اختصاص داشت که ایشان در این بخش با صراحت و دقت و حکمتی مثال زدنی به بیان نکاتی پرداختند که برای مسئله هسته ای کشور راه گشا و تعیین کننده خواهد بود و بخش دیگر این سخنان مهم به مسئله مدیریت کلان کشور، اقتصاد مقاومتی، توجه به درون و چالش های کنونی اداره کشور و چگونگی رفع آن‌ها مربوط می‌شد که در این بخش نیز ایشان نکات فروان و مهمی را بیان کردند که در این مجال به برخی از محورهای اصلی این بیانات پرداخته خواهد شد.

*  بخش اول: پرونده هسته ای
در بخش اول، رهبر معظم انقلاب به بیان 7 محور اصلی پرداختند که هر یک از این محورها به اختصار تبیین خواهد شد:
1. وحدت ملی در مسئله هسته ای
اولین نکته ای که از بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار قابل استفاده است، این است که ایشان بر وحدت ملی و یکپارچگی کشور در مسئله هسته ای تأکید دارند و به همین دلیل است که در جای جای سخنان خود بر این که مسئله هسته ای، ایران اسلامی را دچار چنددستگی و اختلاف نکرده است، تأکید داشتند. این که مسئولان کشور و مردم در یک حالت اختلاف و چنددستگی و چندقطبی یا دوقطبی قرار ندارند و همه به دنبال به نتیجه رسیدن درست مذاکرات هستند. ایشان در این باره خاطرنشان ساختند: «همه مسئولان ایران به دنبال توافق خوب، منصفانه و عزتمندانه هستند... ما از ابتدا گفته‌ایم می‌خواهیم تحریم های ظالمانه برداشته شود که البته در مقابل آن، حاضریم یک چیزهایی بدهیم به شرط این که صنعت هسته ای متوقف نشود و لطمه نخورد... در ایران، همه ازجمله بنده، دولت، مجلس، دستگاه قضایی، دستگاه‌های امنیتی و نظامی و همه نهادها خواهان توافق خوب هسته ای هستیم. توافقی که عزتمندانه، منصفانه و مطابق با مصالح و منافع ایران، تدوین شود.» این تصریح نشان از آن دارد که در ایران اسلامی میان مسئولان نظام و مردم اختلافی بر سر کلیات و اصول مسئله هسته ای وجود ندارد. اختلاف سلیقه‌ها و یا اختلاف نظر در راه کارها البته وجود دارد ولی این اختلافات نباید به بهانه ای برای دوقطبی و چندقطبی سازی  جامعه بر سر این مسئله تبدیل شود.
2. ایران اسلامی به دنبال توافق خوب و مخالف توافق بد
نکته بسیار مهم که در کنار نکته قبلی باید بر آن تأکید شود این است که وحدت ملی در مسئله هسته ای البته در حمایت از توافق خوب و مخالفت با توافق بد است، چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشتند توافقی که همه مسئولان و در رأس آن‌ها رهبری از آن حمایت می‌کنند، توافقی است که عزتمندانه، منصفانه، مطابق با مصالح و منافع ملت ایران تنظیم شود. بر این اساس همان طور که شکی در این نیست که ملت ایران خواهان رسیدن به یک توافق خوب است، شکی نیز در این نیست که ملت از توافقی که آبروبر باشد ولی مشکلات اقتصادی را حل نکند و توافقی که عزت ملی را بفروشد و یا مصالح و منافع کشور را تأمین نکند حمایت نمی‌کند و بلکه با آن مخالف است. بر این اساس این تصور باطل که هر توافقی بهتر از عدم توافق است، تصوری خطا، آسیب زا، ضد مصالح و منافع ملی و عامل صدمه به کشور است. ملت ایران به دنبال توافقی است که مصالح و منافع او در آن رعایت شده باشد نه توافقی که دشمن شادکن و سرافکنده کننده دوستان باشد.
3. بیان صریح خطوط قرمز هسته ای و تکذیب یک شایعه و دروغ
مسئله مهم دیگری که در این بیانات بر آن تأکید روشن و صریح صورت گرفت، خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی  بود. ایشان ابتدا در مباحث مقدماتی خود در باب مسئله هسته ای خاطر نشان کردند که «نکته اول این که هر آنچه رهبری در جلسات عمومی می‌گوید عیناً همان مسائلی است که در جلسات خصوصی به رئیس جمهور و دیگر مسئولان ذیربط می‌گوید، بنابراین این خط تبلیغی غیرصحیح که از برخی خطوط قرمز رسمی در جلسات خصوصی  صرف نظر شده است، خلاف واقع و دروغ است.» این نکته صریح و روشن رهبری به این معنی است که برخی با شایعه سازی و دروغ بافی چنین جلوه ندهند که خط قرمزهای بیان شده توسط نظام اسلامی، اموری تبلیغاتی و غیر واقعی هستند و در عمل قرار نیست به این خطوط قرمز پایبند باشیم. اما در ادامه، ایشان برخی از موارد این خطوط قرمز را به صراحت روشن کردند:
الف: نفی محدودیت های بلند مدت (10 ساله و 12 ساله)
ب: ادامه کار تحقیق و توسعه و ساخت وساز حتی در زمان محدودیت‌ها (آن‌ها می گویند در مدت 12 سال هیچ کاری نکنید اما این، یک حرف زور مضاعف و غلط مضاعف است.)
ج: تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی چه مربوط به شورای امنیت، چه کنگره آمریکا و چه دولت آمریکا باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو و بقیه تحریم‌ها هم در فواصل معقول برداشته شود. (ایشان افزودند: آمریکایی‌ها درباره تحریم‌ها یک فرمول پیچیده، چند لایه و عجیب و غریب مطرح می‌کنند که معلوم نیست از آن، چه چیزی درمی آید اما ما صریحاً مطالبمان را می گوییم.)
د: لغو تحریم‌ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود. (نگویند شما تعهدات را انجام دهید بعد آژانس گواهی  دهد تا تحریم‌ها لغو شود؛ ما این مسئله را مطلقاً قبول نداریم.)
ه: اجرائیات لغو تحریم‌ها نیز باید با اجرائیات تعهدات ایران متناظر باشد.
و: ما با موکول کردن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس، مخالفیم. (چون آژانس بارها و بارها ثابت کرده، مستقل و عادل نیست بنابراین ما به آن بدبین هستیم. می گویند «آژانس باید اطمینان پیدا کند» این چه حرف نامعقولی است، چگونه اطمینان پیدا کند مگر این که وجب به وجب این سرزمین را بازرسی کند.)

ز: مخالفت قاطع با «بازرسی های غیرمتعارف، پرس و جو از شخصیت‌های ایران و بازرسی از مراکز نظامی» از دیگر خطوط قرمز هسته ای ایران است.

این‌ها بیان صریح و روشن خطوط قرمزی است که نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین کرده است. این خطوط قرمز همه برای حفظ مصالح و منافع مردم تعیین شده است و هیچ یک از آن‌ها به گونه ای نیست که دست تیم مذاکره کننده ایران را بسته باشد و یا مانعی بر سر راه مذاکره باشد. این خطوط قرمز در واقع مانعی در برابر زیاده خواهی دشمنان است و اگر این خطوط قرمز رعایت نشود، توافق خوبی شکل نخواهد گرفت و تنها با رعایت این خطوط قرمز است که امکان شکل گیری توافق خوب وجود دارد. از این رو تیم مذاکره کننده هسته ای نیز با شجاعت و ایمان کامل و با تمام توان باید برای تحقق یک توافق خوب و رعایت این خطوط قرمز تلاش نماید.
4. سابقه مسئله مذاکره با آمریکا و بدعهدی و زیاده خواهی آمریکا
بخش مهم دیگری از این بیانات، مسئله سابقه مذاکره با آمریکا و عهدشکنی و بدعهدی های آمریکا بود که این بخش از بیانات معظم له سخنانی تاریخی و ماندگار خواهد شد که در آن ایشان گزارشی صریح و روشن از آنچه در این میان رخ داده است به ملت ایران ارائه کردند. خلاصه  بیانات معظم له در این زمینه چنین است: «موضوع مذاکره با آمریکایی‌ها مربوط به زمان دولت قبل است و به فرستادن واسطه به تهران برای درخواست مذاکره مربوط می‌شود... در آن زمان، یک نفر از محترمین منطقه به عنوان واسطه به دیدار ما آمد و به صراحت گفت رئیس جمهور آمریکا از او خواهش کرده که به تهران بیاید و درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره را مطرح کند. آمریکایی‌ها به این واسطه گفته بودند می‌خواهیم ضمن شناخت ایران به عنوان قدرت هسته ای، مسئله هسته ای را حل و فصل کنیم و تحریم‌ها را ظرف 6 ماه برداریم. البته ما به آن واسطه گفتیم به آمریکایی‌ها و حرفهایشان اطمینانی نداریم، اما با اصرار آن واسطه، قبول کردیم که این مسئله را یک بار دیگر امتحان کنیم و مذاکرات شروع شد... ایران با دستاوردهای مهم و قوی وارد میدان مذاکره شد که برخورداری از قدرت تولید سوخت 20 درصد، یکی از آن‌ها بود... همه قدرت‌های هسته ای از فروختن سوخت 20 درصد برای تولید داروهای هسته ای در مرکز تهران خودداری می‌کردند و حتی جلوی خرید ما از کشورهای دیگر را می‌گرفتند... دستاوردهای واقعی و میدانی دیگری هم داشتیم و در واقع راهبرد ایستادگی ایران در مقابل فشارها جواب داد و آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که تحریم‌ها اثر مورد نظر و مطلوب آن‌ها را ندارد و باید راه دیگری پیدا کرد... با وجود این، ما حاضر بودیم اگر آمریکایی‌ها سر حرف‌ها و وعده های خود به آن واسطه منطقه ای ایستادند، ما هم هزینه بدهیم چون در مذاکرات می‌توان براساس عقل و محاسبه، عقب گردهایی نیز داشت اما آن‌ها اندکی بعد از مذاکرات، زیاده خواهی و بدعهدی را آغاز کردند... در جریان مذاکرات، آمریکایی‌ها 6 ماهِ وعده داده شده برای لغو تحریم‌ها را ابتدا به یک سال تبدیل کردند و بعد با زیاده خواهی های مکرر، مذاکرات را طولانی و حتی  تهدید به تحریم بیشتر کردند و از نظامی گری و روی میز و زیر میز سخن گفتند...»
البته لازم است که این بخش از سخنان معظم له در جای خود به صورت مجزا و تفصیلی تبیین گردد چراکه هر یک از این نکات اصلی که ایشان بیان نموده‌اند، نیازمند تبیین و توضیح است. مثلاً این که مذاکرات در زمان دولت قبل پایه گذاری شد و این که آمریکایی‌ها درخواست کننده اصلی بودند و آن‌ها بودند که واسطه فرستادند و این که آمریکا در همه مذاکرات خود بدعهدی و خیانت می‌کند و... .
5. نیاز دولت آمریکا به مذاکرات و هدف اصلی آمریکا در مذاکرات و تلاش هایش، نابودی صنعت هسته ای ایران است
در میان نکاتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند، این نکته کاملاً برجسته است که آمریکا به مذاکرات نیاز بیشتری دارد و از این روست که اولاً واسطه فرستاده است و نیز همواره تلاش دارد که در مذاکرات به نتایجی برسد که آن را به عنوان موفقیت های خود در عرصه بین المللی مطرح سازد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «اگر آن‌ها بتوانند به اهداف خود در مذاکرات برسند، به یک پیروزی بزرگ رسیده‌اند چراکه ملت استقلال طلب ایران را تسلیم کرده‌اند و کشوری را که می‌تواند الگوی دیگر کشورها باشد، شکست داده‌اند و تمام بدعهدی‌ها و چانه زنی های آن‌ها برای تحقق همین اهداف است.»
علاوه بر این آمریکا در عین نیاز به مذاکره تلاش می‌کند تا نیاز خود را به ما بفروشد و از ایران امتیازاتی بگیرد که معقول نیست. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «تأمل و مطالعه در روند مطالبات آمریکایی‌ها نشان می‌دهد هدف آن‌ها ریشه کن کردن صنعت هسته ای ایران، از بین بردن ماهیت هسته ای کشور و تبدیل آن به یک کاریکاتور و تابلوی بی محتوا است.»
6. حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای
محور صریح و روشن دیگر این بیانات، حمایت جدی رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده هسته ای و مسئولان هسته ای کشور بود. در حقیقت دومین نکته ای که حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان مقدمه بحث هسته ای بیان کردند، امانت داری، غیرت، شجاعت و تدین اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان بود. ایشان بیان داشتند: «این تیم، با غیرت ملی و دقت کامل و با قصد باز کردن گره و پیش بردن کار کشور، در مقابل تعداد کثیر مذاکره کنندگان طرفهای مقابل، مشغول تلاش است و انصافاً با شجاعت، مواضع را بیان و دنبال می‌کند... هرکسی از جزئیات مذاکرات با خبر شود، حتماً به این مطالبی که درباره تیم هسته ای گفته شد، اذعان خواهد کرد. البته آن‌ها ممکن است در تشخیص و عمل خطا کنند اما متدین و غیور هستند.»

7. توصیه‌ها و تذکراتی به منتقدان تیم هسته ای

و آخرین محوری که در بحث هسته ای در این نوشتار بر آن تأکید می‌شود، توصیه ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی  خطاب به منتقدان بیان داشتند. ایشان در مباحث مقدماتی ای که در باب مسأله هسته ای ذکر کردند، خطاب به منتقدان تیم هسته ای خاطرنشان کردند که همیشه انتقاد و دیدن اشکالات دیگران از اجرا آسان تر است و خاطرنشان ساختند: «با انتقاد مخالف نیستم و آن را لازم و کمک کننده می دانم اما این یک واقعیت است که انتقاد کردن از عمل کردن آسان تر است چراکه دیدن عیب‌های طرف مقابل راحت است اما درک دشواری‌ها و نگرانی های او، مشکل می‌باشد... این حرف من، نباید مانع ادامه انتقادها شود اما متوجه باشیم که تیم هسته ای، برخی از مسائلی را که مورد انتقاد است می‌داند اما بعضی ضرورت‌ها او را به برخی اقدامات می‌کشاند.»

*  بخش دوم: اقتصاد مقاومتی، توجه به درون و چالش های مدیریت کشور
بخش دیگر سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی باید به نوعی مهم تر و اصلی تر از مباحث هسته ای دانست. هر چند مسئله هسته ای یک مسئله روز و مهم کشور است اما آنچه رهبری در این بخش از سخنان خود بیان کردند، مباحث کلانی  بود که به رویکرد کلی اداره کشور باز می‌گردد و به نوعی مسائل ماندگارتر و مهم تر را بیان کرده‌اند:
1. اقتصاد مقاومتی و توجه به داخل (مردم مقاوم و اهل ایستادگی هستند)
اولین نکته که شاید رهبر معظم انقلاب در طول سالهای اخیر بیش از 100 بار آن را متذکر شده‌اند، مسئله اقتصاد مقاومتی و توجه به داخل و تلاش برای ایجاد استحکام درونی در کشور بود. ایشان این نسخه را در برابر نسخه غربی  وابستگی و ایجاد اقتصادهای وابسته دانستند و خاطرنشان کردند که مسئولان در این زمینه بیش از همه نیازمند فعالیت و عمل و کار جدی هستند و مشکلات کشور با سخنان روشنفکرانه حل نمی‌شود. ایشان با یادآوری  هشدارهای مکرر خود در سالهای گذشته درخصوص لزوم استحکام بخشی کشور در مقابل خیز اقتصادی  قدرت‌ها، خاطرنشان کردند: «در این سال‌ها مسئولان در حد و توان خود تلاش‌های خوبی را انجام دادند اما موضوع اقتصاد مقاومتی باید با استفاده از همه توان و ظرفیت کشور پیگیری و محقق شود... این درون زایی به معنای  انزواطلبی نیست بلکه تکیه به ظرفیت‌ها و توانایی های درونی، با نگاه به بیرون است... مدل اقتصاد مقاومتی، مقابل مدل قدیمی دیکته شده از طرف قدرت‌ها به کشورهای جهان سوم است... مباحث لفظی و روشنفکری کار را پیش نمی‌برد بلکه حل مسائل، نیازمند حرکت و اقدام و پیگیری بلندمدت امور است.»
نکته بسیار مهم دیگر در این رابطه آن بود که معظم له خاطر نشان کردند که برخی تصور می‌کنند که مردم مشکلات را تحمل نخواهند کرد این در حالی است که ملت ایران ملتی مقاوم و اهل ایستادگی است و این طور نیست که در برابر مشکلات سر خم کند و ضعف نشان دهد: «یکی دیگر از چالش های درونی این است که برخی تصور می‌کنند، مردم مشکلات را تحمل نخواهند کرد... اگر حقایق امور با صداقت لازم و به درستی برای مردم بیان شود، مردم خواهند ایستاد و مقاومت خواهند کرد.»
2. نیاز کشور به مدیریت جهادی
مسئله مهم دیگری که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کردند این بود که کشور اکنون نیاز به عزم و مدیریت جهادی و حرکت و تلاش دارد و خاطرنشان ساختند: «شرط اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، عزم راسخ و جدی و پرهیز از سهل انگاری و راحت طلبی و تکیه بر مدیریت جهادی است... مدیریت جهادی عبارت است از توکل بر خداوند و استفاده از تدبیر و عقلانیت و در عین حال پیش بردن کارها با عزم راسخ و بدون هراس از جوانب.»

3. تنها راه پیشرفت، ایستادگی و پافشاری بر مبانی و اصول است

نکته بسیار مهم و محوری دیگری که ایشان در این دیدار بر آن تأکید و نسبت به آن هشدار دادند، این بود که برخی تصور می‌کنند که راه موفقیت و پیشرفت کشور در این است که اصول انقلاب و ارزش های ملت ایران نادیده گرفته شود و با کنار گذاشتن این اصول و ارزش‌هاست که می‌توان به موفقیت دست یافت. این افراد فشارهای دشمن را بهانه نظرات خود قرار داده و تصور می‌کنند که اگر از اصول دست برداشته شود، دشمن با ملت ایران راه خواهد آمد و زمینه موفقیت و پیشرفت را فراهم خواهد کرد. این تصور باطل در حقیقت دشمنان ملت ایران و مستکبران پوشالی عالم را قدرت های حقیقی و اربابان عالم می‌داند و تصور می‌کند که ملت ایران برای رسیدن به موفقیت دنیوی باید با اربابان عالم کنار بیاید. در برابر این تصور، نظام اسلامی مبتنی بر اعتقاد توحیدی است که تمامی امور عالم را به  دست خدای  متعال می‌داند و معتقد است که برای رسیدن به موفقیت در دنیا و آخرت، باید با خدا همراه بود و با پافشاری بر اصول، باید درایتمندانه و عاقلانه تلاش و کوشش و جهاد کرد و با ایستادگی و مقاومت آگاهانه در راه خداست که می‌توان در دنیا و آخرت به موفقیت رسید. این نکته جای آن دارد که در بحثی تفصیلی تر مورد بحث قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: «یکی دیگر از چالش های درونی که خطای بسیار بزرگ و اساسی است، این است که تصور شود با فاصله گرفتن از مبانی اعتقادی و اصول نظام اسلامی، همه راه‌ها باز خواهد شد... مسئولان در دولت خدمتگزار، انسان‌های معتقد به مبانی و اصول انقلاب هستند و من از آن‌ها گله ای ندارم ولی در مجموعه دست اندرکاران، برخی تصور می‌کنند با کوتاه آمدن از اصول، درها گشوده خواهد شد در حالی که نتیجه این خطای بزرگ را در سالهای اخیر در برخی کشورها دیده‌ایم... تنها راه پیشرفت، ایستادگی و پافشاری بر مبانی و اصول است.»
4. اصل بودن همدلی و همزبانی و لزوم پرهیز از حاشیه سازی
تأکید جدی رهبر معظم انقلاب بر همدلی و همزبانی و تأکید بر این که همه باید از حاشیه سازی پرهیز کنند، محور مهم دیگری از بیانات ایشان در این دیدار بود. حضرت آیت الله خامنه ای، ترویج فرهنگ متناسب با اقتصاد مقاومتی را در کنار به کارگیری مدیریت جهادی، ضروری دانستند و خاطرنشان کردند: «صدا و سیما، رسانه‌ها، مسؤولین، ائمه جمعه و همه کسانی که سخن آنان در میان مردم تأثیرگذار است، باید ترویج گر فرهنگ اقتصاد مقاومتی  باشند.»
ایشان، صرفه جویی، مصرف کالاهای داخلی به ویژه در دستگاه‌های دولتی، مقابله جدی با واردات بی منطق، مقابله جدی با قاچاق، توجه ویژه به کارگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط و بازنگری در سیاست‌های پولی و فعالیت‌های نظام بانکی را از ضروریات اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمردند و تأکید کردند: «شرط اصلی تحقق همه این موارد، همدلی و همزبانی و انسجام درونی است.»
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این که همه باید به دولت و مسئولان کمک کنند، افزودند: «حاشیه سازی از هر طرفی غیر قابل قبول است و باید از آن پرهیز شود.»
5. چالش بزرگ کشور ما سهل انگاری در عمل و ساده و سطحی نگریستن به مسائل است
از محورهای مهم دیگر این بیانات که در این نوشتار به عنوان نکته پایانی به آن پرداخته می‌شود، این است که رهبر معظم انقلاب ضمن برشمردن چالش های بزرگ کشور و توصیه هایی که برای مقابله با این چالش‌ها داشتند، خاطرنشان ساختند که یکی از این چالش های مهم، سهل انگاری در عمل و ساده و سطحی نگریستن به مسائل است در حالی که کشور نیازمند برنامه های بلند مدت و تصمیمات مؤمنانه و حرکت های جدی و عزم های راسخ و اقداماتی با نگاه به آثار بلندمدت آن‌هاست. موفقیت های کشور در هر عرصه ای که حاصل شده است، نتیجه سهل انگاری و رفتارهای ساده و سطحی نبوده بلکه حاصل اقداماتی متأثر از مدیریت جهادی، با درایت و دوراندیشی و بلندهمتی بوده است.

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••