اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۲۹:۳۶
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۵۲
اذان مغرب ۱۹:۱۵:۵۲
طلوع آفتاب ۰۵:۰۵:۵۸
غروب آفتاب ۱۸:۵۶:۱۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۲۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۳/۱۸ - ۱۹:۵۸
وزیر راه و شهرسازی خبر داد

ساخت قطعه جدید آزادراه حرم تا حرم با مشارکت ۷۰درصدی قرارگاه خاتم الانبیا

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر احداث بزرگراه نقندر ــ طرقبه به‌عنوان بخشی از آزادراه حرم تا حرم (سبزوار ــ نیشابور ــ مشهد) با مشارکت ۷۰درصدی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و ۳۰درصدی دولت در حال اجرا است.

ساخت قطعه جدید آزادراه حرم تا حرم با مشارکت ۷۰درصدی قرارگاه خاتم الانبیا

به گزارش سراج24،به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی 18 خرداد ماه در مراسم آغاز عملیات فاز دیگری از آزادراه حرم تا حرم با بیان اینکه در حال حاضر طول شبکه آزادراهی کشور حدود 2200 کیلومتر است، گفت: باید بتوانیم شبکه آزادراهی کشور را به 5هزار کیلومتر افزایش دهیم؛ حال اگر قرار است چنین تصمیمی بگیریم و شبکه حمل و نقل کشور را گسترش دهیم باید بپذیریم که دولت به‌تنهایی از انجام این کار برنمی‌آید. اگر تصور کنیم نگهداری و احداث این حجم از آزادراه‌ها، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی از طریق منابع دولت امکان پذیر است تصور نادرستی است.

وی افزود: به‌عنوان مثال تنها برای نگهداری شبکه فعلی آزادراهی کشور سالانه 8هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم بنابراین اگر می‌گوییم 3هزار کیلومتر آزادراه دیگر باید در کشور ساخته شود، نگهداری آن به اعتباری حدود 30هزار میلیارد تومان نیاز دارد. این حجم از کار را نمی‌توانیم از بودجه دولت تأمین کنیم. اوایل انقلاب در ایران تنها یک‌میلیون و 200هزار خودرو وجود داشت که درحال حاضر این میزان حدود  13میلیون خودرو است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا 20 سال آینده به حدود 50میلیون خودرو افزایش یابد. بنابراین باید تصمیم بگیریم که چه‌کار می‌خواهیم انجام دهیم.

آخوندی ادامه داد: اگر قرار است به بودجه دولتی تکیه کنیم و از بهره‌بردار عوارض دریافت نکنیم کارها به‌کندی پیش می‌رود و کیفیت خدمات و توسعه‌دهی بسیار کاهش می‌یابد اما اگر می‌خواهیم توسعه داشته باشیم قاعدتاً باید هزینه ساخت را به بخش خصوصی بدهیم و از هر کسی که از این راه‌ها استفاده می‌کند عوارضی دریافت شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه در حال حاضر امکان و ظرفیت ساخت این آزادراه‌ها توسط بخش خصوصی و امکان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر احداث بخشی از آزادراه حرم تا حرم (سبزوار ــ نیشابور ــ مشهد) با مشارکت 70 درصدی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و 30 درصدی دولت در حال اجرا است، گفت: باید سهم دولت را به 10 تا 20 درصد کاهش داد.

آخوندی ادامه داد: با توجه به رشد فناوری در دنیا اکنون در موقعیتی هستیم که باید علاوه بر توسعه اقتصادی ارزش‌ها، میراث معنوی ایران را نیز بازآفرینی کنیم. مشهد مرکز تمدن خراسان بزرگ است و از دیرباز نقش بسیاری در رشد تمدن سرزمین‌مان ایران داشته است و از همه مهمتر به‌دلیل وجود حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) در این شهر موقعیت مقدس و مذهبی نیز دارد. قاعدتاً برای احیای این تمدن باید بتوانیم با فناوری‌های جدید این منطقه را بازتعریف کنیم.

*نگاه ما به مشهد «تاریخی» است

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هیچ‌گاه نگاهمان به مشهد نگاه به یک شهر نبوده و نیست بلکه نگاه ما باید تاریخی باشد اگر الآن بخواهیم موقعیت خراسان کبیر را بازنگری کنیم باید به‌دنبال گسترش توسعه شبکه آزادراه‌ها باشیم و آن را فراملی کنیم زیرا مشهد بخشی از آسیای میانه را تحت نفوذ خود داشته است، از این رو بحث توسعه ریلی، هوایی و زمینی مشهد برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه‌های شرق ــ غرب اهمیت بسزایی دارند، گفت: اگر اهمیت توسعه شبکه‌های آزادراهی بیشتر از شمال ــ جنوب نباشد کمتر از آن نیست. اگرچه ما بخش شمال ــ جنوب را نیز داریم.

امروز دوشنبه 18 خرداد همزمان 125 کیلومتر راه روستایی استان خراسان رضوی نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مدیر کل راه و شهرسازی استان افتتاح شد.

منبع:تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••